شروط محاربه کدامند؟

شروط محاربه کدامند؟

شروط محاربه کدامند؟

شروط محاربه کدامند؟ منظور از جرم محاربه چیست؟ به چه کسی محارب گفته می شود؟ قانونگذار مجازات محاربه را چه چیزی تعیین کرده است؟ کدام مرجع برای رسیدگی به جرم محاربه، صالح می باشد؟ جرم محاربه همان واژه ای است که همه ما حداقل یک بار آن را شنیده ایم. همانطور که می دانید انجام فعالیت های روزمره در جوامع، تنها در سایه برقراری امنیت عمومی امکان پذیر است. به همین خاطر قانونگذار هر کسی که این امنیت را بر هم بزند، مجرم می داند. یکی از جرائمی که پیرامون این موضوع، جرم انگاری شده است، جرم محاربه می باشد. در همین راستا همه روزه افراد زیادی برای دریافت مشاوره حقوقی محاربه با موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط هستند. افراد مذکور سوالات مهم و قابل تاملی را از ما می پرسند که قصد داریم در این مقاله به تمامی آنها پاسخ دهیم. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

منظور از محاربه چیست؟

در ابتدای مسیر آشنایی با شروط محاربه ضروری است که با تعریف جرم محاربه آشنا شویم. همانطور که ذکر گردید، برقراری امنیت عمومی جامعه همواره مورد توجه قانونگذاران بوده است. یکی از مواردی که می تواند امنیت جامعه را بر هم بزند، جرم محاربه می باشد. در واقع، جرم محاربه عبارت است از کشیدن سلاح با هدف به خطر انداختن جان، ناموس یا مال شهروندان به نحوی که باعث برهم خوردن امنیت جامعه گردد. در همین راستا ماده 279 قانون مجازات اسلامی عنوان می کند: «محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد».

همچنین بایستی به این نکته اشاره کنیم که جرم محاربه از جمله جرائم حدی محسوب می شود. به عبارت دیگر مجازات آن در شرع مقدس مشخص شده است. شما می توانید سوالات خود پیرامون جرم محاربه را از طریق مشاوره حقوقی انلاین و رایگان از ما بپرسید.

 

 

مجازات محاربه

 

محارب کیست؟

مسئله دیگری که پرداختن به آن پیش از آشنایی با شروط محاربه، ضروری می باشد، پاسخ به این سوال است که محارب کیست؟ همانطور که در قسمت قبلی ذکر گردید، قانونگذار در ماده 279 قانون مجازات اسلامی به تعریف جرم محاربه پرداخته است. در نتیجه اگر شخصی، مرتکب جرم محاربه شود، محارب شناخته خواهد شد. به بیان دقیق تر، محارب شخصی است که با هدف به خطر انداختن جان، ناموس یا مال دیگران و همچنین ایجاد وحشت در جامعه اقدام به کشیدن سلاح می کند و امنیت جامعه را بر هم می زند. به علاوه بایستی بگوییم ماده 281 قانون مجازات اسلامی نیز کسانی که با استفاده از سلاح موجب نا امنی شوند را نیز محارب می داند. در صورتی که سوالاتی پیرامون این موضوع دارید، می‌توانید جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی از برترین وکلای ایران با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس حاصل نمایید.

 

شرایط تحقق جرم محاربه

اکنون نوبت آن رسیده که به سراغ شروط محاربه برویم. در واقع زمانی می توان شخصی را محارب دانست که شرایط زیر وجود داشته باشد:

  • کشیدن سلاح ضروری است. در نتیجه اگر مرتکب، اعمال دیگری مانند آتش زدن سطل زباله را انجام دهد نمی توان وی را محارب دانست.
  • سلاح اعم است از سلاح گرم و سلاح سرد.
  • عمل فرد بایستی عمومی باشد تا بتوان وی را محارب دانست. در نتیجه اگر کشیدن سلاح با قصد شخصی باشد، نمی توانیم مرتکب را محارب بدانیم.
  • برای تحقق جرم محاربه، ترسیدن اشخاص متعدد ملاک نیست. پس حتی اگر یک نفر هم بترسد این جرم محقق شده است.

