اشتباهات قانونی در صدور فاکتور چیست؟

اشتباهات قانونی در صدور فاکتور چیست؟

اشتباهات قانونی در صدور فاکتور چیست؟

اشتباهات قانونی در صدور فاکتور چیست؟ این سوال یکی از متداول ترین سوالاتی است که بازاریان و کسبه از وکلا میپرسند. در ابتدا انسان ها برای انجام معاملات و اثبات اعمال حقوقی خود با مشکلات زیادی مواجه بودند. چرا که غالباً مدرکی دال بر انجام معامله نداشتند. در واقع با پیشرفت جوامع و اهمیت یافتن نگارش مدارک، صدور فاکتور و نگهداری آن به جزء جدایی ناپذیر زندگی انسان ها تبدیل شد. به عنوان مثال امروزه اگر شما بخواهید یک لپ تاپ یا چند گرم طلا بخرید، برای شما از جانب فروشنده فاکتوری صادر می شود. به همین خاطر قصد داریم در این مقاله داریم به بررسی کامل اشتباهات قانونی در صدور فاکتور در سیستم حقوقی ایران بپردازیم. پس با ما همراه باشید.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

تعریف فاکتور از زبان وکیل

اولین قدم برای آشنایی با اشتباهات قانونی در صدور فاکتور، بررسی تعریف حقوقی فاکتور می باشد. به طور عرفی، فاکتور هنگامی صادر می‌شود که ما قصد داریم کالایی را از یک فرد بخریم. این فاکتور نشان دهنده انجام معامله بین ما و فروشنده می باشد. تعریفی که دکترین حقوقی از فاکتور ارائه می دهند نیز از این معنا دور نمی باشد. بر اساس تعریف حقوقدانان، فاکتور سندی است که نشان دهنده انجام معامله بین خریدار و فروشنده می باشد و به دو نوع فاکتور رسمی و فاکتور غیر رسمی تقسیم می شود. فاکتور رسمی آن دسته از فاکتورهایی است که به تایید اداره مالیات می رسند و فاکتور غیر رسمی فاقد این ویژگی می باشد. به علاوه، فاکتور به طور کلی یک سند عادی محسوب می شود و در دادگاه به عنوان اماره یا سرنخ در نظر گرفته می شود.

 

مواردی که باید در فاکتور تکمیل گردد

قبل از بررسی اشتباهات قانونی در صدور فاکتور باید با مواردی که الزاماً بایستی در فاکتور ذکر شوند، آشنا شد.

این موارد عبارتند از:

  • ثبت تاریخ: این مسئله در واقع زمان انجام معامله را نشان می دهد که از نظر حقوقی بسیار مهم است. چراکه می‌تواند تعیین کننده سرنوشت اختلافات حقوقی فاکتور باشد.
  • شماره سریال: این شماره می تواند تطبیق برگه های فاکتور را تسهیل نماید.
  • مشخصات خریدار و فروشنده: همانطور که گفته شد، فاکتور نشان دهنده وجود معامله بین خریدار و فروشنده می باشد. در نتیجه ذکر مشخصات این دو نفر ضروری است تا بتوان طرفین معامله را مشخص نمود.
  • مشخصات جنس یا خدمت فروخته شده: مشخصات جنس یا خدمت نیز می تواند در هنگام اختلافات حقوقی به کمک ما بیایند.
  • قیمت جنس یا خدمت: گاهی اوقات اختلاف بر سر مسائل مربوط به قیمت می باشد. پس بهتر است این مسئله نیز در فاکتور ذکر گردد.
  • مهر و امضای فروشنده و خریدار: آن چیزی که به فاکتور اعتبار می دهد، مهر و امضا خواهد بود که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

 

 

 

نگارش انواع دادخواست 
حق الوکاله وکیل 
هزینه وکیل و مشاوره 
مشاوره حقوقی نگارش قرارداد 
درباره ما 

 

آیا فاکتور بدون مهر و امضا معتبر است؟

امضای طرفین، یکی از مواردی است که الزاماً باید در فاکتور ذکر شود تا بتوان از اشتباهات قانونی در صدور فاکتور جلوگیری نمود. در واقع همانطور که می دانید، فاکتور یک سند تجاری محسوب می شود. به همین خاطر امضای طرفین معامله باید روی فاکتور وجود داشته باشد. این امضا بدین معنا خواهد بود که طرفین با رضایت، معامله را انجام داده اند و نسبت به وجود آن خبردار هستند. همچنین فاکتور بدون امضا، فاقد اهمیت حقوقی است. پس امضای فاکتور می تواند از بروز اختلافات حقوقی مربوط به آن جلوگیری نماید. البته گاهی اوقات اتفاق می افتد که هنگام صدور فاکتور فروش امضای یکی از طرفین وجود ندارد. در اینگونه موارد بهتر است برای حل و فصل اختلافات حقوقی فاکتور با یک وکیل مجرب مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

 

رایج ترین اشتباهاتی که در صدور فاکتور رخ می دهد

اکنون باید به رایج ترین اشتباهات قانونی در صدور فاکتور بپردازیم. این اشتباهات عبارتند از:

