مجازات تغییر دین توسط مسلمان

مجازات تغییر دین توسط مسلمان

مجازات تغییر دین توسط مسلمان

مجازات تغییر دین توسط مسلمان

در حال حاضر سه دین آسمانی اسلام، مسیحیت و یهود وجود دارد که پیروان خود را به یگانگی خداوند دعوت می کنند. در این میان تغییر دین توسط مسلمان عقوبت سنگینی به دنبال خواهد داشت. همانطور که سایر ادیان و مذاهب قوانین سختگیرانه ای برای راسخ ماندن پیروان خود در نظر گرفته اند. چه ادیان آسمانی و چه فرق ضاله در صورتی که از ارتداد هم کیشان خود مطلع شوند به شدت با آن برخورد خواهند کرد. زیرا دست کشیدن از آیین های بزرگ نوعی توهین به حساب می آید. در مشاوره حقوقی می توان درباره تغییر دین مسلمان اطلاعات لازم را به دست آورد. 

 

چارت هزینه های مشاوره حقوقی تلفنی

آیا تغییر دین توسط مسلمان در قانون ایران جرم انگاری شده است؟ 

بحث تغییر دین توسط مسلمان از جمله مباحث فقهی است. علما تلاش کرده اند با استفاده از منابع موجود تمام قوانین تغییر دین و جنبه های خانوادگی، اقتصادی و اجتماعی آن را مشخص کنند. اما قانونگذار در قانون ایران به طور خاص به این موضوع نپرداخته و آن را جرم انگاری نکرده است.  با این حال در سال 1392 ماده 220 قانون مجازات اسلامی به تصویب رسید. در این ماده ذکر شده است که قاضی موظف به یافتن حکم هر پرونده است. اصل 167 که بیان می کند:

قاضی موظف است کوشش کند حکم هر دعوا را در قوانین مدونه بیابد و اگر نیابد با استناد به منابع معتبر اسلامی یا فتاوای معتبر، حکم قضیه را صادر نماید و نمی‌تواند به بهانه سکوت یا نقص یا اجمال یا تعارض قوانین مدونه از رسیدگی به دعوا و صدور حکم امتناع ورزد.» 

ماده 220 قانون مجازات اسلامی با تکیه به این اصل قانون اساسی قاضی را موظف کرده است که حکم هر پرونده را بیابد. بنابراین چنانچه قانونی درباره موضوع پرونده وجود نداشته باشد قاضی باید به منابع فقهی و فتوای علما رجوع نماید. در مشاوره حقوقی تلفنی می توان درباره میزان مجازات مرتد و نحوه تخفیف آن اطلاعات مفیدی به دست آورد. 

 

مجازات توهین به مقدسات

مجازات تغییر دین توسط مسلمان چیست؟

تغییر دین توسط مسلمان شکل های مختلفی دارد و مجازات شخص بر همان اساس تعیین می شود. در صورتی که مرتد مرد باشد و از پدر و مادر مسلمان زاده شود، سپس از دین خود برگردد مرتد فطری است و مجازات وی اعدام می باشد. در این باره توبه شخص پذیرفته نخواهد بود. اگر مرتد مرد باشد و از پدر و مادر غیر مسلمان زاده شده و بعد از پذیرفتن به دین اسلام از آن رویگردان شود، ابتدا او را توبه می دهد. اگر توبه کرد مجازات از او برداشته می شود، اما اگر توبه را نپذیرفت مجازات وی اعدام است. درباره زنان چه مرتد فطری باشند و چه مرتد ملی در صورتی که توبه کنند مجازات ایشان منتفی است. اما اگر توبه نکنند حبس و زندان برای آنها در نظر گرفته شده است. باید توجه داشت که ارتداد یک امر قلبی است. اما چنانچه شخص با زبان و فعل خود از نیت قلبی اش پرده بردارد نوعی تبلیغ علیه دین به حساب می آید. در این صورت مجازات خواهد شد. مشاوره حقوقی آنلاین روش مناسبی برای ارتباط گرفتن با وکیل متخصص و یافتن راه حل قانونی در پرونده تغییر دین توسط مسلمان می باشد. 

