مشاوره حقوقی دوره گردهای سارق

مشاوره حقوقی دوره گردهای سارق

مشاوره حقوقی دوره گردهای سارق

مشاوره حقوقی دوره گرد های سارق

دوره گردان کسانی هستند که در یک مکان و جای ثابت نمی مانند و دائما در حال تغییر مکان خود از مناطق مختلف به مناطق دیگری هستند. این دوره گردان می توانند شامل اقشار مختلفی باشند. مانند دستفروشان دوره گرد، نوازندگان و خوانندگان دوره گرد، ولگردان، گدایان و دوره گرد های سارق و...

دغدغه ما در این متن بیشتر درباره دوره گرد های سارق می باشد. ما می خواهیم به ابعاد مختلف حقوقی این موضوع بپردازیم و به سوالاتی از قبیل اینکه آیا دوره گردی در ایران جرم است یا خیر؟ مجازات آن چیست؟ مجازات سارقین دوره گرد چیست؟ و... پاسخ دهیم.

رزرو فوری مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل

آیا دوره گردی در ایران جرم انگاری شده است؟

با تعریفی که قبلا از دوره گردی ارائه شد، نمی توان آن را جرم دانست. زیرا طبق اصل قانونی بودن جرم و مجازات ها، اگر دوره گردی جرم می بود، باید عینا در قانون جرم انگاری می شد. درحالیکه دوره گردی در متن قانون جرم انگاری نشده است. اما نکته مهم اینجا است که برخی از اقشار دوره گرد به رفتار و اعمالی روی می آورند که آن رفتار ها جرم به حساب می آیند. نه خودِ دوره گردی. رفتار هایی از قبیل ولگردی، تکدی گری، سرقت و...البته این موضوع نیز قابل انکار نیست که بعضا شرایط دوره گردان، محرک و مشوق آن ها برای ارتکاب جرم به حساب می آید. معمولا دوره گردان وضعیت اقتصادی و مالی مناسبی ندارند و همین مسئله به طور مثال می تواند منجر به ارتکاب سرقت توسط آنان شود.

 

مجازات سارقین دوره گرد

دوره گرد بودن یا نبودن سارقین، اثر شگرفی بر مجازات آن ها نمی گذارد. شاید قاضی شرایط و وضع بد مالی سارق را در ارتکاب جرمش موثر بداند، اما به نظر می رسد عنوان دوره گردی، به طور کلی بر مجازات سارق اثرگذار نیست. به هر حال دوره گرد های سارق، به مجازات سرقت محکوم خواهند شد. مجازات سرقت نیز، بر اساس اینکه سرقت با چه کیفیتی صورت گرفته باشد، متفاوت است.

مشاوره حقوقی سرقت دوره گرد

مجازات سرقت حدی

مجازات سرقت حدی طبق ماده 278 قانون مجازات اسلامی در مرتبه اول، قطع چهار انگشت دست راست سارق از انتهای آن است، به طوری که انگشت شست و کف دست باقی بماند. در مرتبه دوم، قطع پای چپ سارق از پایین برآمدگی است، به نحوی که نصف قدم و مقداری از محل مسح باقی بماند. در مرتبه سوم، حبس ابد است و در مرتبه چهارم، اعدام است هر چند سرقت در زندان باشد.

 

مجازات سرقت تعزیری

مجازات سرقت تعزیری نیز بر حسب کیفیت ارتکاب، طبق مواد قانون مجازات (مواد 651 تا 660) تعیین می گردد:

  • ماده 652: هر گاه سرقت مقرون به آزار باشد و یا سارق مسلح باشد به حبس از سه ماه تا ده سال و شلاق تا (۷۴) ضربه محکوم می‌شود و اگر‌جرحی نیز واقع شده باشد علاوه بر مجازات جرح به حداکثر مجازات مذکور در این ماده محکوم می‌گردد.
  • ماده 654: هر گاه سرقت در شب واقع شده باشد و سارقین دو نفر یا بیشتر باشند و حداقل یک نفر از آنان حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشد در‌صورتی که بر حامل اسلحه عنوان محارب صدق نکند جزای مرتکب یا مرتکبان حبس از پنج تا پانزده سال و شلاق تا (۷۴) ضربه می‌باشد.
  • ماده 656: در صورتی که سرقت جامع شرایط حد نباشد و مقرون به یکی از شرایط زیر باشد مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و تا (۷۴)‌ ضربه شلاق محکوم می‌شود:

- سرقت در جایی که محل سکنی یا مهیا برای سکنی یا در توابع آن یا در محل‌های عمومی از قبیل مسجد و حمام و غیر اینها واقع شده باشد.

