صدور حکم تخلیه در شرایط کرونایی

صدور حکم تخلیه در شرایط کرونایی

صدور حکم تخلیه در شرایط کرونایی

صدور حکم تخلیه در شرایط کرونایی

همانطور که می‌دانید دولت برای مستاجران در دوران کرونا قوانین جدیدی را در نظر گرفته است. در واقع حقوق مختلفی برای مستاجران و موجران در قانون در نظر گرفته شده است که احترام به هر یک از آن‌ها لازم و ضروری است. با این وجود اگر مستاجر یا موجر از حقوق یکدیگر آگاه نباشند، ممکن است برخی از این حقوق ضایع شود. درباره این حق و حقوق چه می‌دانید؟ صدور حکم تخلیه در شرایط کرونایی چگونه است؟ به نظر شما موجر می‌تواند در شرایط کرونایی ملک خود را از مستاجر تحویل بگیرد؟ اگر چنین سوالاتی ذهن شما را هم مشغول کرده است، حتما این مقاله را مطالعه کنید.

 

چارت هزینه های مشاوره حقوقی

حد نصاب مقرر برای افزایش مبلغ اجاره در سال 1400 چقدر است؟

لازم است بدانید که وزارت راه و شهرسازی هر ساله درباره تمدید اجاره نامه توضیحاتی را ارائه می‌دهد. در این توضیحات معمولا میزان افزایش اجاره بها نیز قید می‌شود. درباره افزایش اجاره بها در سال 1400 باید بدانید که مبلغ در تهران 25 درصد، در کلانشهرها 20 درصد و در سایر شهرها 15 درصد خواهد بود. اشاره به این نکته ضروری است که افزایش اجاره بها زمانی صورت می‌گیرد که سازمان مقابله با کرونا موافقت خود را از این موضوع اعلام کند. علاوه بر این موضوع خوب است بدانید که دولت تسهیلاتی را هم به مستاجران ارائه داده است. مطابق با این تسهیلات مستاجران می‌توانند اقدام به دریافت وام ازدواج از دولت کنند. مبلغ این وام در شهر تهران 70 میلیون، سایر کلانشهرها 40 میلیون تومان و سایر شهرها 25 میلیون تومان است. جهت کسب اطلاعات بیشتر با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

مشاوره حقوقی ملکی

آیا پس از اتمام مدت می‌توان سکونت مجدد کرد؟

لازم است بدانید که در شرایط پیش از کرونا، پس از اتمام تاریخ قرارداد صدور حکم تخلیه انجام می‌گرفت. در دوران کرونا به دلیل شرایط بحرانی کشور، برخی از این قوانین تغییر کرده است. در واقع مصوبه جدیدی برای حمایت از قشر آسیب پذیر جامعه به خصوص مستاجران تصویب شده است. در ادامه باید بدانید که مستاجر پس از پایان قرارداد خود می‌تواند نسبت به تمدید قرارداد مطابق با اجاره بها جدید اقدام کند. در این شرایط موجر نمی‌تواند نسبت به تخلیه ملک به مستاجر تذکر دهد. در این مصوبه استثناهایی هم وجود دارد. به عنوان مثال اگر موجر بخواهد ملک خود را تخریب یا نوسازی کند و یا بخواهد پروانه مربوط به ملک را دریافت کند، می‌تواند نسبت به تخلیه ملک خود اقدام کند. علاوه بر این موجر می‌تواند ملک را برای فرزند خود که قصد ازدواج دارد از مستاجر تحویل بگیرد. بنابراین چنانچه قصد تمدید قرارداد خود را دارید، بهتر است با صاحب خانه خود مشورت کرده و نسبت به تصمیمات وی آگاه شوید.

