شرایط حقوقی ازدواج دوم مرد با وجود همسر اول

شرایط حقوقی ازدواج دوم مرد با وجود همسر اول

شرایط حقوقی ازدواج دوم مرد با وجود همسر اول

شرایط حقوقی ازدواج دوم مرد با وجود همسر اول

ازدواج مجدد زوج با وجود زن اول، یکی از مهم­ترین معضلات اجتماعی است که دغدغه و نگرانی افراد زیادی می باشد. مسئله ازدواج مجدد مرد تنها به کشور ما محدود نمی­شود. این موضوع در برخی کشورها مورد استقبال قرار گرفته و در برخی دیگر به شدت نهی شده است. رواج این مسئله به ویژه در دنیای پر هیاهوی امروز ما را بر آن داشته است که در ادامه به موشکافی این موضوع در قانون ایران بپردازیم. تا پایان با ما همراه باشید که به همراهیتان دلگرمیم!

 

چارت هزینه های مشاوره حقوقی

در چه صورت مرد می­تواند زن دوم اختیار کند؟

 بر اساس ماده 56 قانون حمایت از خانواده مصوب سال 1391؛ امکان ازدواج مجدد مرد بدون اذن همسر اول وی میسر نمی­باشد. در صورتی که مرد بدون اجازه همسر اول و اذن دادگاه زن دوم اختیار نماید، هر کدام از زوجین که نسبت به ثبت این ازدواج درخواست نمایند، دادگاه قرار عدم استماع دعوی را صادر نموده و رسیدگی به چنین موضوعی را در دستور کار خود قرار نمی­دهد. بنابراین می­توان نتیجه گرفت که ثبت ازدواج مجدد مرد بدون اجازه دادگاه امکان پذیر نمی­باشد.

بر اساس قوانین موجود امکان ازدواج مجدد مرد با وجود زن دوم میسر نیست؛ مگر در مواردی که در ادامه آورده شده اند:

  • رضایت کامل همسر اول
  • عدم توانایی همسر اول در انجام وظایف زناشویی
  • عقیم بودن همسر اول
  • عدم تمکین همسر اول از شوهر بر اساس حکم دادگاه
  • ترک زندگی خانوادگی از جانب همسر اول برای مدت زمان 6 ماه
  • غایب شدن همسر اول برای مدت یک سال
  • ابتلای همسر اول به جنون و بیماری های صعب العلاج
  • ابتلای همسر اول به هر گونه اعتیاد مضر حال خانواده بنا به تشخیص دادگاه
  • محکومیت قطعی همسر اول در جرایم عمدی به مجازات یک سال زندان
  • سوء رفتار یا سوء معاشرت همسر اول به گونه ای که باعث غیر قابل تحمل شدن زندگی برای مرد گردد.

 

کسب اجازه ازدواج مجدد

آیا ازدواج دوم مرد بدون اذن همسر اول قانونی است؟

در قانون مدنی آمده است که ازدواج مجدد مرد بدون اذن همسر اول ضمانت اجرایی دارد. این بدان معنی است که مرد می تواند بدون اذن همسر اولش نسبت به انجام ازدواج دائم یا موقت اقدام نماید. اما امکان ثبت محضری ازدواج دوم میسر نمی باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که انجام ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر اول او امکان پذیر است، اما اولا؛ این ازدواج قابل ثبت شدن نیست و دوما؛ این موضوع موجب حصول وکالت حق طلاق برای زوجه می گردد.  فراموش نکنید که ثبت محضری ازدواج مجدد مرد تنها در صورتی امکان پذیر است که یا رضایت همسر اول جلب شده باشد و یا ازدواج مجدد مرد به یکی از دلایل ده گانه فوق الذکر تایید شده توسط دادگاه صورت پذیرفته باشد.

آیا ازدواج دوم مرد بدون رضایت زن اول می تواند دلیل خوبی برای طلاق زوجه باشد؟

در صورتی که زن اول ثابت نماید که همسرش بدون اجازه و رضایت وی اقدام به ازدواج مجدد نموده است، به استناد بند 12 شروط موجود در سند ازدواج می تواند تقاضای طلاق داده و در صورت تمایل مهریه اش را نیز وصول نماید. چرا که با تحقق این بند از شروط ضمن عقد زن، وکیل زوج در طلاق خواهد بود. اما در صورتی که مرد بند 12 شروط عقدنامه را امضا نکرده باشد، همسر اول قادر است با استناد به بند 10 ماده 8 قانون حمایت از خانواده مصوب 1353 و از طریق اثبات عسر و حرج از دادگاه تقاضای طلاق نماید.

