مجازات پخش عکس خصوصی دوست دختر

مجازات پخش عکس خصوصی دوست دختر

مجازات پخش عکس خصوصی دوست دختر

مجازات پخش عکس های خصوصی دوست دختر

پیشرفت تکنولوژی و استقبال رو به رشد مردم در استفاده از فضای مجازی، مشکلات جدیدی را ایجاد کرده است . اخاذی های مختلف، سرقت از کارتهای بانکی مردم، هک کردن صفحات خصوصی و سوء استفاده از آنها گوشه ای از این جرائم می باشد. پرونده های مربوط به پخش عکس خصوصی در فضای مجازی متاسفانه کم نیستند. امروز می خواهیم به مجازات این جرم پرداخته تا بتوانیم کسانی که این مشکل برایشان پیش آمده و بسیار نگران هستند را کمک کنیم.

 

چارت هزینه های مشاوره حقوقی

پخش کردن عکس دوست دختر در فضای مجازی جرم است؟

باید ساده و صریح به شما بگوییم که بله هر عملی بدون رضایت اشخاص در حوزه حریم خصوصی آن افراد جرم محسوب می شود.  طبق قوانین سایبری، هر کسی اگر بوسیله وسائل رایانه ای و مخابراتی و از طریق سیستم مجازی، صدا و تصویر و فیلم خصوصی و خانوادگی دیگران و اسرار آنها را بدون رضایت آنها و با وجود منع قانونی، در این فضا پخش نماید و در دسترس دیگران قرار دهد و یا آن را دچار تغییر و تحریف کند به شکلی که باعث از بین رفتن حیثیت و هتک حرمت به آن افراد شود، مجرم است و باید مجازات شود. (ماده 745 قانون جرائم رایانه ای) همانطور که از تعریف بالا مشخص است برای اینکه این عمل جرم محسوب شود دو عنصر حتما باید وجود داشته باشد:

 عدم رضایت صاحب عکس و فیلم در پخش عکس و غیره

وارد شد ضرر و زیان به فرد و آسیب رسیدن به حیثیت فرد ( به اصطلاح عامیانه آبروریزی)

میزان خسارت وارده و هتک حیثیت به فرد شاکی باید از نظر عرفی مشخص شود. جهت دریافت مشاوره حقوقی انلاین رایگان در سایت موسسه حقوقی وکلای تلفنی ثبت نام نمایید. 

مجازات اخاذی پسر از دوست دخترش

روابط دختر و پسر چیزی نیست که وجود آن را در جامعه بتوان کتمان کرد و یا کمرنگ نشان داد. این پدیده وجود دارد و آنچه که در این میان مهم است این است که باید در رابطه با شناخت از اطرافیان و عدم اعتماد سریع به آنها به فرزندان و جوانان آموزش کافی را داد. بسیاری از افراد در فضای مجازی وجود دارند که با شروع دوستی های مجازی و یا حتی واقعی، به اطلاعات و اسرار طرف مقابلشان دست پیدا می کنند و در زمان مقتضی بر علیه آنها و فقط به منظور اخاذی استفاده می کنند.  این موضوع می تواند هم برای پسران و هم دختران صدق کند ولی از آنجائی که دختران در این زمینه آسیب پذیرتر هستند، معمولا بیشتر گرفتار این سوءاستفاده ها می شوند.  طبق ماده 744 و 745 جرائم رایانه ای که قبلا برای شما بازگو کردیم، هرگاه پسری قصد اخاذی از دختری را داشته باشد و بخواهد با پخش عکس خصوصی وی، او را تحت فشار قرار دهد، جرم مرتکب شده است و مجازات آن زندان به مدت 91 روز تا 2 سال را خواهد داشت همچنین جریمه نقدی از 5 میلیون تا 40 میلیون ریال هم قسمت دیگری از مجازات فرد مجرم خواهد بود.  دقت داشته باشید که این مجازات (تهدید) به پخش عکس را هم در برمیگیرد. حتی اگر پخش نکرده باشد. می توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی موسسه وکلای تلفنی استفاده کنید.                                                               