 

سوالات حقوقی ملکی

استثناهای ستاد کرونا برای موجران چیست؟

خوب است بدانید که ستاد کرونا برای موجران نیز استثناهایی را قائل شده است. لازم به ذکر است که برخی از قراردادها در دوران کرونا به صورت خودکار تمدید می‌شود اما اگر موجر به جز واحد اجاره داده شده واحد دیگری نداشته باشد و یا این که ملک خود را فروخته باشد، آنگاه قرارداد به صورت خودکار تمدید نخواهد شد و مستاجر بایستی ملک را تخلیه کند. علاوه بر این باید بدانید که 3 ماه بعد از اعلام وضعیت سفید کرونا، موجران نمی‌توانند اقدام به صدور حکم تخلیه کنند و مستاجران می‌توانند در ملک اجاره شده مستقر باشند. همچنین اگر مستاجر با مبلغ 20 درصد افزایش اجاره موافقت نکند، آنگاه با توجه به تشخیص مرجع صالح، تخلیه صورت خواهد گرفت. یکی دیگر از استثناهای ستاد کرونا برای موجر این است که اگر مستاجر به تعهدات ذکر شده در قرارداد عمل نکند، موجر می‌تواند با توجه به تشخیص مراجع صالح، نسبت به صدور حکم تخلیه ملک اقدام کند.

در زمان کرونا آیا تمام اجاره‌ها تمدید می‌شود؟

همانطور که گفته شد ستاد کرونا برای مستاجران تمهیدات زیادی در نظر گرفته است. مطابق با آخرین گزارش ستاد کرونا، مستاجرانی که از تا پایان سال 1400 قرارداد اجاره مسکن‌شان به اتمام می‌رسد، در صورت عدم توافق طرفین این قرارداد به صورت خودکار تمدید می‌شود. همچنین در صورت عدم موافقت مستاجر این قرارداد به نوع دیگری تغییر خواهد کرد. در ادامه خوب است بدانید که این مصوبه شامل تمام املاک نمی‌شود و برخی از املاک استیجاری استثنا می‌باشند که عبارتند از:

ملکی که مالک آن قصد تخریب داشته باشد و مجوز آن را از شهرداری دریافت کرده باشد.

مالک قصد ساخت ساختمانی جدید را به جای ساختمان قدیمی داشته باشد و مجوز و یا نامه آن را از شهرداری دریافت کرده باشد. ساختمانی که نیاز به تعمیر داشته باشد و چاره‌ای جز صدور حکم تخلیه وجود نداشته باشد.

 

ارتباط در واتس اپ

برای صدور حکم تخلیه در ایام کرونا چه باید کرد؟

همانطور که گفته شد در برخی از موارد ممکن است موجر قصد تحویل ملک خود را داشته باشد و بخواهد نسبت به صدور حکم تخلیه اقدام کند. به نظر شما در چنین شرایطی چه باید کرد؟ همانطور که گفته شد چنانچه مالک به ملک خود احتیاج داشته باشد و قصد اجاره دادن را نداشته باشد، آنگاه می‌تواند نسبت به تحویل و تخلیه ملک خود اقدام کند. بنابراین چنانچه مالک به ملک خود احتیاج داشته باشد، آنگاه ستاد کرونا حقی به مستاجر نمی‌دهد و مطابق با قانون ملک بایستی تخلیه شود. در چنین شرایطی مالک بایستی درخواست خود را با مستاجر در میان بگذارد و اگر مستاجر نسبت به تخلیه ملک امتناع کرد، آنگاه موجر می‌تواند با مراجعه به مراکز قضایی نسبت به صدور حکم تخلیه اقدام کند. برای مشاوره حقوقی تلفنی و یا مشاوره حقوقی انلاین رایگان به وبسایت موسسه وکلای تلفنی مراجعه نمایید.