 

اموزش انتخاب شوهر

مجازات ازدواج مجدد بدون اذن دادگاه

در صورت عدم رضایت همسر اول مبنی بر ازدواج مجدد مرد و در صورت خودداری همسر اول از ایفای وظایف زناشویی، ترک زندگی خانوادگی برای مدت 6 ماه و... دادگاه اجازه ازدواج مجدد مرد را صادر می نماید. مرد موظف است برای تجدید فراش دادخواستی را به طرفیت همسر اول خود تنظیم نموده و دلایل و علل تقاضای خود را تسلیم دادگاه نماید.  در چنین شرایطی دادگاه وقت رسیدگی تعیین نموده یک نسخه از دادخواست مرد را برای همسر اول او ارسال می نماید تا به این دادخواست پاسخ داده و یا خود را برای حضور در جلسه دادگاه مهیا کند. سپس دادگاه به تحقیق از همسر اول مرد و احراز توانایی مالی او و اجرای عدالت بین همسران می پردازد. در صورتی که مرد فاقد توانایی مالی بوده و زن نیز قادر و متمایل به اجرای وظایف زناشویی باشد، دادگاه با درخواست ازدواج مجدد مرد مخالفت خواهد نمود.  مردانی که بدون اجازه دادگاه نسبت به انجام ازدواج مجدد اقدام می نمایند، محکوم به حبس تا یک سال خواهند شد.

 

مجازات مرد متاهل در صورت عدم ثبت ازدواج دائم خود با زن دوم

اگر مردی موفق به کسب رضایت همسر اول خود مبنی بر ازدواج مجدد نشده و دادگاه نیز با دلایل و علل تقاضای وی برای ازدواج مجدد موافقت ننماید، اما با این حال همسر دوم اختیار کرده و واقعه ازدواج را به ثبت نرساند، مجرم محسوب شده و محکوم به حبس تا یک سال خواهد شد.

ارتباط واتس اپی

مجازات سر دفتران در صورت ثبت ازدواج دوم بدون اذن دادگاه

مطابق با ماده 56 قانون حمایت از خانواده سر دفتران حق ثبت ازدواج مجدد مرد بدون اذن دادگاه را نخواهند داشت. بر این اساس اگر سر دفتری بدون اخذ گواهی، اجازه نامه یا حکم صادر شده از سوی دادگاه مبنی بر امکان ازدواج مجدد مرد اقدام به ثبت واقعه ازدواج مجدد وی نماید، محکوم به محرومیت از اشتغال به سر دفتری و مجازات اسلامی خواهد شد.

شرایط ازدواج مجدد مرد در مدت عده

تنها شرط ازدواج مجدد برای زنانی که همسرشان فوت نموده و یا جدا شده اند، این است که 3 ماه عده پس از جدایی را نگاه دارند. امکان ازدواج مجدد پس از دیدن عده سوم برای زن میسر می باشد. مردان نیز در مورد ازدواج با زن مطلقه لازم است منتظر بمانند تا سه ماه عده زن به پایان برسد و سپس نسبت به عقد وی اقدام کنند.  برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی  استفاده نمایید. با وجود وکیل تلفنی هیچ کدام از سوالات حقوقی شما بی پاسخ نخواهند ماند!

 

نگارش دادخواست ابطال واقعه ازدواج
نگارش دادخواست طلاق از سمت زوجه
حکم پیشنهاد ازدواج به زن متاهل 
مشاوره حقوقی ازدواج سفید
درباره ما 

سوالات متداول

آیا ازدواج مجدد بدون اذن همسر اول قانونی می باشد؟

ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر اول به خودی خود جرم محسوب نمی شود. این عدم ثبت واقعه ازدواج است که جرم شناخته می شود. در صورتی که دادگاه شرایط مرد را تایید نماید، او می تواند بدون رضایت همسر اولش همسر دوم اختیار نموده و واقعه ازدواج را ثبت کند.

آیا زوجه به دلیل ازدواج مجدد مرد بدون رضایت و اذن وی می تواند تقاضای طلاق بدهد؟

بله، در صورتی که زوج بند 12 شروط عقدنامه را امضا کرده باشد و زوجه اثبات کند همسرش بدون اذن او مجددا ازدواج نموده، می تواند تقاضای طلاق داده و در صورت تمایل مهریه را نیز وصول کند.

