الزام به ایفای تعهد بدون مواعد تعیین شده

الزام به ایفای تعهد بدون مواعد تعیین شده

الزام به ایفای تعهد بدون مواعد تعیین شده

الزام به ایفای تعهد امکان پذیر است؟ آیا می توان شخصی را مجبور کرد تا تعهد خود را انجام دهد؟ این دو سوال یکی از رایج ترین و متداول ترین پرسش هایی هستند که متقاضیان دریافت مشاوره حقوقی از وکلای مجرب موسسه حقوقی وکلای تلفنی می پرسند. در واقع امروزه آن چیزی که توانسته نظم و تعادل را در زندگی بشر فراهم کند، وجود تعهدات و قراردادهای گوناگون می باشد. تصور کنید، قرار است شما ماشینی را از شخصی بخرید. در واقع نه تنها فروشنده در برابر شما تعهداتی دارد، بلکه شما نیز در برابر وی ملزم به انجام تعهداتی می باشید. پس سوال اصلی اینجا مطرح می شود که اگر یکی از طرفین، تعهدات خود را انجام نداد، الزام به ایفای تعهد امکان پذیر است؟ با ما در یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه باشید تا به این سوال پرتکرار و مهم بپردازیم.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

منظور از الزام به ایفای تعهد چیست؟

اولین گام برای پرداختن به موضوع الزام به ایفای تعهد، آشنایی با تعریف آن می باشد. برای این کار بایستی بگوییم هنگامی که قراردادی بین دو طرف منعقد می شود، بدین معناست که طرفین انجام یکسری از تعهدات را در قبال یکدیگر قبول کرده اند. به عنوان مثال در قرارداد خرید ملک، خریدار متعهد می شود که قیمت ملک را به فروشنده بپردازد. همچنین فروشنده نیز متعهد است که ملک خود را به خریدار تحویل دهد. به علاوه بایستی بگوییم به طور عادی بسیاری از افراد تعهدات خود را نسبت به طرف مقابل انجام می دهند اما گاهی اوقات این اتفاق می افتد که یکی از طرفین تعهداتش را انجام نمی­دهد. به همین منظور قانونگذار امکان الزام به ایفای تعهد را فراهم کرده است. در واقع الزام به ایفای تعهد بدین معناست که اگر شخصی به تعهدات قانونی یا قراردادی خود عمل نکند، متعهد له می تواند از وی در دادگاه شکایت کرده و انجام موضوع تعهد را از طریق دادگاه پیگیری نماید.

 

شرایط لازم برای انجام به ایفای تعهد

ذکر این نکته ضروری است که وجود امکان الزام به ایفای تعهد به معنی بی قید و شرط بودن آن نمی باشد. در نتیجه قانونگذار، شرایط الزام به ایفای تعهد را تعیین کرده است که برای انجام این کار بایستی تمامی این شرایط مهیا باشد.

از جمله شرایط الزام به ایفای تعهد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اعتبار قرارداد: تنها در صورتی می توان الزام متعهد را مطرح نمود که قرارداد دارای اعتبار باشد. در واقع اگر قرارداد، اعتبار خود را از دست دهد، تعهدات ناشی از آن نیز اعتباری نخواهند داشت.

 

 

الزام به ایفای تعهد

 

  • ممکن بودن انجام تعهد: اگر انجام تعهد به طور عرفی غیر ممکن شود؛ نمی توان الزام به ایفای تعهد را مطرح نمود.
  • فرا رسیدن موعد انجام تعهد: اگر تعهد دارای زمان باشد، نمی توان قبل از فرا رسیدن موعد آن الزام متعهد به انجام تعهد را مطرح کرد.
  • رخ دادن شرایط غیر قابل پیش بینی و سخت بعد از انعقاد قرارداد: اگر شرایط سخت و غیر قابل انتظاری (فورس ماژور) پس از انشای قرارداد به وجود آید، نمی توان الزام به ایفای تعهد را در دادگاه مطرح نمود.
  • داشتن حق الزام به تعهد.

شما می توانید برای بررسی دقیق تر شرایط الزام به ایفای تعهد با مشاورین متخصص ما از طریق مشاوره حقوقی تلفنی در ارتباط باشید.

 

چگونگی اثبات تخلف از ایفای تعهدات

همانطور که گفته شد، شرایطی برای مطرح کردن الزام به ایفای تعهد وجود دارد اما وجود این شرایط کافی نیست. متعهد له یا خوانده دعوای ایفای تعهدات بایستی به اثبات تخلف از ایفای تعهدات نیز بپردازد. در نتیجه یکی دیگر از مهمترین سوالاتی که متقاضیان دریافت مشاوره حقوقی از وکلای ما می پرسند، این است که برای اثبات تخلف از ایفای تعهدات چه باید کرد؟

 

 

الزام به ایفای تعهد غیرمالی 
مشاوره حقوقی الزام به تنظیم سند 
مشاوره حقوقی الزام به فک
مشاوره حقوقی الزام به تحویل مبیع 
درباره ما 

 

به طور کلی اثبات تخلف از ایفای تعهدات امری دشوار و متغیر است. به عنوان مثال اگر شخصی با استفاده از قرارداد و پرینت حساب بانکی خود بتوانند اثبات کند که خریدار، مبلغ جنس خریداری شده را پرداخت نکرده است، می تواند تخلف از ایفای تعهدات را اثبات کند. این مسئله بدین معنا نیست که همه افراد میتوانند از این روش استفاده کنند. در نتیجه اگر قصد اثبات تخلف از ایفای تعهدات را دارید، بهتر است، حتماً با یک وکیل تعهدات، مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.

