آیا نوشتن روی اثار باستانی جرم است؟

آیا نوشتن روی اثار باستانی جرم است؟

آیا نوشتن روی اثار باستانی جرم است؟

نوشتن روی اثار باستانی جرم است؟ قانونگذار برای کسانی که بر روی آثار باستانی یادگاری می نویسند، چه مجازاتی را در نظر گرفته است؟ همه روزه متقاضیان زیادی جهت دریافت مشاوره حقوقی کیفری با متخصصین موسسه حقوقی وکلای تلفنی تماس می گیرند. در همین راستا سوالات زیادی پیرامون نوشتن روی اثار باستانی برای افراد به وجود می آید. شاید شما نیز در کانال های تلگرامی یا پیج های اینستاگرامی، تصاویر افرادی را دیده باشید که مشغول نوشتن یادگاری روی آثار باستانی نظیر تخت جمشید هستند. هنگام دیدن این تصاویر غیر اخلاقی قطعاً این سوال در ذهن شما به وجود آمده که آیا نوشتن یادگاری روی آثار باستانی جرم است؟ با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید تا به طور تفصیلی به این سوال پاسخ دهیم.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

آیا نوشتن روی اثار باستانی جرم انگاری شده است؟

در اولین گام بایستی به این سوال بپردازیم که آیا قانونگذار نوشتن روی اثار باستانی را جرم انگاری کرده است یا خیر؟ در ابتدا باید بگوییم که به طور کلی جرمی تحت عنوان جرم نوشتن روی اثار باستانی در قانون وجود ندارد. حال این شائبه برای شما به وجود می آید که آیا با توجه به اهمیتی که آثار باستانی و حفظ و نگهداری آنها دارد، آیا اگر شخصی بر روی آنها یادگاری بنویسد یا چیزی یادداشت کند، مجرم نیست؟ در پاسخ به این سوال بایستی بگوییم که بله، وی مجرم است. همانطور که گفته شد، اگرچه جرمی تحت عنوان جرم نوشتن روی اثار باستانی وجود ندارد، با این حال قانونگذار در ماده 558 قانون تعزیرات، هرگونه خراب کردن آثار باستانی را جرم دانسته است. از آنجایی که نوشتن یادگاری روی آثار باستانی نیز یک عمل مخربانه محسوب می شود، می توان این افراد را با استناد به ماده 558 قانون تعزیرات مجازات نمود.

 

 

مجازات نوشتن بر روی اثار باستانی

 

مجازات نوشتن بر روی اثار باستانی چیست؟

حال که متوجه شدیم، جرمی تحت عنوان نوشتن روی اثار باستانی وجود ندارد، اما می توان این عمل را ذیل ماده 558 قانون تعزیرات، جرم دانست، بایستی به مجازات نوشتن بر روی اثار باستانی نیز اشاره کنیم. قانونگذار مجازات نوشتن بر روی اثار باستانی را جبران خسارت وارده و حبس یک تا ده ساله می داند. در همین راستا ماده 558 قانون تعزیرات عنوان می کند: «هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه ها و مجموعه های فرهنگی تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ‌رسیده است، یا تزئینات، ملحقات تأسیسات، اشیاء و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک الی ده سال محکوم می شود». شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق مشاوره حقوقی انلاین و رایگان با ما در ارتباط باشید.

 

 

مشاوره حقوقی اجرای احکام دادگستری 
مشاوره حقوقی الودگی محیط زیست
مشاوره حقوقی جرائم امنیت داخلی و خارجی 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 

 

مرجع صالح برای رسیدگی به پرونده نوشتن بر آثار باستانی

در این قسمت قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که رسیدگی به پرونده نوشتن روی اثار باستانی در صلاحیت کدام دادگاه می باشد؟ البته قبل از آن بایستی به این نکته اشاره داشته باشیم که افراد و شهروندان عادی نمی توانند از کسانی که بر روی آثار باستانی یادگاری نوشتند، شکایت کنند. چرا که این آثار به صورت مستقیم تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی می باشد. در نتیجه اگر موردی را مشاهده کردید، بهتر است آن را به سازمان میراث فرهنگی اطلاع دهید. چرا که تنها این سازمان می تواند به عنوان شاکی پرونده نوشتن روی اثار باستانی مطرح شود.

اکنون بایستی ببینیم کدام دادگاه برای رسیدگی به پرونده نوشتن روی اثار باستانی، صلاحیت دارد؟ همانطور که گفته شد، مجازات این عمل یک تا ده سال حبس می باشد که با توجه به ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی این مجازات شامل درجه 4، 5 یا 6 خواهد بود. از طرفی با عنایت به صلاحیت دادگاه های کیفری یک و دو می توان دادگاه صالح به رسیدگی به پرونده نوشتن روی اثار باستانی را دادگاه کیفری دو دانست. با این حال هر پرونده ای شرایط خاصی دارد. پس بهتر است از طریق مشاوره حقوقی با ما در ارتباط باشید.

