شرایط حقوقی برای منع اشتغال زنان تحصیل کرده

شرایط حقوقی برای منع اشتغال زنان تحصیل کرده

شرایط حقوقی برای منع اشتغال زنان تحصیل کرده

منع اشتغال زنان مسئله ای است که در برخی موارد موجب اختلافات خانوادگی می شود. شرایط حال حاضر جامعه به گونه ای است که زنان تمایل بیشتری به انجام فعالیت های بیرون از منزل دارند. در تمام دوران ها زن به عنوان یکی از ارکان مهم خانواده مشغول فعالیت های مخصوص به خود بوده است. به عبارت دیگر زن هیچ گاه بیکار نبوده و نخواهد بود. اما در حال حاضر پیشرفت تکنولوژی و پدیدار شدن اندیشه های جدید باعث شده که شاهد اشتغال زنان در بیرون از منزل باشیم.

منع اشتغال زنان در برخی موارد پایه ی منطقی ندارد. مشاغلی هستند که حضور زنان در آن ضروری است. بنابراین نمی توان برای مسئله اشتغال زنان یک قاعده کلی در نظر گرفت. در صورت بروز اختلاف افراد می توانند با انجام مشاوره حقوقی مشکلات خود را حل و فصل نمایند.

 

هزینه مشاوره حقوقی

مدارک لازم برای نگارش لایحه منع اشتغال زن

منع اشتغال زنان در میان برخی زوجین ایجاد اختلاف می کند. زن با توجه به تحصیلات دانشگاهی که انجام داده، با در نظر گرفتن استقلال مالی خود و با توجه به تفکراتی که درباره کار کردن در بیرون از منزل دارد می خواهد که به شغل مورد علاقه خود بپردازد. در طرف دیگر مرد با در نظر گرفتن شرایط زندگی مشترک، نیاز به حضور زن در منزل و تمایل به عدم فعالیت زن در صحنه اجتماع با شغل زن مخالفت می کند.

در چنین شرایطی برای نگارش لایحه منع اشتغال زنان باید به سراغ وکیل متخصص رفت. وکیل با توجه به اظهارات موکل خود و با در دست داشتن مدارک و مستندات محکمه پسند دفاعیات خود را ارائه خواهد کرد.

برای نگارش لایحه منع اشتغال زنان شهادت شهود و مستندات مرد درباره مشکلات موجود مورد بررسی قرار می گیرد. عدم حضور زن در منزل می تواند هم برای مرد و هم برای فرزندان زحمت فراوانی ایجاد کند. در صورتی که این مشکلات چرخ زندگی مشترک را زمین گیر نماید مرد می تواند برای جلوگیری از اشتغال همسر خود اقدام کند.

 

اشتغال زنان

هزینه نگارش لایحه منع اشتغال زن

نگارش لایحه منع اشتغال زنان هزینه های مربوط به خود را دارد. اختیار کردن وکیل خانواده نیازمند پرداخت حق الوکاله می باشد. افراد باید از طریق مشاوره حقوقی تلفنی اطلاعات لازم درباره نحوه پیگیری پرونده را جویا شوند. موسسه حقوقی وکلای تلفنی با معرفی وکلای مجرب کمک می کند که افراد با صرف هزینه اندک و در کوتاه ترین زمان به نتیجه دلخواه خود برسند.

ادله محکمه پسند برای منع اشتغال زن

وکیل در جریان پیگیری پرونده منع اشتغال زنان به مواد قانونی مختلف استناد خواهد کرد. ماده 1117 قانون مدنی این اختیار را برای مرد در نظر گرفته است که در صورتی که شغل زن مخالف مصلحت خانواده و حیثیت زوجین باشد مرد از ادامه آن جلوگیری نماید.

برای نگارش لایحه منع اشتغال زنان از شهادت شهود، گزارش مطلعین و گزارش کارشناس درباره وضع زندگی زناشویی زوجین استفاده خواهد شد. در مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان برای موکل شرح داده می شود که باید از چه مدارک و مستندات در جریان دفاع از خود بهره گیرد.

 

ارتباط در واتس اپ

مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست منع اشتغال زن

دادگاه خانواده مرجع صالح برای رسیدگی به درخواست منع اشتغال زنان است. در مواردی که عدم اشتغال زن موجب خسارت مدنی به کارفرما شود شخص می تواند علیه کارمند یا کارگر خود در دادگاه حقوقی یا هیأت حل اختلاف کارگر و کارفرما شکایت کند. در صورتی که عدم اشتغال زن موجب فسخ قرارداد و وارد شدن خسارت شود زن باید این خسارت را تادیه نماید.

