الزامات حقوقی تهیه جهیزیه از سوی زوجین

الزامات حقوقی تهیه جهیزیه از سوی زوجین

الزامات حقوقی تهیه جهیزیه از سوی زوجین

درباره الزامات حقوقی تهیه جهیزیه چه می‌دانید؟ آیا تهیه جهیزیه از وظایف قانونی زوجه است؟ همانطور که می‌دانید جهیزیه به مجموعه وسایل اولیه زندگی گفته می‌شود که زوجه برای شروع زندگی تهیه می‌کند. شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که در قانون مدنی هیچ گونه تعریفی برای جهیزیه و ماهیت آن ارائه نشده است. اگر شما هم قصد کسب اطلاعات درباره الزامات حقوقی تهیه جهیزیه را دارید، حتما تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

 

هزینه مشاوره حقوقی تلفنی

جهیزیه چیست؟

جهیزیه به مجموعه‌ای از وسایل و اشیا مورد نیاز زندگی گفته می‌شود که خانواده دختر در هنگام ازدواج به وی می‌دهند. لازم است بدانید که زوجه این وسایل را بنا بر رسم و عرف جامعه در هنگام ازدواج تهیه می‌کند و به منزل شوهر می‌برد. با توجه الزامات حقوقی تهیه جهیزیه می‌توان گفت که جهیزیه از جمله اموال زن می‌باشد و بدون اجازه همسر می‌تواند هرگونه دخل و تصرفی در آن ایجاد کند. علاوه بر این زوجه می‌تواند همسرش را از دسترسی و استفاده از وسایل منع کند و یا حتی از مرد بخواهد که برای منزل خود اثاث و وسایل تهیه کند.

منظور از سیاهه جهیزیه چیست؟

تهیه لیست از اجناس جهیزیه  را سیاهه می‌گویند که در این لیست معمولا لوازم و اجناسی که زوجه به عنوان جهیزیه به منزل زوج می‌آورد، ذکر می‌شود. خوب است بدانید که برای تهیه سیاهه بهتر است به جنس اقلام، تعداد و اندازه‌ی آن‌ها اشاره کرد. در پایان معمولا شوهر به همراه دو شاهد لیست سیاهه را امضا می‌کنند و آن را به خانواده عروس تحویل می‌دهند. شاید با خود فکر کنید که تهیه سیاهه جهیزیه هیچ مزیتی ندارد اما باید بدانید که در صورت بروز اختلاف و طلاق، در دست داشتن لیست سیاهه برای استرداد جهیزیه کمک بسیار بزرگی خواهد کرد. در واقع الزامات حقوقی تهیه جهیزیه خانواده دختر را ملزم به تهیه جهیزیه نمی‌کند پس چنانچه زن اقدام به تهیه جهیزیه کرده باشد، در صورت بروز مشکل و جدایی می‌تواند به شورای حل اختلاف مراجعه کند و درخواست استرداد جهیزیه را به ثبت رساند. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

دادخواست استرداد جهیزیه

آیا تهیه جهیزیه توسط زوجه الزامی است؟

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که خانواده دختر هیچ گونه وظیفه‌ای برای تهیه جهیزیه ندارند و قانون نیز هیچ الزامی را در این باره بیان نکرده است. امروزه تهیه جهیزیه توسط خانواده دختر بنا بر سنت و رسوم جامعه صورت می‌گیرد و مطابق با الزامات حقوقی تهیه جهیزیه چنین اقدامی الزامی نیست. در واقع خانواده‌ی دختر و پسر با توجه به شرایط اقتصادی طرفین، ملاحظات فرهنگی و رسوم خانوادگی درباره جهیزیه و میزان آن توافق می‌کنند. همچنین خوب است بدانید که رویه‌ی تهیه جهیزیه ممکن است از خانواده‌ای به خانواده‌ی دیگر متفاوت باشد بنابراین نمی‌توان کمیت و کیفیت ثابتی برای آن در نظر گرفت. با توجه به آنچه گفته شد قانون گذار به هیچ عنوان دختر و خانواده‌ی او را به تهیه جهیزیه ملزم نکرده است. همچنین این الزامات حقوقی تهیه جهیزیه نباید مانع از رسیدن خانواده‌های طرفین به توافق شود.

