در باب طلاق زن پرخاشگر

در باب طلاق زن پرخاشگر

در باب طلاق زن پرخاشگر

در باب طلاق زن پرخاشگر

واژه طلاق به گوش همه ما آشناست و متاسفانه شاهد رشد روزافزون آن در اطرافیانمان هستیم. ناگفته نماند که حتی بعضی از میان خود ما هم درگیر طلاق هستیم و یا آن را تجربه کرده ایم. از آن جایی که این پدیده هر روز در حال افزایش است، مسائل و درگیری ها و شبهه های آن هم در حال افزایش است. بنابراین بر ما لازم است که درباره مسائل مربوط به آن، دقیق تر بدانیم. دقیق ترین منظر عملی نسبت به طلاق، منظر حقوقی آن است. در این متن می خواهیم درباره یکی از مسائل متداول در حیطه طلاق بخوانیم: طلاق زن پرخاشگر.

شما با گرفتن مشاوره حقوقی به پاسخ بسیاری از سوالات درباره طلاق زن پرخاشگر، خواهید رسید.

طلاق

طلاق در لغت به معنای رهایی از قید و بند است. و به طور اصطلاحی، به معنای زائل شدن عقد نکاح به واسطه خوانده شدن صیغه طلاق است.

 دو نوع طلاق وجود دارد:

  1. طلاق رجعی
  2. طلاق بائن: شرایط زوجه در این نوع طلاق، خاص می باشد. مانند اینکه نه سالش تمام نشده یا بعد از عقد با شوهرش نزدیکی نکرده باشد، یائسه باشد، یا برای سومین بار طلاق داده شود. و همچنین طلاق خلع و مبارات که در آن ها زوجه مالی را به شوهر بخشش می کند تا طلاق خود را بگیرد. ( طلاق مبارات همان طلاق توافقی است.)

طلاق، آثار و شرایط خاصی دارد. از جمله ساقط شدن تمامی حقوق مالی زن که سابقا بر دوش مرد بوده است. مانند نفقه و مهریه و اجرت المثل و... . و یا واجب شدن عده بر زن برای مدتی معین.

 

زن پرخاشگر

زن پرخاشگر تعریف دقیقی ندارد. زیرا مصادیق پرخاشگری بسیارند و خیلی از آن ها هم نسبی می باشند. اما غالبا از روی عرف می توان تشخیص داد که آیا رفتار A پرخاشگری به حساب می آید یا خیر.

پرخاشگری دغدغه خیلی از علوم است. مانند روان شناسی، جامعه شناسی و... . این مسئله یکی از پر بحث ترین دغدغه های حقوقی نیز هست. به خصوص هنگامیکه وارد بحث طلاق می شویم. پرخاشگری در خانم و آقا می تواند طرف مقابل را بیازارد و عامل فروپاشی بنیان خانواده و منجر شدن به طلاق شود.

بحث ما درباره طلاق زن پرخاشگر است. می خواهیم آثار و شرایطی را که طلاق در این مورد خاص به بار می آورد با یکدیگر بررسی کنیم.

مشاوره حقوقی 24 ساعته با وکیل دادگستری

مهریه

هنگامیکه ازدواجی صورت می گیرد، مرد و زن، هر دو، نسبت به یکدیگر حقوق و تکالیفی پیدا می کنند. از جمله تکالیف بسیار مهم مرد نسبت به همسرش و از جمله مهمترین حقوق زن در قبال شوهرش، بحث مهریه است. 

تا حدی بحث مهریه و پرداخت آن بر طبق ترتیبی که زن می خواهد مهم است، که حتی با وجود بیماری و یا خیانت زن، این حق از او ساقط نمی شود.

مرد می تواند به هر دلیلی از زن طلاق بگیرد. مثلا به دلیل پرخاشگری او. اما باید همه حقوق مالی او را از جمله مهریه، بپردازد. بنابراین می توان گفت که در بحث طلاق زن پرخاشگر هم، همچنان پرداخت مهریه به همان ترتیب قبلی بر مرد واجب است و پرخاشگر بودن یا نبودن زن و بیمار روانی بودن یا نبودن او، تاثیری در این مورد ندارد.