 

 

 

تخریب اثار باستانی

 

مشاوره حقوقی تلفنی مجازات نوشتن بر آثار باستانی

نوشتن روی اثار باستانی نه تنها عملی غیر اخلاقی است بلکه قانونگذار نیز برای آن مجازات تعیین کرده است. علیرغم اینکه مجازات مد نظر قانونگذار، سنگین می باشد، باز هم افرادی اقدام به انجام این عمل تاسف بار می کنند. از طرفی قوانین و مقررات پیرامون جرم نوشتن روی اثار باستانی، پیچیدگی های خاص خود را دارد. به همین خاطر و با توجه به تقاضای شما عزیزان ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی امکان دریافت مشاوره از وکیل کاربلد کیفری را فراهم کرده ایم. شما می توانید در زمینه جرم نوشتن روی اثار باستانی از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با ما ارتباط داشته باشید.

 

هزینه مشاوره حقوقی نوشتن روی آثار باستانی

یکی از نگرانی هایی که متقاضیان دریافت مشاوره حقوقی کیفری به ویژه متقاضیان مشاوره جرم نوشتن روی آثار تاریخی دارند، هزینه مشاوره حقوقی با یک وکیل کاربرد کیفری می باشد. موسسه حقوقی وکلای تلفنی با عنایت به این موضوع و هدف ارائه خدمات حقوقی به تمامی اقشار جامعه این امکان را با کمترین هزینه ممکن فراهم کرده است. هزینه مشاوره حقوقی کیفری از قرار جدول زیر است:

 

 

 

مدت مشاوره

هزینه (تومان)

5 دقیقه

30000

10 دقیقه

50000

15 دقیقه

75000

20 دقیقه

100000

30 دقیقه

150000

60 دقیقه

250000

 


سوالات متداول

نظرات

صدف خیری

نوشتن یادگاری روی اثار باستانی کاملا عمل غیراخلاقی و تاسف باری هست چقدر خوب که برای این افراد مجازات تعیین شده


فاطمه موسوی

براساس ماده ٥٥٨ قانون مجازات اسلامی درخصوص تخریب اموال تاریخی ‌- فرهنگی، «هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی- تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ‌ایران به ثبت رسیده است ... یا تزیینات، ملحقات، تأسیسات، اشیا و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که‌ مستقلا نیز واجد حیثیت فرهنگی - تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی‌ وارد آورد، علاوه بر جبران خسارات وارده، به حبس از یک الی ١٠‌سال محکوم می‌شود.»


بهنام رحمانی فرد

با سلام جرمی تحت عنوان نوشتن روی اثار باستانی وجود ندارد، اما می توان این عمل را ذیل ماده 558 قانون تعزیرات، جرم دانست، بایستی به مجازات نوشتن بر روی اثار باستانی نیز اشاره کنیم. قانونگذار مجازات نوشتن بر روی اثار باستانی را جبران خسارت وارده و حبس یک تا ده ساله می داند. در همین راستا ماده 558 قانون تعزیرات عنوان می کند: «هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه ها و مجموعه های فرهنگی تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ‌رسیده است، یا تزئینات، ملحقات تأسیسات، اشیاء و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک الی ده سال محکوم می شود


Alireza mohamadian

ضمن عرض ادب و خسته نباشید تشکر میکنم بابت مطالب حقوقی مفیدتون من از طریق پیج شما در فضای مجازی با موسسه وکیل تلفنی آشنا شدم و در مورد یک پرونده که علیه بنده طرح دعوا شده بود نیاز به مشاوره داشتم به کمک وکیلی که وکالت بنده رو پذیرفت تونستم خیلی با آرامش بیشتری روند دادرسی که بسیار هم برای من نگران کننده بود پیش برم و امیدوارم که هرچه زودتر پرونده من با راهنمایی وکیلم منتهی به نتیجه مثبتی بشه براتون آرزوی موفقیت دارم


معراج فرجی

ماده 558 قانون تعزیرات، هرگونه خراب کردن آثار باستانی را جرم دانسته است. از آنجایی که نوشتن یادگاری روی آثار باستانی نیز یک عمل مخربانه محسوب می شود، می توان این افراد را با استناد به ماده 558 قانون تعزیرات مجازات نمود.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، بر اساس قانون، هر کس به بناها و اماکنی که بعنوان مجموعه‌های فرهنگی، تاریخی یا مذهبی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت‌ رسیده است، آسیب وارد کند، هم باید جبران خسارت کند و هم به حبس محکوم می‌شود. طبق قانون مجازات اسلامی اگر فردی تمام یا بخشی از بناها ، مکان ها، محوطه ها و مجموعه های فرهنگی تاریخی یا مذهبی که در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده را تخریب نماید ملزم به جبران خسارت بوده و علاوه بر آن به یک تا ده سال حبس محکوم می شود. مستندات قانونی تخریب اموال تاریخی‌ فرهنگی ازماده ۵۵۸ تا ۵۶۹ماده قانون مجازات اسلامی، بخش تعزیرات تعزیرات است. سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بر اساس قانون، متولی این کار بوده و برای تخریب صورت گرفته بعنوان نماینده دولت اقامه دعوا می نماید . برای دانستندیگر جزئیات می توانید با وکلای موسسه هماهنگ کرده و مشکل خویش را بر طرف نمائید.