جهت استرداد جهیزیه چه باید کرد؟

همانطور که اشاره شد، جهیزیه متعلق به زوجه است که در دست زوج امانت می‌باشد. استرداد جهیزیه زمانی صورت می‌گیرد که زن و مرد دیگر تمایلی به ادامه زندگی نداشته باشند و اقدام به طلاق کنند. استرداد جهیزیه معمولا زمان زیادی نمی‌برد و در صورت همکاری زوج به سادگی انجام می‌گیرد. در شرایطی که زوج مانع از بازگرداندن جهیزیه شود، ارائه لیست سیاهه جهیزیه کمک بسیار بزرگی به روند پرونده می‌کند. معمولا برای استرداد جهیزیه، زوجه دادخواست استرداد را به همراه لیست سیاهه به دادگاه ارائه می‌دهد و با پیگیری قاضی پرونده می‌تواند وسایل خود را دریافت کند. خوب است بدانید که این روند معمولا یک تا دو ماه زمان می‌برد. برای استرداد جهیزیه بایستی وسایلی که زوجه تهیه کرده بود، هنوز موجود باشند و زن هنوز هم مالک این اموال باشد. همانطور که گفته شد استرداد جهیزیه معمولا روند ساده‌ای است اما در برخی از موارد ممکن است مرد تمام وسایل را مسترد نکند و یا لیست سیاهه برای اثبات مالکیت وسایل وجود نداشته باشد. در چنین شرایطی بهتر است از طریق دریافت مشاوره حقوقی با وکیل خانواده مشورت کنید.  برای دریافت مشاوره حقوقی انلاین و رایگان به وبسایت موسسه حقوقی وکلای تلفنی مراجعه نمایید.

 

مشاوره حقوقی جهیزیه

حق الوکاله وکیل جهت استرداد جهیزیه بدون سیاهه

در برخی از موارد ممکن است خانواده زوجه در هنگام تحویل جهیزیه اقدام به تهیه لیست سیاهه نکرده باشد. مطابق با الزامات حقوقی تهیه جهیزیه، وجود لیست سیاهه تاثیر بسیار زیادی در تسهیل روند پرونده دارد اما در صورت نبود این لیست می‌توان از فیلم‌های تحویل جهیزیه، فاکتور وسایل و یا حتی دو شاهد مرد یا زن برای اثبات مالکیت وسایل استفاده کرد. چنانچه در فرایند استرداد جهیزیه با مشکل مواجه شدید، می‌توانید از طریق دریافت مشاوره حقوقی، مشکل خود را با وکیلی متخصص در میان بگذارید. حق الوکاله وکیل معمولا به عوامل مختلفی بستگی دارد و نمی‌توان میزان معینی برای آن تعریف کرد. جهت دریافت نوبت مشاوره با وکیل مهریه و یا وکیل خانواده می‌توانید از خدمات موسسه وکلای تلفنی استفاده کنید. جهت اطلاع از حق الوکاله‌ی وکلا نیز از طریق همین سایت اقدام کنید.

 

ارتباط در واتس اپ

مرجع صالح برای رسیدگی به استرداد جهیزیه

برای استرداد جهیزیه لازم به ثبت دادخواست می‌باشد. همانطور که ذکر شد زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه و یا شورای حل اختلاف، نسبت به ارائه دادخواست استرداد اقدام کند. با توجه به این موضوع می‌توان بیان کرد که مرجع صالح جهت رسیدگی به دادخواست استرداد جهیزیه، دادگاه و یا شورای حل اختلاف است. لازم است بدانید که مطابق با رسوم قومیت‌های مختلف، برخی از وسایل جهیزیه توسط مرد تهیه می‌شود. با توجه به الزامات حقوقی تهیه جهیزیه، چنین وسایلی از اموال مرد به شمار می‌آیند و زن نمی‌تواند آن‌ها را جز لیست جهیزیه مسترد به حساب آورد. همچنین توصیه می‌شود که با دریافت مجوز از دادگاه اقدام به استرداد جهیزیه کنید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.

