مسئولیت کیفری پزشک زیبایی در جراحی زیبایي چیست؟

مسئولیت کیفری پزشک زیبایی در جراحی زیبایي چیست؟

مسئولیت کیفری پزشک زیبایی در جراحی زیبایي چیست؟

مسئولیت کیفری پزشک زیبایی در جراحی زیبایي، آن مسئله حقوقی مهمی می باشد که قدمت بسیار کمی در سیستم حقوقی ایران دارد. همانطور که می دانید، بر اساس آمار سایت های معتبر جهانی، ایران دارای بالاترین میزان تقاضای عمل جراحی زیبایی در جهان می باشد. در برخی از موارد، پزشکان به دلایلی نظیر عدم تخصص یا کوتاهی در انجام اعمال مربوطه، باعث ورود ضررهایی به متقاضی می شوند. حال آیا می توان او را مسئول دانست و وی را مجازات کرد؟ در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی مسئولیت کیفری پزشک زیبایی در جراحی زیبایي به بحث پیرامون مجازات پزشک زیبایی و دادگاه صالح به رسیدگی بپردازیم. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

مسئولیت کیفری جراح زیبایی متخلف

مسئولیت کیفری پزشک زیبایی در جراحی زیبایي چیست؟ به طور کلی باید بگوییم که معمولا مسئولیت کیفری پزشک زیبایی در جراحی زیبایي مبتنی بر قصور(کوتاهی) یا تقصیر می باشد مگر این که پزشک قصد ایجاد مشکل برای متقاضی جراحی زیبایی را داشته باشد. در واقع اگر جراح زیبایی موظف باشد یکسری از نکات فنی را رعایت کند، اما آن را انجام ندهد، مرتکب قصور شده است. همچنین اگر وی می بایست از انجام کاری اجتناب می کرد، لکن آن را انجام داده باشد، مرتکب تقصیر شده است. اگر سابقه جراحی زیبایی داشته باشید، قبل از عمل، شما باید یک رضایت نامه را تکمیل نمایید. آیا این رضایت نامه از بین برنده مسئولیت جراح است؟ مسلما خیر، در این رضایت نامه شما در واقع رضایت داده اید که در صورت رعایت تمامی نکات فنی از جانب پزشک، هیچ مسئولیتی بر او بار نشود. لکن اگر وی این نکات را رعایت نکند، مسئولیت کیفری پزشک زیبایی در جراحی زیبایي کماکان امکان پذیر است.

 

ایا می توان از جراح زیبایی شکایت کرد؟

سوالی که پس از بررسی مسئولیت کیفری پزشک زیبایی در جراحی زیبایي ممکن است به وجود آید، این است که آیا می توان از جراح زیبایی شکایت کرد یا خیر؟ پاسخ این سوال قطعا مثبت است. درست است که قانونگذار به طور دقیق مسئولیت کیفری پزشک زیبایی در جراحی زیبایي را مشخص نکرده است. لکن با توجه به وظیفه مهمی که جراح دارد، نمی توان وی را بدون مسئولیت کیفری تصور نمود. در نتیجه شما می توانید در صورت بروز هرگونه مشکل با اثبات تقصیر یا قصور پزشک جراح زیبایی، از وی در مراجع مربوطه شکایت نمایید.

 

مرجع صالح برای تخلفات پزشکی جراح زیبایی

همانطور که دیدیم برای این که بتوانیم از مسئولیت کیفری پزشک زیبایی در جراحی زیبایي شکایت کنیم، باید به مراجع صالح به رسیدگی مراجعه نماییم. اما مراجع صالح به رسیدگی برای تخلفات پزشکی جراح زیبایی کدامند؟

  • دادسرای جرائم پزشکی: پس از طرح شکایت از پزشک زیبایی، پرونده به کمیسیون پزشکی این دادسرا ارجاع می شود. این کمیسیون، پرونده را بررسی و نظر خود را به دادسرا اعلام خواهد نمود تا رای مقتضی صادر شود.
  • دادسرای انتظامی سازمان نظام پزشکی: اگر قصد توبیخ یا محرومیت پزشک متخلف را دارید، بهتر است از این مرجع، پرونده خود را پیگیری نمایید.
  • دادگاه های عمومی: شما می توانید از دادگاه های کیفری عمومی نیز بررسی پرونده را تقاضا نمایید.
  • شورای حل اختلاف: اگر خسارات وارده کمتر از 5 میلیون تومان باشد، شما می توانید پرونده خود را در شورای حل اختلاف نیز مطرح نمایید.

