عدم تعلق بیمه بیکاری برای کارگر

عدم تعلق بیمه بیکاری برای کارگر

عدم تعلق بیمه بیکاری برای کارگر

تغییر شرایط اقتصادی، بسیاری از کارخانه ها و شرکت ها را وادار به تعدیل نیرو کرده است. در این میان، بسیاری از کارگران به ناچار بیکار شده اند. از طرفی در سال های اخیر، پاندمی کرونا نیز، یکی از مسائلی بود که باعث بیکاریِ شمار زیادی از کارگران شده است. در این شرایط، ثبت نام بیمه بیکاری، بهترین راه برای به دست آوردن درآمدی برای زندگی است. بنابراین، در قانون ایران، بیکار به شخصی گفته می شود که علیرغم میل باطنی خود بیکار شده و در صورت وجود شغل جدید، آماده اشتغال می باشد. البته از دست دادن شغل در شرایط جنگ، سیل، آتش سوزی، زلزله و سایر بلایای طبیعی نیز، بیکاری محسوب می شود.

 

 

هزینه مشاوره حقوفی

 

بیمه بیکاری چیست؟

بیمه بیکاری به منظور حمایت از تمامی افرادی که به صورت غیر ارادی شغل خود را از دست داده اند، ایجاد شده است. در صورتیکه افراد به دلایل نامبرده، شغل خود را از دست دهند، می توانند برای گذران زندگی و کسب درآمد، نسبت به دریافت این بیمه اقدام نمایند. این نوع بیمه تا زمانی که فرد مجددا مشغول به کار شود، ادامه خواهد داشت. البته هر بیکاری نمی تواند نسبت به دریافت بیمه بیکاری اقدام نماید. بنابراین، تشخیص غیر ارادی بودن بیکاری بر عهده نماینده ای از اداره کار و امور اجتماعی می باشد. می توانید از طریق مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان سوالات خود را با مشاوان ما در میان بگذارید.

 

برای اعلام بیکاری به کجا مراجعه کنم؟

پس از گذشت 30 روز از بیکاری، اشخاص می توانند بیکاری خود را به واحدهای کار و امور اجتماعی اطلاع دهند. به این ترتیب، اشخاص آماده اشتغال مجدد بوده و در صورت یافتن شغل، مشغول به کار می شوند. پس از تایید بیکاریِ غیر ارادی افراد، شعب تامین اجتماعی در مورد محاسبه مقدار این بیمه وارد عمل می شوند.

 

شرایط لازم برای دریافت بیمه بیکاری

دریافت بیمه بیکاری دارای شرایط خاصی بوده و به همه افراد تعلق نمی گیرد. اصلی ترین شرط برای دریافت این نوع بیمه، غیر ارادی بودن بیکاری می باشد. یکی دیگر از این شرایط این است که شخص تبعه کشور دیگر نبوده و قانون کار و تامین اجتماعی شامل حال او شود. شرط دیگر این است که شخص، بازنشسته، مستمری بگیر و یا از کار افتاده نباشد. همچنین، افراد برای دریافت بیمه بیکاری باید سابقه پرداخت بیمه به مدت یک سال را داشته باشند. قرارداد کاری به مدت یک سال به همراه پرداخت حق بیمه نیز، یکی از شرایط لازم برای مشمولان این نوع بیمه می باشد.

البته در این بین، استثنائاتی نیز در مورد شرایط دریافت بیمه بیکاری وجود دارد. بطور مثال، مشاغل آزاد و بیمه شدگان اختیاری، در صورت بیکاری، مشمول این بیمه نخواهند شد. در مقابل، بیمه شدگانی که به دلیل بلایای طبیعی بیکار می شوند، نیازی به داشتن سابقه بیمه نداشته و می توانند از این بیمه استفاده کنند.

 

 

مشاوره حقوقی بیمه بیکاری

 

مدارک لازم برای دریافت بیمه بیکاری

برای دریافت این نوع بیمه به مدارکی از قبیل اصل شناسنامه و کارت ملی به همراه کپی از تمامی صفحات آنها نیاز است. علاوه بر این، واجدین شرایط دریافت بیمه بیکاری، باید اصل قرارداد یک سال آخر کار به همراه کپی آن ، 4 قطعه عکس 4*3 و یک کپی از صفحه اول دفترچه بیمه را به واحدهای کار و رفاه اجتماعی ارائه دهند. نامه تعدیل نیرو توسط کارفرما نیز برای دریافت این نوع بیمه الزامیست. برای آقایان نیز، اصل کارت پایان خدمت به همراه کپی آن نیاز می باشد.

شما می توانید برای پیگیری این نوع بیمه و اطلاع از مدارک لازم از طریق مشاوره حقوقی  با مشاوران حقوقی موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط باشید.

 

سامانه آنلاین ثبت نام برای بیمه بیکاری

سامانه ثبت نام بیمه بیکاری برای متقاضیان دریافت این نوع بیمه به نشانی اینترنتی prkar.mcls.gov.ir فعال می باشد. تمامی متقاضیان می توانند از طریق این سایت نسبت به ثبت نام و اعلام وضعیت بیکاری خود اقدام نمایند. افراد می توانند با در اختیار داشتن نام کاربری و رمز عبور خود وارد این سامانه شوند.

 

شرایطی که منجر به قطع بیمه بیکاری می شود

بیمه بیکاری به صورت دائمی نبوده و یکی از شرایطی که موجب قطع شدن این نوع بیمه می شود، اشتغال مجدد فرد می باشد. علاوه بر این، در صورتیکه بیمه شده فوت شود، بیمه بیکاری نیز قطع خواهد شد. در شرایطی که فرد بیمه شده از قبول شغل پیشنهادی یا شرکت در دوره های کارآموزی ممانعت کند، تامین اجتماعی بیمه او را قطع خواهد کرد.

عدم تعلق بیمه بیکاری به دلیل پایان مدت زمان این بیمه نیز رخ می دهد. همچنین، دریافت مستمری از سوی شخص بیمه شده نیز، یکی از دلایلی است که منجر به قطع این بیمه می شود. در شرایطی دیگر، اگر فرد بیکار، طبق نظر کارشناسان، ازکارافتاده معرفی شود، بیمه وی قطع خواهد شد.

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

معیار تعیین مبلغ و مدت بیمه بیکاری

معیار تعیین مبلغ بیمه بیکاری، متوسط حقوق بیمه شده می باشد. میزان پرداختیِ این نوع بیمه، 55 درصد حقوق بیمه شده در زمان کار می باشد. البته این مقدار بر اساس تعداد نفرات تحت تکفلِ بیمه شده، قابل افزایش خواهد بود. سابقه پرداخت بیمه توسط شخص نیز، بر مدت زمان پرداخت بیمه بیکاری تاثیر خواهد داشت. در مورد تعداد دفعات استفاده از این بیمه محدودیتی وجود نداشته اما در تعداد ماه های پرداختیِ این نوع بیمه محدودیت وجود دارد.

از طریق  مشاوره حقوقی تلفنی  موسسه حقوقی وکلای تلفنی می توانید از میزان حقوق بیمه بیکاری خود مطلع شوید. مشاوران حقوقی ما به شما در پیگیری مسائل مربوط به بیمه بیکاری کمک خواهند کرد.

 

مشاوره حقوق کار 
مشاوره حقوقی بیمه بیکاری 
مشاوره حقوقی بیمه 
مشاوره حقوقی امور اداری یا دولتی
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.