مجازات غصب عنوان توسط افراد عادی چیست؟

مجازات غصب عنوان توسط افراد عادی چیست؟

مجازات غصب عنوان توسط افراد عادی چیست؟

غصب عنوان توسط افراد عادی یکی از جرائم حائز اهمیت می باشد که در قانون مجازات جرم انگاری شده و مورد توجه قانونگذار بوده است. ما در این مقاله سعی داریم که ابتدا با غصب عنوان توسط افراد عادی و همچنین مجازات غصب عنوان آشنا شویم و در ادامه با نگاهی تخصصی تر به جرم غصب عنوان توسط افراد عادی، از مشکلات احتمالی شما در مورد این مسئله مهم حقوقی بکاهیم. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از غصب عنوان چیست؟

غصب در سیستم حقوقی ایران به معنای استیلا بر مال دیگری عنوان شده است که از این تعریف می توان به این مسئله پی برد که در غصب عنوان همیشه نوعی عدوت یا به عبارت بهتر، دشمنی و سوء نیت وجود دارد. غصب عنوان در ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است و برابر آن دخالت کردن در امور دولتی نسبت به کسی که به او مربوط نیست و یا معرفی کردن خود به جای شخص دولتی غصب عنوان دانسته می شود. البته باید دانست که غصب عنوان در مشاغل غیر دولتی هم قابل تصور است؛ مانند غصب عنوان دکتر.

گاهی اوقات ممکن است اشخاص جامعه، تنها قصد سوء استفاده از هویت شخص دیگری را داشته باشند. مثلا شخصی از جانب دیگری برای مشکلی در محل کار به مراجع قضایی مراجعه و شکایت کرده باشد. چنین چیزی را غصب عنوان افراد عادی خطاب می کنیم که به طور مشخص و خاص جرم انگاری نشده است. به همین خاطر در چنین مواردی شما می توانید با وکلای مجرب موسسه حقوقی وکلای تلفنی، مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.

 

مجازات غصب عنوان

مجازات غصب عنوان با توجه به اینکه شخص مرتکب، عنوان چه کسی را غصب کرده باشد، متفاوت است. برای دانستن مجازات آن ها باید مواد ۵۵۵ الی ۵۵۷ قانون مجازات را بررسی کنیم:

اگر کسی بدون سمت رسمی یا اذن از سوی دولت، خود را در مشاغل دولتی اعم از کشوری، لشکری و انتظامی که از نظر قانون مربوط به او نیست دخالت دهد یا معرفی کند، مشمول مجازات غصب عنوان است و به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد و چنانچه برای دخالت یا معرفی خود در مشاغل مذکور، سند هم جعل کرده باشد مجازات جعل را نیز خواهد داشت.

همچنین اگر شخصی بدون مجوز و به صورت علنی لباس های رسمی ماموران نظامی و انتظامی جمهوری اسلامی ایران یا نشان ها، مدال ها و سایر امتیازات دولتی را بدون تغییر یا با تغییرات جزئی که موجب اشتباه شود، مورد استفاده قرار دهد، مشمول مجازات جعل هویت است و به حبس از سه ماه تا یک سال و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا شش میلیون ریال محکوم می شود.

از سوی دیگر چنانچه شخصی علنا و به صورت غیر مجاز لباس های رسمی یا متحد الشکل ماموران کشورهای بیگانه یا نشان ها، مدال ها و سایر امتیازات دولت های خارجی در ایران را مورد استفاده قرار دهد، به شرط معامله متقابل یا در صورتی که موجب اختلال در نظم عمومی گردد، مشمول مجازات غصب عنوان در ماده ۵۵۶ قانون مجازات می شود.

