مجازات جعل رایانه ای چیست؟

مجازات جعل رایانه ای چیست؟

مجازات جعل رایانه ای چیست؟

در جامعه ی فعلی با توجه به افزایش تکنولوژی و ارتباطات، مجازات جعل رایانه ای اهمیت بسزایی پیدا کرده است. جرم جعل رایانه ای در قانون مجازات ایران، جرم انگاری شده است. ما در یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی، مجازات جعل رایانه ای را بررسی خواهیم کرد.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از جعل رایانه ای چیست؟

برای بررسی مجازات جعل رایانه ای ابتدا باید بدانیم منظور از جرم جعل رایانه ای چیست؟ جعل در لغت به معنای از خود ساختن می باشد. این کلمه در قانون مجازات اسلامی چنین تعریف شده است: «ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص غیر رسمی یا رسمی، خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو با اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر این ها به قصد تقلب».

برای آشنایی با مفهوم جرم جعل رایانه ای باید به قانون مبارزه با جرائم رایانه ای مراجعه کرد. برابر ماده ۶ این قانون هرکس یکی از اقدامات زیر را انجام دهد، مرتکب جعل رایانه ای شده است:

  • تغییر داده های قابل استناد یا ایجاد یا وارد کردن متقلبانه داده ها.
  • تغییر داده ها یا علائم موجود در کارت های حافظه یا قابل پردازش در سیستم های رایانه ای یا مخابراتی یا تراشه ها یا ایجاد یا وارد کردن متقلبانه داده ها یا علائم به آن ها.

 

 

مجازات جعل رایانه ای در قانون ایران

قانونگذار برای پیشگیری از ارتکاب جرم و همچنین تاثیر بازدارنده مجازات، اقدام به تعیین مجازات جعل رایانه ای کرده و مجازات جعل رایانه ای در ماده ۶ قانون مبارزه با جرائم رایانه ای مشخص شده است. مطابق این ماده شخصی که اقدامات فوق الذکر را انجام دهد، جاعل رایانه ای محسوب شده و به مجازات های زیر محکوم می شود:

  • حبس از یک تا پنج سال .
  • جزای نقدی از بیست تا یک صد میلیون ریال.
  • هر دو مجازات مذکور.

لازم به ذکر است، قانونگذار در ماده ۷ همین قانون بیان کرده است: «هرکس با علم به مجعول بودن داده ها یا کارت ها یا تراشه ها از آنها استفاده کند، به مجازات مقرر در ماده قبل محکوم می شود». بنابراین، مجازات شخصی که جعل می کند و شخصی که با آگاهی از آن چیزی که جعل شده استفاده میکند، یکسان است. شما می توانید درباره مجازات جعل رایانه ای با وکیل جعل رایانه ای، مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

 

 

 

جعل رایانه ای

 

آیا مجازات جعل رایانه ای قابل گذشت است؟

در قانون ایران، به طور کلی اصل بر غیر قابل گذشت بودن جرائم است مگر مواردی که در قانون بدان اشاره شده باشد. مجازات جعل رایانه ای به دلیل این که جرم جعل رایانه ای جنبه عمومی دارد، غیر قابل گذشت است. اگر شخصی این جرم را مرتکب شود، ممکن است شاکی خصوصی او رضایت دهد که این رضایت شاکی باعث نمی شود، روند محکومیت و اجرای حکم او متوقف شود. در این جرم در واقع امنیت و سلامت مراوادات افراد در جامعه خدشه دار شده است. بنابراین حتی برای محکومیت شخص، نیازی به شکایت شاکی نیست.

 

 

مرجع صالح برای رسیدگی به جعل رایانه ای

در رویه قضایی ایران، برای تعیین مجازات جعل رایانه ای، ابتدا باید موضوع جرم جعل رایانه ای در دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم رایانه ای مطرح و بررسی شود. بنابراین اگر فردی نسبت به این جرم شکایت داشته باشد، باید به دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم رایانه ای مراجعه کند. این دادسرا پس از انجام تحقیقات لازم، اگر جرم ارتکابی را تایید کند، کیفرخواست مربوطه را صادر می نماید و پرونده را به دادگاه صالح ارجاع می دهد. پس از آن مطابق ماده ۶۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری، قوه قضائیه موظف است، بنابر تناسب ضرورت، دادگاه صالح را برای جرم مذکور مشخص کند. در همین باره شما می توانید با وکلای مجرب ما مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.