  • امضای طرفین: یکی از رایج‌ترین اشتباهات قانونی در صدور فاکتور این است که طرفین نسبت به امضای فاکتور کوتاهی می کنند. این مسئله همانطور که گفته شد، می‌تواند تبعات حقوقی جبران ناپذیری در محاکم قضایی داشته باشد.
  • اشتباه در مشخصات کالا یا خدمت: این موضوع می تواند منجر به ایجاد اختلافات حقوقی شود. مشخصات مذکور، عبارتند از وزن، قیمت و مشخصات ظاهری و... .
  • تاریخ مندرج در فاکتور: اشتباه در تعیین تاریخ انجام معامله می تواند آثار حقوقی مختلفی داشته باشد.
  • فاکتور جعلی: باید بدانید که فاکتور جعلی در محاکم قضایی هیچگونه اهمیتی ندارد پس تا حد ممکن سعی کنید با ویژگی‌های این فاکتور آشنا شوید تا بتوانید آن را تشخیص دهید.

 

 

 

صدور فاکتور قانونی

 

مرجع صالح برای رسیدگی به اشتباهات قانونی در فاکتور صادر شده

یکی از مهمترین سوالاتی که مراجعه کنندگان از موسسه حقوقی وکلای تلفنی می پرسند، این است که برای رسیدگی به اشتباهات قانونی در صدور فاکتور به کجا باید مراجعه کنیم؟ در پاسخ به این سوال باید بگوییم که شما می توانید با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی شهر خود، درخواست خود را ثبت کنید. آنها پس از انجام بررسی های لازم، دادخواست شما را به دادگاه مربوطه ارجاع می‌دهند. همچنین شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر قبل از مراجعه به دفاتر خدمات قضایی با ما مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.

 

مشاوره حقوقی تلفنی نحوه صدور قانونی فاکتور

همانطور که دیدیم عمده اشتباهات قانونی در صدور فاکتور مربوط به زمان صدور فاکتور می باشد. به همین خاطر بایستی قبل از صدور فاکتور بر تمامی مباحث حقوقی این موضوع تسلط داشته باشید. به علاوه قوانین پیرامون نحوه صدور قانونی فاکتور بسیار گسترده و متنوع می باشند. در نتیجه بهتر است قبل از انجام هر کاری ابتدا با وکلای مجرب موسسه حقوقی وکلای تلفنی مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید. شما می توانید تنها با پرداخت مبلغ ۲۵ تا ۲۵۰ هزار تومان، کاملاً با تمامی مباحث نحوه صدور قانونی فاکتور آشنا شوید.

 

 


سوالات متداول

نظرات

بهنام رحمانی فرد

باسلام آنچه که در این مقاله به آن اشاره شده است اشتباهات قانونی در صدور فاکتور می باشد همانطور که میدانیم یکی از متداول ترین برگه هایی که با آن ها سر و کار داریم فاکتور خرید و فروش می باشد که در فاکتور بایستی بسیاری از چیزها رعایتت بشود از جمله اینکه فاکتور بایستی تاریخ داشته باشد همچنین یک فاکتور بایستی شماره سریال و مشخصات خریدار و فروشنده و همچنین مشخصات جنس یا قیمت فروخته شده را داشته باشد.امضای طرفین: یکی از رایج‌ترین اشتباهات قانونی در صدور فاکتور این است که طرفین نسبت به امضای فاکتور کوتاهی می کنند. این مسئله همانطور که گفته شد، می‌تواند تبعات حقوقی جبران ناپذیری در محاکم قضایی داشته باشد. اشتباه در مشخصات کالا یا خدمت: این موضوع می تواند منجر به ایجاد اختلافات حقوقی شود.


سپیده کرمی

با سلام ،فاکتور یکی از پرکاربردترین انواع سند عادی در میان افراد جامعه است. افراد، روزانه و به دلیل خرید و فروش‌های گوناگون چندین فاکتور دریافت می‌کنند. بسیاری از این فاکتورها، فاکتورهایی هستند که به کمک صندوق فروشگاهی ارائه شده‌اند. در بعضی موارد و کالاهای مهم‌تر نیز فاکتورهای پرینت شده و دست‌نویس ارائه می‌شود. با این وجود همان‌طور که در ابتدای مقاله گفته شد فاکتورهای فروش، در هر حالت یک سند مورد اتکا در محاکم حقوقی نیستند. در نتیجه برای بهبود چنین سندی و افزایش اعتبار حقوقی فاکتور، به‌خصوص در جریان معاملات با قیمت بالا و یا شرایط پرداخت اقساطی، روش‌های خاصی مورد توجه قرار می‌گیرد. از جمله این روش‌ها دریافت اثر انگشت در کنار امضاء، دریافت دست‌خط فروشنده و خریدار مبنی بر موضوع اصلی تعهد شده، دریافت چک ضمانت در صورت فروش اقساطی و… است.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام بررسی تعریف حقوقی فاکتور می باشد. به طور عرفی، فاکتور هنگامی صادر می‌شود که ما قصد داریم کالایی را از یک فرد بخریم. این فاکتور نشان دهنده انجام معامله بین ما و فروشنده می باشد. تعریفی که دکترین حقوقی از فاکتور ارائه می دهند نیز از این معنا دور نمی باشد. بر اساس تعریف حقوقدانان، فاکتور سندی است که نشان دهنده انجام معامله بین خریدار و فروشنده می باشد و به دو نوع فاکتور رسمی و فاکتور غیر رسمی تقسیم می شود.