مراحل شکایت بابت پخش عکس های خصوصی در فضای مجازی

اگر زمانی با این مشکل روبرو شدید و کسی بابت پخش عکس و فیلم خصوصی شما در فضای مجازی و بردن آبروی شما، شما را تهدید کرده است، درنگ نکنید و سریع در پی شکایت از فرد برآیید. بهتر است قبل از اقدام به شکایت با یک مشاور حقوقی و یا وکیل حتما تماس گرفته و راهنمایی بخواهید. شما برای پرسش و پاسخ فوری حقوقی از موسسه وکلای تلفنی می توانید به راحتی اقدام نمایید. به طور کلی اگر بخواهید از نحوه شکایت کردن در رابطه با جرم پخش و یا تهدید به پخش فیلم و عکس خصوصی اطلاعاتی داشته باشید باید بگوییم که باید به یکی از دفاتر قضایی مراجعه کرده و شکوائیه مناسبی از مجرم تهیه کنید. شما باید برای تنظیم شکوائیه حتما مدارک و اسنادی را که در خصوص پخش عکس و فیلم در دست دارید را ضمیمه شکوائیه خود نمایید. حتما باید به یکی از دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی مراجعه کنید و در سامانه ثنا ثبت نام کنید.  شکوائیه شما به دادسرا ارجاع داده شده و دادسرا نسبت به انجام این عمل مجرمانه تحقیقات انجام می دهد در این رابطه و برای تحقیقات فنی و تخصصی پلیس فتا هم وارد میدان شده و نتایج تحقیقات به دادسرا گزارش داده می شود.  در صورت محرز شدن جرم به دادسرا، کیفرخواست صادر شده و پرونده به دادگاه کیفری فرستاده می شود و در آنجا تصمیمات لازم و حکم قطعی گرفته می شود.                                                        

حق الوکاله وکیل در پرونده جرائم سایبری

قانون جرائم رایانه ای یا همان سایبری، به دلیل گستردگی سبب شده است که تخصص ویژه ای در حوزه جزایی و کیفری بوجود آید. بنابراین برای طرح شکایت در این زمینه بهتر است از وکلایی که تخصص ویژه در زمینه جرائم رایانه ای دارند، کمک بگیرید. هنوز بسیاری از وکلا هستند که در رابطه با این پرونده ها و قوانین آنها احاطه کاملی ندارند.  نگران حق الوکاله ها نباشید. شما برای راهنمایی و بدست آوردن اطلاعات، می توانید به مرکز پاسخگویی شبانه روزی و مشاوره حقوقی فوری و 24 ساعته وکلای تلفنی مراجعه نمایید.

وکیل سایبری خوب چه ویژگی هایی دارد؟

هر زمانی که مشکلی در حوزه مجازی برای شما پیش آمد؛ حتما باید به وکیل سایبری مراجعه کنید. پخش عکس و فیلم و انتشار آن و حتی تهدید به انتشار آن، یکی از مصادیق اخاذی رایانه ای است. یک وکیل سایبری خوب باید مشخصات زیر را داشته باشد:

 سابقه کاری پربار و موفقی در این حوزه داشته باشد.

 حوزه تخصصی و فعالیت های او حتما باید در رابطه با جرائم رایانه ای باشد( اطلاعات جامع و به روزی از قوانین داشته باشد)

 راهنمایی دادن موثر و قابل فهم به موکل

 مشاوره تخصصی

 

ارتباط واتس اپی

آیا تهدید به پخش عکس های خصوصی افراد در اینستاگرام قابل پیگرد قانونی است؟

تهدید به پخش عکس و فیلم در فضای مجازی با تعریفی که داشتیم؛ به هر صورت و در هر فضایی قابل پیگرد است. تفاوتی ندارد این انتشار در شبکه های مجازی مانند اینستاگرام باشد یا در وب سایت های خاص.  در هر صورت این کار جرم است و مجازات در پی خواهد داشت. (تفاوتی ندارد این عکس توسط پسر برای دوست دختر و یا برعکس دختر برای دوست پسر انتشار یابد.) برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

مشاوره حقوقی مزاحمت اینستاگرامی 
مشاوره حقوقی پلیس فتا 
نگارش شکوائیه 
مشاوره حقوقی جرم تهدید
درباره ما 

سوالات متداول

1) آیا پخش کردن عکس در صورتی که مبتذل و مستهجن نباشد و خلاف قانون و شرع هم نباشد؛ غیرقانونی است؟

در صورتی که شاکی وجود نداشته باشد و عدم رضایت از طرف او اعلام نشده باشد، خیر.

2) قانون مجازات پخش عکس در فضای مجازی در رابطه با عکس های غیراخلاقی و مستهجن است؟

خیر. طبق تعریف هر نوع پخش و تهدید به انتشار عکس و فیلم خصوصی در صورتی که صاحب آن رضایت نداشته باشد، غیر قانونی است. البته در صورتی که سبب هتک حرمت به شخص بشود.

3) موسسه حقوقی وکلای تلفنی در رابطه با جرائم سایبری هم مشاوره های دقیق و تخصصی ارائه می کند؟

بله. شما می توانید در هر زمینه حقوقی از جمله جرائم سایبری به موسسه ما مراجعه کنید.

4) ایا امکان واسپاری پرونده به وکیل در موسسه وکلای تلفنی وجود دارد؟

بله این مورد امکان پذیر است . برای اطلاعات بیشتر یا شماره 09212242670 تماس بگیرید.