- سرقت در جایی واقع شده باشد که به واسطه درخت و یا بوته یا پرچین یا نرده محرز بوده و سارق حرز را شکسته باشد.

- در صورتی که سرقت در شب واقع شده باشد.

- سارقین دو نفر یا بیشتر باشند.

  • ماده 657: هر کس مرتکب ربودن مال دیگری از طریق کیف‌زنی- جیب‌بری و امثال آن شود به حبس از یک تا پنج سال و تا (۷۴) ضربه شلاق ‌محکوم خواهد شد.

مشاوره حقوقی کیف زنی

شکایت از دوره گرد محله بابت دزدی از مغازه

برای شکایت از دوره گرد های سارق محله بابت دزدی از مغازه، فرد ذی نفع مانند صاحب مغازه باید به کلانتری محل مراجعه کند و در آن جا شکایت خود را تنظیم نماید. سپس برای تکمیل شکایت، باید به دادسرا مراجعه کند. در این مرحله، ذی نفع، علاوه بر شرح دقیق واقعه سرقت، اگر مدرک و مستندی نیز از وقوع سرقت دارد، باید آن را ضمیمه نماید. پس از آن پرونده برای تکمیل بیشتر، از دادسرا به پلیس آگاهی ارجاع داده می شود و پس از تکمیل به دادسرا و سپس به دادگاه کیفری مربوطه تسلیم می گردد و ادامه روند و مجازات دوره گرد، به این شکل امتداد می یابد.

موفقیت در پرونده سرقت به کمک وکیل متخصص

پیگیری قانونی جرم سرقت و دشواری های این فرآیند، مانند اثبات جرم سرقت و ....، اولا خیلی به طول می انجامد و ثانیا دارای سختی های بسیاری می باشد. ثالثا برای موفقیت در این گونه پرونده ها نیاز به تجربه و تخصص بسیاری نیز می باشد. با این اوصاف، لزوم وجود یک وکیل متخصص در تمام این فرآیند کاملا محرز می باشد و با وجود یک وکیل در طی این مسیر، احتمال موفقیت در تمام مراحل پرونده خیلی بیشتر می شود.

مشاوره حقوقی شبانه روزی با وکیل پایه یک دادگستری

سرقت های سازمان دهی شده در قالب دوره گرد در مناطق مختلف تهران

جرایم سازمان یافته دسته خاصی از جرایم هستند که پلیس جنایی بین المللی آن را این گونه تعریف می کند: «فعاليت هاي غير قانوني گروهی مجرمانه با ساختار يكپارچه و متحد اطلاق مي شود كه هدف اساسي آن از اين فعاليت ها به دست آوردن پول از اين راه بوده و غالباً با ايجاد ترس و فساد ادامه حيات مي دهد.»

سرقت نیز به عنوان یک جرم می تواند سازمان یافته باشد. امروزه ما شاهد دوره گرد های سارقی در مناطق مختلف تهران هستیم که به صورت سازمان یافته جرم سرقت را انجام می دهند. این نوع ارتکاب سرقت ویژگی های خاصی دارد. مانند اینکه غیر ایدئولوژیک است، مستمر در طول زمان است، در قالب گروه های مجرمانه است و...

برای اطلاع بیشتر درباره مسائل حقوقی دوره گرد های سارق، می توانید از مشاوره حقوقی، مشاوره حقوقی تلفنی، مشاوره حقوقی آنلاین، پرسش و پاسخ فوری حقوقی و مشاوره حقوقی فوری و 24 ساعته موسسه وکلای تلفنی بهره ببرید. 

مشاوره حقوقی جرایم سرقت
مشاوره حقوقی تلفنی 
مشاوره حقوقی آنلاین 
مشاوره حقوقی کیفری 
مشاوره حقوقی سرقت 
مشاوره حقوقی رایگان 

سوالات متداول:

  1. آیا دوره گردی در ایران جرم انگاری شده است؟

خیر. صرف دوره گردی جرم نمی باشد.

  1. مجازات سارقین دوره گرد چیست؟

مانند سارقین عادی. بسته به اینکه سرقت حدی باشد یا تعزیری و تحت چه شرایط و کیفیتی باشد، مجازات بر طبق قانون مجازات اسلامی متفاوت است.

  1. شکایت از دوره گرد محله بابت دزدی از مغازه چگونه است؟

ابتدا باید برای تنظیم شکایت به کلانتری مراجعه کرد. سپس برای تکمیل پرونده به دادسرا مراجعه کرد. این پرونده پس از تکمیل های چند مرحله ای، به دادگاه کیفری می روند و از آن جا ادامه فرآیند طی می شود.

