دانستنی های دیوان عالی کشور

دانستنی های دیوان عالی کشور

دانستنی های دیوان عالی کشور

در سالهای اخیر با بروز مشکلات حقوقی و  جزایی و مراجعه روزافزون افراد به مراجع قضایی، نیاز به آگاهی در مورد موضوعات حقوقی و مراجع قضایی  و حیطه اختیارات و اهمیت احکام صادره از سوی این مراجع بویژه دانستنی های دیوان عالی کشور، بیشتر از قبل دیده می شود. عدم وجود اطلاعات کافی در زمینه انواع دادگاهها و حیطه اختیارات آنها و ضرورت بالا بردن سطح آگاهی افراد در تمامی زمینه های قضایی ما را بر آن داشت تا مطالبی را در این زمینه در اختیارتان قرار دهیم. با ما باشید تا در مورد بالاترین مرجع قضایی کشور و دانستنی های دیوان عالی کشور اطلاعات لازم و ضروری را کسب نمایید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

تاریخچه تشکیل دیوان عالی کشور

با جستجو در تاریخ می توان تاریخچه تشکیل دیوان عدالت اداری را در اصل 75 متمم قانون اساسی دوره مشروطه یافت که مشابه این اصل در کشورهای اروپایی همچون فرانسه وجود داشته و از حقوق اساسی آن کشور الگو برداری شده است. بر اساس همین اصل در سال 1329 قمری، اصول اصلی تشکیلات عدلیه، (دیوان تمیز) در پایتخت انجام گرفت و در سال 1316 شمسی، با توجه به اهمیت وجود این دیوان، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نام این مرجع را به دیوان عدالت اداری تغییر نام داد که سعی داریم در مورد دانستنی های دیوان عالی کشور اطلاع لازم را در اختیار شما قرار دهیم.

وزارت عدلیه در دوره ناصرالدین شاه و دیوان عالی کشور در دوره رضا خان بنا نهاده شده و تشکیلات دادگستری از کشورهای غربی مانند سوئیس، فرانسه الگو برداری شده است. بعد از استقرار نظام دادگستری( عدلیه) در ایران در دوره محمد شاه، ساختمان بزرگی  در سال 1318  توسط کشور چکسلواکی در تهران بنا شد ولی به پایان نرسید تا اینکه در سال 1325 مجدد این ساختمان کامل و افتتاح شد و از آن سال تاکنون، مردم دیوان عالی کشور را پناهگاه خود در برابر جرم و جنایت و ... می دانند هرچند عامه مردم اطلاع چندانی از دانستنی های دیوان عالی کشور ندارند.دریافت مشاوره حقوقی و مشورت با وکیل دیوان عالی، فرآیند اطلاع از دانستنی های دیوان عالی کشور را آسان و حصول به نتیجه مطلوب را ممکن می سازد.

 

وکیل دیوان عالی کشور

بخش های تشکیل دهنده دیوان عالی کشور

از دیگر دانستنی های دیوان عالی کشور، می توان به بخش های تشکیل دهنده این دیوان اشاره نمود:

  • این دیوان متشکل از دو بخش شامل : شعب دیوان عالی کشور و هیات های دیوان عالی کشور
  • شعب دیوان عالی کشور خود به دو دسته تقسیم می شوند، شعبه حقوقی و شعبه کیفری
  • هیات عمومی دیوان عالی کشور خود به دو دسته هیات عمومی شعب حقوقی و شعب کیفری

وظایف و اختیارات دیوان عالی کشور

رئیس دیوان عالی کشور توسط رئیس قوه قضائیه از بین قضات واجد شرایط مطابق اصل 162 قانون اساسی به مدت 5 سال تعیین می شود.  این دیوان دارای وظایف و اختیاراتی  است که بر اساس دانستنی های دیوان عالی کشور به ان اشاره داریم.

  • نظارت بر حسن اجرای قوانین در محاکم دادگستری
  • مرجع رسیدگی به تخلفات و نظارت بر انجام درستی وظایف و رعایت تشریفات قانونی در رسیدگی و صدور حکم در محاکم دادگستری دیوان عالی کشور است.
  • ایجاد وحدت رویه قضایی

بسیار اتفاق افتاده که در محاکم مختلف موضوعات مشابه و مشترک آراء به صورت متناقض صادر شده اند و قانون در این موارد برای ایجاد وحدت رویه در موضوع، بررسی آن را به دیوان عالی کشور سپرده است و تصمیم گرفته شده در این دیوان برای کلیه شعب و محاکم لازم الاجرا است. و حکم قانون را دارد.