سوالات متداول

نظرات

فاطمه عمادی

باسلام،، اگر کسی مرتکب جرم پخش عکس و فیلم خصوصی در فضای مجازی گردد، مجازات حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال یا جزای نقدی از پنج میلیون ریال تا چهل میلیون ریال یا محکومیت به تحمل هردو مجازات، بر مرتکب جرم بار میشود.که توسط پلیس فتا در راستای انجام تحقیقات مقدماتی نیز پیگیری و نهایتا اعمال قانون میشود. شرط تحقق جرم مذکور، علاوه بر عدم رضایت صاحب عکس در انتشار، ایراد ضرر و بروز خسارت و ورود آسیب به حیثیت شخص مخاطب یا شاکی میباشد. این ضرر و هتک حرمت و آسیب به حیثیت باید عرفا محقق شده باشد.


mohammadi

متاسفانه در شرایط امروزه جهان معنا و مفهوم حریم خصوصی از بین رفته اما هنوز هستند افرادی که از انتشار تصاویر خصوصی و خانوادگی خویش نگران اند ممنونم که راهنمایی مفید و پرکاربرد در سایت منتشر میکنید من از کاربران همیشگی سایتتون هستم و مدتهاست از خدمات شما استفاده میکنم


سارا زارعی

به دلیل حساسیتی که اشخاص بر حریم خصوصی خود و خانواده هایشان دارند، بسیار پیش می آید که این قضیه تبدیل می شود به ابزاری جهت اخاذی و کلاهبرداری افراد سودجو که با تهدید دیگران به انتشار فیلم، عکس، صوت یا اسرار شخصی و خانوادگی شان از طریق فضای مجازی، دیگران را برای رسیدن به خواسته هایشان تحت فشار قرار دهند. قانونگذار در این مورد هم ساکت نمانده است و برای اینگونه اشخاص به صرف تهدید، حتی بدون عملی کردن آن، مجازات وضع کرده است. طبق ماده ۶۶۹ قانون مجازات اسلامی تهدید به جرم عبارت است از: « هر کس دیگری را به هر نحوی، به قتل یا ضررهای نفسی و شرافتی یا مالی یا به افشای سری نسبت به خود یا بستگان او تهدید کند، اعم از اینکه به واسطه این کار، تقاضای دریافت وجه یا انجام امر یا ترک فعلی را کرده یا نکرده باشد، به مجازات شلاق تا ۷۴ ضربه یا زندان از دو ماه تا دو سال محکوم می شود.» طبق قانون کاهش مجازات حبس های تعزیری، حداقل و حداکثر مجازات‌های حبس تعزیری درجه چهار تا درجه هشت مقرر در قانون برای جرائم قابل گذشت به نصف تقلیل می‌یابد یعنی مجازات ماده به یک ماه تا یک سال تبدیل شده است. در مورد دلایل باید این توضیح را بدهم که با توجه به اینکه جرم در فضای مجازی اتفاق می افتد، معمولا به جز اسکرین شات مدرک دیگری برای ارائه وجود ندارد. اسکرین شات تنها یک اماره است و به تنهایی دلیل محسوب نمی شود از نظر ذاتی دادسرای عمومی و انقلاب صلاحیت انجام تحقیقات مقدماتی را دارد. سپس در صورتی که برای متهم قرار مجرمیت صادر شود، دادگاه کیفری دو صالح برای رسیدگی و صدور حکم خواهد بود. از نظر محلی باید به محل وقوع جرم توجه کرد. در مورد جرائم رایانه ای تعیین محل وقوع جرم قدری مشکل است. اما می توان گفت محل وقوع جرم همان جایی است که عمل انتشار یا در دسترس دیگران قرار دادن تصاویر در آنجا انجام شده است. بنابراین دادسرای عمومی و انقلاب محل وقوع جرم صلاحیت انجام تحقیقات مقدماتی و دادگاه کیفری دو محل وقوع جرم صلاحیت رسیدگی به موضوع را دارد. در تهران دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۱ ویژه ی رسیدگی به جرائم رایانه ای تشکیل شده است. بنابراین شکایات مرتبط در تهران به این دادسرا ارجاع می شود. خوشبختانه دستگاه قضا در این خصوص بسیار قاطع عمل می کند و به درستی در پی مجازات اینگونه مجرمین است. توجه داشته باشید که در ابتدا با هوشمندی اولا ادله برای اثبات جرم تهدید را جمع آوری کنید. اگر تهدید تلفنی، است صدای مجرم را ضبط کنید یا در حضور شهودی صدای او را که در حال تهدید است پخش کنید و اصطلاحا روی بلندگو (speaker) بگذارید، اگر از طریق تلگرام، اینستاگرام، پیامک و …. می باشد، داده ها را حفظ کنید و به هیچ عنوان پاک نکنید در مواردی دیده شده است که قربانی از ترس آنها را از بین برده است؛ این اشتباه را نکنید. ثانیا از ابتدا با وکیل مجرب و فردی صاحب تجربه و مجرب مشورت کنید و هرگز ضعف در مقابل خواسته های مجرم نشان ندهید.