  1. موفقیت در پرونده سرقت به کمک وکیل متخصص چقدر احتمال دارد؟

با توجه به تجربه و تخصص یک وکیل پایه یک دادگستری، احتمال موفقیت در پرونده سرقت خیلی بالاتر می رود.

  1. سرقت های سازمان دهی شده در قالب دوره گرد در مناطق مختلف تهران چه ویژگی هایی دارند؟

این دسته از از سرقت ها جزو جرایم سازمان یافته هستند و ویژگی های خاصی مانند مستمر بودن، غیر ایدئولوژیک بودن و ... دارند.


سوالات متداول

نظرات

بهنام رحمانی فرد

با سلام مجازات سرقت تعزیری نیز بر حسب کیفیت ارتکاب، طبق مواد قانون مجازات (مواد 651 تا 660) تعیین می گردد: ماده 652: هر گاه سرقت مقرون به آزار باشد و یا سارق مسلح باشد به حبس از سه ماه تا ده سال و شلاق تا (۷۴) ضربه محکوم می‌شود و اگر‌جرحی نیز واقع شده باشد علاوه بر مجازات جرح به حداکثر مجازات مذکور در این ماده محکوم می‌گردد. ماده 654: هر گاه سرقت در شب واقع شده باشد و سارقین دو نفر یا بیشتر باشند و حداقل یک نفر از آنان حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشد در‌صورتی که بر حامل اسلحه عنوان محارب صدق نکند جزای مرتکب یا مرتکبان حبس از پنج تا پانزده سال و شلاق تا (۷۴) ضربه می‌باشد. ماده 656: در صورتی که سرقت جامع شرایط حد نباشد و مقرون به یکی از شرایط زیر باشد مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و تا (۷۴)‌ ضربه شلاق محکوم می‌شود: - سرقت در جایی که محل سکنی یا مهیا برای سکنی یا در توابع آن یا در محل‌های عمومی از قبیل مسجد و حمام و غیر اینها واقع شده باشد. - سرقت در جایی واقع شده باشد که به واسطه درخت و یا بوته یا پرچین یا نرده محرز بوده و سارق حرز را شکسته باشد. - در صورتی که سرقت در شب واقع شده باشد. - سارقین دو نفر یا بیشتر باشند. ماده 657: هر کس مرتکب ربودن مال دیگری از طریق کیف‌زنی- جیب‌بری و امثال آن شود به حبس از یک تا پنج سال و تا (۷۴) ضربه شلاق ‌محکوم خواهد شد


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، همون‌طور که همه ما می‌دانیم برخی معضلات اجتماعی در جامعه ما وجود دارد که شاید به‌صورت مستقیم نتوان برای آن جرمی تعریف نمود اما در ادامه کار می‌تواند مقدمه‌ای بر انجام سایر جرایم باشد. جرایم و اعمال منافی عفتی مانند گدایی کردن، دوره گردی، ادعای کف‌بینی و رمالی و امثال آن شاید به‌صورت مستقل و جداگانه در قانون برای آنها جرمی تعریف نشده‌ باشد اما هر یک از آن‌ها مقدمه‌ای است برای انواع و اقسام بزه‌های متفاوتی که انسان‌ها مابه‌ازای آن جریمه خواهند شد.کسی که به‌صورت مستمر و در درازمدت به دوره‌گردی می‌پردازد بعد از مدتی برای امرار معاش یا سایر نیازهای خود هم که شده ممکن است به تبع کار خود مزاحم نوامیس مردم شده یا کیف افراد ساده را برباید یا سرقت‌های کوچک و حتی سرقت‌های حدی را مرتکب شود. پس باید دانست که اگر جلوی چنین معضلات اجتماعی گرفته نشود و برای آن تدبیری اندیشه نگردد می‌تواند تبدیل به جرایم سازمان‌یافته‌ای شود که برای بسیاری از افراد جامعه خطرناک و زیان‌آور خواهد بود. برای دانستن راهکارهای مبارزه با این معضلات و شرایط دفاع از خود در این‌گونه پرونده‌ها در دادگاه می‌توانید از وکلای کارکشته مؤسسه وکیل تلفنی استفاده نمایید، موفق باشید