  • رسیدگی به تخلفات احتمالی رئیس جمهور
  • حل اختلاف میان مراجع دادگستری
  • مرجع تجدید نظر از بعضی مراجع
  • حل اختلاف در صلاحیت میان محاکم دو استان

 

دیوان عدالت اداری

پرونده در چه صورت به دیوان عالی کشور ارجاع داده می شود؟

از دیگر وظایف و دانستنی های دیوان عالی کشور مطابق اصل 161 قانون مدنی: « دیوان عالی کشور به منظور نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم و ایجاد وحدت رویه قضایی و انجام مسئولیت هایی که طبق قانون به آن محول می شود بر اساس ضوابطی که رئیس قوه قضائیه تعیین می کند تشکیل می شود.»

پرونده در صورتی به دیوان ارجاع داده می شود که:

  • آراء صادره از دادگاه کیفری باشد.
  • جرایمی که مجازات تعیین شده از طرف قانون قصاص عضو، قصاص نفس و... باشد.
  • آرایی که از دادگاه کیفری استان تهران صادر شده باشد.

بررسی پرونده در دیوان عالی کشور چه مدت زمان می برد؟

زمان رسیدگی به پرونده های ارجاع شده به این دیوان بر اساس تعداد پرونده های شعبه و حجم کاری در هر شعبه تعیین می شود .البته با تغییر رویه در رسیدگی به پرونده ها در این دیوان به طور کلی مدت زمان رسیدگی به پرونده ها نسبت به گذشته تغییر چشمگیری داشته و  نوع پرونده در تسریع رسیدگی به پرونده می تواند بسیار موثر باشد. لازمه موفقیت در این پرونده ها اطلاع از دانستنی های دیوان عالی کشور و برخورداری از اطلاعات و قوانین است که برای افراد عادی غیر ممکن است و لازم می شود از حضور مشاوره حقوقی  و یا وکیل دیوان عالی برخوردار شویم. برای دریافت مشاوره حقوقی انلاین و رایگان به وبسایت وکلای تلفنی مراجعه نمایید.

آیا رای دیوان عالی کشور قابل اعتراض است؟

با توجه به این که دیوان عالی کشور در بالاترین مرجع رسیدگی قرار گرفته است، رای صادر شده در دیوان عالی کشور قابلیت اعتراض را ندارد و حکمی است قطعی، مگر اینکه پروسه سخت و پیچیده ای برای درخواست اعاده دادرسی و یا فرجام خواهی را پشت سر بگذرانید و مدارک و مستندات جدید که از لحاظ استناد به آن محکم و بدون ایراد باشند را توسط وکیلی مجرب و متخصص به دیوان تقدیم کنید و احتمال بررسی  مجدد در رای دیوان را افزایش دهید.

 

نگارش دادخواست تجدید نظر

وکیل دیوان عالی کشور چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

داشتن تخصص یکی از ویژگی های اصلی این وکلا است زیرا همان طور که اشاره نمودیم پرونده های مورد بررسی در دیوان بسیار پیچیده و خاص بوده و برای اینکه تشریح این پرونده ها به طور تخصصی انجام گیرد از وکیل دیوان عالی کشور کمک گرفته می شود. وکیل مجرب می تواند در تعیین سرنوشت پرونده هایی که به این دیوان ارجاع داده می شود بسیار تاثیر گذار باشد زیرا نواقص در پرونده می تواند روند رسیدگی و نتیجه پرونده را تحت تاثیر قرار دهد و وکیل متخصص می تواند با رفع نواقص و ارائه مستندات محکم به این دیوان بر نتیجه پرونده تاثیر گذار باشد. لازمه موفقیت در این پرونده ها اطلاع از دانستنی های دیوان عالی کشور و برخورداری از اطلاعات و قوانین است که برای افراد عادی غیر ممکن است و لازم می شود از حضور مشاوره حقوقی  و یا وکیل دیوان عالی برخوردار شویم. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

آدرس دیوان عالی کشور و شعب آن

مرکز دیوان عالی کشور در تهران در کاخ دادگستری در خیابان خیام، واقع شده است. به صلاحدید ریاست قوه قضائیه و بنا به نیاز کشور شعب دیگری می توانند در شهرستانها فعالیت داشته باشند.در حال حاضر تعداد 52 شعبه در شهرستانها مجوز فعالیت دارند. شعباتی که در قم فعالیت دارند شعبات  ۱۸ ۲۳- ۲۶ ۲۷ -۳۱- ۳۳ ۳۹ ۴۳و ۵۲ می باشد. قم میدان آزادگان بلوار شهید عابدی جنب دادگستری قم . شعبات 3 و 5 که در مشهد فعالیت دارند. نشانی شعبه مشهد دیوان عالی کشور : خراسان رضوی مشهد بلوار ساجدی  دیوان عالی کشور مستقر در مشهد.