 آیا تغییر دین مسلمان باعث حرام شدن نکاح می شود؟ 

ارتداد، شخص را در حکم مرده قرار می دهد. بنابراین در صورت تغییر دین توسط مسلمان، خود به خود عقد نکاح منحل می شود. اما شارع حالت های مختلفی برای این موضوع در نظر گرفته است. در صورتی که مرد مرتد شود و ارتداد وی فطری باشد فورا عقد فسخ می شود و زن باید عده وفات نگه دارد.  اگر مرد مرتد ملی باشد ابتدا توبه داده می شود. اگر در مدت عده توبه کند می تواند از فروپاشی زندگی خود جلوگیری نماید. اگر پس از مدت عده توبه کند می تواند با همسر سابق خود مجدد صیغه عقد بخواند. در صورتی که مرتد ملی توبه نکند عقد نکاح منحل می شود.  درباره زن چه مرتد فطری باشد چه ملی، ابتدا توبه داده می شود اگر در مدت عده توبه کند مانع از انحلال عقد نکاح می شود در غیر این صورت عقد منفسخ می شود. افراد می توانند در مشاوره حقوقی فوری و 24 ساعته درباره تغییر دین توسط مسلمان و شرایط عقد نکاح با وکیل متخصص گفتگو نمایند. 

 

مشاوره حقوقی کیفری

 آیا زن مسلمان از شوهر مسلمان که تغییر دین داده ارث می برد؟ 

بر اساس منابع فقهی مسلمان از غیر مسلمان ارث خواهد برد. چنانچه در بین وراث شخص کافر فقط یک مسلمان وجود داشته باشد تمام اموال متوفی به ایشان می رسد. بنابراین زن مسلمان از همسر مرتد خود ارث می برد. اما از سوی دیگر شخص کافر نمی تواند وارث شخص مسلمان باشد. این مسئله در قانون مدنی مورد تاکید قرار گرفته است. ماده 881 مکرر بیان می کند:

 کافر از مسلم ارث نمی‌برد و اگر در بین ورثه متوفای کافری مسلم باشد وراث کافر ارث نمی‌برند اگرچه از لحاظ طبقه و درجه مقدم بر مسلم باشند.» 

با توجه به این ماده قانونی قرابت و نزدیکی شخص کافر به متوفی کمکی به ارث بردن ایشان نمی کند. بنابراین همسر مرد مرتد در صورتی که تنها وارث مسلمان باشد بر همه اعضا خانواده و خویشان وی مقدم خواهد بود. همانطور که ملاحظه می شود تغییر دین توسط مسلمان می تواند بر جنبه های مختلف مالی، معنوی و اجتماعی زندگی ایشان اثرگذار باشد.

 

ارتباط در واتس اپ

 آیا مجازات مرتد در قانون ایران قابل گذشت است؟ 

مسئله تغییر دین توسط مسلمان و ارتداد یک شخص در منابع فقهی مورد بررسی قرار گرفته است. اما قانونگذار ایران به طور روشن این عمل را جرم انگاری نکرده بنابراین جنبه های عمومی یا خصوصی بودن جرم و در نتیجه قابل گذشت یا غیر قابل گذشت بودن آن تعیین نشده است. آنچه که از منابع فقهی و فتوای علما استنباط می شود آن است که در شرایط به خصوصی مانند آنکه شخص مرتد ملی باشد، یا زن اعلام ارتداد کند فرصت توبه به ایشان داده می شود. اما ارتداد مرد مسلمان فطری به عنوان عمل نابخشودنی بلافاصله به اعدام منتهی می‌شود. افراد می توانند در بخش پرسش و پاسخ فوری حقوقی ابهامات خود را درباره تغییر دین توسط مسلمان و نحوه تخفیف مجازات ها برطرف نمایند. با کمک گرفتن از موسسه وکلای تلفنی امکان بهبودی در وضعیت متهم وجود خواهد داشت.