mohamad sheykhi

قبل از بررسی اشتباهات قانونی در صدور فاکتور باید با مواردی که الزاماً بایستی در فاکتور ذکر شوند، آشنا شد. این موارد عبارتند از: ثبت تاریخ: این مسئله در واقع زمان انجام معامله را نشان می دهد که از نظر حقوقی بسیار مهم است. چراکه می‌تواند تعیین کننده سرنوشت اختلافات حقوقی فاکتور باشد. شماره سریال: این شماره می تواند تطبیق برگه های فاکتور را تسهیل نماید. مشخصات خریدار و فروشنده: همانطور که گفته شد، فاکتور نشان دهنده وجود معامله بین خریدار و فروشنده می باشد. در نتیجه ذکر مشخصات این دو نفر ضروری است تا بتوان طرفین معامله را مشخص نمود. مشخصات جنس یا خدمت فروخته شده: مشخصات جنس یا خدمت نیز می تواند در هنگام اختلافات حقوقی به کمک ما بیایند. قیمت جنس یا خدمت: گاهی اوقات اختلاف بر سر مسائل مربوط به قیمت می باشد. پس بهتر است این مسئله نیز در فاکتور ذکر گردد. مهر و امضای فروشنده و خریدار: آن چیزی که به فاکتور اعتبار می دهد، مهر و امضا خواهد بود


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، برای همه ما پیش‌آمده که با اصطلاحات رایج حقوقی سروکار داشته باشیم که شاید به معانی آن دقت نکرده باشیم، یکی از این اصطلاحات فاکتور خرید و فروش می‌باشد تصور کنید زمانی را که به یک مغازه طلافروشی مراجعه می‌نمایید و طرف مقابل فقط با داشتن فاکتور خرید طلا حاضر است طلای شما را خریداری نماید یا این‌که از طرف یک ارگان دولتی به یک رستوران وارد می‌شوید و از مسئول رستوران فاکتور غذا را طلب می‌کنید تا بتوانید نسبت‌به تسویه حساب آن اقدام کنید یا این‌که مسئول خرید شرکت هستید و بابت کالاهایی که خریداری می‌نمایید از فروشنده فاکتور طلب می‌کنید و امثال آن ، در همه موارد داشتن فاکتور بسیار مهم و حائز اهمیت بوده و برای تصفیه‌حساب و تأیید قرارداد خریدوفروش شما و طرف مقابل ضروری است. پس به زبان ساده باید گفت که فاکتور یک سند تجاری است که توسط فروشنده برای خریدار صادر شده و محصولات مقادیر و قیمت‌های توافقی توافق‌شده برای محصولات و خدمات که توسط فروشنده برای خریدار فراهم شده را ثابت می‌کند از دید فروش این یک سند فروش است و از دید خریدار این فاکتور یک سند خرید محسوب می‌شود. فاکتور نیز مانند سایر اوراق تجاری دارای فرم‌ها و شکل‌های مخصوص به خود می‌باشد که ملزوماتی در آن درج شده‌است و طبیعتاً هر ۱ از این ملزومات لازم مانند نام طرفین امضا و مهر نام محصول و غیره در آن درج نشده باشد یک فاکتور ناقص تلقی شده و ممکن است به‌لحاظ حقوقی هر یک از طرفین را مجبور به جبران خسارت نماید پس بابد برای تنظیم آن دقت کافی با خرج داد .برای دانستن دیگر جزئیات می‌توانید موکلای مؤسسه وکیل تلفنی هماهنگ کرده و مشکل خویش را برطرف نمایید موفق باشید.


محمد مهدی احمدی

امضای طرفین، یکی از مواردی است که الزاماً باید در فاکتور ذکر شود تا بتوان از اشتباهات قانونی در صدور فاکتور جلوگیری نمود. در واقع همانطور که می دانید، فاکتور یک سند تجاری محسوب می شود. به همین خاطر امضای طرفین معامله باید روی فاکتور وجود داشته باشد. این امضا بدین معنا خواهد بود که طرفین با رضایت، معامله را انجام داده اند و نسبت به وجود آن خبردار هستند. همچنین فاکتور بدون امضا، فاقد اهمیت حقوقی است


بهزاد فولادی

با سلام و احترام امضا یا مهر فاکتور جهت اثبات وقوع معامله بین خریدار و فروشنده بسیار حائز اهمیت می باشد برای مثال مراجع قضایی فاکتور های صادر شده از طرف فروشنده را درصورتی که مهر یا امضای خریدار برروی آن نباشد به عنوان دلیل جهت خواسته مطالبه طلب ناشی از فاکتور نمیپذیرند.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.