بررسی و واکاوی حق حبس زوجه در پرونده خانواده

بررسی و واکاوی حق حبس زوجه در پرونده خانواده

بررسی و واکاوی حق حبس زوجه در پرونده خانواده

واکاوی حق حبس زوجه در پرونده خانواده، امری ضروری است که با تضییع روز افزون حقوق زنان در خانواده باید به آن پرداخت. متاسفانه با تصوری که در جوامع ایرانی وجود دارد و فکر می کنند که تمامی حقوق در خانواده برای مردان وضع شده است، باید بگوییم حق حبس زوجه، یکی از مهمترین حقوق بانوان ایرانی در خانواده ها می باشد. در ادامه قصد داریم ضمن آشنایی با تعریف این اصطلاح مهم حقوقی، با موارد استفاده ی از آن و اسقاط آن نیز آشنا شویم. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی، همراه ما باشید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

منظور از حق حبس چیست؟

اولین سوالی که در مسیر واکاوی حق حبس زوجه در پرونده خانواده باید به آن بپردازیم، پاسخ سوال فوق الذکر است. معمولا حق حبس را در معاملاتی نظیر بیع می شناسیم. اما باید بدانیم که در حقوق خانواده نیز این نهاد حقوقی متصور است. به طور کلی در عقود معوض، هر کدام از طرفین می توانند تا زمان ایفای تعهد از جانب طرف مقابل، از ایفای تعهد خود بپرهیزند. در حقوق خانواده نیز، به حق حبس زوجه در ماده ی 1085 قانون مدنی اشاره شده است. با استناد به این ماده، هنگامی که مهریه ی زوجه حال باشد، وی می تواند تا زمانی که مهریه به او پرداخت نشده است، از انجام وظایف همسری خودداری نماید. این امتناع از انجام وظایف مذکور، منجر به ناشزه شدن وی و عدم پرداخت نفقه نخواهد شد. حال که با تعریف حق حبس زوجه آشنا شدیم، باید در ادامه ی واکاوی حق حبس زوجه در پرونده خانواده، به مصادیق آن نیز بپردازیم.

در چه مواردی می توان از حق حبس استفاده کرد؟

قدم بعدی در واکاوی حق حبس زوجه در پرونده خانواده، بررسی موارد و شرایط استفاده از حق حبس زوجه است. برای استفاده از این حق، وجود شرایط زیر لازم است:

  • مهریه باید حال باشد. این عبارت به این معناست که اگر پرداخت مهریه، به انجام کاری مثلا تولد اولین فرزند، مشروط شده باشد یا پرداخت مهریه، موجل باشد، زوجه نمی تواند تا زمان رسیدن موعد مذکور، حق حبس خود را اعمال نماید. به علاوه ذکر این نکته نیز ضروری است که حق حبس زوجه تنها در مهریه‌های عندالمطالبه مطرح می شود و در مهریه های عندالاستطاعه موضوعیت ندارد.
  • همچنین بر اساس مفهوم مخالف ماده 1086 قانون مدنی، برای اینکه زوجه بتواند از حق حبس خود استفاده کند، نباید حتی یک بار قبل از گرفتن مهریه، از شوهر خود تمکین (خاص) کرده باشد.

واکاوی حق حبس زوجه در پرونده خانواده، مسئله مهمی است که می‌توانید برای اطلاعات بیشتر با مشاوران ما، مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

حق حبس زوجه

در چه صورت حق حبس ساقط می شود؟

سوالی مهمی که در واکاوی حق حبس زوجه در پرونده خانواده، باید به آن پاسخ داده شود، این است که حق حبس زوجه، در چه شرایطی ساقط می شود؟ در ادامه قصد داریم به شرایط اسقاط حق حبس زوجه اشاره داشته باشیم. از جمله این موارد می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • اولین موردی که منجر به اسقاط حق حبس زوجه می شود، اسقاط این حق ضمن قرارداد مربوطه است.
  • دومین موردی که بسیار مهم است این است که طرفین برای پرداخت مهریه، موعدی را مقرر کرده باشد. در این صورت نیز استفاده از حق حبس زوجه غیرممکن خواهد شد. چرا که وی قبول کرده است از حق حبس خود استفاده نکند. همچنین همانطور که گفته شد، حق حبس غالبا در مهریه عندالمطالبه مصداق خواهد داشت.
  • نکته ی دیگری که منجر به اسقاط این حق خواهد شد، این است که زن با اختیار خود، قبل از دریافت مهریه، وظایف زناشویی (تمکین خاص) خود را انجام دهد.