 

نگارش شکوائیه 
نگارش دادخواست تجدیدنظر 
مشاوره حقوقی تامین دلیل
مجازات فحاشی در کامنت اینستاگرام
درباره ما 


نظرات

مسعود

بنظرم اعتقاد هر کس باید مورد احترام قرار بگیره یعنی چی مسلمان تغییر دین بده مثلا مسیحی بشه حکمش اعدامه؟مگه عیسی مسیح و پیروانان حضرت موسی از طرف خدا نیومده بودن؟مگه حضرت زرتشت فرستاده خدا نبوده؟ حالا بگی طرف اتش پرست شده میشه قبول کرد بازم من میگم اعتقاد شخصیشه اونم نباید گیر داد طرف اعتقاد و دینش مال خودشه تبلیغ که نمیکنه بر علیه دین رسمی کشور الان بنظر شما پسر و دختر آلمانی که تو این چند ساله زیاد دیده شده با ایرانی ازدواج کردن مسلمان شدن ایا پاپ مسیحیان یا در کل دولت افراد و خانواده هاشون اونا رو به قتل میرسونن یا ترد میکنن؟ چرا وقتی مسیحی مسلمان بشه کلی فیلم و عکس صداسیما میگیره پخش میکنه اما برعکس اتفاق بیوفته حکمش اعدامه؟


مقتدری

رخنه موذیانه تفکرات التقاطی باعث شده افراد در اعتقادات خود دچار شک و تردید شوند نا آگاهی خانواده ها در این زمینه نقش مهمی دارد به ظاهر نوجوانان در گروه های همسن اوقات فراغت خود را می گذرانند اما در بیشتر موارد با برنامه ریزی از پیش تعیین شده اعتقادات و ارزش های اخلاقی این افراد مورد هدف می باشد. قانون گذار به این موضوع توجه ویژه داشته و برای ان تعیین مجازات کرده است.


بهنام رحمانی فرد

با سلام تغییر دین توسط مسلمان شکل های مختلفی دارد و مجازات شخص بر همان اساس تعیین می شود. در صورتی که مرتد مرد باشد و از پدر و مادر مسلمان زاده شود، سپس از دین خود برگردد مرتد فطری است و مجازات وی اعدام می باشد. در این باره توبه شخص پذیرفته نخواهد بود. اگر مرتد مرد باشد و از پدر و مادر غیر مسلمان زاده شده و بعد از پذیرفتن به دین اسلام از آن رویگردان شود، ابتدا او را توبه می دهد. اگر توبه کرد مجازات از او برداشته می شود، اما اگر توبه را نپذیرفت مجازات وی اعدام است. درباره زنان چه مرتد فطری باشند و چه مرتد ملی در صورتی که توبه کنند مجازات ایشان منتفی است. اما اگر توبه نکنند حبس و زندان برای آنها در نظر گرفته شده است. باید توجه داشت که ارتداد یک امر قلبی است. اما چنانچه شخص با زبان و فعل خود از نیت قلبی اش پرده بردارد نوعی تبلیغ علیه دین به حساب می آید


Alireza mohamadi

بیان مسائل روز و اشاره به مشکلات پرتکرار مردم در سطح جامعه از نکات مفید سایت شماست من به دنبال یافتن پاسخ پرسشی بودم که باسایت شما مواجه شدم در بستر فضای مجازی. به جرات میتونم بگم از کاربردی ترین سایت اای حقوقی بود و اشاره به نکات بعضا سنگین و نیز بیان جدیدترین تغییرات قانونی از نقاط قوت سایت شماست موفق باشید


