مجازات جعل شناسنامه یا کارت ملی در قانون مجازات اسلامی

مجازات جعل شناسنامه یا کارت ملی در قانون مجازات اسلامی

مجازات جعل شناسنامه یا کارت ملی در قانون مجازات اسلامی

مجازات جعل شناسنامه یا کارت ملی بر حسب مواد: 523، 524 الی 542 در قانون مجازات اسلامی، به طور کامل بیان شده ‌اند. جعل شناسنامه از جمله جرایم عمدی در قانون اسلامی شناخته می‌ شود. برای تعریف جعل در قانون کشور ما، می‌توان به ماده‌ی 523 از قانون مجازات اسلامی اشاره کرد که عبارت است از:

(ساختن سند، مهر، نوشته، امضای اشخاص رسمی یا غیر رسمی، تراشیدن و یا خراشیدن، قلم بردن، سیاه کردن، محو کردن، الحاق کردن، الصاق یک نوشته به نوشته ‌ی دیگر و مواردی از این قبیل، تزویر و یا جعل شناخته می ‌شوند. هرگونه هدف از انجام این فرایند ها تقلب تلقی شده و از جانب قانون، مجازاتی برای صادر کننده و مصرف کننده در نظر گرفته شده است.)

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

بر اساس قانون، جاعل و کسی که از سند جعل شده استفاده می نماید، خاطی شناخته شده و باید مجازات شوند. در این مجازات ‌هایی که تعیین شده اند، می‌توان شاهد جزای نقدی، حبس و در برخی از موارد نیز هر دو (جزای نقدی و حبس) بود. در این موارد استفاده از تخصص، دانش و حرفه‌ی بهترین وکیل برای پرونده شناسنامه جعلی، می‌ تواند مانند چراغی در ناامیدی بدرخشد.

 

نحوه تشخیص جعلی بودن شناسنامه

اشخاصی که مشمول مجازات جعل شناسنامه یا کارت ملی شده‌ اند، با این سوال مواجه می شوند که چطور شناسنامه جعلی را می توان تشخیص داد؟ همانطور که می دانید عملیات حرفه ای بسیار زیادی بر روی اسنادی مانند: کارت ملی و شناسنامه انجام می پذیرد تا آنها از شباهت بسیار زیادی با نمونه ی واقعی برخوردار باشند. بنابراین به راحتی و با عدم برخورداری از دانش کافی، نمی توان شناسنامه جعلی را شناخت. یکی از مواردی که سبب لو رفتن شناسنامه و یا کارت ملی جعلی می شود، طرح ادعا در زمینه جعلی بودن این مدارک است. طرح دعوا کیفری در زمینه ی این اسناد موجب می شود که شناسنامه و کارت ملی مورد نظر به کارشناسان دادگستری ارجاع داده شود.

کارشناسان دادگستری تحقیقات و بررسی ‌های لازم را بر روی مدارک مورد نظر (جهت تعیین مجازات جعل شناسنامه یا کارت ملی) انجام داده و سپس نظر خود را اعلام می ‌دارند. پس از اعلام نظر کارشناسان، متهم به مدت 7 روز می‌ تواند نسبت به رای اعلام شده اعتراض نموده و آن را به ثبت برساند. برای تاثیرگذاری بیشتر اعتراض و همچنین استفاده از راهکارهای مناسب جهت تبرئه شدن، استفاده از مشاوره حقوقی جعل بسیار هوشمندانه تلقی خواهد شد. چرا که این مشاوران با شناخت فعل مجرمانه و نتیجه مجرمانه، می توانند بهترین راهکارها را ارائه دهند.

 

 

جعل شناسنامه

 

مجازات جعل شناسنامه یا کارت ملی (فروش)

یکی از طرفین در قانون مجازات جعل شناسنامه یا کارت ملی، فروشنده و یا جاعل این مدارک می باشد که وی نیز مشمول مجازات خواهد بود. بر اساس ماده 524 از قانون مجازات اسلامی: هر کس اقدام به جعل امضا، مهر، دستخط، فرمان و ... روسای سه قوه و مقام رهبری نماید به حبس از 3 الی 15 سال محکوم می شود.

