فرق طرح و لایحه چیست؟

فرق طرح و لایحه چیست؟

فرق طرح و لایحه چیست؟

فرق طرح و لایحه چیست؟ مجلس شورای اسلامی چه وظایفی دارد؟ طرح در مجلس به چه معناست؟ منظور از فوریت در طرح ها و لوایح چیست؟ چگونه می توان بهترین مشاور حقوقی طرح و لایحه را پیدا کرد؟ بسیاری از افراد تصور می کنند که دو واژه طرح و لایحه به یک معنا می باشد. در صورتی که این دیدگاه اشتباه است. در واقع طرح و لایحه در بسیاری از موارد با یکدیگر متفاوت هستند. این تفاوت ها به خوبی در قانون اساسی شرح داده شده است. ولی با این وجود همه روزه، بسیاری از افراد با همکاران ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط هستند و سوالات گوناگونی در مورد فرق طرح و لایحه می پرسند. به همین دلیل در این مقاله از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی تصمیم گرفته ایم تا با زبانی ساده و شیوا فرق طرح و لایحه را برای شما بیان کنیم. با این امید که بتوانیم قدمی در حل معضلات حقوقی شما برداریم. پس در ادامه با ما همراه باشید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

مجلس شورای اسلامی

پیش از آشنایی با فرق طرح و لایحه نیاز است تا شما پیش زمینه ای در مورد مجلس شورای اسلامی و وظایف آن داشته باشید. نمایندگان مجلس شورای اسلامی هر چهار سال یکبار با رای مستقیم و مخفی مردم انتخاب می شوند. انتخابات مجلس باید قبل از اتمام دوره قبل برگزار شود. چرا که کشور نباید در هیچ زمانی بدون مجلس باشد. تمامی نمایندگان باید مسلمان باشند. به استثنای 5 نفر که از میان اقلیت های دینی انتخاب خواهند شد.

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی می تواند در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی، قانون وضع نماید. با این اوصاف اصلی ترین وظیفه مجلس، قانونگذاری است. به علاوه مجلس وظیفه مهم تفسیر قانون عادی را  نیز بر عهده گرفته است. سایر وظایف مجلس شورای اسلامی شامل نظارت اعم از استصوابی، مالی و اطلاعی، سوال و استیضاح هیئت وزیران و رئیس جمهور می باشد. شما میتوانید تمامی سوالات خود پیرامون مجلس شورای اسلامی را از طریق مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان از مشاوران ما بپرسید.

 

 

 

مجلس شورای اسلامی

 

 

طرح در مجلس چیست؟

در گام بعدی برای بررسی دقیق تر فرق طرح و لایحه لازم است تا به سوال طرح در مجلس چیست؟ جوابی مناسب بدهیم. زمانی که در مجلس شورای اسلامی حداقل پانزده نماینده متنی برای تصویب قانون عادی پیشنهاد می دهند، طرح ایجاد می شود. همچنین بایستی دقت داشته باشید که طرح ها در سه نوع یک فوریت، دو فوریت و سه فوریت ارائه خواهند شد.

لازم به ذکر است که علاوه بر نمایندگان مجلس شورای اسلامی، شورای عالی استان ها نیز می تواند مستقیما و یا توسط دولت طرح پیشنهادی برای تصویب قانون عادی به مجلس ارائه دهد. با توجه به پیچیدگی مبحث طرح در مجلس شما می توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید. به علاوه بایستی بگوییم خدمات حقوقی وکلای تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد.

 

فرق طرح و لایحه

حال که با تعریف طرح در مجلس و ساختار مجلس شورای اسلامی آشنا شدید، زمان آن فرا رسیده تا به فرق طرح و لایحه بپردازیم. لایحه دو نوع دارد. نوع اول لایحه قانونی می باشد که توسط دولت تهیه و تقدیم می شود. نوع دوم، لایحه قضایی است. همانطور که از نام آن بر می آید توسط رئیس قوه قضائیه تهیه و در نهایت از طریق دولت به دست مجلس می رسد. این در حالی است که طرح توسط پانزده و یا بیش از پانزده نفر از نمایندگان مجلس تهیه می شود. در برخی موارد نیز شورای عالی استان ها در تهیه طرح، نقش دارد. 