 

مشاوره حقوقی ازدواج 
نگارش دادخواست فرجام خواهی 
نگارش دادخواست طلاق  از طرف زوجه 
مشاوره حقوقی خانواده
درباره ما 

 


سوالات متداول

نظرات

مینافراهانی

باسلام جهیزیه عبارت است از وسایل ضروری اولیه شروع زندگی مشترک که طبق عرف جامعه و روال رسم کشورمان خانواده دختر در حد شان خودشان تهیه و به دختر میدهند.ولکن جهیزیه طبق قانون برعهده زوج میباشد و جز نفقه حساب میشود که نفقه نیز عبارت است مایحتاج زوجه در زندگی مشترک که جهیزیه نیز مصداقی از آن است.معمولا نیز لیست سیاهه ای تهیه میشود و به امضای چند تن از خانواده داماد میرسد.که سندی عادیست برای اثبات اقلام خریداری شده توسط خانواده .


فاطمه سلیمانی

با سلام ،جهیزیه مجموع لوازمی است که جهت تشکیل و ادامه زندگی مشترک از سوی زوج یا زوجه برحسب عرف منطقه تهیه میگردد و چنانچه از سوی زوجه تهیه شود جزو اموال وی بوده و حق هرگونه دخل و تصرفی را در آن خواهد داشت.در صورت بروز اختلاف بین زوجین و تمایل زوجه به استرداد جهیزیه ارائه لیست سیاهه بسیار موثر بوده و در صورت عدم وجود این لیست ممکن‌است مشکلاتی بوجود آید که در اینصورت پیشنهاد میکنیم به کمک مشاور و وکیل خبره در پرونده خانوادگی مسیر پرونده استرداد جهیزیه را هموار نمایید.وکیل تلفنی به صورت آنلاین و۲۴ ساعته آماده ارائه مشاوره به کاربران عزیز میباشد.با احترام_فاطمه سلیمانی


سحر نیک پور

با سلام و عرض ادب، جهیزیه به مجموعه‌ای از وسایل و اشیا مورد نیاز زندگی گفته می‌شود که خانواده دختر در هنگام ازدواج به وی می‌دهند. لازم است بدانید که زوجه این وسایل را بنا بر رسم و عرف جامعه در هنگام ازدواج تهیه می‌کند و به منزل شوهر می‌برد. با توجه الزامات حقوقی تهیه جهیزیه می‌توان گفت که جهیزیه از جمله اموال زن می‌باشد و بدون اجازه همسر می‌تواند هرگونه دخل و تصرفی در آن ایجاد کند. علاوه بر این زوجه می‌تواند همسرش را از دسترسی و استفاده از وسایل منع کند و یا حتی از مرد بخواهد که برای منزل خود اثاث و وسایل تهیه کند.


فاطمه موسوی نژاد

اکنون در جامعه ما مرسوم شده است که جهیزیه را خانواده دختر تهیه می‌کنند هرچند در مواردی ممکن است مرد بهای جهیزیه را تحت عناوین مختلف از جمله شیربهاء به خانواده دختر پرداخت کند همچنین در مواردی هم تهیه جهیزیه طبق عرف جامعه بر عهده خانواده دختر است و چند جنس بزرگ مثل یخچال و ماشین لباس شویی و یا لوازم صوتی تصویری بر عهده داماد قرار می‌گیرد، اما آنچه در حال حاضر در جامعه ایرانی مرسوم شده و طبق آن عمل می‌شود این است که تهیه جهیزیه بر عهده خانواده عروس است، اما برخلاف تصور مردم از نظر قانون تهیه جهیزیه بر عهده زن نیست و مرد باید جهیزیه را تهیه کند. نکته قابل توجه در این است که مالکیت وسایلی که زن به خانه شوهر می‌آورد در اختیار زن است و مرد تنها به عنوان یک امین، می‌تواند از این وسایل استفاده کند. یعنی که زوجه در هر زمانی می‌تواند آن را مطالبه کرده و هر اقدام ما را نسبت به اموال خویش انجام دهد، مثلا آن‌ها را به فروش رساند، هدیه دهد، خراب یا مفقود نماید و یا استرداد جهیزیه را بخواهد