لازم به ذکر است که مجازات فروش کارت ملی جعلی و یا شناسنامه جعلی بر اساس رتبه و جایگاه افراد نیز متفاوت خواهد بود. به طوری که اگر فروش این اسناد توسط کارکنان سازمان‌ها، وزارتخانه ها، نهادهای انقلابی، موسسات وابسته به دولت و ... انجام پذیرد، با حداکثر مجازات مواجه خواهند شد. در حالی که اگر این امر توسط افراد غیر رسمی انجام پذیرد، در کنار جبران خسارت وارده، محکوم به حبس و یا پرداخت جریمه نقدی و یا هر دوی آنها خواهند شد.

 

 

مشاوره حقوقی ثبت احوال
جعل رایانه ای
مشاوره حقوقی جعل
مشاوره حقوقی کیفری
درباره ما

 

مجازات استفاده از شناسنامه جعلی

مجازات استفاده از شناسنامه و یا مدارک جعلی کمتر از مجازات جعل شناسنامه یا کارت ملی نیست. با استفاده از راهنمایی های موسسه حقوقی وکلای تلفنی می توانید به این امر مهم پی ببرید که مجازات استفاده از این مدارک چیست؟ در قانون مدنی، قانون ثبت، قانون مجازات اسلامی و بسیاری از مواد و تبصره‌ های دیگر، می توان به روش های مختلف استفاده و مجازات آنها پی برد. زمانی مشمول مجازات استفاده از شناسنامه و یا کارت ملی جعلی خواهید شد که نتیجه مجرمانه طرح دعوی شاکی بر علیه مصرف کننده باشد. در صورتی که جعل شناسنامه از روش های:

مقایسه ای

شیمیایی

فیزیکی

و توسط کارشناسان دادگستری تایید گردد، مشتکی عنه متهم شناخته شده و باید مشمول مجازات استفاده از شناسنامه جعلی گردد. در برخی از مواقع راهکارهایی جهت رفع اتهام وجود دارد که با استفاده از راهنمایی ها و مشاوره های افراد ذیصلاح می توان به آنها پی برد. مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان اطلاعات دقیق و کاربردی را در زمینه ی مجازات و همچنین روش های رفع اتهام و غیره را در اختیار مخاطبین قرار می دهد.

 

 

جعل شناسنامه

 

مجازات جعل شناسنامه یا کارت ملی (خرید)

مجازات جعل شناسنامه یا کارت ملی فقط مختص به فروشنده و یا جاعل نیست. افرادی که اقدام به خرید و استفاده از این مدارک می نمایند نیز با مجازات های مختلفی مواجه خواهند بود. این مجازات ها با دقت کامل و نکات دقیق در قانون، ذکر شده اند. مجازات خرید این مدارک در دو دسته ی کلی طبقه بندی شده است.

مجازات خرید شناسنامه یا کارت ملی جعلی توسط افراد عادی

مجازات خرید شناسنامه یا کارت ملی جعلی توسط افراد دولتی

همانطور که ذکر شد، مجازات جاعل حبس از 6 ماه الی 3 سال و جزای نقدی از 5 الی 25 میلیون تومان خواهد بود. با دریافت مشاوره حقوقی تلفنی به این امر مهم نیز پی خواهید برد که استفاده کننده از این اسناد نیز مجازاتی را تجربه خواهد کرد. مجازات این افراد نیز: حبس از 6 ماه الی 3 سال و همچنین جزای نقدی از 5 میلیون الی 25 میلیون، می‌باشد. در ماده ی 14 از قانون مجازات اشاره شده است که استفاده از اسناد سجلی جعلی توسط افراد (با آگاهی از جعلی بودن آنها)، 1 الی 3 سال حبس و جزای نقدی 5 الی 10 میلیون تومان را در بر خواهد داشت. این امر مستلزم جبران خسارت وارد شده نیز می باشد. با وجود این قوانین و مقررات می توان شاهد بسیاری از مواد و تبصره های مختلف بود که برای آگاهی از آنها می توان از خدمات موسسه حقوقی وکلای تلفنی استفاده کرد.

 


سوالات متداول

نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.