مشاوره حقوقی صدور قرار منع تعقیب

مشاوره حقوقی صدور قرار منع تعقیب

مشاوره حقوقی صدور قرار منع تعقیب

مشاوره حقوقی صدور قرار منع تعقیب

اگر با مسائل حقوقی آشنا باشید، حتما نام قرار منع تعقیب را شنیده‌اید. به نظر شما صدور قرار منع تعقیب در چه مواقعی انجام می‌شود؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید که حکم‌هایی که دادگاه صادر می‌کند در دو دسته قرار می‌گیرد که عبارتند از قرار و حکم. قرار منع تعقیب هم یکی از این قرارهاست که در دادسراها صادر می‌شود. خوب است بدانید که این قرار معمولا در دو موقعیت صادر می‌شود. ما در این مقاله به نکات حائز اهمیتی درباره صدور قرار منع تعقیب و همچنین مشاوره حقوقی در وکیل تلفنی خواهیم پرداخت. 

 

مشاوره حقوقی قرار منع تعقیب

منع تعقیب چیست؟

برای پاسخ به این سوال پر اهمیت، ابتدا باید با انواع قرارها در دادگاه حقوقی آشنا شوید. قرارها در دادگاه به دو دسته تقسیم می‌شوند: قرار مقدماتی و قرار نهایی. قرار مقدماتی به قراری گفته می‌شود که در آن پرونده آماده صدور در دادرسی است. قرار نهایی نیز قراری است که پرونده توسط مرجع دیگری صدور می‌شود و از اختیارات مرجعی که در حال رسیدگی است، خارج می‌شود. قرار منع تعقیب در گروه قرارهای نهایی قرار می‌گیرد و مطابق با ماده 278 در قانون آیین دادرسی کیفی که در سال 1392 تصویب شده است، در مورد تصریح قانون گذار می‌باشد. آیا شما هم با این قرار در دادسرا مواجه شده‌اید؟ اگر چنین است باید بدانید که از طریق دریافت یک مشاوره حقوقی آنلاین می‌توانید اطلاعات کافی را در این باره به دست آورید. برای دریافت مشاوره آنلاین درباره صدور قرار منع تعقیب اعتماد به وکلای خبره وکیل تلفنی بهترین انتخاب است.

 

چارت هزینه مشاوره حقوقی

منع تعقیب چه زمانی صادر می‌شود؟

  مطابق با ماده 278، قرار منع تعقیب در دو مورد صادر می‌شود.

1. متهم عملی انجام داده باشد که آن عمل جرم نباشد.

برای توضیح درباره این مورد باید بدانید که یک عمل زمانی جرم است که قانون آن را جرم بداند و مرتکب آن عمل را زمانی می‌توان مجازات کرد که قانون برای آن عمل مجازاتی تعیین کرده باشد. با توجه به این موضوع در برخی از موارد فرد عملی مرتکب می‌شود که قانون آن را جرم نمی‌داند و مجازات کیفری برای آن در نظر نگرفته است. بنابراین در چنین شرایطی که نمی‌توان متهم را مجازات کرد، صدور قرار منع تعقیب صورت می‌گیرد.

2. متهم عملی انجام داده باشد و دلایل کافی از ناحیه متهم برای ارتکاب جرم وجود نداشته باشد.

برای توضیح این مورد باید بدانید که برای اثبات جرم چندین ادله وجود دارد که عبارتند از: شهادت، تعقیب، سوگند، قسامه، اقرار و در برخی از موارد علم قاضی. با توجه به این موضوع اگر حداقل یکی از این ادله‌ها برای اثبات جرم وجود نداشته باشد، آنگاه نمی‌توان جرم را ثابت کرد و بایستی اقدام به صدور قرار منع تعقیب کرد.

آیا قرار منع تعقیب قابل اعتراض است؟

بله قرار تعقیب قراری است که اعتراض به آن مجاز می‌باشد اما خوب است بدانید که اعتراض به این قرار قوانین و مقرراتی دارد. این مقررات در مواد 277 و 270 قانون دادرسی کیفی لحاظ شده است. برخی از این قوانین عبارتند از:

1. مهلت اعتراض به این قرار محدود است و برای افراد ساکن ایران 10 روز بوده و افراد خارج از کشور تا 1 ماه می‌توانند به صدور قرار منع تعقیب اعتراض کنند.

2. برای اعتراض به این قرار می‌توانید از طریق سامانه ثنا اقدام کنید و با پر کردن فرم‌های مخصوص، اعتراض خود نسبت به قرارداد منع تعقیب را ثبت کنید.

3. این قرار مانند قرار موقوفی تعقیب جز قرارهای قابل اعتراض و غیر قطعی است.

4. تنها دادگاهی که به اصل جرم رسیدگی می‌کند، صلاحیت رسیدگی به قرار منع تعقیب را دارد.

5. چنانچه دادگاه اعتراض به قرار منع تعقیب را موجه تلقی کند، آنگاه قرار جلب دادرسی صادر می‌شود و متهم به دادسرا احضار خواهد شد.

