شرایط حقوقی برای سرپرست خانوار

شرایط حقوقی برای سرپرست خانوار

شرایط حقوقی برای سرپرست خانوار

سرپرست خانواده از لحاظ قانونی فردی است که معیشت خانواده را تامین می‌کند، پس می‌تواند هر یک از اعضای خانواده را شامل شود. با این حال، براساس متون دیگر حقوقی، این شخص در درجه اول پدر یا مرد خانه است. در صورتی که این مرد در سرپرستی امور خانواده ناتوان باشد یا به دلیل فوت و مهاجرت دیگر در دسترس نباشد، می‌توان فرد دیگری را جایگزین وی کرد.

انتخاب اینکه فرد جایگزین چه کسی باشد کار سختی نیست. نفر اول مادر خانواده بوده و او باید برای تشکیل پرونده و درخواست سرپرست خانوار با مدارک قانونی خود اقدام کند. در صورتی که مادر هم سن زیادی داشته باشد یا نتواند، دختر یا پسر دیگر خانواده که به سن قانونی رسیده باشند می‌توانند اقدام کنند. با این لازم است تا برای کسب اطلاعات دقیق‌تر مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان اقدام کنید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

سرپرست یک خانوار به چه معناست؟

به طور معمول در خانواده‌ها، پدر سرپرستی خانواده محسوب می‌شود. سرپرست فردی بوده که اداره امور داخل خانه بر عهده وی بوده و هزینه‌های زندگی را تامین می‌کند. در صورتی که پدر خانواده فوت کرده یا از کار افتاده باشد؛ مادر یا مسن‌ترین فرد خانواده مسئولیت اداره امور را برعهده می‌گیرد. بنابراین واژه بی‌سرپرست توهین آمیز بوده و نباید برای خانواده‌هایی که مردی در آن‌ها حضور دارد به کار برده شود.

خانواده بد سرپرست هم به خانواده‌ای گفته می‌شود که والدین آن کارآمدی کافی برای نگهداری از فرزندان را نداشته باشند. به عنوان مثال والدینی که فرزندان زیر سن قانونی داشته و خودشان اعتیاد به مواد مخدر دارند، والدین بد سرپرست نامیده می‌شوند.

نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، خانواده‌های تک نفره بوده که همان فرد سرپرست محسوب می‌شود. بنابراین فرقی ندارد که شما زنی جوان باشید یا میانسال، در صورتی که به تنهایی زندگی می‌کنید سرپرست خود محسوب می‌شوید.

 

زنان سرپرست خانوار

نحوه دریافت گواهی سرپرست خانوار بودن

اتفاقات مختلفی وجود دارد که طی آن ممکن است لازم باشد تا سرپرستی خانوار تغییر کند. در صورتی که به تازگی ازدواج کرده باشید و بخواهید خود را به عنوان سرپرست خانواده معرفی کنید لازم است به یکی از شعب پلیس 10+ مراجعه کنید. مدارک ضروری برای ارائه هم شامل اصل و تصویر سند ازدواج، اصل شناسنامه و اصل کارت ملی هر دو نفر است.

اغلب اوقات تعیین سرپرستی برای خانوار به منظور دریافت یارانه و یا کمک‌های معیشتی است. با این حال فرقی ندارد که دلیل آن چه چیزی باشد، در هر صورت باید به یکی از مراکز پلیس 10+ رجوع شود.

اگر مردی فوت کرده باشد و همسر او بخواهد به صورت قانونی به عنوان سرپرست خانوار معرفی شود لازم است گواهی فوت شخص را به همراه شناسنامه و کارت ملی متوفی و همچنین شناسنامه و کارت ملی خود همراه داشته باشد. طی فرآیند قانونی قیمومیت به این خانوم داده شده و می‌تواند از این به بعد سرپرست جدید باشد.

مشاوره حقوقی تلفنی در خصوص زنان سرپرست خانواده

براساس قوانین حاکم بر کشور، به طور پیش فرض مردان مسئول سرپرستی خانواده محسوب می‌شوند. برای اینکه زنی بتواند سرپرستی خانواده را بر عهده داشته باشد لازم است تا شرایط خاصی برای او حکم فرما باشد. یکی از این شرایط این است که زن مطلقه باشد. فردی که از همسر خود جدا شده و به صورت تنها یا با فرزندانش زندگی می‌کند سرپرست خانواده خود محسوب می‌شود.