 

 

 

مجازات جعل رایانه ای

 

مصادیق بارز جرم جعل رایانه ای

مجازات جعل رایانه ای معمولاً برای موارد زیر در نظر گرفته می شود:

  • فیشینگ: با استفاده از وارد کردن ایمیل شخص، به کلید اختصاصی دست می یابند. اگر با استفاده از فیشینگ، مالی به دست بیاید، می ‌تواند عنوان کلاهبرداری رایانه ای پیدا کند و تحت این عنوان مجرمانه نیز، پرونده قابل بررسی می باشد.
  • امضای الکترونیکی: با استفاده از امضای الکترونیکی که شباهت بسیاری با امضای اصلی دارد، زمینه سوء استفاده فراهم می شود.
  • جعل ایمیل: ساختن ایمیل جعلی، یکی از راه های فیشینگ نیز به حساب می آید.
  • تخریب و اخلال در داده های رایانه ای و مخابراتی.
  • جعل معنوی و ورود داده های خلاف واقع جهت ایجاد ضرر به دیگری یا تشویش اذهان عمومی.

برای آشنایی با دیگر مصادیق جرم جعل رایانه ای و پیش گیری از مورد سوء استفاده قرار گرفتن توسط آن، می توانید با مشاوران ما مشاوره حقوقی جعل رایانه ای داشته باشید.

 

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

بهترین وکیل برای جرم جعل رایانه ای

جرم جعل رایانه ای سابقه چندانی در حقوق ایران ندارد و همچنین به دلیل تخصصی بودن، دانستن مصادیق آن برای همگان میسر نمی باشد. به همین دلیل گرفتن مشاوره حقوقی و داشتن وکیل جعل رایانه ای اهمیت بسیاری در بحث مجازات جعل رایانه ای دارد. کما اینکه بهره مندی از وکیل با تجربه این اطمینان را به شما می دهد که بزه دیده این جرم واقع نخواهید شد. همچنین ایشان به شما در شکایت از جعل رایانه ای کمک خواهد کرد تا در این باره بهترین نتیجه را به دست آورید و حقی از شما ضایع نشود.

 

 

 

مشاوره حقوقی پلیس فتا در ایران 
مشاوره حقوقی جرائم رایانه ای 
نگارش شکوائیه 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

فاطمه عمادی

باسلام،، ماده 743 قانون مجازات عنصرقانونی جرم جعل یارانه‌ای محسوب می گردد چرا که حاوی ذکر مصادیق جرم که نوعی از تعریف جرم است می باشد. تغییر یا ایجاد داده های قابل استناد یا ایجاد یا وارد کردن متقلبانه داده به آنها. تغییرداده ها یا علائم موجود در کارتهای حافظه یا قابل پردازش در سامانه های رایانه ای یا مخابراتی یا تراشه ها یا ایجاد یا وارد متقلبانه داده ها یا علائم به آنها.در واقع تفاوت عنصر مادی جعل سنتی و جعل رایانه ای در بستری است که جرم جعل اتفاق می افتد در صورتی که ارتکاب جرم جعل رایانه ای توسط دادگاه محرز گردد، مطابق با ماده 6 قانون جرایم رایانه ای مرتکب به حبس تعزیری از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال و یا هر دو مجازات محکوم می شود.طبق ماده 7 قانون جرایم رایانه ای هر کس با علم و آگاهی نسبت به مجعول بودن داده های رایانه ای موجود در کارت های حافظه یا تراشه های الکترونیکی، آن ها را مورد استفاده قرار دهد، به اتهام جرم استفاده از داده های رایانه ای مجعول تحت تعقیب قرار می گیرد. مجازات این جرم با مجازات جعل رایانه ای برابر است. یعنی مرتکب به یک تا پنج سال حبس تعزیری، یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال و یا هر دو مجازات محکوم می گردد.