 

 

خرید خدمت سربازی 
مشاوره حقوقی دیوان عدالت اداری
مشاوره حقوقی در امور اداری یا دولتی 
درباره ما 

 

 

در هفتاد و پنجمین اصل از قانون اساسی قانونگذار به نکته مهمی در مورد لوایح قانونی اشاره کرده است که ذکر آن خالی از لطف نیست. در صورتی که نمایندگان مجلس شورای اسلامی به لوایح قانونی و اصلاحات آن انتقاداتی دارند. یعنی معتقدند که منجر به کاهش درآمد و یا افزایش هزینه ها می شود، در صورتی می توانند انتقاد خود را مطرح کنند که طریق جبران کاهش درآمد و یا تامین هزینه جدید را معلوم نمایند. این در حالی است که در هیچ یک از اصول قانون اساسی این چنین قابلیتی برای طرح پیشنهادی وجود ندارد.

 

منظور از فوریت در طرح ها و لوایح چیست؟

یکی از سوالات کلیدی که شما عزیزان در حوزه فرق طرح و لایحه می پرسید، این است که منظور از فوریت در طرح ها و لوایح چیست؟ در پاسخ باید گفت تصویب فوریت با نمایندگان مجلس شورای اسلامی است. در واقع زمانی که تعویق در تصویب طرح و یا لایحه ای موجب خسارات شدید می شود، نمایندگان تصمیم می گیرند که برای تصویب و اجرای هرچه سریع تر خارج از نوبت آن را تصویب کنند.

 

 

 

فوریت در طرح ها و لوایح

 

 

 

اگر طرح یا لایحه ای یک فوریتی باشد، چهل و هشت ساعت قبل از طرح در مجلس به دست نمایندگان برای بررسی می رسد. در حالی که طرح و لوایح دو فوریتی حداکثر شش ساعت قبل از طرح و سه فوریتی در همان لحظه طرح در مجلس در میان نمایندگان توزیع خواهد شد. اگر سوالات بیشتری در زمینه فوریت در طرح ها و لوایح دارید، می توانید همین حالا از طریق مشاوره حقوقی جواب سوالات خود را از ما بخواهید.

 

مشاوره حقوقی طرح و لایحه

در پایان بایستی بدانیم که بهترین مشاوران حقوقی برای سوالات مربوط به فرق طرح و لایحه چه کسانی هستند؟ بهترین مشاوره حقوقی در زمینه ذکر شده کسی است که تسلط کامل بر روی قانون اساسی داشته باشد. به همین دلیل حقوقدانانی که گرایش حقوق عمومی را برای تحصیلات تکمیلی برگزیده اند، مناسب ترین افراد در این حوزه می باشند. جهت ارتباط با بهترین مشاوران حقوقی در حوزه طرح و لایحه می توانید همین حالا از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با همکاران ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط باشید.

 

 

 

 


سوالات متداول

نظرات

دانیال جمشیدی پور

سلام وقت بخیر لایحه و طرح هر دو در پارتمان میباشد لایحه از طرف دولت مطرح میشود طرح از طرف نمایندگان مجلس مطرح میشود


ملیکا محمدی

آیا افراد عادی هم میتونن طرح پیشنهادی خودشون رو به نماینده مجلس استان یا شهرشون تحویل بدن و از این طریق در مجلس تصویب شه ؟


وحید قلی پور عباسی

طرح: به پیشنهاد نمایندگان مجلس گفته می شود. لایحه: به پیشنهاد دولت اطلاق می شود. در کشور ما مقدمه تصویب یک قانون، ارایه یک پیشنهاد به مجلس شورای اسلامی است. که ممکن است این پیشنهاد به طورکلی یا از طریق دولت باشد یا تعدادی از نمایندگان مطرح کنند. درصورتی که یک لایحه یا طرح در بررسی های کمیسیون مجلس و رأی گیری در صحن مجلس، مورد تصویب قرار گیرد، بعنوان مصوبه مجلس تلقی خواهد شد. چنانچه این مصوبه مورد تأیید شورای نگهبان نیز قرار گیرد آن مصوبه، شکل قانون پیدا خواهد کرد. در صورت وجود اختلاف بین قوه مقننه(مجلس) و شورای نگهبان نهادی بنمام مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت رفع اختلاف وارد کار خواهد شد.