6. رسیدگی و تصمیم دادگاه درباره این اعتراض قطعی است مگر آن که جرم دارای شرایط زیر باشد: جرایم موجب حبس ابد، مجازات سلب حیات، مجازات تعزیری، مجازات قطع عضو

مشاوره حقوقی  کیفری

آیا صدورقرار منع تعقیب شامل اعتبار امر قضاوت شده است؟

درباره اعتبار امر قضاوت شده چه می‌دانید؟ در پاسخ به این سوال باید بدانید که به موجب اعتبار امر قضاوت شده، مراحل مختلفی نظیر محاکمه، طرح مجدد و... در برخی از احکام دارای مجوز قانونی نمی‌باشد.  بر اساس این قاعده چنانچه دعوا مطرح شده باشد و رای برای آن هم صادر شده باشد، آن شخص نمی‌تواند مجددا برای اعتراض به حکم همان دعوا را مطرح کند. درباره قرار منع تعقیب و اعتبار امر قضاوت شده باید بدانید که صدور قرار منع تعقیب شامل اعتبار امر قضاوت شده می‌شود. بنابراین به دلیل جرم نبودن عمل در این قرارها، اعتبار امر قضاوت شده پس از قطعیت قرار بیان می‌شود و نمی‌توان مجددا متهم را به دلیل همان اتهام تعقیب کرد. همچنین این قرار به دلیل عدم کافی بودن دلایل و یا حتی نبود آن‌ها، دارای اعتبار قضاوت شده است و با همان دلایل قبلی نمی‌توان دوباره فرد را متهم کرد. خوب است بدانید که اگر دلایل جدیدی کشف شود، امکان تعقیب مجدد مجرم وجود خواهد داشت. برای دریافت مشاوره حقوقی شبانه روزی می‌توانید از طریق سایت وکیل تلفنی اقدام کنید. 

مرجع اعتراض به قرار منع تعقیب کجاست؟

برای اعتراض به قرار منع تعقیب بایستی فرد شرایط و قوانین فوق را رعایت کند. در واقع همانطور که گفته شد مهلت اعتراض به قرار منع تعقیب محدود می‌باشد و بایستی این مهلت قانونی را در نظر گرفت. اعتراض به صدور قرار منع تعقیب نحوه بیان خاص خود را دارد و فرد برای اعتراض باید به دفاتر خدمات قضایی منطقه خود مراجعه کند. شاکی پرونده پس از مراجعه به دفاتر خدمات قضایی باید فرم مخصوص به اعتراض و پیوست لایحه را تکمیل کند و سپس اعتراض خود را به ثبت برساند. همچنین باید بدانید که این اعتراض از دو طریق آنلاین و ابلاغ الکترونیک صورت می‌گیرد. مرجع الکترونیک اعتراض به این قرار سامانه ثنا می‌باشد که شما از طریق مراجعه به این سایت می‌توانید شکایت خود را به ثبت برسانید. برای نوشتن اعتراض نامه توجه به چند نکته ضروری است:

1. مهلت قانونی رعایت شده باشد.

2. اطلاعات و مشخصات دقیق و کامل وارد شده باشد.

3. تمامی مدارک در دادسرا وجود داشته باشد.

 

معرفی شاهد برای دادگاه 
اثبات بی گناهی انلاین و فوری 
راهنمای نگارش انلاین 
متن اعتراض رای دادگاه

 

سوالات متداول

1. آیا امکان اعتراض به قرار منع تعقیب وجود دارد؟

بله امکان ثبت اعتراض در مهلت قانونی برای این قرار وجود دارد.

2. آیا صدور قرار منع تعقیب برای فحاشی صورت می‌گیرد؟

بله شکایت از فحاشی در مواد این قرار است.

3. نحوه اعتراض به قرار منع تعقیب چگونه است؟

این اعتراض از دو طریق حضوری و الکترونیکی صورت می‌گیرد.

4. برای دریافت مشاوره حقوقی آنلاین از وکیل تلفنی چه باید کرد؟

شما می‌توانید از طریق ثبت نام در سایت نسبت به دریافت نوبت و مشاوره اقدام کنید.

5. آیا وکیل تلفنی درباره صدور قرار منع تعقیب نیز مشاوره می‌دهد؟

بله وکیل تلفنی در تمام حوزه‌های قانونی وکیل مجرب و خبره دارد.


