مجازات فروش سوالات کنکور

مجازات فروش سوالات کنکور

مجازات فروش سوالات کنکور

آیا می دانستید فروش سوالات کنکور جرم است؟ در میان تمامی جرایمی که هر روز در کشور رخ می دهد، برخی با فروش و خرید سوالات کنکور و سوالات امتحانی مرتکب جرم می شوند. البته برای ارتکاب به چنین جرمی لازم است برخی شرایط وجود داشته باشد. در غیر این صورت نمی توانیم بگوییم شخصی مرتکب چنین جرمی شده است. پس از اثبات جرم فروش و خرید سوالات امتحانی، می توان طبق قانون با مجرم برخورد کرد. افراد بسیاری در کشور در خصوص این مسئله اطلاعاتی ندارند. از این رو ناخواسته و ناآگاهانه اقدام به انجام چنین عملی می نمایند. این دسته از افراد بهتر است با یک مشاوره حقوقی ارتباط برقرار نموده و در خصوص جرم فروش سوالات کنکور اطلاعات مورد نیاز را به دست آورند. 

 

چارت هزینه های مشاوره حقوقی

آیا فروش سوالات کنکور جرم است؟

به طور کلی باید بگوییم نشر اوراق امتحانی دانشگاه و افشای آنها به صورت خرید و فروش، جرم تلقی می شود. افرادی که به هر دلیلی اقدام به خرید و فروش سوالات امتحانی و کنکور می نمایند، مجرم شناخته می شوند. لازم است این افراد را طبق قانون مجازات نمود. همانطور که می دانیم سیستم آموزشی کشور به گونه ای است که با برگزاری آزمون، سطح سواد افراد تعیین می شود. در صورتی که سوالات امتحانی اعم از سوالاتی که مورد استفاده قرار گرفته باشند یا خیر، توسط شخصی به فروش برسند، آن شخص مجرم است و باید مجازات شود. این افراد بسته به منصبی که دارند مجازات خاصی را دریافت می کنند. از این رو نمی توانیم بگوییم برای فروش سوالات کنکور مجازات خاصی در نظر گرفته شده است. بلکه بسته به موقعیت شخص خاطی می توان مجازات مورد نظر را تغییر داد.برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص این جرم تنها کافیست با مشاوره حقوقی تلفنی تماس بگیرید و اطلاعات لازم را در خصوص این جرم به دست آورید. 

 

سوالات کنکور

 

مجازات فروش سوالات کنکور 

طبق قانون اگر شخصی که اقدام به افشای سوالات امتحانی و کنکور می نماید، یکی از کارکنان دولت باشد، علاوه بر مجازات مقرر برای ایشان، به انفصال از خدمات دولتی نیز محکوم می گردد. بدون تردید داوطلبانی که درگیر آزمون های مختلف می شوند، نیاز به آرامش دارند. حال اگر تقلب و افشای سوالات در آنها استرس ایجاد کند، ممکن است داوطلبان را با مشکل مواجه نماید. پس قانون باید همواره شرایطی را برای داوطلبان مهیا کند که در آرامش باشند. اگر شخصی اقدام به فروش سوالات کنکور نماید، ممکن است آرامش داوطلبان را برهم زند. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی قانون باید مجازات سنگینی در نظر بگیرد؛ تا افراد دست به چنین عمل زشتی نزنند. اگر در مورد نحوه و شرایط مجازات فروشندگان و خریداران سوالات امتحانی اطلاعاتی ندارید، می توانید با مشاوره حقوقی آنلاین ارتباط برقرار کرده و سوالات خود را پاسخ دهید. 