 

نوع طلاق زن پرخاشگر

همانطور که قبلا هم ذکر شد، دو نوع طلاق وجود دارد: رجعی و بائن.

در طلاق زن پرخاشگر، نوع طلاق به همان ترتیبی خواهد بود که زن، پرخاشگر نباشد و اساسا پرخاشگر بودن یا نبودن زن، اثری در تعیین نوع طلاق او ندارد.

عده طلاق

عده طلاق در ازدواج دائم به اندازه سه بار پاکی از حیض است. این مدت برای زنان یائسه و فاقد رحم به اندازه سه ماه می باشد و برای زنان باردار تا هنگام وضع حمل آن ها است.

عده طلاق زن پرخاشگر هم ارتباطی به حالت پرخاشگری او ندارد و بر اساس توضیحات بالا، تعیین می گردد.

نوع وکالت

ما 7 نوع وکالت داریم:

  1. تعینی
  2. تسخیری
  3. معاضدتی
  4. اتفاقی
  5. اشخاص حقوقی حقوق عمومی
  6. اشخاص حقوقی حقوق خصوصی
  7. مطالعه پرونده

ما در بحث طلاق به چند مدل وکالت می توانیم متوسل شویم. نوع غالب آن که همان وکالت تعینی است، برای همه ما آشنا است. نوع دیگر آن وکالت معاضدتی است. به این معنا که گاهی برخی افراد برای تعیین تکلیف در پرونده های حقوقی خود نیاز به وکیل دارند، اما نمی توانند از پس هزینه حق الوکاله آن بربیایند. در این وضعیت با احراز ناتوانایی آن ها توسط کانون وکلای دادگستری، به آن ها وکیلی اختصاص داده می شود. در پرونده طلاق هم می توان از این نوع وکالت استفاده کرد. این مسئله نیز قابل توجه است که حدود 70 درصد پرونده ها با وکیل معاضدتی، مربوط به دعاوی خانوادگی، از جمله طلاق و مهریه و... است. و در این میان تفاوتی میان طلاق زن پرخاشگر با غیر پرخاشگر نیست.

 

حضانت فرزند

در مواردی که طلاق صورت می گیرد و مادر فرزند یا فرزندان، پرخاشگر است، بحث حضانت جدی تر می شود. معمولا حضانت فرزند زیر 7 سال با مادر است. مگر برخلاف آن توافق شود یا مادر، حضانت را نپذیرد و یا شامل شرایط سلب حضانت شود که به طور تمثیلی در مواد 1170 و 1173 قانون مدنی آمده اند.

حال سوال این است که آیا پرخاشگری مادر را می توان از شرایط سلب حضانت مادر به حساب آورد و حضانت فرزند زیر 7 سال را از او گرفت؟

اگر به مواد مرتبط با شرایط سلب حضانت بنگریم، به واسطه تنقیح مناط، متوجه خواهیم شد که قانونگذار به دنبال مصلحت و امنیت فرزند است. اگر امنیت فرزند و مصلحت او در شرایطی به خطر بیفتد، قانونگذار می خواهد جلوی این شرایط بگیرد.

حال اگر در یک پرونده طلاق زن پرخاشگر، پرخاشگری مادر به حدی است که ضرری را برای فرزند به همراه دارد یا موجب به خطر افتادن مصلحت و امنیت اوست، پدر فرزند می تواند با اثبات این مسئله، حضانت فرزند زیر 7 سال را از مادر بگیرد. اگر پدر نبود، جد پدری هم می تواند حضانت را بگیرد. در غیر این صورت با اثبات عدم صلاحیت مادر، حضانت به قیم یا خانواده مادری، یا بهزیستی داده خواهد شد.

مشاوره حقوقی با وکیل خانواده

خسارت

واژه پرخاشگری برای ما بار منفی ای دارد و همه می توانیم خشونت موجود در آن را حس کنیم. حال گاهی ممکن است این خشونت، صورت عینی بیابد و در عالم خارج به چیزی صدمه بزند. در این صورت، صدمه زننده باید صدمه را جبران کند. و یکی از راه های جبران آن، پرداخت خسارت است.