 

 

مشاوره حقوقی غصب عنوان

 

شکایت از فردی که غصب عنوان کرده

ابتدای امر باید به این سوال پاسخ دهیم که غصب عنوان توسط افراد عادی جنبه کیفری دارد یا حقوقی؟ در پاسخ باید بگوییم که قطعا جرم غصب عنوان توسط افراد عادی، دارای جنبه کیفری است و مقید به نتیجه هم نمی باشد. یعنی چنانچه فرد صرفاً عنوان شخص دیگری را غصب نماید، جرم غصب عنوان توسط افراد عادی محقق شده است. در این مورد می توان با تهیه شکواییه و مراجعه به مراجع قضایی کیفری از مجرم شکایت کرد. اما لازم به ذکر است، شما می توانید برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با وکلای ما، مراحل فوق الذکر را به نحو احسن انجام دهید. همچنین در صورتی که مجرم باعث وارد آمدن ضرر و خسارت مالی به شما شده باشد، می توانید علیه آن دادخواست حقوقی ایجاد کنید و آن را در مراجع حقوقی مربوطه مطرح نمایید.

 

تفاوت غصب عنوان افراد عادی با مشاغل دولتی چیست؟

مرحله بعدی برای بررسی غصب عنوان توسط افراد عادی پاسخ به سوال فوق الذکر است. برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بگوییم که به مشاغلی مانند انتظامی و لشکری که حقوق خود را از طریق بودجه ی دولت دریافت می کنند، مشاغل دولتی گفته می شود. برای مثال شخصی خود را مامور نیروی انتظامی معرفی می کند و فردی را دستگیر می کند که مجازات آن را در مواد ۵۵۵ الی ۵۵۷ قانون مجازات بررسی کردیم. در صورتی که شخص، خود را مامور یا کارمند دولت معرفی نکند و صرفاً از هویت و شخصیت فرد دیگری سوء استفاده کند، مرتکب جرم غصب عنوان توسط افراد عادی شده است. برای مثال فردی خود را کارگر تمیزکار ساختمان معرفی می کند و از این طریق اقدام به دزدی می کند. در چنین مواردی بسته به هر مورد خاص، مجازات متفاوت است. همین مسئله اهمیت مشاوره حقوقی با یک وکیل مجرب را دو چندان می کند.

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

مشاوره حقوقی تلفنی غصب عنوان افراد عادی

همان طور که بدان اشاره شد جرم غصب عنوان توسط افراد عادی، پیچیدگی های حقوقی خاص خود را دارد. همچنین به دلیل گسترده بودن گستره ی آن نیاز به علم و تجربه حقوقی احساس می شود. به علاوه افراد عادی برای پیشبرد چنین پرونده هایی با مشکلات عدیده ای روبرو می شوند. در نتیجه می توانیم به خوبی ضرورت مشاوره با یک وکیل کار کشته را متوجه شویم. پس چه بهتر که از ابتدا با یک وکیل با تجربه مشاوره حقوقی داشته باشید. این امکان را موسسه ما در اختیار شما عزیزان قرار داده است.

 

 

هزینه نگارش شکواییه 
وکیل کیفری انلاین 
نگارش شکواییه 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

فاطمه عمادی

باسلام، جرمی تحت عنوان جعل عنوان مردم عادی وجود ندارد. یعنی اگر فردی خود را به جاری دیگری معرفی کند مادامیکه جرم دیگری مرتکب نشده به صرف این معرفی مجازات نخواهد شد. مگر اینکه به واسطه استفاده جعلی از نام شخص عادی مرتکب جرم گردد،اما چنانچه شخصی ، بدون سمت رسمی یا اجازه از طرف دولت خود را در مشاغل دولتی چه کشوری و لشگری و انتظامی که از نظر قانون مربوط به آن نبوده دخالت بدهد یا اینکه معرفی نماید ، مجازات خواهد شد.، جرم غصب عنوان یا جعل عنوان در قانون جدید یعنی قانون کاهش مجازات حبس تعزیری (مجازات جرم غصب عناوین دولتی،) ۳ ماه تا ۱ سال حبس میباشد. فریب و اعتماد دو عنصر اساسی برای موفقیت در جرم استفاده از جعل عنوان است. بدین ترتیب که جاعل عنوان ، تحت پوشش یک شخصیت به افرادی که از قبل نشان کرده نزدیک میشود و با توسل به حیله و نیرنگ اعتماد او را بدست آورده و به اهداف مورد نظر خود میرسد. از آنجا که در جرم جعل عنوان جاعل معمولاً قصد فریب افراد مورد نظر خود را دارد. ممکن است در یک زمان مجرم مرتکب دو نوع جرم مختلف شود. یعنی هم جرم جعل عنوان و هم کلاهبرداری . بدین ترتیب مجرم به اشد مجازات محکوم میشود. اگر مرتکب جعل عنوان شخصاً مبادرت به جعل کارت شناسایی کند و از آن استفاده نماید در حقیقت مرتکت دو نوع جرم شده است. جعل عنوان و جعل سند .