آیا خریدار سوالات کنکور هم مجازات می شود؟

بدون تردید همانطور که فروشنده سوالات کنکور مرتکب جرم می شود، خریدار نیز مجرم است. از این رو برای او نیز باید مجازات تعیین شود. در قانون برای افرادی که اقدام به خرید و فروش سوالات کنکور می نمایند، مجازات های خاصی در نظر گرفته شده است.افرادی که به این جرایم مرتکب می شوند، ممکن است به جزای نقدی یا حبس محکوم شوند. خرید سوالات کنکور طبق قانون جرم بوده و هیئت رسیدگی متهم را به جزای نقدی 10 میلیون تا 1 میلیارد ریال جزای نقدی یا حبس از یک تا پنج سال، یا هر دو محکوم می کند. افرادی که در خصوص مجازات این نوع جرم اطلاعاتی ندارد، باید با موسسه وکلای تلفنی ارتباط برقرار نمایند. در این سامانه پرسش و پاسخ فوری حقوقی، این امکان را در اختیار داوطلبان قرار می دهد که بدانند چه مجازاتی در قانون برای خریداران و فروشندگان سوالات کنکور در نظر گرفته شده است. 

 

نگارش شکوائیه

برای شکایت از افرادی که سوالات کنکور را می فروشند چه باید کرد؟

اگر شخصی می داند که چه کسی اقدام به فروش سوالات امتحانی و کنکور می نماید، می تواند از او شکایت کند. البته شخص افشا کننده سوالات امتحانی و کنکور باید عالم به موضوع بوده و بداند که این سوالات مربوط به کنکور هستند. از سوی دیگر حتما باید افشا کننده سوالات امتحانی، مستخدم و مامور دولت باشد.  در ماده 548 قانون مجازات اسلامی به این مسئله اشاره شده است که هر کس مرتکب فعل مجرمانه شود، طبق قانون قابل تعقیب خواهد بود. منظور از هر کس در این ماده، تمام افراد جامعه هستند. یعنی فرقی ندارد شخصی که اقدام به خرید و فروش سوالات کنکور می نماید، دارای مقام دولتی باشد یا خیر. در هر صورت افشا کننده مجرم بوده و باید طبق قانون مجازات شود. برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص تنها کافیست با مشاوره حقوقی فوری و 24 ساعته ارتباط برقرار نمایید. می توانید از مشاوران حقوقی هر نوع اطلاعاتی که نیاز دارید دریافت کنید. 

 

ارتباط در واتس اپ

مقام صالح برای رسیدگی به فروش سوالات کنکور 

هیات های بدوی و تجدید نظر باید به جرم خرید و فروش سوالات امتحانی و کنکور، طبق ضوابط قانونی رسیدگی کنند. هیات های بدوی متشکل از رئیس هیات بدوی، مسئول اجرای آزمون های دستگاه ذیربط، مدیر کل حقوقی و دو نفر حقوقدان با انتخاب مقام اجرایی دستگاه برگزاری کننده کنکور هستند. پس از رسیدگی به این جرم توسط هیات بدوی، پرونده به هیات تجدید نظر ارجاع خواهد شد. این هیات نیز متشکل از رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، یکی از معاونین یا مدیران کل وزارت بهداشت، یکی از معاونین یا مدیران وزارت آموزش و پرورش، یکی از مدیران یا معاونین دانشگاه آزاد و یک نفر حقوقدان معرفی شده از سوی قوه قضاییه است. تمامی این مقامات صالح در رسیدگی به جرم فروش سوالات کنکور هستند. 

 

مشاوره حقوقی جعل 
مشاوره حقوقی اجرای احکام
مشاوره حقوقی دیوان عدالت اداری 
مشاوره حقوقی در امور اداری و دولتی 
درباره ما 

 