علاوه بر این زنانی که همسر معتاد، مریض، از کار افتاده، زندانی، بیکار، مهاجر یا مشغول خدمت باشند، به تنهایی سرپرست خانوار هستند. دخترانی که ازدواج نکرده اما سن قانونی را رد کرده باشند و پدر و جد پدری خود را هم از دست داده باشند می‌توانند با یک مشاوره حقوقی و دریافت راهنمایی‌های لازم برای سرپرستی خانواده خود اقدام کنند.

 

مشاوره حقوقی زنان سرپرست خانوار

شرایط حقوقی لازم برای سرپرست خانوار شدن

برای اینکه بتوانید به عنوان زن سرپرست ثبت نام کنید باید پدر یا همسر ناکارآمدی داشته باشید. در صورتی که همسر یا پدر شما دارای اعتیاد به مواد مخدر باشد، به دلایل مختلفی در زندان بوده و یا از کار افتاده باشد یکی از اعضای خانواده می‌تواند برای سرپرست شدن اقدام کند.

شرایط حقوقی لازم هم برای اینکار این است که اولا فرد به سن قانونی رسیده باشد. علاوه بر این جد پدری او هم فوت شده یا از کار افتاده باشد. خود شخص هم اگر مشغول به کار بوده یا تحت سرپرستی یکی از موسسات مانند کمیته خیریه باشد، می‌تواند برای سرپرستی خانوار شدن اقدام کند. همچنین درآمد ماهیانه این خانواده باید از 40 درصد حداقل دستمزد قانونی وزارت کار هم کمتر باشد.

برخی نکات جزئی‌تر هم در این موقعیت وجود داشته مانند اینکه باید تابعیت جمهوری اسلامی را داشته باشید. اگر از اتباع خارجی هستید هم لازم است تا از مراجع قانونی گواهینامه‌های معتبر و مجوزهای لازم را دریافت کرده باشید.

 

ارتباط در واتس اپ

حوزه اختیارات زنان سرپرست خانوار درامور حقوقی فرزند

زنان سرپرست خانواده با وجود اصلاحات قانونی که در این زمینه انجام شده هنوز هم دچار مشکلات زیادی هستند. یکی از این مشکلات این است که با داشتن گواهی سرپرستی هم بسیاری از کارهای قانونی را نمی‌توانند برای فرزندان خود انجام دهند. یکی از مشکلات مرسوم در این باره برای ثبت نام مدرسه است. بسیاری از مدارس ایران برای ثبت نام کودکان و نوجوانان حتما رضایت نامه والد پدری آن‌ها را درخواست می‌کنند.

فردی که پدر خود را به دلیل ناتوانی یا بی کفایتی از دست داده مجبور است فشار روانی را تحمل کند. این فشار هم روی سرپرست خانواده یعنی مادر وارد شده و هم به فرزندان وارد می‌شود. البته برای برخی از کارها مانند باز کردن حساب یا برخی امور مادر می‌تواند با ارائه مدارک لازم و ضروری خود به شخصه اقدام کند. توصیه‌ای که می‌شود این است که اگر همسر از کار افتاده یا فوت شده‌ای دارید، با مشاوره حقوقی تلفنی برای سرپرست شدن اقدام کنید.

 

حق الوکاله وکیل 
مشاوره حقوقی فرزند 
موارد حضانت 
مشاوره حقوقی خانواده 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

مریم

سلام اگر وضعیت معیشتی خانواده (اعم از مالی و مکان و ...) با مادر خانواده باشد و پدر بیکار باشد مادر برای فرزندان بالای ۱۸سال میتواند درخواست سرپرستی بگیرد؟


حسین

با سلام در خصوص واژه بی سرپرست یا بد سرپرست باید گفت با توجه به اینکه اگر شخصی سرپرست نداشته باشد به عبارتی بدین معنا که سرپرست خود را از دست داده باشد باز هم واژه بی سرپرست تا حدی بی معناست چرا که وقتی شخص میتواند خودش تقاضا داده و سرپرست خود شود عملا این واژه نمی‌تواند آنچنان مورد توجه قرار گیرد .