اسکندری

پخش عکس خصوصی دارای مجازات میباشدو از طریق پایس فتا قابل پیگیری است


آزاده

انتشار فیلم ها و عکس های خصوصی دیگران و تهدید به انتشار عکس و فیلم خصوصی دیگران به موجب مواد 744 و 745 قانون مجازات اسلامی و یا همان مواد 16 و 17 قانون جرایم رایانه ای، جرم محسوب شده است. حکم مجازات تهدید به انتشار عکس و فیلم خصوصی دیگران، همانند انتشار آن ، حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون(5.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال یا هر دو مجازات می باشد.


نیما عیسی زاده

بر اساس ماده ۱۷ قانون جرایم رایانه‌ای، چنانچه شخصی به وسیله سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی تصویر خصوصی یا خانوادگی شخص دیگری را بدون رضایت او منتشر کند یا در دسترس دیگران قرار دهد، به ‌طوری ‌که موجب هتک حیثیت او شود، به حبس از ۹۱ روز تا ۲ سال و جزای نقدی یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد


Mohammad sheykhi

طبق قوانین سایبری، هر کسی اگر بوسیله وسائل رایانه ای و مخابراتی و از طریق سیستم مجازی، صدا و تصویر و فیلم خصوصی و خانوادگی دیگران و اسرار آنها را بدون رضایت آنها و با وجود منع قانونی، در این فضا پخش نماید و در دسترس دیگران قرار دهد و یا آن را دچار تغییر و تحریف کند به شکلی که باعث از بین رفتن حیثیت و هتک حرمت به آن افراد شود، مجرم است و باید مجازات شود. (ماده 745 قانون جرائم رایانه ای) همانطور که از تعریف بالا مشخص است برای اینکه این عمل جرم محسوب شود دو عنصر حتما باید وجود داشته باشد: عدم رضایت صاحب عکس و فیلم در پخش عکس و غیره وارد شد ضرر و زیان به فرد و آسیب رسیدن به حیثیت فرد ( به اصطلاح عامیانه آبروریزی) میزان خسارت وارده و هتک حیثیت به فرد شاکی باید از نظر عرفی مشخص شود.


مجید پریدست فومنی

با سلام در تمام دنیا رعایت حریم خصوصی افراد محترم شمرده شده است و تعدی به آن جرم و دارای مجازات میباشد لذا چنانچه شخصی بدون اجازه و اختیار از صاحب عکس و صدا در فضای مجازی آن را پخش نماید یا تهدید به پخش کند دلیل عدم رعایت حریم خصوصی افراد مجرم ووتحت تعقیب قرار خواهد گرفت و ضمنا اگر تهدید به پخش یا مطالبه وجه بابت عدم پخش نماید مرتکب جرم اخاذی و مجرم خواهد بود


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، انتشار عکس و فیلم خصوصی دیگران، یکی از جرایمی است که متاسفانه در سطح جامعه رواج پیدا کرده است و حتی در برخی از موارد، متهم جرم انتشار عکس و فیلم خصوصی دیگران با استفاده از عکس و فیلمی و صدایی که از دیگری دارد، اقدام به اخاذی نیز کرده و معمولا بزه دیده یعنی قربانی جرم، برای حفظ آبرو خواسته های عیر قانونی بزهکار را عملی می سازد . البته قانونگذار همچون سایر جرایم، برای مقابله با جرم انتشار عکس و فیلم خصوصی ، مقرراتی را وضع کرده است . این قواعد و مقررات از قربانیان جرم انتشار عکس و فیلم خصوصی حمایت کرده و مجازات های شدیدی را در مورد بزهکار اجرا می کند. حفظ آبروی اشخاص تا اندازه ای برای قانون گذار اهمیت داشته که حتی تهدید به انتشار عکس و فیلم دیگری نیز جرم محسوب شده است . انتشار فیلم ها و عکس های خصوصی دیگران و تهدید به انتشار عکس و فیلم خصوصی دیگران به موجب مواد 744 و 745 قانون مجازات اسلامی و یا همان مواد 16 و 17 قانون جرایم رایانه ای، جرم محسوب شده است. حکم مجازات تهدید به انتشار عکس و فیلم خصوصی دیگران، همانند انتشار آن ، حبس از نود و یک روز تا دو سال یا جزای نقدی از پنج میلیون(5.000.000) ریال تا چهل میلیون (40.000.000) ریال یا هر دو مجازات می باشد.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.