ع. محمدی

وقت بخیر متاسفانه جعل عنوان به خصوص در امور پزشکی و زیبایی به تازگی خیلی رواج پیدا کرده و هرروزه افراد بیشتری در دام زیاده خواهی های این گونه افراد اسیر شده و تبعات مالی و بعضا جانی بسیار هنگفتی را متحمل میشوند ای کاش مخاطبین سایت شما با مطالعه مقالات حقوقی شما آگاه شوند


بهنام رحمانی فرد

باسلام غصب در سیستم حقوقی ایران به معنای استیلا بر مال دیگری عنوان شده است که از این تعریف می توان به این مسئله پی برد که در غصب عنوان همیشه نوعی عدوت یا به عبارت بهتر، دشمنی و سوء نیت وجود دارد. غصب عنوان در ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است و برابر آن دخالت کردن در امور دولتی نسبت به کسی که به او مربوط نیست و یا معرفی کردن خود به جای شخص دولتی غصب عنوان دانسته می شود. البته باید دانست که غصب عنوان در مشاغل غیر دولتی هم قابل تصور است؛ مانند غصب عنوان دکتر. گاهی اوقات ممکن است اشخاص جامعه، تنها قصد سوء استفاده از هویت شخص دیگری را داشته باشند. مثلا شخصی از جانب دیگری برای مشکلی در محل کار به مراجع قضایی مراجعه و شکایت کرده باشد. چنین چیزی را غصب عنوان افراد عادی خطاب می کنیم که به طور مشخص و خاص جرم انگاری نشده است.


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب اگر کسی بدون سمت رسمی یا اذن از سوی دولت، خود را در مشاغل دولتی اعم از کشوری، لشکری و انتظامی که از نظر قانون مربوط به او نیست دخالت دهد یا معرفی کند، مشمول مجازات غصب عنوان است و به حبس از شش ماه تا دو سال محکوم خواهد شد و چنانچه برای دخالت یا معرفی خود در مشاغل مذکور، سند هم جعل کرده باشد مجازات جعل را نیز خواهد داشت


نداامان آبادی

غصب عنوان در قانون به عنوان مجازات غیر قابل بخشش شناخته شده است. یعنی بدون داشتن شاکی خصوصی و یا با رضایت شاکی خصوص همچنان این جرم پیگرد قانونی دارد. بر اساس قانون مجازات اسلامی اگر فردی بدون اجازه و بدون داشتن مدرک شغل دولتی، حکومتی، لشگری یا انتظامی را غصب یا جعل کند و بر اساس آن اقداماتی انجام دهد مرتکب جرم غصب عنوان شده است. مجازات این جرم حبس تعزیری شش ماه تا دو سال خواهد بود. مجازات این جرم تعزیری در نظر گرفته شده است. بنابراین در صورت وجود جهات تخفیف در مجازات، امکان تخفیف در مجازات وجود دارد و یا این که وکیل تحت شرایطی می تواند درخواست تشدید در مجازات را داشته باشد.


معراج فرجی

این موضوع در ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است و برابر آن دخالت کردن در امور دولتی نسبت به کسی که به او مربوط نیست و یا معرفی کردن خود به جای شخص دولتی غصب عنوان دانسته می شود. رکن سو نیت و تحصیل منفعت بنظر از ارکان مهم این بزه هستند


بشیر علی پاریاد

سلام .جرم غصب عنوان یکی از جرایم تعزیری موضوع ماده 555 بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی می باشد. جرم غصب عنوان موضوع ماده 555 قانون مجازات اسلامی به معنای دخالت کردن در امور دولتی، بدون داشتن سمت یا اجازه از طرف دولت است.