وکیل برای تمدید اجاره در دوران کرونا

همانطور که ذکر شد در برخی از موارد مستاجر ممکن است نسبت به تخلیه ملک امتناع کند و یا حتی موجر نسبت به قوانین تخلیه ملک در ایام کرونا بی تفاوت باشد و درخواست تخلیه ملک کند. در چنین مواردی چنانچه کار به مراکز قضایی بکشد، آنگاه شما نیاز به کمک وکیلی مجرب خواهید داشت. برای دریافت مشاوره حقوقی در رابطه با تمدید اجاره در دوران کرونا می‌توانید از طریق سایت وکلای تلفنی اقدام کنید. لازم است بدانید که وکلای مجرب وکلای تلفنی به دو صورت آنلاین و تلفنی آماده انتقال تجربیات خود به شما می‌باشند. اگر شما هم قصد دریافت مشاوره حقوقی آنلاین و مشاوره حقوقی تلفنی درباره صدور حکم تخلیه را دارید، می‌توانید از طریق همین سایت اقدام کنید.

 

الزام به تخلیه مسکونی 
الزام به تعمیرات اساسی
مشاوره حقوقی تخلیه فوری مستاجر 
مشاوره حقوقی اجاره
درباره ما 

 

سوالات متداول

1. برای صدور حکم تخلیه در شرایط کرونایی چه اقداماتی باید انجام داد؟

چنانچه موجر ملک خود را لازم داشته باشد و مستاجر از تخلیه ملک امتناع کند، موجر می‌تواند از طریق مراجعه به مراکز قضایی، نسبت به صدور حکم تخلیه اقدام کند.

2. آیا موسسه وکلای تلفنی درباره اختلافات موجر و مستاجر مشاوره می‌دهد؟

بله وکلای این سایت در رابطه با تمامی مسائل حقوقی به سوالات شما پاسخ می‌دهند.

3. آیا ستاد کرونا برای موجران نیز استثناهایی قائل شده است؟

بله و این استثناها در این مطلب ذکر شد.

4. اگر مالک بخواهد ملک خود را تخریب کند، می‌تواند نسبت به دریافت حکم تخلیه در دوران کرونا اقدام کند؟

بله مطابق با استثناهای ذکر شده توسط این ستاد، این امکان وجود دارد.

5. آیا دولت در شرایط کرونا به مستاجران وام می‌دهد؟

بله و مبلغ این وام در این مطلب ذکر شد.


سوالات متداول

نظرات

سحر نیک پور

شرایط پیش از کرونا، پس از اتمام تاریخ قرارداد صدور حکم تخلیه انجام می‌گرفت. در دوران کرونا به دلیل شرایط بحرانی کشور، برخی از این قوانین تغییر کرده است. در واقع مصوبه جدیدی برای حمایت از قشر آسیب پذیر جامعه به خصوص مستاجران تصویب شده است. در ادامه باید بدانید که مستاجر پس از پایان قرارداد خود می‌تواند نسبت به تمدید قرارداد مطابق با اجاره بها جدید اقدام کند. در این شرایط موجر نمی‌تواند نسبت به تخلیه ملک به مستاجر تذکر دهد. در این مصوبه استثناهایی هم وجود دارد. به عنوان مثال اگر موجر بخواهد ملک خود را تخریب یا نوسازی کند و یا بخواهد پروانه مربوط به ملک را دریافت کند، می‌تواند نسبت به تخلیه ملک خود اقدام کند. علاوه بر این موجر می‌تواند ملک را برای فرزند خود که قصد ازدواج دارد از مستاجر تحویل بگیرد. بنابراین چنانچه قصد تمدید قرارداد خود را دارید، بهتر است با صاحب خانه خود مشورت کرده و نسبت به تصمیمات وی آگاه شوید.