محمدی

در دنیای امروز که بیشتر امروز روزانه زندگی افراد وابسته به کامپیوتر و تکنولوژی است اطلاعات و آگاهی کافی داشتن در مورد قوانین مربوطه کمک بسیار بزرگی است که موسسات حقوقی مثل وکیل تلفنی نقش مهمی در این زمینه به عهده دارند و جای خوشحالی داره که موسسه وکیل تلفنی به خوبی به اهمیت این موضوع آگاه است و به انتشار چنین مطالب مفیدی در سایت میپردازد


افشاری

با سلام برای اثبات جرم جعل رایانه ای باید شرایط ذیل وجود داشته باشد و الا جرم جعل رایانه ای محقق نمی گردد : شرط اول : فرد متهم باید حتما فعل مثبتی را انجام داده باشد، یعنی یا داده‌ای را پاک کرده یا تغییر داده باشد و یا اصلا اطلاعاتی جعلی را به سیستم وارد کرده باشد؛ منظور از فعل مثبت این است که انجام ندادن یک عمل نمی‌تواند مصداق جرم جعل رایانه‌ای باشد. شرط دوم : فرد متهم حتما باید اطلاعاتی را جعل کرده باشد که دارای ارزش مادی بوده‌اند و یا از نظر قانونی قابل استناد محسوب می‌شده‌اند. شرط سوم : برای اثبات جرم جعل رایانه ای  شخص متهم باید دارای عنصر معنوی و روانی برای ارتکاب جرم وجود داشته باشد. یعنی  شخص متهم باید جرم را با قصد قبلی و تقلب انجام داده باشد و اگر انجام این کار از روی ناآگاهی و بدون قصد قبلی باشد، جرم در دادگاه ثابت نخواهد شد. شرط چهارم  : برای اثبات جرم جعل رایانه ای این است که عملی مشمول جعل رایانه ای خواهد بود که علاوه بر عدم رضایت صاحب داده، غیرقانونی و غیر مجاز نیز باشد.


امین چراغی شیخ آباد

در صورتی که ارتکاب جرم جعل رایانه ای توسط دادگاه محرز گردد، مطابق با ماده 6 قانون جرایم رایانه ای مرتکب به حبس تعزیری از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال و یا هر دو مجازات محکوم می شود.


معراج فرجی

در ماده ۶ قانون مبارزه با جرائم رایانه ای مشخص شده است. مطابق این ماده شخصی که اقدامات فوق الذکر را انجام دهد، جاعل رایانه ای محسوب شده و به مجازات های زیر محکوم می شود: حبس از یک تا پنج سال ۲جزای نقدی از بیست تا یک صد میلیون ریال ۳ هر دو مجازات مذکور.


ابوالفضل علی مددی

سلام.عنصرمادی جعل رایانه ای تغییر،ایجاد یا وارد کردن متقلبانه داده ها میباشد.درجعل رایانه ای داده ای ایجاد می‌شود یا در آن تغییر داده می‌شود یا داده ای به طور متقلبانه وارد می‌شود بنابراین اگر شخصی با استفاده از رایانه نوشته یا سندی مانند شناسنامه را جعل کنو مرتکب جعل ساده شده است.


پروانه برغمدی

با سلام مجازات این جرم با مجازات جعل رایانه ای برابر است. یعنی مرتکب به یک تا پنج سال حبس تعزیری، یا جزای نقدی از بیست میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال و یا هر دو مجازات محکوم می گردد


بشیر علی

سلام .به موجب ماده 6 قانون جرایم رایانه ای ارتکاب هر یک از رفتارهای زیر به عنوان جعل رایانه ای جرم انگاری شده است: تغییر دادن یا ایجاد داده های قابل استناد وارد نمودن داده های متقلبانه به داده های قابل استناد تغییر دادن داده ها یا علامت های موجود در کارت های حافظه تغییر دادن داده ها یا علامت های موجود در کارت های قابل پردازش در سامانه های مخابراتی یا رایانه ای یا تراشه ها ایجاد کردن یا وارد نمودن داده ها یا علامت ها به طور متقلبانه در کارت های حافظه یا کارت های قابل پردازش در سامانه های مخابراتی یا رایانه ای.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام رویه قضایی ایران، برای تعیین مجازات جعل رایانه ای، ابتدا باید موضوع جرم جعل رایانه ای در دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم رایانه ای مطرح و بررسی شود. بنابراین اگر فردی نسبت به این جرم شکایت داشته باشد، باید به دادسرای ویژه رسیدگی به جرائم رایانه ای مراجعه کند. این دادسرا پس از انجام تحقیقات لازم، اگر جرم ارتکابی را تایید کند، کیفرخواست مربوطه را صادر می نماید و پرونده را به دادگاه صالح ارجاع می دهد. پس از آن مطابق ماده ۶۶۶ قانون آیین دادرسی کیفری، قوه قضائیه موظف است، بنابر تناسب ضرورت، دادگاه صالح را برای جرم مذکور مشخص کند. در همین باره شما می توانید با وکلای مجرب ما مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.


