طلاق صوری چیست؟

طلاق صوری چیست؟

طلاق صوری چیست؟

حتما می‌دانید که طبق قانون ایران، مستمری پدر فوت شده به دختر مجرد او می‌رسد. همچنین مطمئنا اطلاع دارید در صورتی که پدر و مادر از یکدیگر طلاق گرفته باشند، پسر می‌تواند تحت شرایطی معافیت سربازی بگیرد. همین دو مورد باعث شده تا این روزها خانواده های زیادی اقدام به طلاق صوری کنند!

البته شاید خانواده ها دلیل دیگری برای طلاق صوری داشته باشند. اما طبق شواهد موجود 90% زوجین با هدف دستیابی به یکی از دو مورد گفته شده دست به این جدایی می‌زنند.

به هر حال موسسه حقوقی وکلای تلفنی قصد دارد در ادامه به بررسی ماهیت این قسم از طلاق بپردازد و جوانب امر را بسنجد، تا به این ترتیب شما عزیزانی که به دنبال اطلاع از قانونی بودن یا نبودن این طلاق هستید به پاسخ سوالات خود برسید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

تعریف طلاق صوری از زبان وکیل

طبق تعریف وکلای موسسه حقوقی وکلای تلفنی، طلاق صوری آن قسم از طلاق است که در آن زن و مرد قصد واقعی بر جدا شدن از یکدیگر ندارد. بلکه صرفا برای بهره‌مند از مزایای گفته شده تشریفات طلاق را انجام می‌دهند و در نهایت طلاق خود را ثبت می‌کنند.

به عبارت ساده‌تر، طلاق نیز مثل هر امر دیگری نیازمند قصد و نیت قلبی است. حال اگر زوجین بدون داشتن نیت و فقط برای ظاهر سازی، از یکدیگر طلاق بگیرند جدایی آن ها صوری خواهد بود.

 

دلایل افراد برای طلاق صوری

دور زدن قانون از مهمترین دلایل طلاق صوری است. یعنی تقریبا همه زوجینی که بدون قصد و نیت جدایی از یکدیگر طلاق می‌گیرند، هدفشان دور زدن قانون است. دو مورد از مهمترین آن ها را که بیشتر متوجه زوجه می‌شود، در مقدمه بحث گفتیم.

اما با این حال چنین نیست که دلیل همه طلاق های صوری، دریافت مستمری یا معافیت فرزند باشد. پس این قسم از طلاق هر دلیلی می‌تواند داشته باشد!

البته قانونگذاران هم بیکار ننشسته اند و برای جلوگیری از گسترش طلاق های صوری به دو دلیل گفته شده، قوانینی تصویب کرده اند. مثلا برای معافیت پسر از خدمت سربازی این قانون را وضع کرده اند باید 30 ماه از طلاق پدر و مادر گذشته باشد!

 

 

مشاوره حقوقی طلاق صوری

 

آیا طلاق صوری جرم است؟

در جرم انگاری طلاق صوری باید به قوانین موجود درباره معاملات صوری رجوع کنیم. وکلای موسسه حقوقی وکلای تلفنی این موارد را بررسی کرده اند و به این نتیجه رسیده اند که طبق قانون معاملات صوری، این نوع طلاق مصداقی از جرم نیست. اما از این نظر که با هدف تقلب و دور زدن قانون انجام می‌شود، جرم شناخته می‌شود.

برخی از افراد به این سخن واکنش نشان می‌دهند و بیان می‌کنند که این قسم از طلاق هیچ ارتباطی به دور زدن قانون و تقلب ندارد و چون با اختیار و خواست زوجین انجام می‌شود، جرم نیست.

شاید طلاق گرفتن چه صوری و چه واقعی، قانونی باشد اما در اصل زوجینی که به شکل صوری طلاق می‌گیرند، نیت و مقصودی دارند که با قوانین موجود در تعارض است. به همین دلیل هم جرم انگاشته می‌شود و امکان دارد مجازات هایی برای زوج و زوجه در پی داشته باشد.

 

شرایط صحت صیغه طلاق چیست؟

طبق شرع اسلام و همچنین عرف و قانون ایران صحت طلاق در گرو وجود چهار شرط اساسی است که عبارتند از؛ 1. قصد و رضای شوهر  2. اهلیت شوهر  3. معین بودن موضوع  4. شرایط لازم در زن.

در صورت عدم وجود هر یک از این شرایط، صیغه طلاق باطل بوده و هیچ اثر حقوقی بر آن مترتب نخواهد شد. در نتیجه در محل بحث ما نیز چون قصد شوهر و در بسیاری از مواقع حتی رضایت قلبی او وجود ندارد، در اصل طلاق باطل خواهد بود.