بهاره توکلی پور

با سلام خدمت موسسه و همکاران وکیل تلفنی،ضمن تشکر از خدمات ارزندتان در این شرایط خاص و مشکل ساز بیماری به هموطنان عزیز پیشنهاد میکنم با توجه به بودجه بسیار مناسبی که نسبت به حل مشکلات حقوقی خود می‌پردازید از همه مهمتر در زمان خود صرفه جویی میکنید و با تماسی که کمتر از 5دقیقه با شما گرفته میشود از مشاوره وکلای خبره پایه یک بهره مند می شوید و برای مراجعه به دادگاه دیگر استرس و دغدقه چندانی ندارید.باارزوی حل مشکلات حقوقی مردم عزیز.وکیل پایه یک بهاره توکلی پور در زمینه خانواده با کد 30972 در خدمت مردم عزیز هستم.با تشکر


ریحانه یاری

سلام دوستان. به موجب ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی در عقد دائم نفقه زن به عهده شوهر است. این مزیتی است که قانونگذار برای زن قائل شده است و به موجب آن زن می‌تواند از شوهر مطالبه نفقه کند و در صورت لزوم از طریق حقوقی و کیفری او را برای پرداخت نفقه تحت تعقیب قرار دهد. لازم به یادآوری است زن در صورتی استحقاق نفقه را خواهد داشت که از مرد تمکین کند و به تعبیر دیگر وظایف زناشویی خود را انجام دهد. جهیزیه که همان لوازم خانگی است از اجزاء نفقه بوده اصولاً در شرع اسلام شوهر دو تکلیف مالی نسبت به زن دارد، یکی مهریه است که مقدار آن در حین عقد و با توافق زوجین تعیین می‌شود. دیگری نفقه است که برخلاف مهریه، فقط یک حق و دین مالی است که زن می‌تواند آن را مطالبه کند. نفقه یک حکم تکلیفی است که حتی اگر زن استطاعت مالی داشته باشد از گردن مرد ساقط نمی‌شود. بنابراین، از نظر فقهی و قانونی تردیدی وجود ندارد که تأمین کلیه وسایل زندگی بر عهده شوهر است و از ابتدای تشکیل خانواده شوهر بایستی وسایل مورد نیاز زندگی را تأمین نماید؛ لذا جهیزیه اهدایی از جانب خانواده دختر صرفا نشانه محبت است و پیشکشی از سوی خانواده زن و از سر علاقه و احترام به فرزند بوده و نیز کمکی به زوج جوان در آستانه شروع زندگی‌شان است و قانونا هیچ وظیفه‌ای در این خصوص ندارند. در صورتی که جهیزیه از جانب خانواده عروس تهیه شده باشد جز اموال و دارایی زن است و شوهر نسبت به آن در حکم امین است و می‌تواند از وسایل منتفع شود، ولی مالکیتی برای وی ایجاد نمی‌شود.


