خسارت مادی و معنوی ناشی از لغو پرواز به چه معناست؟

خسارت مادی و معنوی ناشی از لغو پرواز به چه معناست؟

خسارت مادی و معنوی ناشی از لغو پرواز به چه معناست؟

آیا می توان خسارات مادی و معنوی ناشی از لغو پرواز را دریافت کرد؟ این سوال یکی از مهمترین سوالاتی که مراجعه کنندگان به موسسه حقوقی وکلای تلفنی از ما می پرسند. همانطور که می دانید هواپیماها امروزه به عنوان یکی از پرکاربرد ترین وسایل تمدن بشری شناخته می شوند. به گونه ای که تصور زندگی بدون آنها تقریباً غیر ممکن است. تصور کنید شما می خواهید از ایران به یکی از کشورهای اروپایی بروید. این کار در عرض چند ساعت با هواپیما انجام خواهد گرفت اما گاهی اوقات ممکن است، پروازهای یک هواپیما به دلایلی لغو شود. در واقع، لغو پرواز ممکن است، باعث به وجود آمدن برخی خسارت های مادی و معنوی شود. به همین خاطر در این مقاله قصد داریم، به بررسی خسارت مادی و معنوی ناشی از لغو پرواز بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

مطالبه خسارت مادی ناشی از لغو پرواز

اولین قدم برای بررسی خسارت مادی و معنوی ناشی از لغو پرواز، آشنایی با مطالبه خسارت مادی ناشی از لغو پرواز می باشد. برای این کار ابتدا بایستی با معنا و مفهوم خسارت مادی آشنا شویم. خسارت یا ضرر مادی در قوانین ایران تعریف نشده است اما دکترین حقوقی خسارت مادی را آن دسته از خساراتی می دانند که به مال یا جان افراد وارد می شود و با پول قابل جبران است. به عنوان مثال اگر لغو پرواز شما باعث شود که نتوانید در محل کار خود حاضر شوید و حقوق خود را از دست دهید، این ضرر یک ضرر مادی خواهد بود. همچنین بایستی بگوییم که خسارت مادی به خسارت حال، آینده و محتمل الوقوع تقسیم بندی می شود که توضیح تفصیلی هر کدام از حوصله این بحث خارج است.

حال که با معنای خسارت مادی آشنا شدیم، بایستی بگوییم که مطالبه خسارت مادی ناشی از لغو پرواز نیز امکان پذیر است. در واقع شما برای این کار باید ابتدائا ثابت کنید که یک خسارت مادی به شما وارد شده است و این خسارت مادی، ناشی از لغو پرواز می باشد. در نتیجه اگر خسارتی به شما وارد شده باشد، اما این خسارت منتسب به لغو پرواز نباشد، مطالبه خسارت مادی ناشی از لغو پرواز امکان پذیر نیست.

 

 

چگونگی مطالبه خسارت معنوی ناشی لغو پرواز

اکنون نوبت آن است که به بررسی مطالبه خسارت معنوی ناشی از لغو پرواز بپردازیم اما آیا با خسارت معنوی آشنایی دارید؟ دکترین حقوقی تعاریف متنوعی از خسارت معنوی ارائه می دهند. به طور کلی می توان خسارت معنوی را به دو دسته تقسیم کرد:

  • خساراتی که به یکی از حقوق طبیعی افراد وارد می شود.
  • خساراتی که به روح و عواطف شخص وارد می آید.

به عنوان مثال تصور کنید که شخصی قصد دارد به دیدار پدر مریض خود که در شهر تهران، بستری است، برود. اما پرواز او لغو می‌شود و پدرش فوت می کند. به وی از این بابت که نتوانسته پدر در حال فوت خودش را برای آخرین بار مشاهده کند، خسارت معنوی وارد شده است. پس مطالبه خسارت معنوی ناشی از لغو پرواز امکان پذیر است اما اثبات آن اندکی سخت تر از مطالبه خسارت مادی خواهد بود. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیق تر با مشاوران ما مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشد.