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب هر کس به بناها و اماکنی که بعنوان مجموعه‌های فرهنگی، تاریخی یا مذهبی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت‌ رسیده است، آسیب وارد کند، هم باید جبران خسارت کند و هم به حبس محکوم می‌شود.


مجید شیخی

با سلام اولین گام بایستی به این سوال بپردازیم که آیا قانونگذار نوشتن روی اثار باستانی را جرم انگاری کرده است یا خیر؟ در ابتدا باید بگوییم که به طور کلی جرمی تحت عنوان جرم نوشتن روی اثار باستانی در قانون وجود ندارد. حال این شائبه برای شما به وجود می آید که آیا با توجه به اهمیتی که آثار باستانی و حفظ و نگهداری آنها دارد، آیا اگر شخصی بر روی آنها یادگاری بنویسد یا چیزی یادداشت کند، مجرم نیست؟ در پاسخ به این سوال بایستی بگوییم که بله، وی مجرم است. همانطور که گفته شد، اگرچه جرمی تحت عنوان جرم نوشتن روی اثار باستانی وجود ندارد، با این حال قانونگذار در ماده 558 قانون تعزیرات، هرگونه خراب کردن آثار باستانی را جرم دانسته است. از آنجایی که نوشتن یادگاری روی آثار باستانی نیز یک عمل مخربانه محسوب می شود، می توان این افراد را با استناد به ماده 558 قانون تعزیرات مجازات نمود.


مجید پریدست فومنی

با سلام به طور کلی هرنوع آسیب و خسارات وارده به شخص یا اموال آنها یا اموال عمومی که متعلق به تمام مردم و بهره بردار آن دولت میباشد جرم محسوب خواهد شد در خصوص آثار باستانی علاوه بر آنکه این آثار متعلق به تمام ملت است متولی خاص جهت حفظ و نگهداری آن توسط مقنن تعیین شده که در خصوص مساله مطروحه شاکی میتواند مدعی العموم(دادستان) اعلام جرم نماید و یا براساس اطلاعات واصله متولی خاص میراث فرهنگی میتواند به تولیت از حفظ آثار باستانی نسبت به افراد مجرم تقدیم شکواییه نماید


معراج رمضان پور

سلام بااستنادبه ماده۵۸۸قانون مجازات اسلامی؛حتی کشیدن یک خط یاحکاکی و...جرم انگاری شده ومرتکب به یک تاده سال حبس علاوه برجبران خسارت وارده محکون می شود


فریبرز ذوالفقاری

با سلام این قسمت قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که رسیدگی به پرونده نوشتن روی اثار باستانی در صلاحیت کدام دادگاه می باشد؟ البته قبل از آن بایستی به این نکته اشاره داشته باشیم که افراد و شهروندان عادی نمی توانند از کسانی که بر روی آثار باستانی یادگاری نوشتند، شکایت کنند. چرا که این آثار به صورت مستقیم تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی می باشد. در نتیجه اگر موردی را مشاهده کردید، بهتر است آن را به سازمان میراث فرهنگی اطلاع دهید. چرا که تنها این سازمان می تواند به عنوان شاکی پرونده نوشتن روی اثار باستانی مطرح شود.


نیما عیسی زاده

در پاسخ به این سوال بایستی بگوییم که بله، وی مجرم است. همانطور که گفته شد، اگرچه جرمی تحت عنوان جرم نوشتن روی اثار باستانی وجود ندارد، با این حال قانونگذار در ماده 558 قانون تعزیرات، هرگونه خراب کردن آثار باستانی را جرم دانسته است


وحید فراست

هرگونه آسیب به ابنیه و ساختمانهای تاریخی در قانون جرم انگاری گردیده است


آزاده حیدری

واقعیت امر این است که بسیاری از افراد، به دلیل جهل به قانون و عدم اطلاع از جرم بودن این موضوع و به دلیل ضعف فرهنگی اقدام به نوشتن یادگاری و مخدوش نمودن آثار باستانی و تاریخی می نمایند. سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مسئول شکایت از این افراد و پیگیری حقوقی آن است. در خصوص نحوه برخورد قانونی و مجازات کسانیکه با نوشتن یادگاری و وارد نمودن خدشه به آثار تاریخی و باستانی، موجب خرابی و زشت شدن چهره آن می گردند، آمده که طبق " ماده 588 قانون مجازات اسلامي " ( هرکس به تمام يا قسمتي از ابنيه، اماکن محوطه ها و مجموعه هاي فرهنگي و مذهبي که درفهرست آثارملي به ثبت رسيده است و يا تزئينات، ملحقات يا خطوط و نقوش موجود که مستقلا واجد ارزش آثار تاريخي است تغيير و دخل و تصرفي ايجاد کند که منجر به تخريب شودعلاوه بر جبران خسارت وارده محکومه به حبس از 1 تا 10 سال مي شود.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.