عیوب مردان برای فسخ نکاح چیست؟

عیوب مردان برای فسخ نکاح چیست؟

عیوب مردان برای فسخ نکاح چیست؟

عیوب مردان برای فسخ نکاح در قانون و دادگاه های ایران اهمیت بسزایی دارد. زیرا این اجازه را به زن می دهد که به صورت یک طرفه و بدون اذن همسرش از او جدا شود پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

تعریف فسخ نکاح از زبان وکیل

اولین قدم برای بررسی عیوب مردان برای فسخ نکاح، آشنایی با تعریف فسخ نکاح می باشد. فسخ در لغت یعنی برهم زدن. نکاح به عقد یا قراردادی گفته می شود که پیوند زناشویی و علقه زوجیت بین زن و مرد را ایجاد می کند. بنابراین فسخ نکاح یعنی برهم زدن پیوند زناشویی و جدا شدن زوجین از یکدیگر. فسخ نکاح هم مانند فسخ در سایر عقود و قراردادها به صورت مستقل و از سوی یکی از زوجین صورت می گیرد. برای مثال اگر عیوب مردان برای فسخ نکاح موجود باشد، زن می تواند نکاح را یک طرفه فسخ کند و از شوهرش جدا شود.

لازم به ذکر است که حق فسخ نکاح با طلاق در زمینه های زیر متفاوت است:

  • حق فسخ نکاح برای زوجین متصور است. اما حق طلاق فقط مختص مرد است مگر آن که مرد، حین عقد، این حق را برای زن در نظر گرفته باشد. چنانچه در این باره نیاز به اطلاعات بیشتر داشتید می توانید مشاوره حقوقی با وکیل خانواده داشته باشید.
  • حق فسخ نکاح برای عقد دائم و موقت مطرح می شود. این در صورتی است که حق طلاق فقط برای عقد دائم استفاده می شود.
  • زن و شوهر هر چند بار که نکاح بینشان را فسخ کرده باشند، بر یکدیگر حرام نخواهند شد.

 

 

در چه مواردی می توان برای فسخ نکاح اقدام کرد؟

هنگامی که شرایط طلاق مهیا نباشد یا زوجین نتوانند برای برهم زدن ازدواج به توافق نظر برسند، در صورت فراهم بودن شرایط فسخ  نکاح، می توانند از این اهرم قانونی استفاده کنند. در موارد زیر می­توان از حق فسخ نکاح استفاده کرد:

  • تخلف یکی از زوجین از شرط صفت: ممکن است حین عقد یکی از زوجین، وجود صفتی را در خود ادعا کرده باشد که همین صفت باعث ترغیب طرف دیگر برای ازدواج شده باشد. چنانچه پس از عقد مشخص شود، شخص فاقد صفت مذکور بوده، طرف مقابل می­تواند عقد را فسخ کند.
  • عیوب مرد: درباره آن در ادامه بیشتر سخن خواهیم گفت.
  • عیوب زن: زمین گیری، جذام، قَرَن، نابینایی دو چشم، بَرَص و افضاء.
  • عیوب مشترک زن و مرد: جنون هر یک از زوجین، حق فسخ نکاح را برای طرف مقابل ایجاد می­کند. در این باره تفاوتی مهم میان زن و مرد وجود دارد که می­توانید برای دانستن آن با وکلای مجرب ما مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

برای فسخ نکاح چه باید کرد؟

دانستیم که حق فسخ نکاح برای زن و مرد در قانون منظور شده است. اگر زن بخواهد از این حق قانونی خود استفاده کند، اولین قدمی که باید بردارد این است که از وجود عیوب مردان برای فسخ نکاح در مورد همسر خود اطمینان حاصل کند. پس از آن باید دادخواست مربوطه را تهیه و به دادگاه تقدیم نماید. هنگامی که حکم از طرف دادگاه صادر شد، باید به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کند و آن را به ثبت برساند. در انجام دادن اعمال حقوقی لازم است با آگاهی کامل قدم بردارید. در این مورد خاص هم در صورت امکان حتما مشاوره حقوقی برای فسخ نکاح داشته باشید. موسسه حقوقی وکلای تلفنی این امکان را برای شما فراهم کرده است تا با بهترین وکیل خانواده، مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.



