انواع حکم جلب چیست؟

انواع حکم جلب چیست؟

انواع حکم جلب چیست؟

انواع حکم جلب، آن دسته از مباحث حقوقی است که اسم آن را همه ی ما شنیده ایم. به عنوان مثال اگر یک نفر چک بی محلی بکشد، مسلما به او خواهیم گفت که حکم جلبت را خواهم گرفت. شاید بسیاری از ما، به طور کلی با نهاد حقوقی حکم جلب آشنایی داشته باشیم. اما در این نوشته قصد داریم به طور تفصیلی با انواع حکم جلب و تعریف آن آشنا شویم. پس با ما همراه باشید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

حکم جلب چیست؟

قبل از اینکه به سراغ معرفی انواع حکم جلب برویم. باید با معنا و تعریف حکم جلب آشنا شویم. مردم عادی حکم جلب را حکمی می دانند که توسط آن می توانید متهم یا محکوم علیه را بازداشت کنیم و به دادگاه بکشانیم. تعریفی که دکترین حقوقی از حکم جلب نیز ارائه می دهند از این تعریف، جدا نیست. بر اساس تعریف دکترین حقوقی، حکم جلب، قراری است که توسط دادگاه کیفری یا حقوقی صادر می شود و به موجب آن متهم یا محکوم علیه بازداشت می شود تا در زمان مناسب نزد مقام قضایی حاضر شود. نکته ای که در این میان، ذکر آن خالی از لطف نیست، این است که حکم جلب اصولا باید در روز اجرا شود مگر این که جلب، فوری باشد. در واقع قانون گذار با تاسیس نهاد حکم جلب، به دنبال حفظ حقوق مدعی یا بزه دیده است.

در چه مواردی حکم جلب صادر می شود؟

مورد بعدی که باید قبل از بحث پیرامون انواع حکم جلب بدان پرداخته شود، موارد صدور حکم جلب است. به طور کلی صدور حکم جلب، در دو صورت امکان پذیر است:

  • حالت اول: این حالت زمانی متصور می شود که قاضی حکم قطعی را صادر کرده است و اکنون برای اجرای این حکم، باید به محکوم علیه یا مجرم دسترسی داشت. در این حالت قاضی اقدام به صدور حکم جلب می کند.

  • حالت دوم: در این حالت هنوز حکم قطعی وجود ندارد و حضور مدعی علیه یا متهم برای رسیدگی به پرونده، ضروری است. به همین منظور قاضی ابتدا دستور جلب وی و در صورت عدم حضور متهم، اقدام به صدور حکم جلب خواهد نمود.

روند صدور این حکم در انواع حکم جلب دارای ریزه کاری های بسیاری است که مسلما کمک گرفتن از یک وکیل حکم جلب مجرب، می تواند به تسریع روند پرونده و دستیابی به نتیجه ی دلخواه منجر شود. لذا ضروری است که برای دریافت اطلاعات بیشتر پیرامون صدور حکم جلب، با مشاوران موسسه حقوقی وکلای تلفنی، مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

انواع حکم جلب در قانون ایران

اکنون باید به سراغ انواع حکم جلب در قانون ایران برویم. همانطور که در قسمت های قبلی نیز گفته شد، به طور کلی در سیستم حقوقی ایران، حکم جلب به دو نوع حقوقی و کیفری تقسیم شده است:

  • حکم جلب حقوقی: در دعاوی حقوقی، اگر حکم قطعی صادر شده باشد و اکنون نوبت به اجرای حکم رسیده باشد ولی محکوم علیه از اجرای آن سر باز زند، حکم جلب وی صادر خواهد شد.

  • حکم جلب کیفری: در دعاوی کیفری، صدور حکم جلب در دو صورت امکان پذیر است: اول این که حکم قطعی صادر شده باشد و برای اجرای آن به حضور متهم نیاز باشد. دوم این که حکم قطعی صادر نشده است و برای رسیدگی و انجام تحقیقات مربوطه، حضور وی الزامی باشد.

اما یکی دیگر از انواع حکم جلب، حکم جلب عادی و حکم جلب سیار است. حکم جلب عادی، حکمی است که در آن محل دستگیری متهم یا محکوم علیه مشخص شده است. اما در حکم جلب سیار، محل بازداشت متهم یا محکوم علیه مشخص نیست.