 

دادخواست الزام به ایفای تعهدات

برای اینکه افراد بتوانند فرد متعهد را ملزم به ایفای تعهد کنند، بایستی دادخواست الزام به ایفای تعهد را به دادگاه صالح تقدیم نمایند. برای این کار ضروری است که ابتدا متعهد له انجام مفاد تعهد را از متعهد بخواهد. حال در صورتی که متعهد از انجام مفاد تعهد سر باز زد، وی می تواند با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، دادخواست خود مبنی بر الزام متعهد به انجام مفاد تعهد را تقدیم نماید. همچنین ضروری است که اسناد و مدارک اثبات کننده ادعای خود را نیز ضمیمه این درخواست کند. پس اولین گام برای طرح دعوای ایفای تعهدات تقدیم دادخواست الزام به ایفای تعهد به دادگاه می باشد.

 

 

ایفای تعهد

 

مشاوره حقوقی الزام به ایفای تعهدات بدون مواعد تعیین شده

همانطور که گفته شد، الزام به ایفای تعهد در مورد تعهداتی که دارای موعد می باشند، تنها در صورتی امکان پذیر است که زمان انجام تعهد فرا رسیده باشد. حال یکی از مهمترین سوالاتی که مراجعه کنندگان به موسسه حقوقی وکلای تلفنی می پرسند، این است که آیا امکان الزام به ایفای تعهد بدون رعایت مواعد تعیین شده وجود دارد؟ شما می توانید برای دریافت پاسخ به این سوال با بهترین مشاوران حقوقی ایران مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

 

 


سوالات متداول

نظرات

فریبرز ذوالفقاری

با سلام برای این کار بایستی بگوییم هنگامی که قراردادی بین دو طرف منعقد می شود، بدین معناست که طرفین انجام یکسری از تعهدات را در قبال یکدیگر قبول کرده اند. به عنوان مثال در قرارداد خرید ملک، خریدار متعهد می شود که قیمت ملک را به فروشنده بپردازد. همچنین فروشنده نیز متعهد است که ملک خود را به خریدار تحویل دهد. به علاوه بایستی بگوییم به طور عادی بسیاری از افراد تعهدات خود را نسبت به طرف مقابل انجام می دهند اما گاهی اوقات این اتفاق می افتد که یکی از طرفین تعهداتش را انجام نمی­دهد.


بهنام رحمانی فرد

با سلام در کلیه قراردادهای حقوقی، همواره مجموعه ای از تعهدات وجود دارد که هر یک از طرفین قرارداد، ملزم و متعهد به اجرای آن می باشند. اگر هر یک از طرفین قرارداد در موعد تعیین شده، از انجام تعهدات خود استنکاف ورزد، طرف دیگر می تواند از دادگاه، الزام او به ایفای (انجام) تعهد را بخواهد. دعوای الزام به انجام تعهد، یک عنوان کلی است و شامل هرگونه تعهدی می تواند باشد بطور مثال تعهدات ناشی از قرارداد های ملکی مثل تحویل ملک، ساخت ملک و … . در دعوای الزام به انجام تعهد، کسی که باید در مورد او تعهدی انجام شود و از انجام تعهد سود می برد (متعهد له)، خواهان دعواست و کسی که می بایست موضوع تعهد را انجام دهد، خوانده دعوا است. در این دعوا، اگر موضوع انجام تعهد مربوط به ملک باشد، دادگاه صالح، دادگاه محل وقوع ملک است در غیر اینصورت دادگاه محل اقامت خوانده، صالح به رسیدگی است مراحل اجرای رای الزام به ایفای تعهد پس از صدور رای مبنی بر محکومیت خوانده بر الزام به ایفای تعهد و قطعیت رأی، به خوانده ابلاغ می شود که نسبت به اجرای تعهد اقدام کند. اگر متعهد به انجام تعهد خود عمل نکند در اینصورت خواهان (کسی که انجام تعهد به نفع اوست) می تواند خوانده را به انجام تعهد وادار کند و در نهایت اگر اجبار او نتیجه نداد، خواهان می تواند به خرج خود تعهد را انجام دهد و هزینه انجام آن را از متعهد مطالبه نماید. در صورتی که خواهان نتواند تعهد را انجام دهد میتواند از طریق شخص ثالث آن را انجام دهد اما اگر توسط شخص ثالث نیز انجام تعهد ممکن نبود، در اینصورت خواهان می تواند قرارداد را فسخ نماید.


فاطمه عمادی

سلام دوست گرامی ،اقدام به طرح دادخواست مطالبه خسارات نسبت به ضررو زیان وارده بفرمایید.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.