امین

بر اساس قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی می تواند در عموم مسائل در حدود مقرر در قانون اساسی، قانون وضع نماید. با این اوصاف اصلی ترین وظیفه مجلس، قانونگذاری است. به علاوه مجلس وظیفه مهم تفسیر قانون عادی را نیز بر عهده گرفته است. سایر وظایف مجلس شورای اسلامی شامل نظارت اعم از استصوابی، مالی و اطلاعی، سوال و استیضاح هیئت وزیران و رئیس جمهور می باشد. شما میتوانید تمامی سوالات خود پیرامون مجلس شورای اسلامی را از طریق مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان از مشاوران ما بپرسید.


ف.م

لایحه چیست؟ لایحه به سندی گفته می شود که طرفین دعوا با استفاده از آن می توانند مطالبی را که برای دفاع از خود در دادگاه ها و مراجع قضایی ضروری می دانند را به اطلاع دادگاه برسانند. طرح ، هر روش مورد استفاده برای رسیدن به یک هدف خاص است. طرح از برنامه کلی‌تر است و برنامه‌ها زیر مجموعۀ طرح هستند. برنامه‌ها تفصیلی تر و جزئی تر از طرح هستند و تشکیل طرح را می‌دهند.


راضیه دهقان

سلام وقت بخیر لایحه و طرح هر دو در پارتمان میباشد لایحه از طرف دولت مطرح میشود طرح از طرف نمایندگان مجلس مطرح میشود


M.j sheykhi

لایحه دو نوع دارد. نوع اول لایحه قانونی می باشد که توسط دولت تهیه و تقدیم می شود. نوع دوم، لایحه قضایی است. همانطور که از نام آن بر می آید توسط رئیس قوه قضائیه تهیه و در نهایت از طریق دولت به دست مجلس می رسد. این در حالی است که طرح توسط پانزده و یا بیش از پانزده نفر از نمایندگان مجلس تهیه می شود. در برخی موارد نیز شورای عالی استان ها در تهیه طرح، نقش دارد.


مجید شیخی

با سلام طرح و لایحه دو اصطلاح مربوط به قانونگذاری در پارلمان‌ها هستند؛ اما فرق طرح و لایحه در نهادی است که از سوی آن نهاد مطرح شده است. به طور کل لایحه از سوی دولت مطرح می‌شود و طرح از سوی نمایندگان مجلس پیشنهاد می‌گردد. موفق باشید


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب درصورتی که یک لایحه یا طرح در بررسی های کمیسیون مجلس و رأی گیری در صحن مجلس، مورد تصویب قرار گیرد، بعنوان مصوبه مجلس تلقی خواهد شد.چنانچه این مصوبه مورد تأیید شورای نگهبان نیز قرار گیرد آن مصوبه، شکل قانون پیدا خواهد کرد. در صورت وجود اختلاف بین قوه مقننه(مجلس) و شورای نگهبان نهادی بنمام مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت رفع اختلاف وارد کار خواهد شد.


Paria

با سلام طرح و لایحه دو اصطلاح مربوط به قانونگذاری در پارلمان‌ها هستند؛ اما فرق طرح و لایحه در نهادی است که از سوی آن نهاد مطرح شده است. به طور کل لایحه از سوی دولت مطرح می‌شود و طرح از سوی نمایندگان مجلس پیشنهاد می‌گردد.