 

 

محاربه و مجازات آن 
مشاوره حقوقی جرائم امنیت داخلی و خارجی
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 

 

  • فرد بایستی کشیدن سلاح را با هدف ارعاب و به خطر انداختن جان، مال یا ناموس شهروندان انجام دهد.
  • عمل فرد بایستی الزاما موجب نا امنی در جامعه گردد.
  • کشیدن سلاح الزاما به معنای استفاده از آن نخواهد بود.

اثبات شروط محاربه از جمله کارهایی است که بایستی با مشورت وکیل محاربه انجام گیرد. به همین منظور شما می توانید از طریق مشاوره حقوقی با ما در ارتباط باشید. لازم به ذکر است که خدمات حقوقی وکلای تلفنی به صورت شبانه روزی و در تمامی ایام هفته حتی تعطیلات رسمی ارائه می گردد.

 

مجازات محاربه در قانون ایران

اکنون که با شروط محاربه آشنا شدیم، بایستی به سراغ مجازات محاربه برویم. در واقع قانونگذار در ماده 282 قانون مجازات اسلامی 4 مجازات را برای جرم محاربه در نظر گرفته است. این مجازات ها عبارتند از:

  • اعدام.
  • به صلیب کشیدن.
  • قطع دست راست و پای چپ.
  • نفی بلد یا تبعید.

 

 

مشاوره حقوقی محاربه

 

نکته ای که بایستی پیرامون مجازات محاربه در نظر داشته باشید، این است که قانونگذار اختیار انتخاب هر کدام از مجازات های مذکور را به قاضی سپرده است. در نتیجه وی با در نظر گرفتن شرایط تحقق جرم و مرتکب آن از بین چهار مجازات فوق الذکر یکی را انتخاب خواهد نمود. ماده 283 قانون مجازات اسلامی نیز صراحتا به این موضوع اشاره دارد.

 

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم محاربه

یکی دیگر از سوالاتی که متقاضیان مشاوره حقوقی محاربه از مشاورین موسسه حقوقی وکلای تلفنی می پرسند این است که مرجع صالح برای رسیدگی به جرم محاربه کدام مرجع می باشد؟ برای پاسخ به این سوال بایستی به ماده 5 قانون دادگاه های عمومی و انقلاب مراجعه کنیم. در واقع این ماده در راستای تعیین صلاحیت دادگاه‌ های انقلاب وضع شده است. به همین منظور بند 1 ماده مذکور، رسیدگی به کلیه جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی و محاربه یا افساد فی الارض را در صلاحیت دادگاه های انقلاب می داند. در نتیجه دادگاه های انقلاب، صالح به رسیدگی به جرم محاربه می باشند. اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که سوالات گوناگونی را پیرامون جرم مذکور در ذهن می پرورانید، بهتر است همین الان از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با ما در ارتباط باشید.

 

 


سوالات متداول

نظرات

آزاده

جرم محاربه از جمله جرائم مستوجب مجازات حدی است که امکان تخفیف و تغییر در مجازات آن وجود ندارد. حکم مجازات محاربه یا حد محاربه در ماده 282 قانون مجازات اسلامی مشخص شده است. حکم مجازات جرم محاربه، یکی از موارد اعدام، نفی بلد، قطع دست راست و پای چپ و یا صلب بوده و اختیار انتخاب یکی از این 4 مورد، به عنوان مجازات، با قاضی پرونده است.


نیما عیسی زاده

شرایط تحقق جرم محاربه برای تحقق جرم محاربه وجود شرایطی از جمله: همراه داشتن سلاح و استفاده از آن، داشتن قصد برای انجام اعمالی نظیر کشتن افراد، سرقت مال افراد، هتک حیثیت ناموس افراد و ترساندن آنها و برهم زدن امنیت عمومی جامعه لازم است.


ایمان فرامرزی

با سلام و احترام شرایط تحقق جرم محاربه برای تحقق جرم محاربه وجود شرایطی از جمله: همراه داشتن سلاح و استفاده از آن، داشتن قصد برای انجام اعمالی نظیر کشتن افراد، سرقت مال افراد، هتک حیثیت ناموس افراد و ترساندن آنها و برهم زدن امنیت عمومی جامعه لازم است.


