علل انحلال شرکت با مسئولیت محدود کدام است؟

علل انحلال شرکت با مسئولیت محدود کدام است؟

علل انحلال شرکت با مسئولیت محدود کدام است؟

علل انحلال شرکت با مسئولیت محدود و آشنایی با شرکت با مسئولیت محدود، مسئله ی بسیار مهمی است که در این مقاله به طور تفصیلی با آن آشنا خواهیم شد. پس اگر شما نیز در شرف تاسیس یا انحلال یک شرکت با مسئولیت محدود هستید و نیاز به اطلاعات کاملی دارید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

منظور از شرکت با مسئولیت محدود چیست؟

قبل از این که با علل انحلال شرکت با مسئولیت محدود آشنا شویم، ضروری است که با معنا و تعریف شرکت با مسئولیت محدود نیز آشنا شویم. قانونگذار در ماده 20 قانون تجارت، انواع مختلفی از شرکت ها را بیان کرده است که یکی از آنها شرکت با مسئولیت محدود می باشد. همچنین بر اساس ماده 94 این قانون، تعریف شرکت با مسئولیت محدود بدین صورت است: « شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به ‌سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد - فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت، مسئول قروض و تعهدات شرکت است». به زبان ساده این شرکت، یکی از رایج ترین شرکت هایی است که بین دو یا چند نفر جهت انجام امور تجارتی تاسیس می شود و هر کس به اندازه آورده ی خود، در سرمایه شرکت سهیم است.

علل خاص انحلال شرکت با مسئولیت محدود

اکنون نوبت به بررسی علل انحلال شرکت با مسئولیت محدود، می رسد. هر شرکت دارای یک شخصیت حقوقی است که ممکن است به دلایلی این شخصیت از بین برود. قانونگذار، علل انحلال شرکت با مسئولیت محدود را به دو نوع خام و عام تقسیم کرده است. با استناد به بند های «ب»، «ج» و «د» ماده 114 قانون تجارت، علل خاص انحلال اینگونه شرکت ها به شرح ذیل است:

  • در صورت تصمیم دارندگان بیش از نصف سرمایه ی شرکت.
  • در صورتی که به واسطه ضررهای وارده نصف سرمایه ی شرکت از بین رفته و یکی از شرکاء تقاضای انحلال کرده و محکمه دلایل او را موجه‌ دیده و سایر شرکاء حاضر نباشند سهمی را که در صورت انحلال به او تعلق می‌گیرد، پرداخته و او را از شرکت خارج کنند.
  • در صورت فوت یکی از شرکا منوط به این که این مسئله در اساسنامه ذکر شده باشد.

 

علل عام برای انحلال شرکت با مسئولیت محدود

علل انحلال شرکت با مسئولیت محدود شامل علل عام نیز می شود. علل عام مواردی هستند که امکان انحلال شرکت های دیگر نیز توسط آنها وجود دارد. با توجه به بند الف ماده 113 قانون تجارت، علل عام انحلال شرکت با مسئولیت محدود از قرار ذیل است:

  • در صورتی که شرکت برای انجام موضوعی خاص به وجود آمده باشد و آن را انجام داده باشد یا امکان انجام وجود نداشته باشد.
  • در صورتی که دارای مدت معینی باشد و مدت آن به اتمام رسیده باشد.
  • در صورتی که شرکت ورشکست شود.

علل انحلال شرکت با مسئولیت محدود بسیار متنوع است و حل و فصل پرونده های مرتبط با حقوق شرکت ها، کاری تخصصی است. در نتیجه ضروری است که برای مشاوره حقوقی شرکت با مشاوران موسسه حقوقی وکلای تلفنی، مشاوره حقوقی داشته باشید.

ثبت انحلال شرکت به صورت اینترنتی

حال که با علل انحلال شرکت با مسئولیت محدود آشنا شدیم، ضروری است که با نحوه ی ثبت آن نیز آشنا شویم. امروزه اکثر کارها در بستر اینترنت انجام می گیرد. ثبت انحلال شرکت نیز، به صورت اینترنتی ممکن است. برای انجام این کار پس از انجام مراحل انحلال شرکت، بایستی صورت جلسه آن را در سامانه ثبت، آپلود نمایید. برای این کار باید عبارت سامانه ثبت را در گوگل سرچ کنید و وارد سامانه ی مذکور شوید. سپس از قسمت نوع درخواست، گزینه ی صورت جلسه تغییرات را انتخاب کنید و موارد بعدی را تکمیل کنید. اکنون انحلال شرکت شما ثبت شد. شما می توانید برای اطلاعات دقیق تر با یک وکیل ثبت شرکت مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان داشته باشید.