اما درباره این که آیا با باطل شدن صیغه طلاق، زوجیت میان زن و شوهر از بین می‌رود یا همچنان برقرار است جای بحث و بررسی دارد. بنابراین برای کسب اطلاعات بیشتر در این باره توصیه می‌کنم از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با وکلای موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط باشید.

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

مشاوره حقوقی طلاق صوری

طلاق صوری نیز مثل سایر اقسام طلاق نیازمند طی مراحل قانونی است. زیرا به حال قانون فرقی نمی‌کند که زوجین با قصد واقعی می‌خواهند طلاق بگیرند یا فقط به دنبال ظاهر سازی هستند، در هر صورت باید حکم طلاق داشته باشند.

گرفتن حکم طلاق هم تشریفات قانونی خاص خود را دارد که شاید خیلی از خانواده ها از آن بی اطلاع باشند. پس در این شرایط مشاوره حقوقی طلاق صوری قطعا کارآمد خواهد بود و به سریع‌تر انجام شدن مراحل کمک خواهد کرد.

موسسه حقوقی وکلای تلفنی با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی و مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان، این امکان را برای تمام فارسی زبانان عزیز فراهم کرده که بتوانند با بهترین وکیل طلاق استان خود مشورت کنند.

در ضمن مشورت با وکیل علاوه بر اطلاع از روند طلاق صوری، یک مزیت دیگر هم دارد و آن هم این که شاید وکیل راه حل بهتری برای رسیدن به هدف زوجین از طلاق، به ایشان ارائه دهد و به این ترتیب اصلا نیازی به طلاق نباشد!

    

 

وکیل انلاین طلاق 
نگارش دادخواست طلاق 
مشاوره حقوقی طلاق 
مشاوره حقوقی خانواده 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

سید محمد مهدی خلیل زاده

با سلام و تشکر در قانون مجازات جرمی به نام طلاق صوری نداریم لیکن اگر بدینوسیله مستمری اخذ گردد به نظر می رسد تحصیل مال نامشروع میباشد.


سپیده کرمی

با سلام،طلاق صوری به طلاقی گفته می‌شود که هدف آن جدایی نباشد و به نیت دیگری انجام شود. معمولاً در طلاق صوری، زن و شوهر از نظر قانونی طلاق گرفته‌اند ولی با هم زندگی می‌کنند. از نظر فقه شیعه ازدواج و طلاق کاغذی بدون عقد شرعی و بدون رعایت شرایط آن، اعتباری ندارد.[۱]


بهنام رحمانی فرد

با سلام و احترام آنچه که در این مقاله به آن اشاره شده است طلاق صوری می باشد که این نوع از طلاق در گذشته بیشتر رواج داشت و زوجین به دو منظوردست به طلاق صوری می‌زدند یکی اینکه فرزندشون از سربازی معاف شود یا اینکه می دانیم مستمری پدر فوت شده به دختر خواهد رسید به همین خاطر خیلی از زوجین برای اینکه به این اهداف برسند طلاق صوری را انتخاب می کردند اما آنچه که در قانون بیان شده است این است که معاملات صوری محکوم به بطلان هستند که می توان گفت طلاق صوری نیز باطل هستش بنابراین با اینکه زوجین صیغه طلاق را جاری می سازد اما بایستی گفت که این نوع طلاق باطل می باشد چراکه زوجین قصد طلاق واقعی ندارند.


علیرضا

شما تمام ویژگی های یک موسسه خوب حقوقی را از دیدگاه بنده دارا هستید هزینه مناسب برای مراجعین خدمات شبانه روزی نگارش اوراق قضایی با هزینه بسیار معقول و از همه مهم تر ارجاع پرونده ها با توجه به موضوع به وکیلی متخصص در همان حوزه من از خدمات حقوقی خانوادکی شما استفاده کردم و کمال رضایت داشتم


محمد مهدی احمدی

سلام وقت بخیر هیچگاه سنگین بودن مجازات مانع از انجام عملی خلاف نخواهد بود و صرفا این کار افراد جامعه را خلاق تر خواهد نمود! در این خصوص مثال معروف اعدام جیب بر ها در لندن کافی است!! امیدوارم روند قانون گذاری صحیح تر اعمال شود.


