پزشک ضامن دیه

پزشک ضامن دیه

پزشک ضامن دیه

خطاهای پزشکی که مشمول دیه می شوند

خطاها یا قصور پزشکی به 4 دسته تقسیم می شوند که شامل بی مبالاتی، بی احتیاطی، عدم مهارت و عدم رعایت نظامات دولتی می باشد. همچنین خطای پزشکی از لحاظ رفتار انسانی نیز به چهار دسته خطای انسانی، خطای علمی، خطای مهارت و خطای قوانین تقسیم شده است. اگر پزشک بر اثر عملی سهوی ناشی از عدم احتیاط یا نداشتن دانش لازم به بیمار صدمه ای وارد کند باید بر اساس قوانین دیه خسارات بپردازد. با توجه به تخصصی بودن موضوع و پیچیدگی های حقوقی و پزشکی در آن، برای پیگیری خطای پزشکی لازم است قبل از انجام هر کاری با وکیل متخصص، خبره و باتجربه مشاوره حقوقی انجام داد. برای شکایت از پزشک متخلف نیاز به وجود مستندات محکمه پسند است که وکیل در این زمینه مشاوره گیرنده را راهنمایی خواهد کرد تا مستندات لازم جمع آوری شود.

 

هزینه های مشاوره حقوقی

جهت اثبات خطای پزشکی چه باید کرد؟

برای اثبات هر جرمی نیاز به ادله و مستندات کافی است اما چون کار پزشکی تخصصی است باید نظریه کارشناسی نیز در این رابطه وجود داشته باشد که برای اثبات خطای پزشکی از نظر سازمان پزشکی قانونی استفاده می شود. جرایم پزشکی به دو دسته عمدی و غیر عمدی تقسیم بندی می شود که جرایم غیر عمدی شامل مواردی همچون سهل انگاری پزشک، عدم دانش و مهارت پزشکی، بی احتیاطی و بی مبالاتی است. همچنین مواردی همچون وارد کردن صدمه عمدی به بیمار، درگیری با بیمار، افشای اسرار بیمار، مداوای بیمار برای دریافت سود بیشتر در مطب بدون امکانات و صدور گواهی های خلاف پزشکی از جمله جرایم عمدی پزشکی هستند. برای دریافت مشاوره تخصصی در ارتباط با جرایم پزشکی این امکان در موسسه وکلای تلفنی فراهم شده تا به صورت آنلاین مشاوره حقوقی واتس اپی و همچنین مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان در کمترین زمان انجام شود.

 

مشاوره حقوقی جرائم پزشکی

 مرجع صالح جهت رسیدگی به تخلفات پزشکی

چهار مرجع زیر به تخلفات پزشکی رسیدگی می کنند:

·        دادسرای ویژه جرائم پزشکی: این دادسرا به شیوه ای تخصصی به جرایم عمد و غیرعمد رسیدگی می کند. برای جرایم پزشکی در قانون مجازات اسلامی مجازات تعیین شده است.

·        شورای حل اختلاف امور پزشکی: یکی دیگر از مراجع که به تخلفات پزشکی رسیدگی می کند که صلاحیت مطالبات با مقدار پایین را دارد.

·        سازمان نظام پزشکی: اگر پزشک تخلف انضباطی داشته باشد از طریق سازمان نظام پزشکی از او شکایت خواهد شد. احکامی همچون توبیخ، تذکر کتبی، محرومیت موقت از طبابت یا محرومیت دائم از طبابت در سازمان نظام پزشکی صادر می شود.

·        سازمان تعزیرات حکومتی: این سازمان که زیر نظر قوه مجریه قرار دارد به تخلفاتی مانند گرفتن ویزیت اضافی یا زیر میزی گرفتن رسیدگی خواهد کرد.