مرجع صالح برای صدور دستور جلب

از آنجایی که انواع حکم جلب شامل کیفری و حقوقی است، می توان مرجع صالح برای صدور دستور جلب را دادگاه کیفری و دادگاه حقوقی عنوان کرد. در واقع اگر صدور حکم جلب بعد از صدور حکم قطعی باشد، دادگاه صادر کننده ی رای قطعی باید حکم جلب را صادر کند. این مسئله در دعاوی حقوقی و کیفری یکسان است. لکن اگر دعاوی کیفری مطرح شود و حضور متهم برای رسیدگی و انجام تحقیقات ضروری باشد، دادستان، مرجع صالح برای صدور دستور جلب خواهد بود. در آخر نیز ذکر این نکته ضروری است که تعیین مرجع صالح برای صدور دستور جلب، بسیار تخصصی است و نیاز به بررسی پرونده ی مربوطه دارد. لذا برای کسب اطلاعات بیشتر و اطمینان خاطر به منظور مشاوره حقوقی جلب، با وکلای مجرب ما مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

نمونه حکم جلب حقوقی

حال که با انواع حکم جلب آشنا شدیم، باید با نمونه حکم جلب حقوقی نیز آشنا شویم. در حکم مذکور، درج اطلاعات زیر الزامی است:

  • نوع حکم اعم از سیار یا عادی.

  • محلی که متهم یا محکوم علیه باید حضور یابد.

  • مدت اعتبار حکم.

  • مشخصات مجلوب (فرد جلب شده) شامل نام و نام خانوادگی، کد ملی و نام پدر.

  • شماره دادنامه.

  • نام و اطلاعات وکیل طرفین.

نمونه حکم جلب حقوقی:

محل حضور: ................. مدت اعتبار: ................. مشخصات مجلوب: نام: ................. نام خانوادگی: ................. نام پدر: ................. کدملی: .................

فرماندهی محترم پلیس آگاهی .....

به موجب دادنامه شماره ................. از شعبه ................. مجتمع قضایی ................. آقای/خانم ................. فرزند ................. به شماره ملی ................. و شماره تماس ................. محکوم به پرداخت مبلغ ................. ریال شده است. با توجه به عدم حضور ایشان، نامبرده را جلب و در دادگاه حاضر فرمایید.

 

ارتباط در واتس اپ

راه های فرار از حکم جلب

در آخر باید به این نکته اشاره کنیم که عملا راهی برای فرار از حکم جلب وجود ندارد. در واقع شما می توانید با مراجعه ی به موقع به دادگاه یا حضور برای اجرای حکم، از صدور حکم جلب خودداری کنید. اما عملا فرار از حکم جلب ممکن نیست و این کار نیز جرم محسوب می شود. لکن قانونگذار روش هایی را پیش روی ما قرار داده است. برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران، مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان داشته باشید.

 

 

وکیل کیفری آنلاین

وکیل رایگان قوه قضاییه

حکم جلب بدهکار فراری
مشاوره حقوقی کیفری
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

حسین سیفی

حکم جلب خود دارای قواعدی خاص و صدور آن در زمان‌های مختلف ممکن است متفاوت باشد و همچنین نوع جلب نیز می‌تواند متفاوت باشد ، بدبن شرح که می‌تواند حکم جلب از نوع عادی و یا سیار باشد که قاعدتاً حکم جلب عادی برای شرایطی است که مکان شخص مشخص است البته برای تسهیل در اعمال و اجرای جلب غالباً جلب سیار صادر می‌شود همچنین حکم جلب می‌تواند در نتیجه دعاوی حقوقی و یا در بدو دعاوی کیفری یا در زمان اجرای احکام کیفری صادر شود


آرش سلیمی

با سلام یک اصطلاح رایج و متداول حقوقی در بین مردم حکم جلب است، در حالی که حکم، به دستوری گفته می شود که قاضی پس از رسیدگی ماهوی راجع به ماهیت دعوا صادر می نماید و قاطع دعوا نیز هست.اما حکم جلب رای نیست و فقط یک دستور است. بنابراین این اصطلاح در عین کاربرد فراوان صحیح نیست و منظور همان دستور جلب است.دستور جلب حکم قاطع دعوا نیست و معمولاً زمانی صادر می شود که شخص در دعاوی کیفری به دادگاه یا دادسرا احضار شده اما مراجعه نکرده است.این دستور جلب ممکن است به دلایل گوناگون مانند بازجویی ، اجرای حکم ، یا اجبار به اجرای حکم صادر شود.در موارد نادری بعد از رسیدگی حقوقی نیز ممکن است در اجرا و اعمال ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی دستور جلب صادر شود.


سعید ربیعی

باسلام...حکم جلب حالتی است که در ان فردی که جرایم خاصی در امور کیفری مرتکب شده و یا فرد دارای محکومیت مالی به موجب ان موقتا بازداشت شده و در جلسه دادرسی یا برای اجرای حکم اصلی فراخوانده میشوند. حکم جلب بر دو نوع است. جلب پس از حکم قطعی که در ان فرد محکوم برای اجرای حکم فراخوانده شده و جلب حین رسیدگی که در شرایط قانونی خاص و با توجه به نیاز حضور فرد در دادرسی صادر میشود.در هر حال باید دانشت که حکم جلب یعنی فراخوان قانونی و اجباری فرد برای رسیدگی به جرم او یا اجرای مجازات