 

 

 

مشاوره حقوقی اجرای احکام دادگستری 
هزینه نگارش شکوائیه 
نگارش شکوائیه 
مشاوره حقوقی کیفری
درباره ما 

 

برای مطالبه خسارت ناشی از لغو پرواز چه باید کرد؟

حالا نوبت آن است، به این سوال پاسخ دهیم که برای مطالبه خسارت مادی و معنوی ناشی از لغو پرواز چه باید کرد؟

در سیستم حقوقی ایران برای اخذ خسارت مادی و معنوی ناشی از لغو پرواز باید موارد زیر را اثبات کنید:

  • اثبات ضرر وارد شده اعم از مادی یا معنوی: در واقع جبران خسارت، زمانی مطرح می شود که خسارتی وجود داشته باشد. به همین خاطر در ابتدا شما باید به عنوان مثال اثبات کنید که کار خود را از دست داده­اید.
  • اثبات رابطه علیت مستقیم بین خسارت وارد شده و لغو پرواز: اگر خسارت وارد شده منتسب به لغو پرواز نباشد، نمی‌توان آن را مطالبه کرد. پس در مرحله بعدی باید اثبات کنید که بیکار شدن شما به خاطر لغو پرواز است.
  • بررسی مبانی حقوقی و فقهی جبران خسارت: در قانون ایران و فقه شیعه، مقررات و اصول فراوانی برای جبران ضرر وجود دارد. از جمله این قواعد و مقررات می­توان به ماده ۱ قانون مسئولیت مدنی و قاعده فقهی «لا ضرر ولا ضرار فی الاسلام» اشاره داشت.
  • ارزیابی خسارت وارد شده: برای ارزیابی خسارت وارد شده، می توان به رویه قضایی یا معاهداتی نظیر پروتکل گواتمالا اشاره داشت.

 

 

مدارک لازم برای دادخواست مطالبه خسارت ناشی از لغو پرواز

یکی دیگر از متداول ترین سوالاتی که هنگام بررسی خسارت مادی و معنوی ناشی از لغو پرواز باید بدان پاسخ داد، این است که برای اخذ این خسارات چه مدارکی باید آماده نمود؟ از جمله این مدارک می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • مدارک شناسایی خواهان نظیر شناسنامه یا کارت ملی.
  • اطلاعات خوانده که همان شرکت هواپیمایی می باشد.
  • ارائه دادخواست مطالبه خسارت مادی و معنوی ناشی از لغو پرواز.
  • مدارک اثبات کننده خسارت وارد شده.
  • مدارک اثبات کننده رابطه علیت بین خسارت وارد شده و لغو پرواز.

 

 

خسارت لغو پرواز

 

در هر حال بهتر است برای اطلاع دقیقتر از این مدارک با مشاوران ما مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

هزینه دادخواست مطالبه خسارت ناشی از لغو پرواز

همانطور که گفته شد تنظیم و ارائه دادخواست مطالبه خسارت مادی و معنوی ناشی از لغو پرواز ضروری است. از آنجایی که اینگونه خسارات در سیستم حقوقی ایران، بحث جدیدی می باشند، بهتر است این کار را به یک وکیل مطالبه خسارت مادی و معنوی بسپارید. ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی در خدمت هموطنان عزیز هستیم تا در این راه به ایشان کمک کنیم. شما می توانید برای درخواست نگارش دادخواست مطالبه خسارت مادی و معنوی ناشی از لغو پرواز با مشاوران ما مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

 

 


سوالات متداول

نظرات

فاطمه عمادی

باسلام،، مطابق قانون مسئولیت مدنی و بنابر قواعد فقهی از جمله قاعده لاضرر زمانی که رابطه سببیت بین ورود خسارت از ناحیه خوانده دعوی یعنی شرکت هواپیمایی به خواهان محرز و مسلم باشد جبران ضرر از جهت ورود خسارات اعم از مادی و معنوی توسط شرکت هواپیمایی الزامی است و با طرح دادخواست قابل پیگیری ست.