محسن جعفری

دریافت مستمری و یا معافیت از خدمت سربازی از نمونه مواردی است که با توجه مزایای آن به یکی از علل طلاق صوری در جامعه محسوب میگردند که این قبیل امتیازات که منتج به ایجاد طلاقهای صوری در جامعه میگردد نقص و خلاء قانونی در این زمینه را به ذهن متبادر مینماید


معراج فرجی

استفاده ازین مدل کارها بیشتر برای دور زدن قوانین مربوطه و کسب مزیت و امتیاز و منفعت است اگر به عنوان مثال، مردی واقعا قصد نداشته باشد همسر خود را طلاق بدهد و صرفا به دلیل بهره مندی از آثار مزایای قانونی برای خود ، همسر و یا فرزندانش اقدام به طلاق دادن زن خود بکند ، طلاق صوری اتفاق افتاده است که در صورت اثبات طلاق صوری ، آثار مهمی نیز ایجاد می شود و بالعکس مثلا حقوق شخص متوفی به دختر مجردش میرسد و حقوقی ازین قبیل


سهند مهدی پور

طبق شرع اسلام و همچنین عرف و قانون ایران صحت طلاق در گرو وجود چهار شرط اساسی است که عبارتند از؛ 1. قصد و رضای شوهر 2. اهلیت شوهر 3. معین بودن موضوع 4. شرایط لازم در زن. در صورت عدم وجود هر یک از این شرایط، صیغه طلاق باطل بوده و هیچ اثر حقوقی بر آن مترتب نخواهد شد. در نتیجه در محل بحث ما نیز چون قصد شوهر و در بسیاری از مواقع حتی رضایت قلبی او وجود ندارد، در اصل طلاق باطل خواهد بود


Mohamad sheykhi

به طور کلی ، طلاق به عملی گفته می شود که مرد ، با انجام دادن آن ، قصد دارد به زندگی مشترک خود با همسرش پایان دهد . مطابق قانون ، مرد حق دارد هر زمان بخواهد همسر خود را طلاق داده و زن نیز تحت شرایطی حق طلاق خواهد داشت و همچنین زن و شوهر نیز می توانند برای طلاق توافقی اقدام کنند . با این حال، زمانی که مردی می خواهد همسر خود را طلاق بدهد ، بر اساس قانون باید شرایطی داشته باشد تا این طلاق به صورت صحیح و قانونی انجام شده و آثار قانونی خود را بر جای بگذارد . یکی از شرایط مهمی که برای طلاق وجود دارد ، این است که شوهر ( به عنوان شخصی که حق دارد همسرش را طلاق دهد ) و یا هر دوی زوجین ( برای طلاق توافقی ) قصد واقعی برای طلاق داشته باشند و به اصطلاح حقوقی ، " قاصد" باشند . به این معنا که هنگام طلاق ، واقعا قصد داشته باشند از هم جدا شوند و به عبارت دیگر ، بخواهند به همدیگر نامحرم شده و به رابطه زوجیت خود پایان دهند . با توجه به وجود این شرط مهم است که اگر به عنوان مثال، مردی واقعا قصد نداشته باشد همسر خود را طلاق بدهد و صرفا به دلیل بهره مندی از آثار مزایای قانونی برای خود ، همسر و یا فرزندانش اقدام به طلاق دادن زن خود بکند ، طلاق صوری اتفاق افتاده است که در صورت اثبات طلاق صوری ، آثار مهمی نیز ایجاد می شود . بنابراین ، در پاسخ به این سوال که طلاق صوری چیست و طلاق صوری چه مفهومی دارد ، باید بگوییم که اگر قبل از طلاق ، فرد به خاطر سوء استفاده از مزایای قانونی همچون معافیت فرزند از سربازی و یا دریافت مستمری و بدون داشتن قصد و نیت لازم ، و با هدف اینکه بعد از طلاق نیز به نحوی رابطه زوجیت میان آنها باقی باشد ، اقدام به طلاق کرده باشد ، طلاق به صورت صوری رخ داده است . ذکر این نکته نیز ضروری است که اگر شخصی واقعا قصد طلاق داشته است و واقعا می خواسته از همسرش جدا شود ولی در عین حال بعد از طلاق از مزایای قانونی هم بهره مند شود ، دیگر نمی توان گفت طلاق صوری بوده است ؛ بلکه آنچه در خصوص تشخیص طلاق صوری مهم است ، این است که قبل از طلاق ، طرفین توافق کنند که مجددا در چارچوب رجوع از طلاق و یا صیغه 99 ساله ، رابطه زوجیت خود را ادامه دهند .


فریبرز ذوالفقاری

با سلام طبق قانون ایران، مستمری پدر فوت شده به دختر مجرد او می‌رسد. همچنین مطمئنا اطلاع دارید در صورتی که پدر و مادر از یکدیگر طلاق گرفته باشند، پسر می‌تواند تحت شرایطی معافیت سربازی بگیرد. همین دو مورد باعث شده تا این روزها خانواده های زیادی اقدام به طلاق صوری کنند! البته شاید خانواده ها دلیل دیگری برای طلاق صوری داشته باشند. اما طبق شواهد موجود 90% زوجین با هدف دستیابی به یکی از دو مورد گفته شده دست به این جدایی می‌زنند


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.