برای شکایت از پزشک متخلف چه باید کرد؟

در اولین قدم باید بر علیه پزشک متخلف طرح دعوای کیفری کرد. برای اینکه اثبات شود که پزشک خطای را مرتکب شده یا خیر و همچنین تعیین درصد خطای پزشک، کمیسیون نظام پزشکی نظر خواهد داد. در مرحله بعدی به طرفین دعوا اطلاع داده می شود و شورای حل اختلاف برای ایجاد سازش بین طرفین از آنها دعوت خواهد کرد. اگر سازش برقرار نشود تحقیقات در پرونده ادامه خواهد داشت.در مرحله بعدی بیمار با در دست داشتن معرفی نامه به پزشکی قانونی معرفی خواهد شد و شرایط فعلی بیمار توسط پزشکی قانونی ثبت خواهد شد. در مرحله آخر نظر پزشکی قانونی به همراه دادخواست بیمار در کمیسیون های تخصصی مطرح خواهد شد و در نهایت میزان صدمه ای که پزشک به بیمار وارد کرده را تعیین می کنند. در صورتی که لازم باشد بیمار می تواند به نظر کمیسیون های مربوطه اعتراض کند. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی در هر ساعت از شبانه روز با شماره 09212242670 تماس بگیرید .

 

نگارش شکوائیه

در صورت خطای پزشکی می توان دیه دریافت کرد؟

اگر به دلیل اشتباه یا تقصیر پزشک، اتفاقی برای بیمار بیفتد پزشک دارای مسئولیت است و باید دیه را پرداخت کرد. حتی اگر بیمار رضایت نامه را نیز امضا کرده باشد رفع مسئولیت برای پزشک نمی باشد. شاکی می تواند در پرونده کیفری مطالبه دیه را داشته باشد.

داشتن وکیل کاربلد چه تاثیری بر روند دریافت دیه از پزشک متخلف دارد؟

مسائل حقوقی به خودی خود پیچیده هستند حال اگر یک موضوع تخصصی را از لحاظ حقوقی بخواهید پیگیری کنید کار سخت تر خواهد شد. قطعا اثبات جرایم پزشکی و رسیدگی به مسائل پزشکی برای افراد بدون دانش حقوقی کار سختی خواهد بود. وکیل کاربلد روند دادرسی پرونده را به خوبی دنبال خواهد کرد و تا پایان کار در کنار موکل خود حضور خواهد داشت. وکیل متخصص و متعهد پرونده و اطلاعات مختص به آن را مورد بررسی و واکاوی قرار خواهد داد تا بتواند بهترین راه حل را برای دفاع از موکل خود پیدا کند. یک وکیل متخصص جرایم پزشکی به موکل کمک خواهد کرد که ادله محکمه پسندی را ارائه دهد و به قاضی در رفع ابهامات نیز کمک خواهد کرد مجموع این اقدامات باعث خواهد شد پروسه رسیدگی به پرونده کوتاه و موکل سریع تر حق و حقوق خود را بگیرد.

 

ارتباط در واتس اپ

آیا دیه پزشک متخلف قابل گذشت است؟

جرایم به دو دسته قابل گذشت و غیر قابل گذشت تقسیم می شوند. جرمی که با شکایت شاکی شروع شود جرم قابل گذشت است. از آنجایی که پزشک نیز با شکایت بیمار باید دیه پرداخت کند. قابل گذشت است و با رضایت شاکی پرونده او متوقف خواهد شد.

فرایند دریافت دیه از پزشک خطاکار چه مدت زمان می برد؟

بیماری که به علت قصور پزشکی دچار مشکل شده است شخصا یا به همراه وکیل متخصص جرایم پزشکی می تواند از طریق دادسرای جرائم پزشکی یا سازمان نظام پزشکی طرح شکایت و مطالبه دیه نماید. بهترین کار این است بیمار به محض مواجه با تخلف عمدی یا غیر عمدی و نمایان شدن عوارض بر روی بدن شکایت خود را ثبت کند. معمولا رسیدگی به جرایم پزشکی در داخل کشور بیش از 17 ماه طول خواهد می کشد البته این موضوع در بیشتر کشورهای دنیا به این شیوه است.

 

مشاوره حقوقی دیه بینی
مشاوره حقوقی دیه چشم 
مشاوره حقوقی اجرای احکام دادگستری
خسارت تاخیر تادیه 
درباره ما


سوالات متداول

نظرات

بهنام رحمانی فرد

با سلام در اولین قدم باید بر علیه پزشک متخلف طرح دعوای کیفری کرد. برای اینکه اثبات شود که پزشک خطای را مرتکب شده یا خیر و همچنین تعیین درصد خطای پزشک، کمیسیون نظام پزشکی نظر خواهد داد. در مرحله بعدی به طرفین دعوا اطلاع داده می شود و شورای حل اختلاف برای ایجاد سازش بین طرفین از آنها دعوت خواهد کرد. اگر سازش برقرار نشود تحقیقات در پرونده ادامه خواهد داشت.در مرحله بعدی بیمار با در دست داشتن معرفی نامه به پزشکی قانونی معرفی خواهد شد و شرایط فعلی بیمار توسط پزشکی قانونی ثبت خواهد شد. در مرحله آخر نظر پزشکی قانونی به همراه دادخواست بیمار در کمیسیون های تخصصی مطرح خواهد شد و در نهایت میزان صدمه ای که پزشک به بیمار وارد کرده را تعیین می کنند