 

 

مشاوره حقوقی طلاق 
وکیل فسخ نکاح 
مشاوره حقوقی فسخ نکاح 
مشاوره حقوقی خانواده 
درباره ما 

 

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده فسخ نکاح

مطابق ماده ۱۱ قانون آیین دادرسی مدنی، مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده فسخ نکاح، دادگاه محلی است که خوانده دعوا در آن اقامت دارد. یعنی برای مثال اگر زن خواست از طریق عیوب مردان برای فسخ نکاح اقدام کند، باید به دادگاه محل زندگی همسرش طرح دادخواست کند. با پیشرفت جامعه و افزایش پرونده های حقوقی خانواده و همچنین اهمیت بالای این نهاد، قانون گذار تصمیم گرفت دادگاهی مستقل و جداگانه تحت عنوان دادگاه خانواده ایجاد کند. پس از آن پرونده های مربوط به خانواده از جمله پرونده فسخ نکاح در این دادگاه قابل رسیدگی می باشد. بنابراین برای فسخ نکاح باید به دادگاه خانواده مراجعه کرد.

 

چه عیوبی در مرد منجر به فسخ نکاح می شود؟

عیوب مردان برای فسخ نکاح در بین زنان جامعه اهمیت بسزایی دارد زیرا قانونگذار برای ایشان حق طلاق را به شکل مستقل در نظر نگرفته است و تنها در صورتی می توانند از حق طلاق خود بهره ببرند که مرد آن را برای ایشان حین عقد منظور کرده باشد. بنابراین یکی از ساده ترین روش های ممکن برای جدا شدن زن از همسرش، اثبات وجود عیوب مردان برای فسخ نکاح است.

 

 

عیوب مرد برای فسخ نکاح

 

اما چه عیوبی در مردان این حق را به زن می دهد که نکاح را فسخ کند؟ برابر ماده ۱۱۲۲ قانون مدنی ایران اگر مرد دارای این عیوب باشد و نتواند رابطه زناشویی برقرار کند، زن می تواند از حق فسخ نکاح خود استفاده کند. عیوب مردان برای فسخ نکاح عبارتند از: وجود عارضه مربوط به اخته شدن، مقطوع بودن آلت تناسلی و ناتوانی در نعوظ.

 

هزینه نگارش دادخواست فسخ نکاح به دلیل عیوب مرد

برای گرفتن حقوق ضایع شده و پیشبرد اهداف حقوقی خود تنظیم دادخواست حقوقی اهمیت بسیاری دارد. زمانی که دادخواستی تهیه و تقدیم دادگاه نشده باشد، مراجع قضایی الزامی به رسیدگی ندارند. در بحث عیوب مردان برای فسخ نکاح هم تنظیم دادخواست امری حیاتی می باشد. گروه حقوقی ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی این امکان را برای شما ایجاد کرده است تا بتوانید در این باره با ما مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید. هم چنین با پرداخت تنها مبلغ ۲۵۰ هزار تومان، می توانید به بهترین دادخواست فسخ نکاح دستیابی داشته باشید.

 

 


سوالات متداول

نظرات

بهنام رحمانی فرد

باسلام در بعضی از مواقع برای هر یک از زوجین حالتی پیش می آید که می‌توانند حق فسخ خود را به اجرا بگذارند حق فسخ با طلاق اگرچه هر دو موجب جدایی زوجین شوند اما آثار متفاوت با یکدیگر دارند،طلاق فقط در ازدواج دائم وجود دارد اما حق فسخ است ازدواج دائم یا موقت به وجود بیاید،موارد به خصوصی وجود دارد که باعث می شود زوجین حق فسخ داشته باشند حق فسخ در صورتی برای زوجه به وجود می‌آید که مرد در حین عقد نکاح یا بعد از آن به جنون مبتلا باشد اما برای مرد در صورتی در مورد جنون زوجه حق فسخ وجود می‌آید که این جنون در هنگام عقد وجود داشته باشد،حالت دیگری که زوجه حق فسخ برای به وجود می‌آید این است که آلت تناسلی مردمقطوع باشد به گونه ای که نتواند حتی یک دفعه رابطه زناشویی با زوجه برقرار نماید،اما مواردی که حق فسخ برای زوج به وجود می آید عبارت است از آنکه زن مطابق قانون به بیماری‌هایی از جمله،برص،نابینایی از هر دو چشم،زمینگیرشدن و ...