ابوالفضل علی مددی

سلام.جرم‌دخالت در مشاغل دولتی از جرایم مطلق است.ونیازی به تحقق نتیجه نیست.درموردی که مرتکب علاوه بر دخالت یا معرفی خود،مرتکب جعل هم بشود مرتکب به جمع دومجازات محکوم می‌شود. جرم دخالت در مشاغل دولتی فقط بافعل محقق می‌شود.


مجید شیخی

با سلام در سیستم حقوقی ایران به معنای استیلا بر مال دیگری عنوان شده است که از این تعریف می توان به این مسئله پی برد که در غصب عنوان همیشه نوعی عدوت یا به عبارت بهتر، دشمنی و سوء نیت وجود دارد. غصب عنوان در ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است و برابر آن دخالت کردن در امور دولتی نسبت به کسی که به او مربوط نیست و یا معرفی کردن خود به جای شخص دولتی غصب عنوان دانسته می شود. البته باید دانست که غصب عنوان در مشاغل غیر دولتی هم قابل تصور است؛ مانند غصب عنوان دکتر. گاهی اوقات ممکن است اشخاص جامعه، تنها قصد سوء استفاده از هویت شخص دیگری را داشته باشند. مثلا شخصی از جانب دیگری برای مشکلی در محل کار به مراجع قضایی مراجعه و شکایت کرده باشد. چنین چیزی را غصب عنوان افراد عادی خطاب می کنیم که به طور مشخص و خاص جرم انگاری نشده است


مجید پریدست فومنی

با سلام هرگاه فردی به جهت انتفاع به هرشکل که باشد اقدام به معرفی خود به عنوان ماموردولت و یا استفاده از عناوین دولتی یا البسه مامورین دولت نماید غصب عنوان دولتی نموده و اگر از هویت اشخاص دولتی سوءاستفاده نموده بدین صورت که اعلام نماید فلان مسول کشوری یا کشوری دستور و فردی را مجبور به انجام کاری وادارد یا مانع انجام فعلی گردد مرتکب غصب عنوان افراد عادی است


سیما غفوری

غصب عنوان می تواند به زور و دشمنی بر سر اموال فرد یا افراد دیگر باشد ، یا تصاحب عناوین و مشاغل دولتی و غیر دولتی. ماده 555 قانون مجازات اسلامی ، غصب عنوان را جرم شناخته و مقرر می دارد « دخالت کردن در مشاغل و امور دولتی که اصلا ارتباط به آن فرد ندارد یا اینکه شخص مجرم خود را به جای مامور دولت معرفی کند.


وحید فراست

جعل عنوان یا غصب عنوان بیشتر در مورد مشاغل خاص جامعه اتفاق می افتد که می تواند موجبات خسارت مالی و معنوی افراد را براهم کند


فریبرز ذوالفقاری

با سلام سیستم حقوقی ایران به معنای استیلا بر مال دیگری عنوان شده است که از این تعریف می توان به این مسئله پی برد که در غصب عنوان همیشه نوعی عدوت یا به عبارت بهتر، دشمنی و سوء نیت وجود دارد. غصب عنوان در ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است و برابر آن دخالت کردن در امور دولتی نسبت به کسی که به او مربوط نیست و یا معرفی کردن خود به جای شخص دولتی غصب عنوان دانسته می شود. البته باید دانست که غصب عنوان در مشاغل غیر دولتی هم قابل تصور است؛ مانند غصب عنوان دکتر.


مصطفی حاج محمدی

اگر شخصی خود را مأمور انتظامی معرفی کند و دست طرف را بگیردوبگوید که آمده ام ببرمت،مجازات آن در قانون چیست؟


علی.صا رمی.

اگه.کسی.بهش.بیگناه.اتهام.غصب.انوان.زده.باشن.بایدچکارکندتابیگناهیش.صابت.شودمگه.میشه.الکی.ازکسی.شاکی.شدبگی.مالموبرده.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.