علیرضا محمدی

متاسفانه تعداد بسیار بالای عمل های زیبایی که غیرضروری که در کشور انجام میشود روز به روز هم بر تعداد و انواع آن اضافه میشود و به تبع تعداد بالای پررونده های ورودی به دادسرای پزشکی مساله قصور پزشکی و ضمانت اجراهای قانونی آنرا به یک موضوع مهم و پرکاربرد بدل کرده از اینکه با ارائه این مطالب به آگاهی مردم کمک‌میکنید ازتون ممنونم برام مفید بود


مجید شیخی

جرایم پزشکی آن دسته از جرایمی است که معمولا در حین معالجه و درمان اتفاق می‌افتد و رسیدگی به آن در صلاحیت محاکم دادگستری است. در دنیای پزشکی، میان پزشک و بیمار رابطه‌ای حقوقی برقرار است که بر این اساس پزشک مکلف است در قبال معالجه بیمار از تمام استعداد و قابلیت‌های خویش بهره گرفته و با عنایت به نظامات و مقررات دولتی این مهم را به انجام رساند.پزشک در معالجاتی که دستور آن را صادر می‌کند، درصورت تلف یا صدمه بدنی ضامن است مگر آنکه مطابق ماده 495 این قانون عمل کند. یعنی عمل او مطابق مقررات پزشکی و موازین فنی باشد یا این‌که قبل از معالجه برائت گرفته باشد و مرتکب تقصیری هم نشود.هم‌چنین در موارد مزبور، هرگاه مریض یا پرستار بداند که دستور اشتباه است و موجب صدمه و تلف می‌شود و با وجود این به دستور عمل کند، پزشک ضامن نیست. لازم به ذکر است در موارد ضروری که تحصیل برائت ممکن نباشد و پزشک برای نجات مریض، طبق مقررات اقدام به معالجه نماید، کسی ضامن تلف یا صدمات وارده نیست.


حسین سیفی

در خصوص قصور پزشکی باید قواعد و شرایط موضوع به دقت بررسی شود چرا که هر حادثه پزشکی الزاما به معنی قصور پزشک قلمداد نمی‌گردد که در این خصوص بایستی با مراجعه و مشاوره با وکلای حاذق در این زمینه اقدام نمود


مجید پریدست فومنی

با سلام و روزبخیر مطالب بسیار ارزنده جهت افزودن و یادآوری دانسته ها وصمیمانه از تهیه کننده مطالب تقدیر می نمایم


ناهیدهدعیسی زاده

مطلب آموزنده ای بود، اثبات رابطه سببیت بین کار پزشک و مشکل حادث شده بسیار حائز اهمیت می باشد.


شیرزاد افشاری

با سلام ممنون از مطالب مفید و ارزنده موسسه وکیل تلفنی


mohamad sheykhi

چهار مرجع زیر به تخلفات پزشکی رسیدگی می کنند: · دادسرای ویژه جرائم پزشکی: این دادسرا به شیوه ای تخصصی به جرایم عمد و غیرعمد رسیدگی می کند. برای جرایم پزشکی در قانون مجازات اسلامی مجازات تعیین شده است. · شورای حل اختلاف امور پزشکی: یکی دیگر از مراجع که به تخلفات پزشکی رسیدگی می کند که صلاحیت مطالبات با مقدار پایین را دارد. · سازمان نظام پزشکی: اگر پزشک تخلف انضباطی داشته باشد از طریق سازمان نظام پزشکی از او شکایت خواهد شد. احکامی همچون توبیخ، تذکر کتبی، محرومیت موقت از طبابت یا محرومیت دائم از طبابت در سازمان نظام پزشکی صادر می شود. · سازمان تعزیرات حکومتی: این سازمان که زیر نظر قوه مجریه قرار دارد به تخلفاتی مانند گرفتن ویزیت اضافی یا زیر میزی گرفتن رسیدگی خواهد کرد.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.