همانطور که گفته شد برای شکایت از پزشک زیبایی، روش های زیادی وجود دارد. در نتیجه بهتر است برای انتخاب مناسب ترین روش با وکلای موسسه ما مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

 

شکایت از پزشک زیبایی

 

مجازات جراح زیبایی متخلف چیست؟

قدم بعدی در بررسی مسئولیت کیفری پزشک زیبایی در جراحی زیبایي آشنایی با مجازات پزشک زیبایی است. مجازات های مذکور را می توان به موارد ذیل تقسیم نمود:

  • مجازات بدنی: اگر پزشک زیبایی عمدا نقصانی در متقاضی به وجود بیاورد، بر اساس ماده 86 قانون مجازات اسلامی، می توان وی را مجازات نمود.
  • دیه: این مجازات در واقع برای مواردی است که پزشک زیبایی مرتکب تقصیر یا قصور شده است.
  • مجازات حبس حسب مورد.
  • مجازات های انتظامی: این مجازات ها از جانب صنف جامعه پزشکی بر پزشکان زیبایی متخلف اعمال خواهد شد و شامل توبیخ یا انفصال دائم و موقت می باشد.

همانطور که قبلا ذکر شد برای حل و فصل پرونده های مربوط به مسئولیت کیفری پزشک زیبایی در جراحی زیبایي ضروری است که با یک وکیل مجرب برای مشاوره حقوقی تخلف پزشک زیبایی در ارتباط باشید. برای انجام این کار، می توانید از روش مشاوره حقوقی انلاین و رایگان استفاده نمایید.

 

مصادیق بارز تخلفات جراح زیبایی در ایران

شاید برای شما این سوال پیش آمده باشد که در چه مواردی می توان بحث مسئولیت کیفری پزشک زیبایی در جراحی زیبایي را مطرح کرد. در ادامه به ذکر مصادیق تخلفات جراحی زیبایی در ایران می پردازیم.

  • عدم توجه به قاعده تناسب.
  • عدم توجه به تعهد مشدده درمانی.
  • انجام دادن جراحی بدون داشتن مجوزهای لازم.
  • کوتاهی در اطلاع رسانی و توضیح تمامی جوانب عمل به شخص متقاضی.
  • عدم کسب رضایت از فرد متقاضی.
  • سایر موارد مذکور در قانون.

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

مراحل شکایت از جراح زیبایی

آخرین بحثی که در این مقاله بدان خواهیم پرداخت، مراحل شکایت از پزشک زیبایی می باشد. این مراحل چیست؟

  • جمع آوری مدارک اثبات کننده تقصیر یا قصور پزشک.
  • مشخص کردن خسارت وارده.
  • مراجعه به پزشک دیگر جهت تایید قصور یا تقصیر.
  • توافق با پزشک متخلف.
  • مراجعه به مراجع مربوطه در صورت عدم توافق.

برای این که بتوانید به روند رسیدگی پرونده سرعت ببخشید و همچنین تمامی نکات لازم را رعایت کرده باشید، بهتر است با مشاوران موسسه حقوقی وکلای تلفنی، مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

 

 

تاسیس مرکز پزشکی بدون پروانه
مشاوره حقوقی جرایم پزشکی 
مشاوره حقوقی کیفری
نگارش شکواییه 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

فاطمه عمادی

باسلام، اگر پزشک برائت بگیرد و اقدامات و اصول علمی و حرفه ای را رعایت کند، اگر به بیمار آسیبی وارد شود مسئول نخواهد بود و اگر در اثر قصور یا عمد پزشک به بیمار آسیبی وارد شود، حسب مورد طبق مقررات جنایات عمد و شبه عمد عمل خواهد شد.


سیما غفوری

برای شکایت از دکتر زیبایی حسب مورد می بایست به سازمان نظام پزشکی یا دادسرای عمومی و انقلاب و دیگر مراجع اداری و قضایی صالح مراجعه کرد.همچنین بهره گیری از یک وکیل برای شکایت از پزشک زیبایی می تواند روند کار را سرعت بخشد .


آرش سلیمی

با سلام به طور کلی باید بگوییم که معمولا مسئولیت کیفری پزشک زیبایی در جراحی زیبایي مبتنی بر قصور(کوتاهی) یا تقصیر می باشد مگر این که پزشک قصد ایجاد مشکل برای متقاضی جراحی زیبایی را داشته باشد. در واقع اگر جراح زیبایی موظف باشد یکسری از نکات فنی را رعایت کند، اما آن را انجام ندهد، مرتکب قصور شده است.