قاسم رفعتی

درصورتی که یک لایحه یا طرح در بررسی های کمیسیون مجلس و رأی گیری در صحن مجلس، مورد تصویب قرار گیرد، بعنوان مصوبه مجلس تلقی خواهد شد.چنانچه این مصوبه مورد تأیید شورای نگهبان نیز قرار گیرد آن مصوبه، شکل قانون پیدا خواهد کرد. در صورت وجود اختلاف بین قوه مقننه(مجلس) و شورای نگهبان نهادی بنمام مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت رفع اختلاف وارد کار خواهد شد.


محمد مومني

لایحه به پیشنهاداتی گفته می‌شود که از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود. این پیشنهادات پس از تصویب هیئت وزیران به مجلس تقدیم می‌شوند. لایحه می‌تواند شامل موضوعات مختلفی باشد، از جمله لوایح قضایی و دفاعیه‌ها، و به طور کلی به اسنادی اطلاق می‌شود که برای دفاع در دادگاه‌ها یا ارائه به مراجع قضایی نوشته می‌شوند


وحید فراست

طرح از سوی نمایندگان مجلس پیشنهاد می گردد ولی لایحه از سوی دولت به مجلس پیشنهاد می شود


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، همانطور که می دانیم، در کشور ما مقدمه تصویب یک قانون، ارایه یک پیشنهاد به مجلس شورای اسلامی است. که ممکن است این پیشنهاد به طورکلی یا از طریق دولت باشد یا تعدادی از نمایندگان مطرح کنند. درصورتی که یک لایحه یا طرح در بررسی های کمیسیون مجلس و رأی گیری در صحن مجلس، مورد تصویب قرار گیرد، بعنوان مصوبه مجلس تلقی خواهد شد. چنانچه این مصوبه مورد تأیید شورای نگهبان نیز قرار گیرد آن مصوبه، شکل قانون پیدا خواهد کرد. در صورت وجود اختلاف بین قوه مقننه(مجلس) و شورای نگهبان نهادی بنمام مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت رفع اختلاف وارد کار خواهد شد. طرح و لایحه دو اصطلاح مربوط به قانونگذاری در پارلمان‌ها هستند؛ اما فرق طرح و لایحه در نهادی است که از سوی آن نهاد مطرح شده است. به طور کل لایحه از سوی دولت مطرح می‌شود و طرح از سوی نمایندگان مجلس پیشنهاد می‌گردد. به طور کلی قوانینی که از سوی دولت (و یا طی شرایطی رییس قوه قضائیه) برای بررسی و تصویب به پارلمان ارائه می‌شوند لایحه نام دارند. لوایح در مرحله اول باید در جلسات هیئت وزیران به تصویب رسیده و پس از آن راهی مجلس شوند، طرح اما به قانونی گفته می‌شود که حداقل از سوی پانزده نفر از نمایندگان پیشنهاد شده و برای بررسی و تصویب به مجلس ارائه شود.


مجید

سلام خسته نباشید،ممنون از مطلب مفید و کارامدتون بنده هر روز از مطالب سایت شما استفاده میکنم خدا قوت


زهرا رضایی

با سلام و وقت بخیر یک سوال داشتم برای اینکه یک طرح در مجلس به تصویب برسد چند نفر از نمایندگان باید رای مثبت بدهند؟ و در صورتی که طرحی بدون رعایت حد نصاب تعیین شده تصویب شود آیا مردم عادی میتوانند ابطال آن را بخواهند؟


آزاده

در کشور ما مقدمه تصویب یک قانون، ارایه یک پیشنهاد به مجلس شورای اسلامی است. که ممکن است این پیشنهاد به طورکلی یا از طریق دولت باشد یا تعدادی از نمایندگان مطرح کنند. درصورتی که یک لایحه یا طرح در بررسی های کمیسیون مجلس و رأی گیری در صحن مجلس، مورد تصویب قرار گیرد، بعنوان مصوبه مجلس تلقی خواهد شد. چنانچه این مصوبه مورد تأیید شورای نگهبان نیز قرار گیرد آن مصوبه، شکل قانون پیدا خواهد کرد. در صورت وجود اختلاف بین قوه مقننه(مجلس) و شورای نگهبان نهادی بنمام مجمع تشخیص مصلحت نظام جهت رفع اختلاف وارد کار خواهد شد.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.