هزینه انحلال شرکت با مسئولیت محدود

یکی دیگر از مواردی که بررسی آن هنگام آشنایی با علل انحلال شرکت با مسئولیت محدود، تعیین هزینه انحلال شرکت با مسئولیت محدود است. برای انحلال شرکت هزینه های متنوعی در نظر گرفته شده است. این هزینه ها شامل موارد ذیل است:

  • هزینه ی انتشار در روزنامه رسمی.
  • هزینه ی انتشار در روزنامه کثیر الانتشار.
  • هزینه ثبت انحلال شرکت در اداره ثبت.
  • هزینه وکیل در صورت وجود.

این هزینه ها به طور کلی ممکن است مبلغی بین 900 هزار تومان تا یک میلیون تومان تعیین شود. البته باید هزینه های مربوط به مالیات را نیز لحاظ نمود. از آنجایی که هزینه ی انحلال هر شرکت با سایر شرکت ها متفاوت است، ضروری است که با وکلای مجرب موسسه ی ما مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

 

ارتباط در واتس اپ

نمونه اظهارنامه انحلال شرکت با مسئولیت محدود

در آخرین قدم برای بررسی علل انحلال شرکت با مسئولیت محدود ضروری است که با نمونه فرم اظهارنامه انحلال شرکت با مسئولیت محدود آشنا شویم. در این فرم اطلاعات ذیل باید آورده شود:

  • نام شرکت.
  • شماره ثبت شرکت.
  • سرمایه ثبت شده شرکت به ریال.
  • تاریخ برگزاری مجمع عمومی.
  • نام شرکاء و میزان سرمایه ی هر کدام در شرکت.
  • نام مدیر تصفیه.
  • امضای شرکاء.

 

نگارش اظهارنامه

 

یک نمونه فرم اظهارنامه انحلال شرکت با مسئولیت محدود را در ذیل می آوریم:

 نام شرکت: شرکت با مسئولیت محدود .............. شماره ثبت شرکت: .............. سرمایه ثبت شده شرکت: .............. ریال مورخ: .............. با تشکیل مجمع عمومی فوق العاده و حضور تمام یا اکثریت شرکاء، تصمیم به انحلال شرکت مذکور گرفته شد. نام شرکاء و میزان سرمایه آنها: .............. .............. ..............

در راستای انحلال شرکت، بررسی های لازم و ضروری انجام گرفت و آقای/خانم .............. به آدرس .............. به عنوان مدیر تصفیه انتخاب شدند و قبول سمت کردند. به همین منظور تمام اسناد و مدارک شرکت به ایشان تحویل داده شد. همچنین به آقای/خانم .............. از جانب شرکاء شرکت یا وکیل آن، وکالت داده می شود که نسبت به انجام مراحل انحلال شرکت اقدام فرمایند.

 

انحلال شرکت یا موسسه در ثبت شرکت ها
وکیل رایگان قوه قضاییه

وکیل دعاوی شرکت ها

مشاوره حقوقی به شرکتها

درباره ما 


نظرات

محسن حاجی آبادی

در صورتی که به واسطه ضررهای وارده نصف سرمایه ی شرکت از بین رفته و یکی از شرکاء تقاضای انحلال کرده و محکمه دلایل او را موجه‌ دیده و سایر شرکاء حاضر نباشند سهمی را که در صورت انحلال به او تعلق می‌گیرد، پرداخته و او را از شرکت خارج کنند. در صورت فوت یکی از شرکا منوط به این که این مسئله در اساسنامه ذکر شده باشد.