فریبرز ذوالفقاری

با سلام سرپرست خانواده از لحاظ قانونی فردی است که معیشت خانواده را تامین می‌کند، پس می‌تواند هر یک از اعضای خانواده را شامل شود. با این حال، براساس متون دیگر حقوقی، این شخص در درجه اول پدر یا مرد خانه است. در صورتی که این مرد در سرپرستی امور خانواده ناتوان باشد یا به دلیل فوت و مهاجرت دیگر در دسترس نباشد، می‌توان فرد دیگری را جایگزین وی کرد. انتخاب اینکه فرد جایگزین چه کسی باشد کار سختی نیست. نفر اول مادر خانواده بوده و او باید برای تشکیل پرونده و درخواست سرپرست خانوار با مدارک قانونی خود اقدام کند. در صورتی که مادر هم سن زیادی داشته باشد یا نتواند، دختر یا پسر دیگر خانواده که به سن قانونی رسیده


محمدی

ضمن عرض ادب و احترام اخلاق و برخورد مناسب همکاران و پرسنل شما واقعا یکی از نکات قوت موسسه وکیل تلفنی است قطعا فردی که دچار مشکل شده به قدر کافی در اضطراب هست که نیاز دارد با یک فرد باحوصله و آرام صحبت کند آرامش مهم ترین کمکی بود که مشاور شما در مشاوره تلفنی به من هدیه داد براتون آرزوی موفقیت دارم


محمد

به طور معمول در خانواده‌ها، پدر سرپرستی خانواده محسوب می‌شود. سرپرست فردی بوده که اداره امور داخل خانه بر عهده وی بوده و هزینه‌های زندگی را تامین می‌کند. در صورتی که پدر خانواده فوت کرده یا از کار افتاده باشد؛ مادر یا مسن‌ترین فرد خانواده مسئولیت اداره امور را برعهده می‌گیرد


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، یکی از موضوعاتی که در جامعه ایرانی با آن سرو کار داریم مساله بی سرپرستی یا بد سرپرستی برای خانواده های بی بضاعت است که مشکلات فراوانی را برای اعضای این خانواده ها به وجود می آورد . از مشکلات اجتماعی گرفته تا تامین معیشت این افراد، اما یکی از مشکلاتی که به لحاظ اداری و حقوقی آنها را تحت فشار قرار می دهد این نکته است که در نبود پدر ، تکلیف دیگر اعضای خانواده چیست؟ برای دریافت یک بن خرید یا اشتراک آب و برق و سهمیه فرزندان چه باید کرد؟ درچنین مواقعی برای جایگزین نمودن سرپرست خانوار مادر خانواده یا فرد مسنی که در این بین وجود دارد می تواند به دفتر پلیس بعلاوه ده مراجعه کرده و جایگزین فرد قبلی شود . البته افرادی که به تنهایی زندگی می کنند نیز می توانند از چنین شرایطی بهره مند گردند و تفاوتی نمی کند که یک مرد تنها باشد یا یک زن، برای دانستن دیگر جزئیات نیز می توانید با موسسه وکیل تلفنی تماس گرفته و مشکل خویش را بر طرف نمائید.


محسن جعفری

مسائل مربوط به سرپرستی خانواده ، و اطلاع از حقوق و تکالیف در این حوزه ، از موارد مبتلابه در جامعه میباشد و مشاوره در این موارد برای احقاق حق امری ضروری است


Mohamad sheykhi

به طور معمول در خانواده‌ها، پدر سرپرستی خانواده محسوب می‌شود. سرپرست فردی بوده که اداره امور داخل خانه بر عهده وی بوده و هزینه‌های زندگی را تامین می‌کند. در صورتی که پدر خانواده فوت کرده یا از کار افتاده باشد؛ مادر یا مسن‌ترین فرد خانواده مسئولیت اداره امور را برعهده می‌گیرد. بنابراین واژه بی‌سرپرست توهین آمیز بوده و نباید برای خانواده‌هایی که مردی در آن‌ها حضور دارد به کار برده شود. خانواده بد سرپرست هم به خانواده‌ای گفته می‌شود که والدین آن کارآمدی کافی برای نگهداری از فرزندان را نداشته باشند. به عنوان مثال والدینی که فرزندان زیر سن قانونی داشته و خودشان اعتیاد به مواد مخدر دارند، والدین بد سرپرست نامیده می‌شوند. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید، خانواده‌های تک نفره بوده که همان فرد سرپرست محسوب می‌شود. بنابراین فرقی ندارد که شما زنی جوان باشید یا میانسال، در صورتی که به تنهایی زندگی می‌کنید سرپرست خود محسوب می‌شوید.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.