 

دیوان عالی کشور

تفاوت دیوان عالی کشور با دیوان عدالت اداری

با آگاهی از دانستنی های دیوان عالی کشور و حیطه اختیارات دیوان عدالت اداری  می توان دریافت که هر دو مرجع رسیدگی به شکایات در ابعاد مختلف و خاص می باشند.

  • دیوان عالی کشور عالی ترین مرجع قضایی است
  •  نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم و ایجاد وحدت رویه را بر عهده دارد  
  • ضوابط آن را  رئیس قوه قضائیه آن را تعیین میکند
  • نظارت بر تمامی محاکم و دادگاهها و کنترل کار قضات
  • نظارت و رسیدگی به برداشت متفاوت قضات از یک موضوع و ایجاد وحدت رویه و رای
  • انجام مسئولیتهای مهمی همچون رسیدگی به تخلفات ریاست جمهوری و عزل وی با موافقت رهبری
  • دیوان عالی کشور نظارت عالیه بر تمامی محاکم دارد و به عنوان بالاترین مرجع قضایی حق قضا داشته به صورت رای قطعی و نهایی.
  • ریاست دیوان عالی کشور باید فردی مجتهد عادل و آگاه به امور باشد
  • ریاست دیوان عالی کشور، توسط رهبری یا قوه قضائیه ، آن هم با مشورت قضات دیوان عالی کشور انتخاب می شود.

 

ارتباط در واتس اپ

  • دیوان عدالت اداری زیر نظر رئیس قوه قضائیه تاسیس می شود.  
  • دیوان عدالت اداری به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به عملکرد مامورین یا واحدها یا آئین نامه ها ی دولتی و احقاق حقوق آنها تشکیل شده است.
  •   زیر نظر رئیس قوه قضائیه می باشد.
  • دیوان عدالت اداری محکمه و دادگاه ابتدایی است.
  •  امور انجام گرفته در آن قضایی است نه نظارت بر امور
  • در دیوان عدالت اداری در مورد اعتراضات، بیشتر اداری بودن آن مورد توجه است نه قضایی بودن آن.
  • در صورت اختلاف نظر بین دیوان عدالت اداری با دادگستری، مرجع رسیدگی به این اختلاف، دیوان عالی کشور است.

لازمه موفقیت در این پرونده ها اطلاع از دانستنی های دیوان عالی کشور و  دیوان عدالت اداری و برخورداری از اطلاعات و قوانین است که برای افراد عادی غیر ممکن است و لازم می شود از حضور مشاوره حقوقی  و یا وکیل دیوان عالی برخوردار شویم.

 

مشاوره حقوقی اداره کار 
مشاوره حقوقی به جانبازان جنگ تحمیلی
خرید خدمت سربازی 
نگارش نامه اداری 
درباره ما 

 


نظرات

احمدی

دیوان عالی کشور، بر اساس اصل 161 قانون اساسی به وجود آمده است. این دیوان، عالی ترین مرجع نظارت بر اجرای صحیح قانون، در محاکم دادگستری است و درصورت وجود تعدد آرا در محاکم، رای وحدت رویه صادر می کند. ساختار دیوان عالی کشور، متشکل از دادسرا، هیئت های عمومی و شعب حقوقی و کیفری است و در هر یک از این شعب، دو قاضی، وجود دارد. دادسرای کل دیوان عالی کشور، بر امور مربوط به دادسراهای سراسر کشور، رسیدگی می نماید.