محمدی

سلام و خسته نباشید بابت تولید محتوای ارزشمند و جالبی که در سایت منتشر میکنید خواستم تشکر کنم بابت وکیلی که در پرونده ای که در دادسرا داشتیم به ما معرفی کردید ایشون خیلی به موقع وارد پرونده شدند و با اقدام به موقع و حضور در جلسه کمک بزرگی به ما کردند از بابت اینکه هزینه های مشاوره و وکالت را بسیار معقول درنظر گرفتید نیز از مدیریت موسسه سپاسگزارم


mohamad sheykhi

مجازات سرقت تعزیری نیز بر حسب کیفیت ارتکاب، طبق مواد قانون مجازات (مواد 651 تا 660) تعیین می گردد: ماده 652: هر گاه سرقت مقرون به آزار باشد و یا سارق مسلح باشد به حبس از سه ماه تا ده سال و شلاق تا (۷۴) ضربه محکوم می‌شود و اگر‌جرحی نیز واقع شده باشد علاوه بر مجازات جرح به حداکثر مجازات مذکور در این ماده محکوم می‌گردد. ماده 654: هر گاه سرقت در شب واقع شده باشد و سارقین دو نفر یا بیشتر باشند و حداقل یک نفر از آنان حامل سلاح ظاهر یا مخفی باشد در‌صورتی که بر حامل اسلحه عنوان محارب صدق نکند جزای مرتکب یا مرتکبان حبس از پنج تا پانزده سال و شلاق تا (۷۴) ضربه می‌باشد. ماده 656: در صورتی که سرقت جامع شرایط حد نباشد و مقرون به یکی از شرایط زیر باشد مرتکب به حبس از شش ماه تا سه سال و تا (۷۴)‌ ضربه شلاق محکوم می‌شود: - سرقت در جایی که محل سکنی یا مهیا برای سکنی یا در توابع آن یا در محل‌های عمومی از قبیل مسجد و حمام و غیر اینها واقع شده باشد. - سرقت در جایی واقع شده باشد که به واسطه درخت و یا بوته یا پرچین یا نرده محرز بوده و سارق حرز را شکسته باشد. - در صورتی که سرقت در شب واقع شده باشد. - سارقین دو نفر یا بیشتر باشند. ماده 657: هر کس مرتکب ربودن مال دیگری از طریق کیف‌زنی- جیب‌بری و امثال آن شود به حبس از یک تا پنج سال و تا (۷۴) ضربه شلاق ‌محکوم خواهد شد


شیوا فرخندی

با سلام در حال حاضر با توجه به وضعیت اقتصادی حاکم و افزایش تعداد افراد دوره کرد در سطح شهر،بهتر است ابتدا نسبت به ساماندهی این اشخاص و بهره وری از نیروی کار که هم به نفع شهر و هم به نفع دوره گردان می باشد،اقدامات لازم انجام گیرد.در مرحله بعد نیز قوانینی متناسب وضع شود .


حمید مرادی نیا

با سلام دوره گردی در قانون مجازات اسلامی پیش بینی نگردیده است و صرف دوره گردی جرم نمی باشد. لذا مجازات دوره گردان مانند سارقین طبق سرقت های انجام شده قابل مجازات خواهد بود.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام طبق اصل قانونی بودن جرم و مجازات ها، اگر دوره گردی جرم می بود، باید عینا در قانون جرم انگاری می شد. درحالیکه دوره گردی در متن قانون جرم انگاری نشده است. اما نکته مهم اینجا است که برخی از اقشار دوره گرد به رفتار و اعمالی روی می آورند که آن رفتار ها جرم به حساب می آیند. نه خودِ دوره گردی. رفتار هایی از قبیل ولگردی، تکدی گری، سرقت و...البته این موضوع نیز قابل انکار نیست که بعضا شرایط دوره گردان، محرک و مشوق آن ها برای ارتکاب جرم به حساب می آید. معمولا دوره گردان وضعیت اقتصادی و مالی مناسبی ندارند و همین مسئله به طور مثال می تواند منجر به ارتکاب سرقت توسط آنان شود.


فاطمه موسوی نژاد

جرم سرقت و دزدی و راهزنی در قانون مجازات اسلامی به چند نوع حدی و تعزیری تقسیم می‌شود که سرقت‌های علمی رایانه‌ای هم در این دو مدل مجازات جای دارند. سرقت حدی سرقتی است که شارع برای آن مجازات تعیین کرده و نظر قاضی در تعیین مجازات آن نقشی ندارد. ماده قانونی سرقت تعزیری ساده ماده ۲۶۷ قانون مجازات اسلامی مجازات بوده و میزان مجازات آن حبس از سه ماه و یک روز تا دو سال و تا ۷۴ ضربه شلاق خواهد بود.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.