مجازات ازدواج مجدد مرد بدون اذن دادگاه چیست؟

اگر مرد بدون کسب رضایت زن اول و کسب اجازه از دادگاه اقدام به ازدواج مجدد کند، محکوم به حبس تا یک سال خواهد شد.

مجازات مرد متاهل در صورت عدم ثبت ازدواج دائم خود با زن دوم چیست؟

در این شرایط مرد مجرم شناخته شده و به حبس تا یک سال محکوم می گردد.

مجازات سردفتران در صورت ثبت ازدواج مجدد بدون اذن دادگاه چیست؟

اگر سردفتری اقدام به ثبت ازدواج دوم بدون اجازه دادگاه نماید، به محرومیت از اشتغال به سر دفتری و مجازات اسلامی محکوم می گردد. 


سوالات متداول

نظرات

ملیکا محبوبی

کاربران گرامی می توانند در هر ساعت از شبانه روز از خدمات مشاوره حقوقی آنلاین و تلفنی موسسه وکیل تلفنی با کادری مجرب و ماهر بهره مند شوند


سحر نیک پور

سلام و عرض ادب،در قانون مدنی آمده است که ازدواج مجدد مرد بدون اذن همسر اول ضمانت اجرایی دارد. این بدان معنی است که مرد می تواند بدون اذن همسر اولش نسبت به انجام ازدواج دائم یا موقت اقدام نماید. اما امکان ثبت محضری ازدواج دوم میسر نمی باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که انجام ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر اول او امکان پذیر است، اما اولا؛ این ازدواج قابل ثبت شدن نیست و دوما؛ این موضوع موجب حصول وکالت حق طلاق برای زوجه می گردد. فراموش نکنید که ثبت محضری ازدواج مجدد مرد تنها در صورتی امکان پذیر است که یا رضایت همسر اول جلب شده باشد و یا ازدواج مجدد مرد به یکی از دلایل ده گانه فوق الذکر تایید شده توسط دادگاه صورت پذیرفته باشد.جهت اطلاعات بیشتر لطفا با موسسه تماس بگیرید.


غلامحسین کهراری

با سلام ازدواج مجدد در قوانین ما دارای شرایطی است که در صورتی که مرد واجد این شرایط باشد می تواند برای ازدواج مجدد اقدام نماید. در برخی از کشورها وجود چند همسر برای مرد امری معمولی و قانونی قلمداد می گردد، در کشور ما قانونگذار ضمن توجه خاص به موضوع خانواده و حقوق زنان تنها در برخی از شرایط ازدواج مجدد را برای مرد قانونی و معتبر شناخته است، شرایطی که با رعایت آنها مرد می تواند به صورت قانونی برای ازدواج مجدد اقدام نماید، به صورت شرایط ده گانه در قوانین مربوط به خانواده موجود می باشد. برای ازدواج مجدد نیاز به اجازه همسر اول می باشد و مرد نمی تواند بدون کسب اجازه قانونی از همسر اول برای ازدواج مجدد اقدام نماید. در صورتی که مرد بدون اجازه همسر اول برای ازدواج مجدد اقدام کند، چنانچه ازدواج مجدد خود را ثبت ننموده باشد مشمول مجازات حبس یکساله می باشد. مجازات دفاتر ثبت ازدواج در صورتی که اقدام به ثبت ازدواج مجدد برای مرد بنمایند بدون اینکه اجازه همسر اول وجود داشته باشد هم مشمول مجازات حبس برای رئیس دفتر خواهد بود. قانون حمایت از خانواده در مواردی که زن اقدام به ترک منزل نموده باشد و به دلیل عدم تمکین محکوم شده باشد، طبق شرایطی ازدواج مجدد برای مرد را بلامانع و قانونی می داند. برخی از بیماریهایی که در شرایط ده گانه ذکر گردیده است و مربوط به زن می باشد، موجب می شود تا مرد با اثبات آنها بتواند برای ازدواج مجدد اقدام نماید. ازدواج مجدد در قوانین ما طبق توضیحات ارائه شده فقط با اذن همسر اول و یا با داشتن یکی از شروط ده گانه و با اجازه دادگاه قانونی و معتبر است. کلیه امورات حقوقی و سوالات راجع به ازدواج مجدد و شرایط قانونی موجود در این زمینه را از وکلای متخصص موسسه وکیل تلفنی به صورت مشاوره های تلفنی با کمترین هزینه و وقت دریافت نمائید.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام خدمت مجموعه وکیل تلفنی .در قانون مدنی آمده است که ازدواج مجدد مرد بدون اذن همسر اول ضمانت اجرایی دارد. این بدان معنی است که مرد می تواند بدون اذن همسر اولش نسبت به انجام ازدواج دائم یا موقت اقدام نماید. اما امکان ثبت محضری ازدواج دوم میسر نمی باشد. بنابراین می توان نتیجه گرفت که انجام ازدواج مجدد مرد بدون اجازه همسر اول او امکان پذیر است، اما اولا؛ این ازدواج قابل ثبت شدن نیست و دوما؛ این موضوع موجب حصول وکالت حق طلاق برای زوجه می گردد. فراموش نکنید که ثبت محضری ازدواج مجدد مرد تنها در صورتی امکان پذیر است که یا رضایت همسر اول جلب شده باشد و یا ازدواج مجدد مرد به یکی از دلایل ده گانه فوق الذکر تایید شده توسط دادگاه صورت پذیرفته باشد


