الزامات قانونی پرداخت پاداش به کارگران

الزامات قانونی پرداخت پاداش به کارگران

الزامات قانونی پرداخت پاداش به کارگران

پرداخت پاداش به کارگران مشمول قواعد خاصی است که در سال 1370 در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. بر اساس این قانون کارفرمایان دولتی مکلف هستند سالانه مبلغی را به عنوان عیدی به کارکنان خود بپردازند.

پرداخت پاداش به کارگران انواع مختلفی دارد. برخی از پاداش ها به صورت سالانه و با عنوان عیدی پرداخت می شود. این مبلغ با توجه به شروع عید باستانی نوروز در ابتدای فروردین معمولا به همراه حقوق اسفند ماه پرداخت می گردد.

 

هزینه مشاوره حقوقی

اما در برخی از مواقع سال نیز پرداخت پاداش به کارگران انجام می شود. این نوع پاداش با توجه به مناسب زمانی یا فعالیتی که شخص انجام داده پرداخت می گردد. تعیین مبلغ این پاداش در اختیار کارفرما می باشد.

منظور از پاداش به کارگران چیست؟

پرداخت پاداش به کارگران می تواند در شکل های مختلفی انجام شود. عیدی یکی از انواع پاداش ها می باشد که در ماده واحده مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران به آن اشاره شده است. این قانون بیان می کند:

کلیه کارفرمایان کارگاههای مشمول قانون کار مکلفند به هر یک از کارگران خود به نسبت یک سال کار معادل شصت روز آخرین مزد، ‌به عنوان عیدی و پاداش بپردازند. مبلغ پرداختی از این بابت به هر یک از کارکنان نبایستی از معادل نود روز حداقل مزد روزانه قانونی تجاوز کند.»

بنابراین پرداخت پاداش به کارگران در قالب عیدی یکی از موارد پاداش است که به صورت سالانه بوده و حداقل و حداکثری برای آن در نظر گرفته می شود. افراد برای آشنایی بیشتر با حق و حقوق خود می توانند به مشاوره حقوقی موسسه حقوقی وکلای تلفنی مراجعه نمایند.

 

مشاوره حقوقی پاداش کارگر

آیا پاداش با عیدی تفاوت دارد؟

همانطور که اشاره شد عیدی و پاداش با یکدیگر متفاوت می باشد. پرداخت پاداش به کارگران در شکل های مختلفی اتفاق می افتد و عیدی جزیی از پاداش است. کارفرما برای پرداخت عیدی الزام قانونی دارد و در صورتی که از آن تخطی نماید کارگر می تواند شکایت خود را در هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما به ثبت برساند.

اما کارفرما در پرداخت سایر پاداش ها مختار است. چنانچه در قرارداد ذکر شده باشد که فعالیت کارگر مشمول پاداش می شود مطالبه آن امکان پذیر است. اما اگر اشاره ای به پاداش در قرارداد نشده باشد کارگر حقی برای دریافت آن نخواهد داشت.

به کدام دسته از کارگران پاداش تعلق می گیرد؟

پرداخت پاداش به کارگران در مناسبت های گوناگون متفاوت می باشد. پاداشی که به عنوان عیدی در ماده واحده قانون مربوط به تعیین عیدی و پاداش سالانه کارگران آمده مشمول تمامی کارگران خواهد شد. در متن این قانون عبارت «کلیه کارفرمایان کارگاه های مشمول اداره کار» مورد تاکید قرار گرفته است. بنابراین کلیه کارگرانی که مشمول اداره کار میشوند مستحق دریافت عیدی هستند.

 

وکیل اداره کار

اما پرداخت پاداش به کارگر در برخی موارد اختیاری است. به طور مثال برخی از واحد های صنعتی و برخی از شرکت ها در مناسبت های مختلف سالانه پاداش هایی را برای کارکنان خود در نظر می گیرد. همچنین با توجه به فعالیت اضافه یا عملکرد مثبت کارگر پاداشی به ایشان تعلق خواهد گرفت.

میزان پاداش کارگران بر چه اساس تعیین می گردد؟

ساعات کاری کارگران و مدت زمان فعالیت ایشان در پرداخت پاداش به کارگران موثر می باشد. عیدی به صورت سالانه تعیین می شود و مبلغ آن به میزان 60 روز از آخرین مزد شخص در هر سال می باشد. در برخی موارد پاداش شخص به صورت ماهانه پرداخت می شود. برای کسانی که مدت فعالیت آنها زیر یک سال است حقوق 5 روز آخرین به ازای هر ماه به ایشان پرداخت می گردد.

در برخی موارد پرداخت پاداش به کارگران به صورت روزانه است. این نوع پرداخت برای کارگرانی است که به صورت روزمزد کار می کنند. افراد برای آشنایی با محاسبه عیدی و پاداش می توانند به مشاوره حقوقی تلفنی مراجعه نمایند.

 

ارتباط در واتس اپ

چه الزامات قانونی برای پرداخت پاداش به کارگران وجود دارد؟

بر اساس قانون پرداخت پاداش به کارگران درباره پاداش هایی مانند عیدی اجباری است. همچنین کارفرما مکلف است در صورت بازنشستگی، فوت، استعفا یا از کارافتادگی کارگر مبلغ مشخصی را به عنوان سنوات به کارگر بپردازد.

با استناد به مصوبات مجلس در سال 1370 کارفرمایان مکلف به پرداخت چنین پاداش هایی هستند. در صورتی که کارفرما به وظیفه خود عمل نکند، کارگر می تواند در هیات تشخیص اداره کار شکایت خود را به ثبت برساند. همچنین به کمک وکیل دیوان امکان طرح دادخواست در دیوان عدالت اداری وجود دارد.

افراد برای پیگیری پرداخت پاداش به کارگران و اطلاع از نحوه محاسبه پرداختی ها می توانند به مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان مراجعه نمایند.

 

مشاوره حقوق کار 
مشاوره دعاوی کارگر و کارفرما
مشاوره حقوقی اداره کار 
مشاوره حقوقی امور اداری 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.