خیارات غیر قابل اسقاط در عقد بیع

خیارات غیر قابل اسقاط در عقد بیع

خیارات غیر قابل اسقاط در عقد بیع

عقد بیع یکی از عقود قانونی است که میان افراد منعقد می شود. قانونگذار برای حمایت از حقوق طرفین در این نوع معاملات قوانینی وضع کرده است. پیش بینی خیارات یکی از تدابیر قانونی برای حفظ حقوق طرفین معامله است. 

شما قبل از انعقاد هر نوع قراردادی باید به مشاوره حقوقی مراجعه کنید و نکات حقوقی را جویا شوید. بسیار پیش می آید که افراد با ناآگاهی از موارد حقوقی دست به انجام معاملات زده و دچار پشیمانی شده اند. 

 

هزینه مشاوره حقوقی

تعریف عقد بیع

عقد بیع عقدی است که به موجب آن خریدار در ازای پرداخت مال، مالکیت عین را به دست می آورد. در طی این عقد مالکیت مبیع به خریدار و مالکیت ثمن‌ به فروشنده منتقل می شود. 

ایجاب و قبول از ارکان مهم این عقد می باشد. ایجاب به معنی پیشنهاد فروشنده برای فروش و قبول به معنی رضایت خریدار برای پذیرش معامله می باشد. 

شما قبل از اینکه عقد بیع را تنظیم نمایید باید مورد معامله را به خوبی بررسی کنید. مبیع و ثمن‌ در مقابل یکدیگر قرار دارند و هر دو باید دارای ارزش اقتصادی باشند. مراجعه به مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان به شما کمک می کند که معامله تجاری صحیح و بدون دردسری تجربه کنید. 

بیع خیاری به چه معناست؟

در قانون دو عبارت خیار شرط و بیع خیاری وجود دارد که این دو معنای متفاوتی دارند. خیار شرط اختیار فسخی است که برای دو طرف معامله و حتی شخص ثالث در صورت توافق میان طرفین معامله به وجود می آید. به این موضوع در ماده 399 قانون مدنی اشاره شده است. 

اما بیع خیاری در ماده 458 تا 463 قانون مدنی پیش بینی شده است و به معنای عقدی است که در آن فروشنده تا مدت معین با بازگردان تمام یا قسمتی از ثمن‌ اختیار فسخ معامله را دارد. 

بر اساس قانون در صورتی که فروشنده با چنین خیاری عقد بیع را فسخ کند، منافع مبیع تا زمان فسخ متعلق به خریدار می باشد. 

 

اسقاط خیارات

 منظور از اسقاط خیارات در بیع چیست؟ 

خیارات مختلفی در قانون پیش بینی شده است. خیاراتی مانند خیار مجلس، خیار شرط، خیار غبن و از جمله خیاراتی است که به موجب آن اختیار فسخ عقد بیع برای هر یک از طرفین به وجود می آید. 

اسقاط از ریشه سقط و به معنی افتادن است. به عبارت دیگر اسقاط به معنی از بین رفتن حق فسخ می باشد. در صورت اسقاط خیارات طرفین معامله حق فسخ معامله را از خود می گیرند. 

در مشاوره حقوقی تلفنی وکیل متخصص برای شما توضیح خواهد داد کدام خیارات را می توان اسقاط کرد و آیا اسقاط تمام خیارات از نظر حقوقی اصولی و صحیح می باشد با خیر. 

کدام یک از خیارات قابل اسقاط نیستند؟

همانطور که گفته شد طرفین عقد بیع می توانند با توافق یکدیگر خیاراتی که در قانون پیش بینی شده است را اسقاط نمایند و اختیار فسخ معامله را از خود بگیرند. 

اما برخی خیارات قابل اسقاط نمی باشد. به طور مثال خیار تدلیس، خیار تفلیس، خیار تعذر تسلیم قابل اسقاط نمی باشد. یعنی حتی اگر طرفین توافق کنند که پس از انجام معامله امکان فسخ آن نباشد اما هر یک از این خیارات به وجود آید عقد قابل فسخ است. 

به طور مثال خیار تفلیس به این معنی است که پس از انجام عقد بیع اگر خریدار مفلس شود و امکان پرداخت ثمن‌ معامله را نداشته باشد اختیار فسخ معامله برای فروشنده به وجود می آید. 

 

مشاوره حقوقی

 اسقاط کافه خیارات به چه معناست؟

در برخی از قراردادهای عقد بیع ملاحظه می شود که عبارت اسقاط کافه خیارات در متن قرارداد آورده می شود. این عبارت هم دارای بار معنایی سنگینی است و هم تبعات حقوقی زیادی دارد. 

با آوردن عبارت اسقاط کافه خیارات در متن قرارداد و امضا طرفین اختیار فسخ معامله از ایشان گرفته می شود. 

افراد می توانند قبل از انعقاد قرارداد با مراجعه به سایت وکلای تلفنی و اطلاع از هزینه مشاوره حقوقی تلفنی وقت مشاوره با کارشناس حقوقی هماهنگ کنند و نکات حقوقی لازم را برای انعقاد عقد بیع از ایشان جویا شوند. 

چرا خیار تدلیس غیر قابل اسقاط است؟

در ماده 438 قانون مدنی در تعریف خیار تدلیس آمده است:

تدلیس عبارت است از عملیاتی که موجب فریب طرف معامله شود.» 

بنابراین خیار تدلیس زمانی به وجود می آید که هر یک از طرفین معامله با نیرنگ و فریب طرف مقابل را به انجام معامله ترغیب کرده باشد. به طور مثال زمانی که فروشنده وصفی درباره مورد معامله بیاورد که در آن وجود نداشته و با این عمل موجب فریب خریدار شود، خیار تدلیس به وجود می آید.

اسقاط خیار تدلیس از این جهت قانونی نیست که زمانی که طرفین بر اسقاط این خیار توافق کرده اند هنوز خریدار یا فروشنده از فریب طرف مقابل مطلع نیست و بعد از انجام معامله است که به نیرنگ در معامله پی میرد. بنابراین با توجه به آنکه اسقاط مالم یجب امکان پذیر نیست، اسقاط خیار تدلیس پذیرفته نخواهد شد. به عبارت دیگر از بین بردن چیزی که هنوز به وجود نیامده از نظر عقلی شدنی نیست. در عقد بیع نیز تا زمانی که طرفین به تدلیس پی نبرده اند اسقاط آن ممکن نخواهد بود.

 

ارتباط در واتس اپ

آیا استفاده از اسقاط کافه خیارات در بیع کار درستی است؟ 

در ماده 448 قانون مدنی توافق برای اسقاط خیارات پیش بینی شده است و طرفین عقد بیع می توانند در هنگام انعقاد قرارداد با آوردن عبارت اسقاط کافه خیارات اختیار فسخ معامله را از خود بگیرند. 

اما افراد باید توجه داشته باشند که این عبارت، عبارت پر دردسری است و با امضا آن بی دلیل اختیار انجام یک معامله صحیح و عقلانی را از خود می گیرند. شما می توانید قبل از انعقاد قرارداد با شماره تلفن تماس 09212242670 حاصل کنید و با دریافت مشاوره حقوقی از روش اصولی تنظیم قرارداد مطلع شوید. 

 

مشاوره حقوقی ملکی 
خیارات و مطالب پیرامون آن 
اسقاط کافه خیارات یعنی چه؟
اسقاط کافه خیارات در عقود 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.