Mohamad sheykhi

در حال حاضر در جامعه ما رسم است که جهیزیه را خانواده دختر تهیه می‌کنند هرچند در مواردی ممکن است مرد بهای جهیزیه را تحت عناوین مختلف از جمله شیربهاء به خانواده دختر پرداخت کند همچنین در مواردی هم تهیه جهیزیه طبق عرف جامعه بر عهده خانواده دختر است و چند جنس بزرگ مثل یخچال و ماشین لباس شویی و یا لوازم صوتی تصویری بر عهده داماد قرار می‌گیرد، اما آنچه در حال حاضر در جامعه ایرانی مرسوم شده و طبق آن عمل می‌شود این است که تهیه جهیزیه بر عهده خانواده عروس است، اما برخلاف تصور عموم از نظر قانون تهیه جهیزیه بر عهده زن نیست و مرد باید جهیزیه را تهیه کند در ادامه این مطلب با ما همرا باشید تا با ادله قانونی برایتان ثابت کنیم که تهیه جهیزیه با داماد است. به موجب ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی در عقد دائم نفقه زن به عهده شوهر است. این مزیتی است که قانونگذار برای زن قائل شده است و به موجب آن زن می‌تواند از شوهر مطالبه نفقه کند و در صورت لزوم از طریق حقوقی و کیفری او را برای پرداخت نفقه تحت تعقیب قرار دهد. لازم به یادآوری است زن در صورتی استحقاق نفقه را خواهد داشت که از مرد تمکین کند و به تعبیر دیگر وظایف زناشویی خود را انجام دهد. حال ممکن است این سوال برایتان پیش آمده باشد که منظور از تمکین چیست؟ تمکین در معنای عام یعنی اینکه خانم وظایف خود را نسبت به همسر انجام دهد و از او در حدود قانون و عرف اطاعت نماید و ریاست شوهر را در خانواده پذیرا باشد. منظور از تمکین در معنای خاص هم روابط زناشویی است و در واقع مفهوم تمکین خاص اطاعت از نیاز‌های غریزی مرد از طرف زن می‌باشد (تأمین نیاز‌های جنسی زوج) البته تمکین خاص امر مطلقی نیست و زن موظف به انجام این امر بر طبق زمان، مکان و عرف می‌باشد بنابراین مواردی هم وجود دارد که زن مجاز است تمکین نکند به عنوان مثال در شرایطی که شوهر مبتلا به یکی از بیماری‌های مقاربتی جنسی باشد زن می‌تواند از تمکین امتناع کند که در این موارد زن حق دریافت نفقه را دارد. لازم به ذکر است که این وظیفه فقط مخصوص زن نیست و مرد هم در حدود عرف و معمول باید با همسر خود رابطه جنسی برقرار کند. نفقه چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟ به موجب ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی نفقه عبارت است از همه نیاز‌های متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل: مسکن، البسه، غـذا، اثاث منزل، هزینه‌های درمانی و بهداشتی و نیز خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا بیماری که شوهر مکلف است همه آن‌ها را متناسب با وضعیت خانوادگی و اجتماعی زن فراهم کرده و در اختیار او قرار دهد. طبق نظر دکتر کاتوزیان نفقه عبارت است از تمام وسایلی که زن با توجه به درجه تمدن، محیط زندگی و وضع جسمی و روحی خود بدان نیازمند است. تشخیص اینکه کدام وسیله را باید از ارکان نفقه زن به شمار آورد با عرف است و ملاک ثابتی در این خصوص وجود ندارد. همان طور که ملاحظه نمودید جهیزیه که همان لوازم خانگی است از اجزاء نفقه بوده اصولاً در شرع اسلام شوهر دو تکلیف مالی نسبت به زن دارد، یکی مهریه است که مقدار آن در حین عقد و با توافق زوجین تعیین می‌شود. دیگری نفقه است که برخلاف مهریه، فقط یک حق و دین مالی است که زن می‌تواند آن را مطالبه کند. نفقه یک حکم تکلیفی است که حتی اگر زن استطاعت مالی داشته باشد از گردن مرد ساقط نمی‌شود. بنابراین، از نظر فقهی و قانونی تردیدی وجود ندارد که تأمین کلیه وسایل زندگی بر عهده شوهر است و از ابتدای تشکیل خانواده شوهر بایستی وسایل مورد نیاز زندگی را تأمین نماید؛ لذا جهیزیه اهدایی از جانب خانواده دختر صرفا نشانه محبت است و پیشکشی از سوی خانواده زن و از سر علاقه و احترام به فرزند بوده و نیز کمکی به زوج جوان در آستانه شروع زندگی‌شان است و قانونا هیچ وظیفه‌ای در این خصوص ندارند. در صورتی که جهیزیه از جانب خانواده عروس تهیه شده باشد جز اموال و دارایی زن است و شوهر نسبت به آن در حکم امین است و می‌تواند از وسایل منتفع شود، ولی مالکیتی برای وی ایجاد نمی‌شود.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام خدمت مجموعه وکیل تلفنی .برای استرداد جهیزیه لازم به ثبت دادخواست می‌باشد. همانطور که ذکر شد زن می‌تواند با مراجعه به دادگاه و یا شورای حل اختلاف، نسبت به ارائه دادخواست استرداد اقدام کند. با توجه به این موضوع می‌توان بیان کرد که مرجع صالح جهت رسیدگی به دادخواست استرداد جهیزیه، دادگاه و یا شورای حل اختلاف است. لازم است بدانید که مطابق با رسوم قومیت‌های مختلف، برخی از وسایل جهیزیه توسط مرد تهیه می‌شود. با توجه به الزامات حقوقی تهیه جهیزیه، چنین وسایلی از اموال مرد به شمار می‌آیند و زن نمی‌تواند آن‌ها را جز لیست جهیزیه مسترد به حساب آورد. همچنین توصیه می‌شود که با دریافت مجوز از دادگاه اقدام به استرداد جهیزیه کنید تا از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری شود.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.