آیا در ازدواج دوم هم می توان از حق حبس استفاده کرد؟

مسئله ای که ممکن است ذهن شما را به خود مشغول کرده باشد، این است که آیا زن می تواند در ازدواج دوم خود نیز از حق حبس استفاده کند؟ منظور از ازدواج دوم، ازدواج مجدد است. همانطور که در واکاوی حق حبس زوجه در پرونده خانواده، گفته شد، استفاده از حق زوجه شرایطی دارد که این شرایط در موارد 1085 و 1086 قانون مدنی عنوان شده است که با آنها آشنا شدیم. در نتیجه باید بگوییم که ازدواج دوم زوجه مانعی برای استفاده از حق حبس زوجه در ازدواج دوم نیست. به عنوان مثال اگر زوجه، در ازدواج قبلی خود حق حبس خود را استفاده کرده باشد و جدا شده باشد، از آنجایی که ازدواج مجدد، یک ازدواج جدید با احکام منحصر به فرد خود می باشد، می تواند از حق حبس نیز در این ازدواج استفاده کند. برای کسب اطلاعات بیشتر بهتر است با وکلای ما، مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان داشته باشید.

 

ارتباط در واتس اپ

مشاوره حقوقی فوری در مورد حق حبس زوجه

آخرین موضوعی که در واکاوی حق حبس زوجه در پرونده خانواده، به آن خواهیم پرداخت، اهمیت مشاوره با یک وکیل مجرب در پرونده های مربوط به حق حبس زوجه است. همانطور که می دانید، این دعاوی، در حیطه ی حقوق خانواده مطرح می شوند. کانون خانواده از چنان اهمیتی برخوردار است که قانونگذار، محدودیت ها و قوانین بسیاری را در این حیطه وضع کرده است. از طرفی حفظ کانون خانواده بسیار مهم است. به علاوه به علت عدم آموزش درست در جامعه، بسیاری از افراد، نسبت به حقوق خود آگاهی ندارند. موسسه حقوقی وکلای تلفنی، به منظور دسترسی همگانی و آسان تمامی شهروندان به خدمات حقوقی، امکان مشاوره حقوقی تلفنی را برای شما عزیزان فراهم کرده است. شما می توانید از این طریق با بهترین وکیل خانواده مشاوره داشته باشید تا در دادگاه خانواده به پرونده ی شما رسیدگی شود.

 

لزوم مشاوره حقوقی قبل ازدواج 
مشاوره حقوقی ازدواج 
وکیل خانواده 
مشاوره حقوقی خانواده 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

حسین سیفی

موضوع حق حبس زوجه در نکاح بحثی است که در قانون مدنی به آن اشاره گردیده است بدین توضیح که زن با وجود شرایطی در خصوص مهریه برای حق حبس ایجاد می شود تا اینکه هر زمان زوج مهریه را پرداخت نماید وی هم چنین می نماید اما در صورت وجود شرایطی این حق حبس ساقط می شود به عنوان مثال اگر زن حتی یک بار تمکین خاص کرده باشد حق حبس ساقط می‌شود و یا بحث این که مهریه حتماً باید عندالمطالبه باشد و حال باشد و منوط به رسیدن اجل خاصی نباشد


Mohamad sheykhi

موضوع حق حبس زن در عقد نکاح در قانون مدنی مورد اشاره قرارگرفته است که بر اساس آن ، " زن می تواند تا مهر به او تسلیم نشده از ایفاء وظایفی که در مقابل شوهر دارد ، امتناع کند مشروط بر اینکه مهر او حال باشد و این امتناع ‌مسقط حق نفقه نخواهد بود " . بر اساس ماده 1085 قانون مدنی ، استفاده زن از حق حبس یعنی اینکه تا زمانی که مهریه توسط مرد پرداخت نشده است ، زن می تواند از تمکین در برابر شوهر به ویژه تمکین خاص خودداری کند و در مقابل مرد نیز مکلف است مهریه زن را بپردازد و تا زمانی که مهریه زن به طور کامل پرداخت نشده است ، زن می تواند همچنان از تمکین امتناع کند . لازم به ذکر است که در صورتی که زن از حق حبس خود استفاده کند ، علاوه بر مهریه ، حق دریافت نفقه نیز خواهد داشت که این موضوع در مقاله نفقه زن در دوران حق حبس مورد بررسی قرار گرفته است . با این حال ، استفاده از حق حبس توسط زن منوط به وجود شرایطی است که این شرایط مربوط به خود زن و مربوط به نوع مهریه تعیین شده می باشد