سمیرا مرآتی

در ماده ۱ قانون مسئولیت مدنی سه رکن برای دریافت خسارت باید اثبات شود، ۱. ورود ضرر ۲. ارتکاب فعل زیانبار از جانب خوانده یا نیروی تحت امر او که ممکن است عمدی یا غیر عمدی باشد ۳. وجود رابطه ی سببیت.


امین چراغی شیخ آباد

درسیستم حقوقی ایران برای اخذ خسارت مادی و معنوی ناشی از لغو پرواز باید موارد زیر را اثبات کنید:اثبات ضرر وارد شده اعم از مادی یا معنوی: در واقع جبران خسارت، زمانی مطرح می شود که خسارتی وجود داشته باشد. به همین خاطر در ابتدا شما باید به عنوان مثال اثبات کنید که کار خود را از دست داده­اید.اثبات رابطه علیت مستقیم بین خسارت وارد شده و لغو پرواز: اگر خسارت وارد شده منتسب به لغو پرواز نباشد، نمی‌توان آن را مطالبه کرد. پس در مرحله بعدی باید اثبات کنید که بیکار شدن شما به خاطر لغو پرواز است


بهنام رحمانی فرد

باسلام خسارت مادی و معنوی ناشی از لغو پرواز، آشنایی با مطالبه خسارت مادی ناشی از لغو پرواز می باشد. برای این کار ابتدا بایستی با معنا و مفهوم خسارت مادی آشنا شویم. خسارت یا ضرر مادی در قوانین ایران تعریف نشده است اما دکترین حقوقی خسارت مادی را آن دسته از خساراتی می دانند که به مال یا جان افراد وارد می شود و با پول قابل جبران است. به عنوان مثال اگر لغو پرواز شما باعث شود که نتوانید در محل کار خود حاضر شوید و حقوق خود را از دست دهید، این ضرر یک ضرر مادی خواهد بود


پروانه برغمدی

با سلام قانون مسئولیت مدنی صراحتاً در ماده ۱ خود پیش بینی کرده است: «هرکس بدون مجوز قانونی عمداً یا در نتیجه بی احتیاطی به جان یا سلامتی یا مال یا آزادی یا حیثیت… یا به هر حق دیگر… لطمه‌ای وارد نماید که موجب ضرر مادی یا معنوی دیگری شود مسئول جبران خسارت ناشی از عمل خود می‌باشد.» به علاوه از نظر فقهی قاعده «لاضرر و لاضرار فی الاسلام» اجازه نمی‌دهد هیچ زیانی بدون جبران بماند.


محدثه عابدی

خسارت ناشی از لغو پرواز هواپیما قابل دریافت بوده اما با اثبات دلایل. خسارت هم به صورت معنوی و هم مادی قابل دریافت می باشد. خسارت مادی، مستقیما با مال و جان افراد سروکار دارد ولی خسارت معنوی موجب تالم روحی و ناراحتی افراد می گردد و به دلیل اینکه مسافرت‌های با مسافت زیاد اغلب با هواپیما صورت می پذیرد لذا بحث خسارت یکی از موضوعات مهم قانونی به شمار می آید.