سوالات متداول

نظرات

بهنام رحمانی فرد

با سلام موارد صدور قرار منع تعقیب چیست؟ 1 – جرم نبودن عمل ارتکابی : یعنی عمل ارتکابی متهم، در زمان ارتکاب آن با توجه به قوانین، جرم نباشد. یعنی قانونگذار طبق قانون مجازات اسلامی برای آن مجازاتی مقرر نکرده باشد. به عنوان مثال شخصی مبلغی را برای مدتی به دیگری قرض می دهد پس از پایان مدت مقرر، بدهکار از بازپرداخت بدهی خود امتناع می کند و طلبکار علیه او به عنوان کلاهبرداری شکایت می کند در حالیکه موضوع حقوقی است و فاقد وصف کیفری است و مطالبه طلب مستلزم تقدیم دادخواست حقوقی است. 2 – فقدان ادله کافی : برای انتساب جرم به متهم در این حالت بر خلاف مورد اول عمل انتسابی به متهم جرم است و تحقیقات هم حاکی از ارتکاب آن دارد، ولی دلایل کافی برای انتساب جرم به متهم وجود ندارد. 3 – عدم انتساب اتهام به متهم : در این حالت عمل مجرمانه است و دلایل هم وجود دارد ولی بعد از تحقیقات معلوم می‌شود که ارتکاب جرم از ناحیه متهم معرفی شده نبوده است، و یا به دلایل قانونی ( علل موجه جرم ) یا ( عوامل مسئولیت کیفری ) مانند دفاع مشروع و صغر سن متهم قابل تعقیب نباشد


حسین سیفی

قرار منع تعقیب بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری در مواقع فقدان یا عدم کفایت دلیل صادر میگردد که مهلت اعتراض به قرار فوق برای شخص مقیم ایران ده روز و برای شخص مقیم خارج یک ماه از تاریخ ابلاغ می‌باشد و مرجع رسیدگی کننده به این اعتراض دادگاه صالح می‌باشد


مجید شیخی

شرایط صدور قرار منع تعقیب:۱-فعل ارتکابی یک فعل مجرمانه نباشد۲-ادله کافی برای صدور قرار مجرمانه وجود نداشته باشد.اگر پرونده در این مرحله با قرار منع پیگرد مواجه نشود احتمال صدور این قرار توسط قاضی دادگاه به شدت کاهش پیدا می کند.در صورت صدور قرار  قاضی دستور رفع تمام آثاری که ناشی از ورود اتهام به یک فرد بوده است را صادر می کند. تصور کنید که قرارهای تأمینی باعث شده باشند. تا یک فرد به علت شکایت در بازداشت به سر برد یا برای آزادی او محدودیت های خاصی قائل شده باشند؛ به عنوان مثال می توان به تعیین کفیل یا وثیقه اشاره کرد.در صورت صدور قرار فوق تمامی این موارد رفع شده و فرد دیگر لزومی به اجرای قرارهای تأمینی نخواهد داشت. بنابراین از بازداشتگاه آزاد شده و یا قرارهای دیگر از جمله محدودیت های رفت و آمد، کفیل یا وثیقه نیز رفع می شوند.


افشاری

سلام و وقت بخیر جا داره که یک تشکر ویژه بکنم از موسسین وکیل تلفنی که با استفاده از پیشرفت تکنولوژی و ارتباطات پل ارتباطی ایجاد کرده اند که هرشهروند ایرانی بتواند براحتی از مشاوره ها و خدمات حقوقی این موسسه فعال بهرمند گردد و از حقوق و تکالیف خود دفاع بکند. موسسه وکیل تلفنی بصورت شبانه روز با نیروهای متخصص و متعهد در حال خدمت رسانی می باشند که از زحماتشان تقدیر و تشکر می گردد.


معراج فرجی

با سلام در جرایم غیر قابل گذشت و قابل گذشت در صورت فقدان ادله و عدم احراز انتساب بزه قرار منع تعقیب صادر میگردد و در صورت رضایت شاکی در خصوص قابل گذشت قرار موقوفی و در مورد غیر قابل گذشت مجددا قرار منع تعقیب صادر میشود


فریبرز ذوالفقاری

با سلام قرارها در دادگاه به دو دسته تقسیم می‌شوند: قرار مقدماتی و قرار نهایی. قرار مقدماتی به قراری گفته می‌شود که در آن پرونده آماده صدور در دادرسی است. قرار نهایی نیز قراری است که پرونده توسط مرجع دیگری صدور می‌شود و از اختیارات مرجعی که در حال رسیدگی است، خارج می‌شود. قرار منع تعقیب در گروه قرارهای نهایی قرار می‌گیرد و مطابق با ماده 278 در قانون آیین دادرسی کیفی که در سال 1392 تصویب شده است، در مورد تصریح قانون گذار می‌باشد. آیا شما هم با این قرار در دادسرا مواجه شده‌اید؟ اگر چنین است باید بدانید که از طریق دریافت یک مشاوره حقوقی آنلاین می‌توانید اطلاعات کافی را در این باره به دست آورید.


بشیر علی پاریاد

سلام مهلت اعتراض به قرار منع تعقیب برای اشخاصی که در ایران اقامت دارند ده روز از تاریخ ابلاغ می باشد و برای اشخاص مقیم خارج کشور یک ماه از تاریخ ابلاغ می باشد.


حمید مرادی نیا

با سلام. ادله اثبات جرم در قانون مجازات اسلامی بیان شده است و در صورتی که شاکی نتواند نسبت به طرح شکایت اعلامی دلایل و مستنداتی تقدیم دادسرا کند به مراتب قرار منع تعقیب صادر خواهد شد.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.