مجید شیخی

با سلام در خصوص مجازات بدنی: اگر پزشک زیبایی عمدا نقصانی در متقاضی به وجود بیاورد، بر اساس ماده 86 قانون مجازات اسلامی، می توان وی را مجازات نمود. دیه: این مجازات در واقع برای مواردی است که پزشک زیبایی مرتکب تقصیر یا قصور شده است. مجازات حبس حسب مورد. مجازات های انتظامی: این مجازات ها از جانب صنف جامعه پزشکی بر پزشکان زیبایی متخلف اعمال خواهد شد و شامل توبیخ یا انفصال دائم و موقت می باشد. همانطور که قبلا ذکر شد برای حل و فصل پرونده های مربوط به مسئولیت کیفری پزشک زیبایی در جراحی زیبایي ضروری است


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب جرایم عمدی و غيرعمدي پزشکان در زمره جرایم و تخلفات پزشکی جای می‌گیرد بیمار حق دارد خواستار رؤیت مدارک تحصیلی پزشک معالجش شود بیمار، باید اهلیت رضایت‌دادن داشته باشد در موارد فوری اخذ رضایت ضروری نیست اخذ رضایت و برائت به این معنا نیست که پزشک کلاً مسئولیت ندارد داشتن رضايت از بيمار يعني بيمار مسئول اثبات تخلف پزشك خواهد بود هرگاه پزشک در معالجاتی که انجام می‌دهد موجب مرگ یا صدمه‌بدنی شود، بايد ديه پرداخت كند تشريح غيرواقعي وخامت بيماري يا وخيم جلوه‌دادن بيماري ممنوع است هر نوع تبليغ گمراه‌كننده و خارج از ضوابط نظام پزشكي ممنوع است طبابت غیرمجاز جرمی مستقل و مستوجب مجازات است در برخي پرونده‌ها فرد جراح حتي پزشك هم نبوده است.


بشیر علی پاریاد

با سلام . در این خصوص باید گفت بهترین زمان برای شکایت از پزشک زیبایی پیش از تحلیل رفتن آثار صدمه و درست پس از زمان وقوع عارضه است. آثار برجا مانده از قصور پزشکی باید واضح باشد تا مراجع قانونی امکان بررسی قصور پزشکی و میزان صدمات وارد شده را داشته باشند.


معراج فرجی

عدم رعایت موازین پزشکی تحت عنوان عدم رعایت نظام نامه ها زیر مجموعه خطاهای جزایی اینگونه تعریف و جرم انگاری میشود به موجب تبصره ماده ۳۳۶ ق. م. ا عبارت است از: بی‌احتیاطی، بی‌مبالاتی، عدم مهارت و عدم رعایت نظامات دولتی. لذا مسولیت جزایی و جبران خسارت قطعا متصور است


محدثه عابدی

مسولیت کیفری پزشک زیبایی یکی از امور مهم در جامعه می باشد که قدمت طولانی نیز ندارد و ایران نیز از جمله کشورهایی است که عمل های جراحی زیبایی فراوانی را در بر دارد. حال اگر زر اثر تقصیر پزشک آسیبی به افراد وارد گردد قابل شکایت و پیگیری در مراجع قضایی خواهد بود و رضایت نامه ای که از افراد قبل از عمل صورت می گیرد نافی حق شکایت افراد از پزشک مقصر نمی باشد


فریبرز ذوالفقاری

با سلام خدمت شما اگر پزشک زیبایی عمدا نقصانی در متقاضی به وجود بیاورد، بر اساس ماده 86 قانون مجازات اسلامی، می توان وی را مجازات نمود.دیه: این مجازات در واقع برای مواردی است که پزشک زیبایی مرتکب تقصیر یا قصور شده است.مجازات حبس حسب مورد. مجازات های انتظامی: این مجازات ها از جانب صنف جامعه پزشکی بر پزشکان زیبایی متخلف اعمال خواهد شد و شامل توبیخ یا انفصال دائم و موقت می باشد. همانطور که قبلا ذکر شد برای حل و فصل پرونده های مربوط به مسئولیت کیفری پزشک زیبایی در جراحی زیبایي ضروری است که با یک وکیل مجرب برای مشاوره حقوقی تخلف پزشک زیبایی در ارتباط باشید


سعید ربیعی

باسلام . در صورتی میتوان از عملیات پزشکی شکایت کرد که مطابق با اصول و موازین فنی و با رعایت اصول بهداشتی انجام نشده باشد. بعبارتی بایستی قصور پزشک اثبات شود . همچنین باید دانست که حتی در صورت حصول و اخذ رضایتنامه قبل از عمل هم باز تاثیری در مجرمانه بودن جراحب منجر به صدمه جانی ندارد ، البته مشروط به عدم رعایت موازین فنی و اصول بهداشتی اینگونه است


وحید فراست

شکایت از پزشک تحت عنوان قصور پزشکی یکی از موارد شایع می باشد که در آن بیمار باید قصور پزشک را اثبات نماید که دیه برای آن تعیین می گردد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.