محمدی

سلام ممنونم بابت توضیحات مفیدتون من بحث حق حبس را چندین بار از رسانه ها شنیده بودم اما توضیحات روشنی که دقیق متوجه شوم این حق حبس چیست و چگونه ایجاد میشود و آیا به نفع زوجه است یا خیر دریافت نکرده بودم تا امروز که این مقاله مطالعه کردم خوشحالم که با سایت پربار و مفید شما آشنا شدم امیدوارم فرهنگ و اهمیت اخذ مشاوره حقوقی از متخصصین در کشور ما بیشتر و بیشتر رواج پیدا کند چراکه خیلی از درگیری های قضایی در دادگاه ها با راهنمایی و مشورت قابل حل و قابل پیشگیری است


معراج فرجی

بسیار مفید و عالی مطالب بصورت همه فهم و ساده و روان شرح داده میشوند که این بسیار فوق العاده است


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام همان طور که همگی می دانیم بعد از انجام صیغه عقد بین زوجین، حقوقی برای زوجه یا زن برقرار می شود که این اختیار را دارد تا زمان دلخواه آن استفاده کند . یکی از مهمترین حقوق زوجه حق حبس برای وی می باشد که زن می تواند مادامی که مهریه خود را به صورت کامل دریافت نکرده است از ایفای وطایف زناشویی خودداری نماید که در اصطلاح حقوقی به چنین حقی حق حبس می گویند. این حق ممکن است بنا به دلایلی ساقط شود مثلا شرط ضمن عقد ، پرداخت کل مهریه به زوجه ، اسقاط حق توسط خود وی ، تمکین خاص از زوج و امثال آن . باید دانست اگر زوجه ازدواج مجدد هم داشته باشد می توان تحت شرایطی این حق را همچنان برای وی برقرار دانسته و آن را جاری نمود . پس یکی دیگر از حقوق مالی زوجه در کنار مهریه ، نفقه ، اجرت المثل ایام زناشویی و .. حق حبس وی می باشد که بسیار حائز اهمیت است . برای دانستن دیگر جزئیات بیشستر کافی است با وکلای موسسه هماهنگی کرده و بعد از آگاهی از ریز قضایا عمل نمایید تا نتیجه مطلوبی از این اقدام حقوقی عاید شما گردد.


سعید ربیعی

با سلام عقد نکاح عقدی معوض است.عقد معوض یعنی عقدی که در ازای دادن چیزی ، چیزی را بدست بیاوریم و در اصل یعنی بده و بستان کردن! در عقد نکاح برلی زن مهریه معین میشود و این مهریه حقی برای زن است که در ازای زندگی زناشویی با مرد دریافت میدارد. حال بدلیل معوص بودن عقد نکاح،زن میتواند از انجام وظایف زناشویی و رفتن به زندگی و خانه مشترک خودداری کند و رفتنش را به گرفتن مهریه موکول کند.بر اساس ماده۱۰۸۵ و ۱۰۸۶ قانون مدنی این امر منوط به عدم نزدیکی بین زن و مرد است.یعنی اگر زن با مرد هم بستر شود و رابطه جنسی صورت گیرد دیگر زن نمیتواند از حق حبس برلی گرفتن مهر استفاده کند. پس بطور کلی و خلاصه اینکه زن بشرطی میتواند از انجام وظایف زناشویی مثل پخت و پز و شست و شوی لباسها و تمکین جنسی و...خودداری کند که اول از همه مهریه اش عندالمطالبه و حال باشد(یعنی هر وقت خواست ان را به اجرا گذارد) و بعد از ان اینکه تابحال وظایف زناشویی بجا نیاورده باشد،یعنی حق حبس خود را با تمکین خاص(همخوابی با همسر)ساقط نکرده باشد.در این دوصورت حتی اگر زن از رفتن به محل زندگی مشترک خودداری هم نماید باز ناشزه نیست و عدم تمکین شامل او نمیشود و نهایتا علاوه بر مهریه مستحق نفقه هم خواهد بود. سعید ربیعی کارشناس ارشد حقوق جزا و جرم شناسی


فریبرز ذوالفقاری

با سلام مهریه باید حال باشد. این عبارت به این معناست که اگر پرداخت مهریه، به انجام کاری مثلا تولد اولین فرزند، مشروط شده باشد یا پرداخت مهریه، موجل باشد، زوجه نمی تواند تا زمان رسیدن موعد مذکور، حق حبس خود را اعمال نماید. به علاوه ذکر این نکته نیز ضروری است که حق حبس زوجه تنها در مهریه‌های عندالمطالبه مطرح می شود و در مهریه های عندالاستطاعه موضوعیت ندارد. همچنین بر اساس مفهوم مخالف ماده 1086 قانون مدنی، برای اینکه زوجه بتواند از حق حبس خود استفاده کند، نباید حتی یک بار قبل از گرفتن مهریه، از شوهر خود تمکین (خاص) کرده باشد.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.