علیرضا محمدی

سلام عرض خسته نباشید و خداقوت امروز که برای رسیدگی به وضعیت مستاجرم از طریق اینترنت به دنبال یک موسسه معتبر برای مشاوره بودم و با وکیل تلفنی آشنا شدم، با یک مشاوره تلفنی اطلاعات زیادی به دست آوردم و ابهامات زیادی برای من برطرف شد چون صرفا ما تیتر اخبار را میشنویم اما اطلاعات دقیق از شرح ماجرا نداریم و همین امر موجب مشکلات زیادی برای ما میشود موفق باشید


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ همان طور که همگی به یاد داریم ویروس کرونا در اواخر سال 1398 وارد کشور ما شد و از آن جایی که تا حد زیادی ناشناخته بوده و اطلاعات دقیقی از آن در دسترس قرار نداشت بیشترین توصیه ای که از طرف پزشکان صورت می گرفت دوری از اطرافیان و در خانه ماندن بود که این امر به لحاظ اقتصادی باعث ایجاد ضرر به بسیاری از صاحبان مشاغل شد چرا که با تعطیلی بازار و رکود ناشی از آن بسیاری از افراد سرمایه اولیه خود را از دست داده و با مشکلات عدیده مالی دست به گریبان شدند. وجود مشکلات معیشتی از یک سو و هزینه هایی چون اجاره املاک و پرداخت اقساط از سوی دیگر باعث شد که دولت بعنوان قدرت حاکمیت جامعه به مساله ورود کرده و با وضع قوانین و مقرراتی به کمک این افراد بیاید. یکی از آخرین مصوبه های دولت کمیته اقتصادی سران قوا می باشد که در خرداد ماه سال جاری به تصویب رسید و بر اساس آن مقرر گردید که اجاره های سال 1400 به صورت خودکار تا یک سال دیگر تمدید شوند و از طرف دیگر برای این اجاره ها سقف نیز تعیین نمود که در شهر تهران تا 25 درصد و در کلان شهر ها تا 20 درصد امکان افزایش اجاره بها وجود داشته باشد و بعنوان تضمین این مساله ، شوراهای حل اختلاف مناطق را ملزم نمود که بر اساس این مصوبه رفتار نمایند البته این مصوبه دارای استثنائاتی نیز می باشد که در این مقاله نیز به آن اشاره شده و برای بهره مندی از مصوبه فوق و سایر قوانین مربوط به دوران کرونا کافی است با همکاران موسسه وکیل تلفنی تماس حاصل نمایید.


محمد

سلام اگرچه تمدید خودکار اجاره ها خلاف قاعده تسلیط است و لکن طبق قاعده الضرورات تبیح المحضورات در شرایط فورس ماژور صحیح است