Mohammad sheykhi

به طور کلی در سیستم حقوقی ایران، حکم جلب به دو نوع حقوقی و کیفری تقسیم شده است: حکم جلب حقوقی: در دعاوی حقوقی، اگر حکم قطعی صادر شده باشد و اکنون نوبت به اجرای حکم رسیده باشد ولی محکوم علیه از اجرای آن سر باز زند، حکم جلب وی صادر خواهد شد. حکم جلب کیفری: در دعاوی کیفری، صدور حکم جلب در دو صورت امکان پذیر است: اول این که حکم قطعی صادر شده باشد و برای اجرای آن به حضور متهم نیاز باشد. دوم این که حکم قطعی صادر نشده است و برای رسیدگی و انجام تحقیقات مربوطه، حضور وی الزامی باشد. اما یکی دیگر از انواع حکم جلب، حکم جلب عادی و حکم جلب سیار است. حکم جلب عادی، حکمی است که در آن محل دستگیری متهم یا محکوم علیه مشخص شده است. اما در حکم جلب سیار، محل بازداشت متهم یا محکوم علیه مشخص نیست.


سحر خسروی

با سلام و عرض ادب درمواردی نیز بازپرس می تواند قبل از احضار متهم دستور جلب وی را بدهد که به آن جلب بدون احضار می گویند. مطابق ماده ۱۸۰ قانون آیین دادرسی کیفری، در موارد زیر بازپرس می‌تواند بدون آن‌که ابتداء احضاریه فرستاده باشد، دستور جلب متهم را صادر کند: الف- در مورد جرایمی که مجازات قانونی آن‌ها سلب حیات، قطع عضو و یا حبس ابد است. ب- هرگاه محل اقامت، محل کسب و یا شغل متهم معین نباشد و اقدامات بازپرس برای شناسایی نشانی وی به نتیجه نرسد. پ- در مورد جرایم تعزیری درجه پنج و بالاتر در صورتی‌که از اوضاع و احوال و قرائن موجود، بیم تبانی یا فرار یا مخفی شدن متهم برود. ت- در مورد اشخاصی که به جرایم سازمان‌یافته و جرایم علیه امنیت داخلی و خارجی متهم باشند. به عبارت دیگر جرایم با مجازات سلب حیات و قطع عضو اعم از اینکه به دلیل قصاص یا حد باشند مشمول ماده هستند. حبس ابد اعم از آنکه به دلیل حد یا تعزیر باشد، مشمول ماده است. وجود شرط بیم تبانی یا فرار یا مخفی شدن متهم صرفاً در جرایم تعزیری درجه 5 و بالاتر لازم است و در سایر مصادیق مذکور در ماده نیاز به وجود این شرط نیست.


مجید پریدست فومنی

با سلام انتها رسیدگی در پرونده های کیفری و حقوقی به موقع اجرا در آمدن آن توسط اجرای حکم است که با صدور اجرائیه توسط دادگاهی که حکم تحت نظر اوست آغاز و چنانچه متهم یا محکوم علیه از انجام حکم سرباز زند اقدام به دستور مقام قضایی به نام حکم جلب خواهد شد که در اولین مرتبه تنها حضور ضابط یک مرحله در ۲۴ ساعت به مخفیگاه و در مرحله دوم جلب سیار ۲۴ یاعته در هر محلی خواهد بود لازم به ذکر است تنها در پرونده های کیفری از زمان مفتوح شدن پرونده در دادسرا به متهم اعلام عدم حضور جلب میشود و پس از حضور تامین قضایی لازم جهت دردسترس بودن با قرار وثیقه یا کفالت اخذ میگردد که چنانچه متهم مشمول برائت نشد جهت اجرای حکم از طریق وثیقه یا کفیل اقدام لازم صورت گیرد


مجتبی خسروی

در جلب عادی مکان شخص برای جلب مشخص است و ماموران برای جلب او به همان مکان مراجعه می کنند. اما در جلب سیار که معمولا در مواردی صادر می شود که مکان شخص مشخص نیست یا آن شخص فراری است، حکمی تحت عنوان جکم جلب سیار استفاده می شود که به ماموران اجازه می دهد در هر کجا که شخص را پیدا کردند او را دستگیر کنند


معراج فرجی

حکم جلب به دو نوع حکم جلب عادی و حکم جلب سیار تقسیم می شود. حکم جلب عادی متعلق به زمانی است که محل اقامت فرد مشخص است و حکم جلب سیار مختص شرایطی است که محل اقامت شخص مشخص نیست و یا فراری هستش و با توجه به این مدلها اتفاق میفته


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب حکم جلب به دو نوع حکم جلب عادی و حکم جلب سیار تقسیم می شود. حکم جلب عادی متعلق به زمانی است که محل اقامت فرد مشخص است و حکم جلب سیار مختص شرایطی است که محل اقامت شخص مشخص نیست و یا فراری است.


وحید فراست

جلب آخرین مرحله از مراحل دادرسی در اجرلی احکام است که اگر فرد محکوم علیه در امورمالی محکوم شود می تواند با دادخواست اعسار از جلب خود پیشگیری نماید


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 75,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 220,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 50,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.