سید محمد مهدی خلیل زاده

با سلام و تشکر از موسسه وکیل تلفنی مطابق ماده ۱۱۲۲ قانون مدنی ایران اگر مرد دارای این عیوب باشد و نتواند رابطه زناشویی برقرار کند، زن می تواند از حق فسخ نکاح خود استفاده کند. عیوب مردان برای فسخ نکاح عبارتند از: وجود عارضه مربوط به اخته شدن، مقطوع بودن آلت تناسلی و ناتوانی در نعوظ.


mohamad sheykhi

مطابق ماده ۱۱ قانون آیین دادرسی مدنی، مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده فسخ نکاح، دادگاه محلی است که خوانده دعوا در آن اقامت دارد. یعنی برای مثال اگر زن خواست از طریق عیوب مردان برای فسخ نکاح اقدام کند، باید به دادگاه محل زندگی همسرش طرح دادخواست کند. با پیشرفت جامعه و افزایش پرونده های حقوقی خانواده و همچنین اهمیت بالای این نهاد، قانون گذار تصمیم گرفت دادگاهی مستقل و جداگانه تحت عنوان دادگاه خانواده ایجاد کند. پس از آن پرونده های مربوط به خانواده از جمله پرونده فسخ نکاح در این دادگاه قابل رسیدگی می باشد. بنابراین برای فسخ نکاح باید به دادگاه خانواده مراجعه کرد.


سپیده کرمی

درود، یکی از مواردی که می تواند سبب انحلال نکاح میان زن و مرد شود ، فسخ نکاح است . فسخ نکاح با طلاق متفاوت است . به همین دلیل ، هریک از آنها احکام متفاوتی دارند که بایستی باز شناخته شوند . فسخ نکاح مطابق قانون ، هم از طرف زنان امکان پذیر است و هم از طرف مردان . قانونگذار هم مواردی که زن یا مرد می تواند نکاح را فسخ نماید مورد اشاره قرار داده است . موارد فسخ نکاح از طرف زن و موارد فسخ نکاح از طرف مرد با هم متفاوت هستند .


mohamadi

سلام و وقت بخیر متاسفانه هنوزم هم بسیاری از زوجین حین انعقاد نکاح با شرایط مندرج در عقدنامه آشنا نیستند و حتی به دقت آنهارا مطالعه نمیکنندد مانند اشتباهی که دوست من انجتم داد و بدون اطلاع از حقوق قانونی خویش خود را ملزم به ادامه زندگی میدید وکیل شما خیلی به ما کمک کرد از اینکه با هزینه های مناسب امکان دسترسی همه به وکلای مجرب را ایجاد کردید ممنونم


فریبرز ذوالفقاری

با سلام حق فسخ نکاح برای زن و مرد در قانون منظور شده است. اگر زن بخواهد از این حق قانونی خود استفاده کند، اولین قدمی که باید بردارد این است که از وجود عیوب مردان برای فسخ نکاح در مورد همسر خود اطمینان حاصل کند. پس از آن باید دادخواست مربوطه را تهیه و به دادگاه تقدیم نماید. هنگامی که حکم از طرف دادگاه صادر شد، باید به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق مراجعه کند و آن را به ثبت برساند. در انجام دادن اعمال حقوقی لازم است با آگاهی کامل قدم بردارید. در این مورد خاص هم در صورت امکان حتما مشاوره حقوقی برای فسخ نکاح داشته باشید. موسسه حقوقی وکلای تلفنی این امکان را برای شما فراهم کرده است


محمد مهدی احمدی

در خصوص عیوب مردان و یا زنان بایستی به این نکته توجه خاصی داشت که هر عیبی که از منظر قانون برای طرف دعوی ایجاد حق فسخ می‌کند باید قابل اثبات باشد به طوری که با صرف یک ادعا نمی‌توان حق فسخ را اعمال نمود


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.