مجید پریدست فومنی

با سلام مستند به اصل ۱۶۱ قانون اساسی کشور ایران رسیدگی عالیه به تمامی پرونده برعهده عالی ترین مرجع قضایی کشور که حضور برترین قضات در آن متصور است به نام دیوان عالی کشور ونظارت عالیه را براجرای صحیح قوانین ومقررات و..دارد لذا تمام آحاد مردم حتی در صورت عدم رسیدن به حقوق حقه خود در محاکم بدوی و تجدید نطر توانمند در اعاده و یا فرجام از ناحقی می نماید . دیوان عدالت اداری به نوعی به لحاظ شکلی نزدیک به دیوان عالی کشور است با این تفاوت که در دیوان عدالت اداری تنها به تظلم خواهی آحاد مردم از دستگاههای اجرایی و نحوه اجرای ناصحیح قوانین رسیدگی میگردد


مقتدری

پرونده های دیوان عدالت اداری خیلی تخصصی هستن کسی که پرونده رو در این مرجع مطرح کرده باید فرصت رو غنیمت بشماره و حتما از یک وکیل با تجربه برای پیگیری پرونده خودش استفاده کنه موسسه حقوقی وکیل تلفنی بهترین وکلای دیوان عدالت اداری رو معرفی می کنه


بهنام رحمانی فرد

با سلام با جستجو در تاریخ می توان تاریخچه تشکیل دیوان عدالت اداری را در اصل 75 متمم قانون اساسی دوره مشروطه یافت که مشابه این اصل در کشورهای اروپایی همچون فرانسه وجود داشته و از حقوق اساسی آن کشور الگو برداری شده است. بر اساس همین اصل در سال 1329 قمری، اصول اصلی تشکیلات عدلیه، (دیوان تمیز) در پایتخت انجام گرفت و در سال 1316 شمسی، با توجه به اهمیت وجود این دیوان، فرهنگستان زبان و ادب فارسی، نام این مرجع را به دیوان عدالت اداری تغییر نام داد که سعی داریم در مورد دانستنی های دیوان عالی کشور اطلاع لازم را در اختیار شما قرار دهیم. وزارت عدلیه در دوره ناصرالدین شاه و دیوان عالی کشور در دوره رضا خان بنا نهاده شده و تشکیلات دادگستری از کشورهای غربی مانند سوئیس، فرانسه الگو برداری شده است. بعد از استقرار نظام دادگستری( عدلیه) در ایران در دوره محمد شاه، ساختمان بزرگی در سال 1318 توسط کشور چکسلواکی در تهران بنا شد ولی به پایان نرسید تا اینکه در سال 1325 مجدد این ساختمان کامل و افتتاح شد و از آن سال تاکنون، مردم دیوان عالی کشور را پناهگاه خود در برابر جرم و جنایت و ... می دانند هرچند عامه مردم اطلاع چندانی از دانستنی های دیوان عالی کشور ندارند


مجید شیخی

دیوان عالی کشور، نام عالی‌ترین مرجع قضائی ایران که وظایفی مانند نظارت بر رعایت قوانین در احکام دادگاهها، ایجاد وحدت رویّه قضائی و نقض و تجدید نظر در آرای مخالف قانون را برعهده دارد.از موارد مهم نظارت دیوان بر حسن اجرای قوانین، رسیدگی به درخواست تجدیدنظر شکلی و قانونی در احکام کیفری دادگاههای تالی، به موجب مواد ۲۷۲ـ۲۷۵ آیین دادرسی کیفری، از سوی محکوم علیه یا دادستان کل کشور یا رئیس حوزه قضائی است.رسیدگی فرجامی دیوان در امور حقوقی، بنابر مواد ۳۶۶ تا ۴۴۱ قانون آیین دادرسی مدنی است. دیوان عالی کشور آرای قابل فرجام را از نظر منطبق بودن یا نبودن با موازین شرعی و مقررات قانونی بررسی و در صورت احراز عدم انطباق، پرونده را برای صدور رأی مقتضی به مرجع صالح ارسال می کند. بنابر مادّه ۳۶۷ همان قانون، آرای قابل فرجام شامل مواردی چون احکام راجع به اصل نکاح و فسخ آن، طلاق، حَجر، ثُلث، حبس، تولیت و وقف است که از دادگاه تجدیدنظر صادر شده باشد. بنابر مادّه ۲۷۲ قانون آیین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۷۸، دیوان عالی کشور مرجع تشخیص موارد هفت گانه اعاده دادرسی در احکام کیفری است.


حمید مرادی نیا

با سلام در اصل ۱۶۱ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در مورد «دیوان عالی» آمده‌است: دیوان عالی کشور به منظور نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم و ایجاد وحدت رویه قضائی و انجام مسئولیت‌هایی که طبق قانون به آن محول می‌شود بر اساس ضوابطی که رئیس قوه قضائیه تعیین می‌کند تشکیل می‌گردد.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.