Mohamad sheykhi

متن کامل بند ۱ مصوبات جلسه ۷۲ ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا با موضوع حمایت از خانوارها در زمینه اجاره املاک مسکونی ۱-۱- حداکثر افزایش مبلغ اجاره‌بها یا مبلغ رهن برای این قراردادها در کلان‌شهر تهران تا سقف ۲۵ درصد و سایر کلان‌شهرها تا سقف ۲۰ درصد و برای سایر مناطق شهری کشور تا سقف ۱۵ درصد خواهد بود. ۲-۱- مهلت ثبت‌نام اشخاص واجد شرایط برای دریافت تسهیلات کمک ودیعه اجاره مسکن تا پایان شهریورماه ۱۴۰۰ تمدید می‌شود. بانک‌ها و مؤسسات اعتباری موظفند حداکثر تا پایان آذرماه سال جاری تسهیلات مذکور را پرداخت نمایند. سقف مبلغ این تسهیلات برای کلان‌شهر تهران ۷۰ میلیون تومان، سایر کلان‌شهرها ۴۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۲۵ میلیون تومان تعیین می‌شود. شرایط و مقررات مترتب بر این تسهیلات در سال ۱۳۹۹، در سال جاری نیز به قوت خود باقی است. تا سقف مبلغ ۱۰ هزار میلیارد تومان از بسته تسهیلات کرونایی، در سال ۱۴۰۰ به پرداخت تسهیلات برای این موضوع اختصاص داده می‌شود. ۳-۱- با عنایت به استمرار شرایط بیماری کرونا، کلیه قراردادهای اجاره مربوط به املاک مسکونی استیجاری که از تاریخ ابلاغ این مصوبه تا پایان سال ۱۴۰۰ مدت زمان اعتبار آن‌ها به اتمام می‌رسد، در صورت عدم توافق طرفین و تمایل مستأجرین، به مدت یک سال به‌صورت خودکار تمدید می‌گردد. موارد ذیل از مشمول این حکم مستثنی می‌باشد: ۱-۳-۱- چنانچه مالک، به منظور تخریب واحد مسکونی، احداث ساختمان جدید و یا تعمیرات اساسی واحد مسکونی، پروانه ساختمانی یا پروانه تعمیرات اساسی اخذ نموده باشد. ۲-۳-۱- چنانچه مستأجر تا یک ماه پس از تمدید قرارداد اجاره جدید، بر اساس مستندات مثبته و به تشخیص مرجع صالح رسیدگی‌کننده، مابه‌التفاوت مال‌الاجاره را به موجر پرداخت ننموده باشد. ۳-۳-۱- املاک مورد اجاره که قبلاً یا در مدت تمدید قرارداد به طور قطعی و رسمی مورد معامله قرار گرفته باشند، مستأجر می‌بایست ظرف مدت دو ماه از تاریخ انتقال سند رسمی نسبت به تخلیه و تحویل آن اقدام نماید. ۴-۳-۱- چنانچه مستأجر با افزایش مبلغ اجاره با نرخ‌های فوق‌الذکر موافقت ننماید، به تشخیص مرجع صالح رسیدگی‌کننده، واحد قابل تخلیه است. ۵-۳-۱- مستأجرینی که در دوره قرارداد اجاره بر اساس این مجوز، به تشخیص مرجع صالح رسیدگی‌کننده به تعهدات خود عمل نکنند و موجب تضییع حقوق موجر شوند، مشمول این مصوبه نخواهند شد. ۶-۳-۱- چنانچه موجر و افراد تحت تکفل وی صرفاً مالک همین واحد مسکونی مورد اجاره بوده و نیاز (مالک و افراد تحت تکفل) موجر به ملک مسکونی مورد اجاره برای سکونت، توسط مرجع صالح رسیدگی‌کننده احراز شود. ۷-۳-۱- چنانچه بنا به تشخیص مرجع صالح رسیدگی‌کننده، رفتار مستأجر برخلاف عرف بوده و باعث شکایت سایر ساکنین واحدهای مسکونی شده باشد. ۸-۳-۱- چنانچه مستأجر در دوران استفاده از واحد مسکونی استفاده غیر و یا خلاف تعهدات مقرر در اجاره‌نامه اعم از کاربری نماید. ۹-۳-۱- چنانچه مستأجر در دوره قبل نسبت به ایفای تعهدات از قبیل پرداخت به‌موقع اجاره‌بها، هزینه و شارژ اقدام ننموده و موجب ضرر و زیان قابل ملاحظه موجر (به تشخیص مرجع صالح رسیدگی‌کننده) شده باشد.


بهزاد فولادی

با سلام و احترام یکی از پیامد های منطقی حق مالکیت حق تسلط بر ملک برای شخص مالک می باشد پس از اتمام قرارداد اجاره علی الاصول ملکیت مورد اجاره به مالک آن بارگشته و ایشان می تواند ملک خود را با هر مبلغی به شخص قبلی یا هر شخصی که صلاح بداند اجاره بدهد لکن مقتضیات زندگی امروز باعث شده است حق مالکیت به صورت کامل برای شخص مالک مصداق نیابد.چه مستاجر هستید و چه مالک ملک استیجاری درصورتی کهددر خصوص تخلیه ملک یا هر مورد دیگری با طرف مقابل قرارداد به مشکل برخورد کردید با یک وکیل متخصص در این زمینه مشورت کنید وکیل تلفنی با در اختیار داشتن وکلای مجرب در این زمینه یاری گر شماست.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.