به طور مثال فرض کنید خانم پرخاشگری به اسباب منزل مشترک صدمه بزند. آیا او مکلف به پرداخت خسارت است؟

در پاسخ به این سوال می توانیم بگوییم که بستگی به وسیله ای دارد که به آن صدمه وارد شده است. اگر ناچیز باشد، خیر. اما اگر وسیله مهمی باشد، پیگیری خسارت آن از دادگاه خانواده خارج می شود و در دعاوی حقوقی و با روش های حل و فصل حقوقی باید آن را مطالبه کرد. یعنی ابتدا درخواست تامین دلیل صورت می گیرد و کارشناس شورای حل اختلاف، خسارت را ارزیابی می کند. سپس می توان خسارت را از دادگاه های حقوقی، مطالبه کرد.

برای دریافت اطلاعات بیشتر و آشنایی بهتر با رویه عملی دادگاه ها در مورد طلاق زن پرخاشگر، می توانید از مشاوره حقوقی تلفنی، مشاوره حقوقی آنلاین، پرسش و پاسخ فوری حقوقی و مشاوره حقوقی فوری و 24 ساعته استفاده کنید.


سوالات متداول

نظرات

سحر نیک پور

سلام و عرض ادب، در بحث طلاق به چند مدل وکالت می توانیم متوسل شویم. نوع غالب آن که همان وکالت تعینی است، برای همه ما آشنا است. نوع دیگر آن وکالت معاضدتی است. به این معنا که گاهی برخی افراد برای تعیین تکلیف در پرونده های حقوقی خود نیاز به وکیل دارند، اما نمی توانند از پس هزینه حق الوکاله آن بربیایند. در این وضعیت با احراز ناتوانایی آن ها توسط کانون وکلای دادگستری، به آن ها وکیلی اختصاص داده می شود. در پرونده طلاق هم می توان از این نوع وکالت استفاده کرد. این مسئله نیز قابل توجه است که حدود 70 درصد پرونده ها با وکیل معاضدتی، مربوط به دعاوی خانوادگی، از جمله طلاق و مهریه و... است. و در این میان تفاوتی میان طلاق زن پرخاشگر با غیر پرخاشگر نیست.


سجاد جداخانلو

سلام وقت بخیر . در قانون کشور عزیز ما اصولا مرد برای اینکه بخواهد همسر خود را طلاق دهد نیاز نیست که دلیل خاصی را برای حصول این نتیجه به دادگاه ارائه دهد و معمولا وقتی بر خواسته خود مصرانه پافشاری کند دادگاه گواهی عدم امکان سازش را صادر میکند که این گواهی نیز 3 ماه اعتبار دارد . ممکن است پرخاشگری یا ناهنجاری زوجه دلیل تقاضای طلاق باشد که در صورت اثبات این مسیر هموار تر هم خواهد شد .


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ یکی از ارمغان های عصر دیجیتال و هزاره سوم، وجود ترس و نگرانی برای افراد ، تنها زندگی کردن انسانها و دوری از ایشان از اجتماع می باشد. گاهی اوقات این ترس و نگرانی درقالب های متفاوتی بروز می نماید مانند بروز انواع بیماری های صعب العلاج یا ریزش موهای فرد یا عصبانیت و هیجانات بیش از حد در زندگی، اگر این میزان عصبانیت کنترل نشده و ادامه دار باشد آن فرد به صورت عرفی یک انسان پرخاشگر تلقی شده که نیاز به مداوا دارد . حال اگر این پرخاش در یکی از زوجین مثلا زن خانواده بروز پیدا کند تکلیف کار چیست؟ اولین جواب هرکسی برای پاسخگویی به این مساله ،مراجعه به مراکز درمانی جهت انجام مداوا می باشد اما گره کار زمانی است که وی حاضر به همکاری نبوده و ادامه زندگی مشترک با چنین زنی به بنبست می خورد ؟! برای حل معضل زندگی مشترک در زمانی که وی به دلیل پرخاشگری ادامه کار را غیر ممکن ساخته چیست؟ حق و حقوق وی چگونه چرداخت خواهد شد و مرد چه امتیازاتی در این خصوص دارد؟ جهت پاسخ به تمام سوالات باید با مشورت با یک وکیل متخصص آگاهی لازم را کسب نموده و بعد از آن اقدام نمود.