mohamad sheykhi

- علل خاص انحلال شرکت با مسئولیت محدود موارد خاص انحلال شرکت با مسئولیت محدود در بندهای «ب»، «ج» و «د» ماده 114 قانون تجارت آمده است. این موارد عبارت اند از: ب ) در صورت تصمیم عده ای از شرکا که سهم الشرکه آنها بیش از نصف سرمایه شرکت باشد(بند «ب»). این اکثریت سرمایه ای است و بنابراین حتی اگر دو نفر از شرکا دارای بیش از 50 درصد سرمایه باشند، شرکت قابل انحلال است ولو اینکه تعداد شرکای دیگر بسیار زیاد باشد و راضی به انحلال نباشند. همان طور که دکتر ستوده تهرانی نظر داده است این راه حل قابل انتقاد است و ممکن است موجب سوء استفاده شرکایی شود که بیشتر سرمایه را در اختیار دارند و می توانند با تهدید به انحلال شرکت، نیات خود در شرکت را به شرکای دیگر تحمیل کنند. ج ) در صورتی که به واسطه ضررهای وارد به شرکت، نصف سرمایه شرکت از بین رفته، یکی از شرکا تقاضای انحلال بکند و دادگاه نیز دلایل او را موجه ببیند و سایرشرکا حاضرنباشند سهمی را که در صورت انحلال به او تعلق می گیرد پرداخته، او را از شرکت خارج کنند. در مورد این قاعده که در بند «ج» ماده 114 قانون تجارت ذکر شده، ذکر چند نکته ضروری است: اول اینکه انحلال شرکت موکول به این است که از دادگاه تقاضا شده باشد؛ دوم اینکه درخواست از دادگاه فقط در صورت بروز ضرری است که منجر به از میان رفتن نصف سرمایه شرکت شده است و هرگاه چنین وضعیتی وجود نداشته باشد، تقاضای انحلال شرکت را نمی توان مطرح کرد، حتی اگر دلایل موجه دیگری وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، دلایل موجه انحلال شرکت ـ توسط شریکی که آن را تقاضا می کند ـ در صورتی قابل استماع است که شرکت در وضعیت ضرر بیش از نصف سرمایه باشد و الا هر دلیلی، هر چند هم موجه، مجوز صدور حکم انحلال شرکت توسط دادگاه نخواهد بود؛ سوم اینکه حکم انحلال شرکت در صورتی توسط دادگاه صادر می شود که سایر شرکا حاضر نباشند سهم الشرکه شریک متقاضی انحلال در شرکت را پرداخت کنند. این نکته به این معناست که صرف وجود ضرر برای شرکت مجوز صدور حکم انحلال آن نیست، بلکه شریک متقاضی باید ثابت کند که رفع ضرر شخصی او بدون انحلال میسر نیست. بنابراین، هرگاه شرکا بتوانند سهم او را بپردازند، دلیلی برای انحلال شرکت وجود ندارد. د ) فوت یکی از شرکا، در صورتی که به موجب اساسنامه، فوت موجب انحلال باشد. بند «د» ماده 114 قانون تجارت که این قاعده را بیان می کند در واقع به نوعی بر شباهات شرکت با مسئولیت محدود با شرکتهای اشخاص(تضامنی، نسبی و مختلط غیر سهامی) تأکید می کند. مع ذلک برای شرکا این تکلیف را قائل می شود که اگر بخواهند خصیصه شخصی بودن شرکت با مسئولیت محدود را حفظ کنند، باید این نکته را در اساسنامه بگنجانند. بنابراین، هرگاه در اساس نامه شرکت قید صریح مخالف نباشد، فوت یکی از شرکا موجب انحلال شرکت نمی شود. اما آیا می توان در اساس نامه قید کرد که در صورت ورشکستگی یا اعسار یا ممنوع المعامله شدن یکی از شرکا، شرکت منحل می شود؟ قانون تجارت این نکته را پیش بینی نکرده است؛ اما از تأکید این قانون بر انحلال شرکت به سبب فوت چنین بر می آید که قانون گذار چنین مواردی را از مواردی نمی داند که بتوان شرکت را به سبب آنها منحل کرد. موارد انحلال شرکت جنبه حصری و امری دارد. بنابراین، طرفین نمی توانند در اساسنامه یا شرکتنامه چنین توافقاتی را مطرح کنند. برعکس، موارد ورشکستگی، اعسار یا ممنوع المعامله بودن شریک، از مواردی است که می تواند مجوز صدور حکم انحلال شرکت، به موجب بند «ج» ماده 114 باشد؛ یعنی از مواردی که انحلال شرکت به سبب آنها موجه تلقی می شود.


محمدی

برای شرکتمان نیاز به یک مشاور داشتیم که هم به امور کارگر کارفرما و دعاوی اداره کار و قراردادهای کارمندان رسیدگی کند هم سایر امور حقوقی را پیگیری نماید از وقتی با موسسه شما اشنا شدیم و چند جلسه مشاوره حضوری هماهنگ کردیم بسیار در سرعت روند انجام امور شرکت پیش رفت داشتیم و این موجب رضایت کلیه شرکا بود خواستم از موسسه شما کمال تشکر و قدردانی داشته باشم