سوالات متداول

نظرات

محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، متاسفانه یکی از مواردی که همواره باعث ایجاد اضطراب و دلهره میان داوطلبان می شود لو رفتن سوالات کنکور و یا پخش و خرید و فروش آن ها است. این موضوع به خصوص برای داوطلبانی که بسیار برای کنکور تلاش کردند و در این مسیر به درستی قدم برداشتند دلهره آور است چرا که منجر به ایجاد ناحقی و ناعدالتی در زمینه برگزاری کنکور سراسری می شود و می توان گفت حق داوطلبانی که واقعاً تلاش کردند پایمال میشود . در اسلهای اخیر همه خانوادده هایی که یک فرد کنکوری دارند با موسسات و گروه های بسیار زیادی مواجه شده اند که این گروه ها مدعی هستند که سوالات کنکور های سراسری را می فروشند و متاسفانه دانش آموزانی که در طول سال کنکور خود تلاش زیادی نکردند و می‌خواهند سالی که گذشت را به نحوی جبران کند جذب این نوع افراد و موسسات می شوند. این موسسات در ابتدا با پخش سوالات و یک کلید سوالات آزمون هایی که اعتبار کمتری نسبت به کنکور سراسری دارند مانند انواع و اقسام آزمون های آزمایشی تلاش می‌کنند تا نظر افراد را به خود و اعتماد آنها را جلب کنند و بعد هم به آنها اعتماد کرده و مبلاغ گزافی را واریز می نمایند در نتیجه تنها منجر می‌شود که داوطلب ضرر مالی بسیار زیادی را ببیند و و امکان شکایت را نیز نداشته باشند زیرا بیم آن را دارند که خودشان نیز گرفتار شوند. مستند به مواد قانون باید گفت قطعا چنین عملی یعنی فروش سوالات کنکور جر محسوب شده و با متخلفین برخورد شود، حتی می توان برای کسانی که با وعده این کار بهایی را دریافت می نمایند مجازات کلاهبرداری در نظر گرفت قانون مجازات افشای سوالات امتحانی در سال 1349 تصویب شد و در حال حاضر نیز اجرا می شود و مستند به این قانون " هر کس سوالات امتحانات نهایی و یا سوالات امتحانات مسابقات ورودی موسسات آموزشی را افشا کند اعم از اینکه مورد استفاده قرار گرفته یا نگرفته باشد به حبس تادیبی از شش ماده تا سه سال محکوم می شود و در صورتی که مرتکب از کارکنان دولت باشد ، علاوه بر مجازات مذکور به انفصال ابد از خدمات دولتی محکوم می گردد" برای داسنتن دیگر جزئیات می توانید با وکلای موسسه وکیل تلفنی هماهنگ نمائید، موفق باشید.


مجید پریدست فومنی

با سلام بسیار عالی است که اساتید حقوق همه یک جا حضور دارند و میتوان تبادل تجربه نمود از مدیریت محترم جهت ایجاد چنین فضا تقدیر می نمایم


بهنام رحمانی فرد

با سلام اگر شخصی می داند که چه کسی اقدام به فروش سوالات امتحانی و کنکور می نماید، می تواند از او شکایت کند. البته شخص افشا کننده سوالات امتحانی و کنکور باید عالم به موضوع بوده و بداند که این سوالات مربوط به کنکور هستند. از سوی دیگر حتما باید افشا کننده سوالات امتحانی، مستخدم و مامور دولت باشد. در ماده 548 قانون مجازات اسلامی به این مسئله اشاره شده است که هر کس مرتکب فعل مجرمانه شود، طبق قانون قابل تعقیب خواهد بود. منظور از هر کس در این ماده، تمام افراد جامعه هستند. یعنی فرقی ندارد شخصی که اقدام به خرید و فروش سوالات کنکور می نماید، دارای مقام دولتی باشد یا خیر. در هر صورت افشا کننده مجرم بوده و باید طبق قانون مجازات شود.


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب انجام اینگونه اعمال موجب زائل شدن حق دیگران میشود هزاران نفر هستن که از این راه متحمل ضرر شدن آدمای که سالها درس خواندن زحمت کشیدن هزینه کردن تا شاید در رشته مورد علاقه شوند در دانشگاه مورد علاقه شون قبول بشوند لکن یک نفر با فروش سوالات به کسانی که فقط پول داشتن اما از لحاظ علمی ضعیف تر بودن باعث عقب افتادن افراد زحمت کش میشود باعث تلف شدن زحمت هاشون میشه و از زندگیشون عقب میوفتن تلاش هاشون هدر می‌ره امیدوارم هر کسی اگر زحمتی می‌کشه سرانجام به نتیجه برسد


شیرزاد افشاری

با سلام ممنون از موضوعات حقوقی که موسسه وکیل تلفنی زحمت می کشند مطرح می کنند و باعث روشنگری افراد جامعه می گردند . بحث فروش سوالات کنکور که چندین سال است ، دغدغه دانش آموزان پشت کنکوری شده انشااله با طرح موضوعات و اطلاع رسانی از طریق موسسه وکیل تلفنی موجبات دفاع از حقوق آینده سازان کشور را فراهم آورد .


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.