Mohamad sheykhi

در ماده ۱۷ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۳ ازدواج موقت بدون اجازه همسر اول و ازدواج دائم بدون اذن همسر را جرم معرفی کرده و برای آن مجازات تعیین شده بود اما بعد از انقلاب بر طبق نظریه شورای نگهبان این ماده قانونی غیر شرعی اعلام شد. در حال حاضر قانونی که در این خصوص حاکم است ماده ۴۹ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ می باشد. بر طبق این ماده عدم ثبت ازدواج دائم جرم بوده و مجازات آن جزای نقدی درجه پنج یا حبس تعزیری درجه هفت می باشد. بنابراین اولا مطلق ازدواج مجدد بدون اجازه همسر یا دادگاه جرم نیست. ثانیا عدم ثبت ازدواج موقت بدون اجازه همسر و بدون ثبت هم جرم نیست. ثالثا اگر مردی حتی بدون اجازه دادگاه یا همسر اول به هر طریقی! ازدواج را ثبت کند، جرم عدم ثبت واقعه نکاح دائم را مرتکب نشده است. رابعا در فرض که مردی بدون اجازه دادگاه و همسر، ازدواج دائم کند بدون این که ثبت کرده باشد، برای همسر دوم جرمی متصور نیست و مجازات مربوط به زوج است. فارغ از بحث کیفری اما زن اول با اثبات ازدواج مجدد شوهر بدون اجازه خود می تواند به استناد بند ۱۲ شروط عقدنامه تقاضای طلاق کند و در صورت تمایل علاوه بر طلاق می تواند مهریه را هم وصول نماید. زیرا با تحقق این بند از شروط ضمن عقد، زن وکیل زوج در طلاق می گردد اما اگر شوهر شرط مذکور را امضاء نکرده باشد زوجه می تواند از طریق اثبات عسر و حرج و البته استناد به بند ۱۰ ماده ۸ قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۵۳ از دادگاه تقاضای طلاق کند.


فاطمه موسوی نژاد

با سلام و درود طبق ماده 56 قانون حمایت خانواده مصوب سال 91، مرد نمی تواند بدون اذن همسر اول خود اقدام به ازدواج مجدد کند. اگر مردی بدون اذن همسر اول و اجازه دادگاه اقدام به ازدواج مجدد کند، وبرای ازدواج مجدد باید حتما شرایطی وجود داشته باشد تا دادگاه اجازه ازدواج مجدد بدهد که عبارتند از رضایت همسر اول، عدم قدرت همسر اول به ایفای وظایف زناشویی، عدم تمکین زن از شوهر مطابق با حکم دادگاه، ابتلای زن به جنون یا امراض صعب‌العلاج، محکومیت قطعی زن در جرایم عمدی به مجازات یک سال زندان یا جزای نقدی که بر اثر عجز از پرداخت منجر به یک سال بازداشت شود، ابتلای زن به هرگونه اعتیاد مضر حال خانواده به تشخیص دادگاه، سوء رفتار یا سوء معاشرت زن به حدی که ادامه‌ زندگی را برای مرد غیر قابل تحمل کند، ترک زندگی خانوادگی از طرف زن به مدت 6 ماه، عقیم بودن زن و.. برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر بهتر است کاربران عزیز با سایت وکیل تلفنی تماس بگیرند وسالاد خود را در این مود بپرسند


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.