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام در قانون تجارت ما به فراخور شرایط و اوضاع و احوال انواع شرکت های تجاری احصاء گردیده است که به ترتیب شامل شرکت سهامی، شرکت با مسئولیت محدود ، شرکت مختلط سهامی ، شرکت مختلط غیر سهامی ، شرکت تضامنی ، شرکت نسبی و شرکت تعاونی تولیدو مصرف می باشد . یکی از این شرکت ها شرکت با مسئولیت محدود است که همان گونه که از اسمش پیداست هریک از شرکاءتا میزان سرمایه خود در شرکت مسئولیت پرداخت قروض و تعهدات را بر عهده دارد ، چه سرمایه شرکت به سهام تبدیل شده باشد و چه نشده باشد . این شرکت ، یکی از شرکت های بسیار پرکاربرد در کشور ما می باشد و معمولا بین اعضای یک خانواده و فامیل تشکیل می گردد و حد قال شرکاء در آن دو نفر است و حداقل سرمایه آن یک میلیون ریال و زمانی تشکیل می گردد که تمام سرمایه شرکت تقویم شده باشد. این شرکت می تواند به دلایل داخلی یا خارجی منحل شود یعنی فوت یکی از اعضا و یا از دست رفتن سرمایه که از علل داخلی می باشد و ورشکست شدن شرکت یا از بین رفتن سرمایهیا تمام مهلت که از جمله علل خارجی است . جهت دانستن جزئیات بیشتر می توانید با همکاران موسسه در ارتباط بوده و مشکلات خود را رفع نمائید.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام 0 logo صفحه اصلی علل انحلال شرکت با مسئولیت محدود کدام است؟ علل انحلال شرکت با مسئولیت محدود کدام است؟ علل انحلال شرکت با مسئولیت محدود کدام است؟ علل انحلال شرکت با مسئولیت محدود کدام است؟ ۲۳مهر ۱۴۰۱ علل انحلال شرکت با مسئولیت محدود و آشنایی با شرکت با مسئولیت محدود، مسئله ی بسیار مهمی است که در این مقاله به طور تفصیلی با آن آشنا خواهیم شد. پس اگر شما نیز در شرف تاسیس یا انحلال یک شرکت با مسئولیت محدود هستید و نیاز به اطلاعات کاملی دارید، تا پایان این مقاله همراه ما باشید. هزینه مشاوره حقوقی منظور از شرکت با مسئولیت محدود چیست؟ قبل از این که با علل انحلال شرکت با مسئولیت محدود آشنا شویم، ضروری است که با معنا و تعریف شرکت با مسئولیت محدود نیز آشنا شویم. قانونگذار در ماده 20 قانون تجارت، انواع مختلفی از شرکت ها را بیان کرده است که یکی از آنها شرکت با مسئولیت محدود می باشد. همچنین بر اساس ماده 94 این قانون، تعریف شرکت با مسئولیت محدود بدین صورت است: « شرکت با مسئولیت محدود شرکتی است که بین دو یا چند نفر برای امور تجارتی تشکیل شده و هر یک از شرکاء بدون اینکه سرمایه به ‌سهام یا قطعات سهام تقسیم شده باشد - فقط تا میزان سرمایه خود در شرکت، مسئول قروض و تعهدات شرکت است». به زبان ساده این شرکت، یکی از رایج ترین شرکت هایی است که بین دو یا چند نفر جهت انجام امور تجارتی تاسیس می شود و هر کس به اندازه آورده ی خود، در سرمایه شرکت سهیم است. علل خاص انحلال شرکت با مسئولیت محدود اکنون نوبت به بررسی علل انحلال شرکت با مسئولیت محدود، می رسد. هر شرکت دارای یک شخصیت حقوقی است که ممکن است به دلایلی این شخصیت از بین برود. قانونگذار، علل انحلال شرکت با مسئولیت محدود را به دو نوع خام و عام تقسیم کرده است. با استناد به بند های «ب»، «ج» و «د» ماده 114 قانون تجارت، علل خاص انحلال اینگونه شرکت ها به شرح ذیل است: در صورت تصمیم دارندگان بیش از نصف سرمایه ی شرکت. در صورتی که به واسطه ضررهای وارده نصف سرمایه ی شرکت از بین رفته و یکی از شرکاء تقاضای انحلال کرده و محکمه دلایل او را موجه‌ دیده و سایر شرکاء حاضر نباشند سهمی را که در صورت انحلال به او تعلق می‌گیرد، پرداخته و او را از شرکت خارج کنند. در صورت فوت یکی از شرکا منوط به این که این مسئله در اساسنامه ذکر شده باشد. علل عام برای انحلال شرکت با مسئولیت محدود علل انحلال شرکت با مسئولیت محدود شامل علل عام نیز می شود. علل عام مواردی هستند که امکان انحلال شرکت های دیگر نیز توسط آنها وجود دارد. با توجه به بند الف ماده 113 قانون تجارت، علل عام انحلال شرکت با مسئولیت محدود از قرار ذیل است: در صورتی که شرکت برای انجام موضوعی خاص به وجود آمده باشد و آن را انجام داده باشد یا امکان انجام وجود نداشته باشد. در صورتی که دارای مدت معینی باشد و مدت آن به اتمام رسیده باشد. در صورتی که شرکت ورشکست شود. علل انحلال شرکت با مسئولیت محدود بسیار متنوع است و حل و فصل پرونده های مرتبط با حقوق شرکت ها، کاری تخصصی است. در نتیجه ضروری است که برای مشاوره حقوقی شرکت با مشاوران موسسه حقوقی وکلای تلفنی، مشاوره حقوقی داشته باشید.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.