ابوالفضل علی مددی

سلام.برای طرح دعوای مطالبه خسارت ناشی از لغو پرواز لازم است که ثابت شود بین ضرر وارده ولغو پرواز رابطه علیت مستقیم وجود دارد.بدین معنا که لغوپرواز باعث ایجاد ضرر شده باشد.اگر خسارت وارده ناشی از لغو پرواز نباشد،مطالبه خسارت منتفی می‌شود.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، به دلیل پیچیدگی های زندگی امروزی و به دلیل سرعت بخشیدن به امور, مردم هواپیمارا وسیله ای مناسب برای جابجایی با سرعت بیشتر انتخاب کرده اند. تاخیرات فراوان و طولانی پروازها معضل بزرگی برای مسافران می باشد و گاها این تاخیرات باعث صدمات و خسارات بسیاری به مسافران می شود. در سطح بین المللی نیز سعی در تصویب قوانین هوایی مناسب شده و کشور ما ایران نیز به این کنوانسیون ها پیوسته است. برطبق قاعده «لا ضرر ولا ضرار فی السلام» هیچ کس نمی تواند احقاق حق خویش را در اضرار به دیگری قرار دهد. پس خسارات ناشی از تاخیر پرواز باید به طریقی جبران شود. در ماده 1 قانون مسوولیت مدنی تصریح شده است که خسارات مادی و معنوی باید جبران شوند. براساس قانون مسوولیت مدنی و با اثبات تقصیر ایرلاین ها و خسارات ناشی از تاخیر پرواز می توان اثبات نمود که ایرلاین ها دارای مسوولیت مدنی هستند و بر طبق آن باید جبران خسارت نمایند پس میتوان به استناد قانون مسوولیت مدنی و دیگر قوانین داخلی مطالبه خسارت ناشی از تاخیر پرواز نمود. با تصویب قانون حق حقوق مسافر در سال 1394 تحول بزرگی در امر مطالبات هوایی صورت گرفت. از این پس برای مطالبه خسارات هوایی باید فقط به این قانون استناد شود. این قانون به نوعی شروط ضمن عقد به شمار میرود. (شروط ضمن قرارداد حمل و نقل) طبق قانون فوق فقط میتوان به مسوولیت قراردادی استناد نمود. ایرلاین ها بر طبق این قانون موظف به جبران خسارات مسافرین و پذیرایی از آنها بسته به نوع خسارت, میزان ضرر, کلاس پروازی, زمان و... هستند. همچنین مسافران نیز برای مطالبه جبران خسارات ناشی از پرواز باید به قانون حق حقوق مسافر استناد نمایند. به نوعی تقاضای اجرای تعهد قراردادی را بنمایند که همان اجرای مسوولیت قراردادی می باشد.


مجید شیخی

با سلام درسیستم حقوقی ایران برای اخذ خسارت مادی و معنوی ناشی از لغو پرواز باید موارد زیر را اثبات کنید:اثبات ضرر وارد شده اعم از مادی یا معنوی: در واقع جبران خسارت، زمانی مطرح می شود که خسارتی وجود داشته باشد. به همین خاطر در ابتدا شما باید به عنوان مثال اثبات کنید که کار خود را از دست داده­اید.اثبات رابطه علیت مستقیم بین خسارت وارد شده و لغو پرواز: اگر خسارت وارد شده منتسب به لغو پرواز نباشد، نمی‌توان آن را مطالبه کرد. پس در مرحله بعدی باید اثبات کنید که بیکار شدن شما به خاطر لغو پرواز است


سیما غفوری

اقدام شرکت هواپیمایی در لغو پرواز و عدم ارائه خدمات لازم و جایگزین که منجر به ورود زیان مادی و معنوی به مسافر میگردد موجب مسئولیت شرکت بوده و علاوه بر زیان های مادی، زیان های معنوی مانند استرس و سردرگمی و ... نیز با پرداخت وجه تا حدودی قابل جبران است .


فریبرز ذوالفقاری

با سلام اولین قدم برای بررسی خسارت مادی و معنوی ناشی از لغو پرواز، آشنایی با مطالبه خسارت مادی ناشی از لغو پرواز می باشد. برای این کار ابتدا بایستی با معنا و مفهوم خسارت مادی آشنا شویم. خسارت یا ضرر مادی در قوانین ایران تعریف نشده است اما دکترین حقوقی خسارت مادی را آن دسته از خساراتی می دانند که به مال یا جان افراد وارد می شود و با پول قابل جبران است. به عنوان مثال اگر لغو پرواز شما باعث شود که نتوانید در محل کار خود حاضر شوید و حقوق خود را از دست دهید، این ضرر یک ضرر مادی خواهد بود.


وحید فراست

خسارت مادی و معنوی هم در قانون مجازات و هم در قانون مسئولیت مدنی پیش بینی گردیده است


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.