مطالبه حق الوکاله وکیل به چه صورت است؟

مطالبه حق الوکاله وکیل به چه صورت است؟

مطالبه حق الوکاله وکیل به چه صورت است؟

مطالبه حق الوکاله وکیل، مسئله بسیار مهمی می باشد که قرار است در این مقاله بدان بپردازیم. فرض کنید، شما به علت بیماری باید یک عمل جراحی داشته باشید. مسلما پزشک جراح برای انجام این کار از شما مبلغی را دریافت می کند. حق الوکاله وکیل نیز به همین صورت است. درست است که وکلا برای کمک به مردم در مسائل حقوقی آماده هستند، لکن نمی توان این مسئله را بدون دریافت مبلغی مطرح کرد. به همین خاطر اگر قصد دارید، برای حل و فصل پرونده های حقوقی خود، با یک وکیل مشاوره داشته باشید، بهتر است با حق الوکاله وکیل 1401 آشنا شوید. در این مقاله قصد داریم ضمن آشنایی با تعریف حقوقی حق الوکاله وکیل، به معیار تعیین حق الوکاله و چگونگی مطالبه حق الوکاله وکیل بپردازیم. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

حق الوکاله وکیل چیست؟

قدم اول برای بررسی و بحث پیرامون مطالبه حق الوکاله وکیل، آشنایی با تعریف حق الوکاله وکیل می باشد. قبل از هر چیزی باید بگوییم که در جامعه امروزی، بسیاری از فعالیت های بشر، جنبه اقتصادی دارند. به عنوان مثال اگر شما پزشک، بنا، معلم یا مشاور هستید، غیرممکن است که خدمت یا کاری را بدون دریافت حقوق یا مزد انجام دهید. انجام حرفه وکالت و حل و فصل پرونده های حقوقی از این قاعده مستثنی نیستند. پس در تعریف حق الوکاله وکیل باید بگوییم که حق الوکاله مبلغی است که وکیل در ازای حل و فصل پرونده های حقوقی شما و تسریع روند بررسی آنها، از شما دریافت می کند. به عنوان مثال شما می خواهید که در یک پرونده کلاهبرداری از یک وکیل استفاده کنید. در ابتدا باید با ایشان مشاوره داشته باشید و سپس قرارداد وکالت را تنظیم نمایید. در این قرارداد، مبلغ حق الوکاله وکیل مورد نظر شما مشخص خواهد شد. اما این مبلغ چگونه تعیین می شود؟

 

حق الوکاله وکیل بر چه اساس تعیین می شود؟

برای آشنایی بیشتر با چگونگی مطالبه حق الوکاله وکیل، ضروری است که با معیار تعیین حق الوکاله وکیل نیز آشنا شویم. نکته ی مهمی که در ابتدا باید بدان اشاره کنیم، این است که به خاطر آزاد بودن شغل وکلا، وکیل می تواند هر مبلغی را که بخواهد برای میزان حق الوکاله خود تعیین کند. لکن نباید فراموش کنیم که مبلغ حق الوکاله وکیل، بر اساس توافق طرفین تعیین خواهد شد. پس در وهله اول، وکیل و موکل باید بر سر میزان مبلغ حق الوکاله به توافق برسند. به طور کلی، این توافق غالبا حاصل می شود. لکن اگر حاصل نشد، قانونگذار برای آن چاره اندیشی کرده است. بر اساس قانون وکالت، اگر بین وکیل و موکل، توافق حاصل نشد، تعرفه وکالت تعیین شده، معیار تعیین مبلغ حق الوکاله وکیل خواهد بود. در ادامه به تعرفه حق الوکاله وکیل 1401 خواهیم پرداخت.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره با وکلای مجرب موسسه حقوقی وکلای تلفنی، با مشاوران ما مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.

 

 

محاسبه حق الوکاله وکیل

 

چگونگی مطالبه حق الوکاله  وکیل

اکنون باید به سراغ نحوه مطالبه حق الوکاله وکیل برویم. اما قبل از آن باید بگوییم که مطالبه حق الوکاله وکیل به چه معناست؟ همانطور که می دانید، هر دعوا دارای خواهان و خوانده می باشد. این افراد معمولا ترجیح می دهند که از یک وکیل برای حل و فصل دعوی خود مشورت بگیرند. در نتیجه باید مبلغی را به عنوان حق الوکاله وکیل پرداخت نمایند. حال اگر هر یک از طرفین در پرونده، برنده شود، می تواند هزینه هایی که برای اخذ وکیل کرده است را از طرف مقابل دریافت نماید. در این مسئله است که مطالبه حق الوکاله وکیل و نحوه آن مطرح می شود.

 

اما چگونگی مطالبه حق الوکاله وکیل ممکن است، متفاوت باشد. اگر خواهان همزمان با دادخواست خود، درخواست اخذ هزینه های وکیل را نیز کرده باشد، می تواند بدون طرح دعوای جدیدی، حق الوکاله وکیل را مطالبه کند. لکن اگر خوانده، پیروز پرونده باشد یا خواهان هنگام ثبت دادخواست اصلی خود، مطالبه حق الوکاله وکیل را مطرح نکند، بایستی این موضوع ذیل دعوای جدیدی مطرح شود.

 

مدارک لازم برای نگارش دادخواست مطالبه حق الوکاله وکیل

اگر قصد مطالبه حق الوکاله وکیل خود را دارید، بهتر است برای انجام این کار یک لایحه نگارش فرمایید. از آنجا که نگارش لایحه، امری تخصصی می باشد، ضروری است که برای انجام آن از یک وکیل مجرب کمک بگیرید. موسسه حقوقی وکلای تلفنی، امکان نگارش انلاین لایحه را فراهم کرده است. لکن شما باید قبل از آن مدارک زیر را آماده کنید:

 

  • قرارداد وکالت.
  • مدارک شناسایی نظیر کارت ملی.
  • حکم قطعی صادره از دادگاه در صورت وجود.
  • فیش های واریزی به وکیل.

برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر پیرامون مدارک مورد نیاز برای نگارش لایحه مطالبه حق الوکاله وکیل، بهتر است با مشاوران ما مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

حق الوکاله وکیل در سال 1401

برای تعیین میزان حق الوکاله وکیل در سال 1401 در صورت عدم توافق، تعرفه ای تصویب شده است. این تعرفه را می توان بر اساس دعاوی مالی، دعاوی غیر مالی و دعاوی کیفری تقسیم نمود. از آنجایی که تعیین تعرفه حق الوکاله وکیل در دعاوی کیفری بسیار گسترده می باشد، بهتر است با یک وکیل مجرب، مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

 

بهای خواسته

تعرفه

تا 50 میلیون تومان

8 درصد

50 تا 200 میلیون تومان

7 درصد

از 200 میلیون تومان تا 1 میلیارد تومان

5 درصد

از 1 میلیارد تا 3 میلیارد تومان

4 درصد

بیشتر از 3 میلیارد تومان

3 درصد

 

حق الوکاله وکیل در دعاوی مالی

 

موضوع دعوا

تعرفه

دعاوی خانوادگی، دعاوی مالی مربوط به زوجیت و امور حسبی

از 500 هزار تومان تا 20 میلیون تومان

دعاوی غیرمالی

از 400 هزار تومان تا 30 میلیون تومان


حق الوکاله وکیل در دعاوی غیر مالی

 


سوالات متداول

نظرات

حسین جلیلوند

احتیاج به وکیل دارم


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.