بهاره توکلی پور

با سلام و عرض ادب خدمت دوستان موسسه وکیل تلفنی کار بسیار ارزشمندی را در دوران بیماری انجام دادن و سبب صرفه جویی در هزینه ها و وقت مردم شدن ونیاز به مراجعه حضوری رو به حداقل رساندند،پیشنهادمیکنم مردم حتما از این حرکت خیروخوب استفاده کنندوبه وکلای مجرب موسسه مراجعه کنند باتشکر


Mohamad sheykhi

واژه طلاق کلمه ای عربی است و به معنای گشودن گره و رها کردن است و در فقه بعنوان از بین بردن ازدواج با لفظ مخصوص می باشد. طلاق امروزه بعنوان یک ابزار برای خاتمه رابطه زناشویی میان زن و مرد شناخته می شود و یکی از مرسوم ترین دعاوی ای است که در دادگاه ها مطرح می شود. در قانون مدنی، موادی به این موضوع اختصاص داده شده است و بر اساس این قانون، ما چند نوع طلاق داریم. انواع و اقسام طلاق، عبارتند از: طلاق بائن، طلاق رجعی.دادخواست طلاق انواع طلاق بر اساس درخواست کننده طلاق هرچند طلاق، حق مرد می باشد، اما در شرایطی، زن هم می تواند از دادگاه تقاضای طلاق کند و یا هردوی زوجین می توانند با توافق به زندگی مشترکشان خاتمه دهند. لذا انواع و اقسام طلاق، بر اساس درخواست کننده طلاق به شرح زیر است : 1 طلاق از طرق مرد برای درخواست طلاق از طرف مرد ، باید تشریفاتی طی شود ، هرچند طلاق در گذشته به عنوان یکی از حقوق مرد محسوب می شد اما امروزه رعایت این تشریفات الزامی است که در ماده 1133 قانون مدنی نیز بر این نکته تاکید شده است : " مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه تقاضای طلاق همسرش را بنماید. " مرد برای این که همسرش را طلاق بدهد باید به دادگاه درخواست گواهی عدم امکان سازش بدهد و پس از آن درصورتی که به دادگاه ثابت کند که امکان ادامه زندگی مشترک برای او وجود ندارد ، این گواهی به او اعطا میشود در این فاصله او باید در جلسات داوری شرکت کرده و همه حق و حقوق زن من جمله مهریه ، نفقه نحله و از این قبیل را به او بپردازد. 2طلاق از طرف زن : طلاق از طرف زن به دو طریق ممکن است ، یکی این که وکالت در طلاق ، یا در اصطلاح عرفی ، حق طلاق داشته باشد و دیگری این که به استناد داشتن شرایط عسر و حرج یا شرایط دیگر ، از دادگاه حکم طلاق بگیرد که در زیر هر کدام از این شرایط توضیح داده شده است . طلاق با داشتن حق طلاق : مرد می تواند به همسر خود وکالت بدهد که از او طلاق بگیرد ، هر چند داشتن این وکالت به این معنی نیست که زن هر زمان که بخواهد می تواند از شوهرش طلاق بگیرد ، بلکه باید همچنان تشریفات طلاق را طی کند. طلاق با داشتن عسر و حرج یا شرایط دیگر : در قانون پیش بینی شده است که زن می تواند در شرایطی از دادگاه بخواهد تا حکم طلاق او را صادر کند . این شرایط عبات است از این که مرد نفقه اش را نپردازد ، شوهر بیش از چهار سال غایب باشد و این که موارد عسر و حرج وجود داشته باشد : " به وجود آمدن وضعیتی که ادامه زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد " 3طلاق توافقی : در این نوع طلاق طرفین باهم توافق می کنند که از هم جدا شوند و به زندگی مشترک خود خاتمه بدهند ؛ با این حال طرفین باید تشریفاتی را طی کنند و پس از آن می بایست از دادگاه ، تقاضای صدور گواهی عدم امکان سازش کنند .


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.