بهنام رحمانی فرد

باسلام برقراری امنیت عمومی جامعه همواره مورد توجه قانونگذاران بوده است. یکی از مواردی که می تواند امنیت جامعه را بر هم بزند، جرم محاربه می باشد. در واقع، جرم محاربه عبارت است از کشیدن سلاح با هدف به خطر انداختن جان، ناموس یا مال شهروندان به نحوی که باعث برهم خوردن امنیت جامعه گردد. در همین راستا ماده 279 قانون مجازات اسلامی عنوان می کند: «محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد». همچنین بایستی به این نکته اشاره کنیم که جرم محاربه از جمله جرائم حدی محسوب می شود. به عبارت دیگر مجازات آن در شرع مقدس مشخص شده است


فاطمه عمادی

باسلام،، برای تحقق محاربه، اولین شرط کشیدن سلاح است. یعنی باید حتما سلاح کشیده شود و ایجاد ناامنی در محیط از این طریق رخ دهد. پس اگر فرد با فعل دیگری مانند آتش زدن سطل زباله ایجاد ناامنی کند، دیگر محارب نخواهد بود، هرچند که عملش مصداق جرم دیگری باشد. فرقی نمی‌کند که سلاح مورد استفاده گرم باشد یا سرد. اما عرف باید آن ابزار را مصداق سلاح بداند. در محاربه عمومی بودن عمل فرد بسیار مهم است. بنابراین اگر عمل فرد جنبه شخصی داشته باشد، محاربه نخواهد بود. فرض کنید فردی برای وصول طلب خود اقدام به کشیدن سلاح در یک قهوه‌خانه کند. به دلیل این که هدف این شخص کاملا شخصی است، حتی اگر موجب رعب و وحشت عموم هم شود، مصداق محاربه نیست. دقت کنید که وقتی می‌گوییم این عمل مصداق محاربه نیست، ممکن است عمل فرد مصداق جرم دیگری بوده و فرد بدان محکوم شود. ترسیدن اشخاص متعدد در تحقق محاربه شرط نیست. همین که حتی یک نفر هم بترسد برای تحقق آن کافی است. البته این به شرطی است که فرد انگیزه شخصی نداشته باشد. برای تحقق محاربه، سوءنیت خاص لازم است. یعنی قصد تعرض به جان، مال یا ناموس مردم برای تحقق این جرم ضرورت دارد. البته این قصد غیرمستقیم هم باشد کافی است. یعنی همین که فرد می‌داند با کشیدن سلاح موجب ارعاب و سلب امنیت خواهد شد، کافی است. تفاوتی نمی‌کند که مرتکب مرد باشد یا زن، در شهر باشد یا خارج از شهر، روز باشد یا شب. جرم محاربه جرمی مقید به نتیجه است. یعنی علاوه بر قصد فرد برای ایجاد ارعاب، حتما باید موجب ارعاب و سلب امنیت شود. بنابراین اگر عمل فرد به دلایلی موجب ایجاد ناامنی نشود، مانند این که فردی ضعیف‌الجثه چاقو بکشد، دیگر مصداق محاربه نخواهد بود. کشیدن سلاح لزوما به معنای استفاده از سلاح نیست. پس اگر فرد صرفا سلاحش را نشان دهد، حتی اگر به کسی حمله نکرده و یا با آن شلیک نکند، درصورتی‌که موجب سلب امنیت شود، محارب خواهد بود.


مجید شیخی

با سلام جرم محاربه همان واژه ای است که همه ما حداقل یک بار آن را شنیده ایم. همانطور که می دانید انجام فعالیت های روزمره در جوامع، تنها در سایه برقراری امنیت عمومی امکان پذیر است. به همین خاطر قانونگذار هر کسی که این امنیت را بر هم بزند، مجرم می داند. یکی از جرائمی که پیرامون این موضوع، جرم انگاری شده است، جرم محاربه می باشد موفق باشید