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، یکی از جرایمی که در قانون مجازات اسلامی به آن پرداخته شده بحث مربوط به ارتداد زن و مرد مسلمان هست. درحال‌حاضر ۳ دین آسمانی اسلام، مسیحیت، یهودیت وجود دارد. در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از اقلیت‌های دینی و مذهبی که به رسمیت شناخته‌شده است این‌گونه یاد می‌کند ۱: ایرانیان زرتشتی و یهودی ، صابئی ، مسیحی اعم از آشوریان ایران و ارمنی‌های ایران تنها اقلیت‌های دینی شناخته می‌شوند که در حدود قانون در انجام مراسم دینی خود آزادند و در احوال شخصیه و تعلیمات دینی برطبق آیین خود عمل می‌کنند. ۲: اقلیت‌های مذهبی اعم از سنی یعنی حنفی شافعی مالکی حنبلی و نیز شیعه زیدی دارای احترام کامل می‌باشند و پیروان این مذاهب در انجام مراسم مذهبی طبق فقه خودشان آزادند و در تعلیم‌وتربیت دینی و احوال شخصیه و دعاوی مر سکوت به آن در دادگاه‌ها رسمیت دارند و در هر منطقه‌ای که پیروان هر یک از این مذاهب اکثریت داشته باشند مقررات محلی در حدود اختیارات شوراها، پیروان خود را به یگانگی خداوند متعال دعوت می کنند و باید محترم شمرده شوند. از طرفی ارتداد در اسلام عموماً به‌عنوان ترک آگاهانه اسلام در گفتار یا از طریق کردار تعریف‌شده است، ارتداد شامل اقدام به تغییر دین، نپذیرفتن معتقدات مذهبی به‌جهت بی‌دین بودن توسط شخصی در خانواده‌ای مسلمان به دنیا آمده است یا کسی که سابقاً اسلام را پذیرفته است می‌شود. چنین فردی از برخی از حقوق اجتماعی خود از جمله حق ارث بردن و اهلیت استیفا محروم خواهد شد. بدلیل پیچیدگی‌هایی که چنین جرمی دارد و مجازاتی که برای آن در نظر گرفته و مصادیق آن می‌توانید با وکلای مؤسسه وکیل تلفنی هماهنگ کرده و مشکل خویش را برطرف نمایید موفق باشید


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب خدمت شما و همه ی همکاران زحمت کش و دلسوز وکیل تلفنی اسلام بهترین و کامل آرین دین می‌باشد که در آن تمام جوانب زندگی انسان در نظر گرفته شده است و ریزترین مسائل نیز در آن بررسی و برای آن حکم در نظر گرفته شده است حال اینکه یک شخص بخواهد از این دین خارج شود بسی شگفتی است چون اگر تحقیق کرده باشد در میابد که دینی بهتر از اسلام وجود ندارد حتی بعضی می‌گویند دین انسانیت داریم مگر میشود مسلمان مومن باشی و انسانیت نداشته باشی شرط مومن بودن انسان بودن است حال برخی به اشتباه یا با ندانستن یا با لجبازی میخواهند چهره اسلام را خراب کنند اسلام به ذات خود ندارد هیچ عیبی هر عیب که هست از مسلمانی ماست والسلام


شیرزاد افشاری

با سلام و احترام ممنون از اطلاعات مفیدی که موسسه وکیل تلفنی در اختیار همگان می گذارد. آگاهی از قوانین حق هر شهروند ایرانی است که بتواند از حقوق خود دفاع بکند .


حمید مرادی نیا

با سلام از موسسه وکیل تلفنی و مدیریت محترم بابت درج مطالب مفید کمال تشکر را دارم


mohamad sheykhi

ارتداد، شخص را در حکم مرده قرار می دهد. بنابراین در صورت تغییر دین توسط مسلمان، خود به خود عقد نکاح منحل می شود. اما شارع حالت های مختلفی برای این موضوع در نظر گرفته است. در صورتی که مرد مرتد شود و ارتداد وی فطری باشد فورا عقد فسخ می شود و زن باید عده وفات نگه دارد. اگر مرد مرتد ملی باشد ابتدا توبه داده می شود. اگر در مدت عده توبه کند می تواند از فروپاشی زندگی خود جلوگیری نماید. اگر پس از مدت عده توبه کند می تواند با همسر سابق خود مجدد صیغه عقد بخواند. در صورتی که مرتد ملی توبه نکند عقد نکاح منحل می شود. درباره زن چه مرتد فطری باشد چه ملی، ابتدا توبه داده می شود اگر در مدت عده توبه کند مانع از انحلال عقد نکاح می شود در غیر این صورت عقد منفسخ می شود.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.