مجید پریدست فومنی

با سلام تغییر در اطلاعات یا مخدوش نمودن در راستای به دست آوردن مال و یا استفاده از موقعیت دیگران به هرشکل اعم از یدی یا رایانه ای جعل لحاظ خواهد شد حال اگر فردی در فضای مجازی با تغییر دادن در داده ها و یا ساختن ایمیل و یا ... اقدام به بردن اموال دیگران نمایید مرتکب جعل و باتوجه به آنکه عالم به جعلی بودن اقدام خود دارد توامان استفاده از سند مجعول نیز نموده است


Mohammad sheykhi

قانونگذار در ماده ۷ همین قانون بیان کرده است: «هرکس با علم به مجعول بودن داده ها یا کارت ها یا تراشه ها از آنها استفاده کند، به مجازات مقرر در ماده قبل محکوم می شود». بنابراین، مجازات شخصی که جعل می کند و شخصی که با آگاهی از آن چیزی که جعل شده استفاده میکند، یکسان است.


بهنام رحمانی فرد

باسلام مجازات جعل رایانه ای ابتدا باید بدانیم منظور از جرم جعل رایانه ای چیست؟ جعل در لغت به معنای از خود ساختن می باشد. این کلمه در قانون مجازات اسلامی چنین تعریف شده است: «ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص غیر رسمی یا رسمی، خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو با اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر این ها به قصد تقلب». برای آشنایی با مفهوم جرم جعل رایانه ای باید به قانون مبارزه با جرائم رایانه ای مراجعه کرد. برابر ماده ۶ این قانون هرکس یکی از اقدامات زیر را انجام دهد، مرتکب جعل رایانه ای شده است: تغییر داده های قابل استناد یا ایجاد یا وارد کردن متقلبانه داده ها. تغییر داده ها یا علائم موجود در کارت های حافظه یا قابل پردازش در سیستم های رایانه ای یا مخابراتی یا تراشه ها یا ایجاد یا وارد کردن متقلبانه داده ها یا علائم به آن ها


وحید فراست

مجازات جعل رایانه ایی و تخریب رایانه ایی و سرقت رایانه ایی هر کدام دارای تعاریف و احکام متفاوتی هستند


سعید ربیعی

هرکس با علم به مجعول بودن داده ها یا کارت ها یا تراشه ها از آنها استفاده کند، به مجازات مقرر در ماده قبل محکوم می شود


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، جرم جعل در قانون مجازات اسلامی به این ترتیب تعریف شده است : " ساختن نوشته یا سند یا ساختن مهر یا امضای اشخاص غیر رسمی یا رسمی ، خراشیدن یا تراشیدن یا قلم بردن یا الحاق یا محو با اثبات یا سیاه کردن یا تقدیم یا تاخیر سند نسبت به تاریخ حقیقی یا الصاق نوشته ای به نوشته دیگر یا به کار بردن مهر دیگری بدون اجازه صاحب آن و نظایر این ها به قصد تقلب " . پس بر اساس این ماده قانونی واضح و مبرهن است که جرم جعل دارای مصادیق مختلفی است ، اما یکی از مصادیق جعل که به تازگی و در نتیجه پیشرفت تکنولوژی ایجاد شده ، جرم جعل رایانه ای است. جرم جعل رایانه ای در این قانون در فصل جرائم علیه صحت و تمامیت داده و سیستم های رایانه ای و مخابراتی آمده و مصادیق ان این گونه تعریف شده است 1- تغییر داده های قابل استناد یا ایجاد یا وارد کردن متقلبانه ی داده ها 2- تغییر داده ها یا علائم موجود در کارت های حافظه یا قابل پردازش در سیستم های رایانه ای یا مخابراتی یا تراشه ها یا ایجاد یا وارد کردن متقلبانه داده ها یا علائم به آنها . ارتکاب یکی از عناوین فوق موجب تحقق جرم جعل خواهد بود، نکته بسیار مهم در زمان استفاده از فضای مجازی این است که با توجه به اینکه بسیاری از این پیام رسان های موجود در بازار خارجی هستند می بایست با دقت و هوشاری لازم و از مجاری مجاز و شناخته شده برای استفاده از صفحات مجازی اقدام نمود و در صورت بروز هرگونه پرسشی با وکلای این موسسه تماس حاصل نمائید.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.