مجید پریدست فومنی

با سلام در تمام جوامع بشری تامین امنیت و آسایش آحاد مردم تابع قوانین حدی یا تعزیری آن جامعه است که برهم زدن آن موجب مجارات خواهد گردید لذا اگر شخص یا اشخاصی به منظور قدرت نمایی و ارعاب و یا ضعیف جلوه دادن ارکان حکومتی به تنهایی یا با تشکیل شبکه اقدام به استفاده از هرنوع سلاح نمایند در جامعه اسلامی به عنوان محارب شناخته خواهند شد دانستن این مورد مهم است که چنانچه شخصی با استفاده از سلاح به جهت مقابله با متعرضین به جان یا مال یا ناموس مردم اقدام به چنین کاری کند ضمن آنکه محارب نیست بلکه اقدام او دفاع مشروع و از هر مجازاتی برائت دارد


Mohammad sheykhi

یکی از مواردی که می تواند امنیت جامعه را بر هم بزند، جرم محاربه می باشد. در واقع، جرم محاربه عبارت است از کشیدن سلاح با هدف به خطر انداختن جان، ناموس یا مال شهروندان به نحوی که باعث برهم خوردن امنیت جامعه گردد. در همین راستا ماده 279 قانون مجازات اسلامی عنوان می کند: «محاربه عبارت از کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آنها است، به نحوی که موجب ناامنی در محیط گردد». همچنین بایستی به این نکته اشاره کنیم که جرم محاربه از جمله جرائم حدی محسوب می شود.


مهران رمضان پناه

باسلام ؛ شرایط تحقق جرم محاربه؛ یعنی باید حتما سلاح کشیده شود و ایجاد ناامنی در محیط از این طریق رخ دهد. پس اگر فرد با فعل دیگری مانند آتش زدن سطل زباله ایجاد ناامنی کند، دیگر محارب نخواهد بود، هرچند که عملش مصداق جرم دیگری باشد. فرقی نمی‌کند که سلاح مورد استفاده گرم باشد یا سرد. اما عرف باید آن ابزار را مصداق سلاح بداند.


کوکبی

چنان‌که اشاره شد، جرم محاربه بنابر ماده‌ی ۲۷۹ قانون مجازات اسلامی ۱۳۹۲، عبارت از کشیدن سلاح به‌قصد جان، مال یا ناموس مردم یا ارعاب آن‌هاست؛ به‌نحوی که موجب ناامنی در محیط شود. این جرم درصورتی تحقق می‌یابد که نتیجه‌ی آن، یعنی ایجاد ناامنی در محیط رخ دهد؛ بنابراین، چنانچه به‌هردلیل مجرم نتواند این نتیجه را ایجاد کند، محارب به‌شمار نمی‌رود.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، جرم محاربه یکی از انواع جرایم حدی به شمار می رود که نوع و میزان و کیفیت اجرای آن در شرع مقدس معین شده است. به طور کلی محاربه به معنای کشیدن سلاح به قصد جان، مال یا ناموس مردم است. و رکن قانونی جرم محاربه ماده 279 قانون مجازات اسلامی می باشد. مطابق این ماده، هر شخصی که به قصد جان و مال و ناموس مردم یا به قصد ارعاب مردم، دست به سلاح ببرد و موجبات سلب امنیت مردم گردد. همچنین اگر شخصی در مسیر راهها از اسلحه استفاده کند و امنیت جاده و مردم را از بین ببرد نیز تحت عنوان محارب دارای مجازات خواهد بود. با توجه به رکن قانونی جرم محاربه، حقوقدانان شرایطی را برای تحقق این جرم بیان کرده اند، که مهمترین آنها از این قرار است: 1-کشیدن سلاح که برای تحقق آن ضروری است.2- عمل فرد بایستی عمومی باشد تا بتوان وی را محارب دانست. 3- فرد بایستی کشیدن سلاح را با هدف ارعاب و به خطر انداختن جان، مال یا ناموس شهروندان انجام دهد. 4-عمل فرد بایستی الزاما موجب نا امنی در جامعه گردد. 5-صرف کشیدن سلاح الزاما به معنای استفاده از آن نخواهد بود. با توجه به پیچیدگی این جرم و ضرورت دانستن مقدماتی چون شرایط تحقق آن ، شرایط عفو مرتکب و توبه از جرم، راه های احراز آن و دیگر مسائل بهتر است با وکلای موسسه وکیل تلفنی مشورت نمائید.


وحید فراست

جرم محاربه در صلاحیت دادگاه انقلاب است که کشیدن سلاح به قصد جان ناموس و مال مردم از مشخصه اصلی اثبات این جرم است


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.