چگونگی اجرای حکم منع اشتغال زوجه

پس از ارائه دادخواست منع اشتغال زنان دادگاه موضوع را مورد بررسی قرار خواهد داد. در صورتی که مدارک و مستندات زوج را کافی بداند حکم عدم اشتغال زن را صادر می کند. زوجه ملزم به اجرای دستورات دادگاه است. در صورتی که زن از این دستور سرپیچی نماید ضمانت اجرایی که دادگاه برای آن در نظر گرفته طلاق است.

به عبارت دیگر پس از صدور حکم منع اشتغال زنان زن ناشزه شناخته می شود و حق دریافت نفقه را ندارد. همچنین مسیر دادرسی برای صدور حکم طلاق زن هموار تر خواهد شد.

 

وکیل دادگستری خانواده 
مشاوره حقوقی قبل از خواستگاری
مشاوره حقوقی ازدواج 
مشاوره حقوقی خانواده 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

سعید ربیعی

با سلام و احترام در مورد حق اشتغال زن باید گفت که چنانچه این حق در سند ازدواج و در هنگام عقد توسط زوجین امضا شده باشد به معنای پذیرش این حق برای زن از طرف زوج بوده و لازم الاجرا می باشد و چنانچه در دفتر عقدنامه این حق به زن داده نشده باشد نمی توان زن را از کار کردن بازداشت مگر اینکه کاری که به انجام می دهد بنا به مصلحت خانواده نبوده و با حیثیت و مقتضیات خانواده دارای تعارض باشد که در این صورت مرد میتواند با تنظیم دادخواست مبنی بر تقاضای منع اشتغال زوجه از دادگاه این مهم را مطرح نمود �ید پس از بررسی به این نتیجه می‌رسد که اگر کار کار با حیثیت شوهر و خانواده در تضاد باشد و اصولاً نیاز به انجام این شغل از طرف زوجه نباشد حکم مبنی بر عدم اشتغال زوجه را صادر خواهد کرد و چنانچه زوجه از این حکم تمکین نکند ضمانت اجرای آن این است که نه تنها وی به دلیل ناشزه تلقی شدن محروم از دریافت نفقه از تاریخ عدم تمکین از حکم خواهد شد بلکه راه برای درخواست طلاق از جانب زوج نیز هموارتر خواهد بود. سعید ربیعی کارشناسی ارشد حقوق جزا و جرم شناسب


فریبرز ذوالفقاری

با سلام ماده 1117 قانون مدنی این اختیار را برای مرد در نظر گرفته است که در صورتی که شغل زن مخالف مصلحت خانواده و حیثیت زوجین باشد مرد از ادامه آن جلوگیری نماید. برای نگارش لایحه منع اشتغال زنان از شهادت شهود، گزارش مطلعین و گزارش کارشناس درباره وضع زندگی زناشویی زوجین استفاده خواهد شد


حسین سیفی

در خصوص منع اشتغال زن توسط شوهر باید توجه داشت این موضوع برای فرضی است که شغل زن منافی با مصالح خانوادگی باشد و توسط دادگاه احراز شود هر چند متقابلاً همین حق برای زن نیز وجود دارد که البته منوط به این امر است که منع اشتغال مرد به سازمان اقتصادی خانواده آسیب نرساند


Mohamad sheykhi

طبق ماده 1117 قانون مدنی « شوهر می تواند زن خود را از حرفه یا صنعتی كه منافی مصالح خانوادگی یا حیثیات خود یا زن باشد منع كند. ». ماده 18 قانون حمایت خانواده مصوب 1353 نیز مقرر می دارد: « شوهر می تواند با تایید دادگاه زن خود را از اشتغال به هر شغلی كه منافی مصالح خانوادگی یا حیثیت خود با زن باشد منع كند. زن نیز می تواند از دادگاه چنین تقاضایی را به نماید. دادگاه در صورتی كه اختلالی در امر معیشت خانواده ایجاد نشود موجبات منع اشتغال مرد به شغل مذكور را فراهم می آورد.


پوریا

من و خانمم دارای یک فرزند دختر 2 ساله ایم و در حال حاضر قریب به 4 ماه است منزل مشترک را ترک کرده و دختر بچه را نزد بنده گذاشته بدون اینکه حتی یکبار به این طفل معصوم سری بزند ، طی رای دادگاه ایشان ناشزه شد . حالا میخواهد سرکار برود و ادامه تحصیل بدهد! چطور و از چه طریقی میتونم ایشان را منع کار و منع تحصیل و منع مسافرت کنم با توجه به اینکه ناشزه هم شده است ؟؟؟ اگر به منع کارو تحصیل و مسافرت هم اعتنا نکند و کار خودش را بخواهد انجام دهد آیا جرمی مرتکب شده که دادگاه او را مجازات کند یا خیر ؟ ممنون میشم راهنمایی کنید


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.