استرداد لاشه چک های برگشت شده

استرداد لاشه چک های برگشت شده

استرداد لاشه چک های برگشت شده

چک نوعی سند است که گاها به عنوان پول و گاها با عناوین و کاربردهای دیگر به اشخاص داده می‌شود. در صورتی که هدف از صدور چک، پرداخت مبلغ مشخص باشد و فرد مدعی پرداخت این مبلغ باشد و یا چک برگشت شده و پس از طرح دعوا و ...، دارنده چک طلب خود را دریافت کرده باشد، صاحب چک حق تقاضای استرداد لاشه چک را خواهد داشت.

 

هزینه مشاوره حقوقی

منظور از استرداد چک چیست؟

پس از برگشت خوردن چک و پرداخت مبلغ از طریق مراجع قضایی و یا به هر طریق دیگر، لاشه چک برگشت شده دست طلبکار می‌ماند. همین مسئله ممکن است بعدها برای صاحب چک دردسر بیافریند. به طور مثال فرد می‌تواند مجددا در دادگاه دیگری طرح دعوا کند. به همین دلیل صاحب چک از طریق دادگاه به طرح دعوا پرداخته و لاشه چک را مطالبه می‌کند.

پس منظور از استرداد لاشه چک، پس دادن لاشه چکی است که برگشت خورده و یا از همان ابتدا برای امر دیگری مانند ضمانت صادر شده بوده.

برای استرداد چک برگشت شده چه مدارکی لازم است؟

استرداد لاشه چک برگشتی امروزه یکی از دعاوی مالی به حساب می‌آید. یعنی فرد برای طرح این دعوا می‌بایست هزینه دادرسی پرداخت کند. از طرفی در کنار پرداخت هزینه دادرسی، فرد باید مدارکی دال بر این که صاحب حساب و چک است و همچنین رسید پرداخت مبلغ چک را نیز به دادگاه ارائه دهد. زیرا به موجب ماده 197 قانون آیین دادرسی مدنی: اصل برائت است، بنابراین اگر کسی مدعی حق یا دینی بر دیگری باشد باید آن را اثبات کند، در غیر این صورت با سوگند خوانده حکم به برائت صادر خواهد شد.

در نتیجه فرد همراه با دادخواست استرداد لاشه چک، باید مدارک و ضمائمی به دادگاه ارائه دهد که این مدارک بسته به موضوع دقیق دادخواست، متفاوت خواهند بود. وکلای متخصص موسسه حقوقی وکلای تلفنی در طی مشاوره حقوقی تلفنی شما را راهنمایی خواهند کرد.

مشاوره حقوقی سفته

برای درخواست استرداد لاشه چک برگشتی چه باید کرد؟

برای استرداد لاشه چک اولین کاری که فرد باید انجام دهد ارسال اظهارنامه قانونی است. پس از ارسال اظهارنامه فردی که لاشه چک در دست اوست، یا آن را مسترد خواهد کرد یا این که از انجام این کار ممانعت خواهد کرد.

در صورت عدم استرداد لاشه چک، صاحب چک باید با در دست داشتن مدارک گفته شده در عنوان قبل و تصویر اظهارنامه ارسال شده، به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست تنظیم نماید.

این روند، روال قانونی طرح دعوای استرداد لاشه چک می‌باشد. اما مراحل اصلی پس از تنظیم دادخواست و تقدیم آن به مرجع قضایی صالح آغاز می‌شود. در صورتی که درگیر چنین دعوایی شده اید و به دنبال راهی برای دفاع از خود هستید، برای دریافت مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان به آدرس www.vakiltel.org مراجعه فرمایید.

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده استرداد لاشه چک برگشتی

همانطور که گفته شد، دعوای استرداد لاشه چک برگشتی یکی از دعاوی مالی است. دعاوی مالی در صورتی که مبلغ و ارزش مال مورد دعوا کمتر از 20 میلیون تومان باشد در شورای حل اختلاف و در غیر این صورت در دادگاه عمومی مطرح می‌شوند.

البته امروزه افراد برای طرح دعوا و شکایت به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه می‌کنند. این دفاتر نیز بسته به موضوع دعوا و شکایت و سایر موارد مرتبط، آن را به مرجع صالح ابلاغ خواهند کرد.

 

استرداد لاشه چک

مشاوره حقوقی استرداد لاشه چک برگشتی

موسسه حقوقی وکلای تلفنی با داشتن کادری مجرب متشکل از وکلای پایه یک دادگستری، آماده ارائه مشاوره حقوقی تلفنی و آنلاین در زمینه استرداد لاشه چک، به شما عزیزان می‌باشد. امروزه با توجه به پیچیدگی تمام امور، پیش از انجام هر کاری باید از فردی متخصص در آن کار مشورت گرفت. مسائل حقوقی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و بلکه بیش از سایر مسائل به مشاوره نیاز دارند. زیرا در چنین مسائلی، مقامات قضایی صرفا با استناد به ادعاها و اسناد و مدارک رای صادر می‌کنند. پس شمایی که به دنبال دفاع از حق خود هستید باید بدانید که چه ادعاهایی داشته باشید و چه مدارکی برای اثبات آن ها ارائه دهید.

هزینه مشاوره حقوقی تلفنی موسسه حقوقی وکلای تلفنی به طور دقیق در صفحه اصلی سایت درج شده است. اما مشاوره حقوقی آنلاین این موسسه کاملا رایگان می‌باشد.

 

ارتباط در واتس اپ

شکایت بابت عدم استرداد لاشه چک برگشتی

گاها دارنده چک با سوء نیت، از استرداد لاشه چک خودداری می‌کند. در چنین حالتی مطابق با قانون وی مرتکب جرم شده و صاحب چک حق طرح شکایت کیفری از او را خواهد داشت. البته این امر تنها زمانی ممکن خواهد بود که سوء نیتی وجود داشته باشد.

شکایت بابت عدم استرداد لاشه چک بسته به چرایی صدور چک می‌تواند موضوعات متفاوتی داشته باشد. به طور مثال در صورتی که چک برای ضمانت صادر شده باشد اما فرد آن را خرج کند، شکایت با موضوع خیانت در امانت مطرح خواهد شد.

 

وکیل چک 
مشاوره حقوقی اعسار از پرداخت وجه چک 
مشاوره حقوقی استرداد چک
مشاوره حقوقی چک، سفته و اوراق 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

اشکان زارع

سلام. بنده چکی داشتم که برگشت زدم وروش اقدام قضایی کردم و حکم اجراییه گرفتم وطرف رفت زندان. الان پول رو واریز کرده اجرای احکام اما من لاشه چک رو گم کردم. آیا مشکلی پیش نمیاد برای طلب من؟؟ واینکه اگه شکایت کنه و قاضی حکم استراد بدهد چون چک گم شده چه باید کرد؟؟


رسول نوروزی

سال ۹۶ طبق قراردادی چک ۲۰ میلیونی به فردی دادم که باید بابت حساب کتاب به اینجانب پس میداد و مبلغ ۱۰ تومن میگرفت ولی در دادگاه اینجانب به ۱۵۸۰۰۰۰۰ محکوم شدم و با دیر کرد ۷۲ میلیون برام بریدن و توانستم اعسار کنم به ماهی ۱ میلیون که در حال پرداخت میباشم چند روز پیش کارتهای بانکیم گم شد رفتم بانک بدلیل داشتن چک برگشتی که در حال پرداخت اعسار میباشم کارت به من ندادن گفتن باید رفع اثر بشه. چکار باید کنم


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.