افزایش و کاهش مهریه بعد از ازدواج

افزایش و کاهش مهریه بعد از ازدواج

افزایش و کاهش مهریه بعد از ازدواج

قانون مدنی ایران صراحتا عنوان می کند که به محض وقوع عقد نکاح، مهریه به مالکیت قانونی زن درآمده و می تواند در آن تصرف کند. یکی از اصلی ترین حقوق قانونی زوجه به موجب عقد نکاح، مهریه است. تعیین مهریه علی القاعده براساس توافقات بین زوجین صورت می گیرد. یکی از دلایلی که باعث می شود بعد از گذشت مدت زمان مشخصی بین زن و شوهر اختلاف به وجود آید، بحث تعیین مهریه بدون در نظر گرفتن اصول قانونی است.

در جامعه ما به دلیل آن که برداشت غلطی از مهریه شده است، منجر به بروز مشکلاتی در روابط زوجیت می گردد. در واقع امروزه این موضوع در کشورمان رواج پیدا کرده است که تعداد مهریه زن را براساس معیار هایی مانند میزان سن و سال تعیین می کنند. همپنین در اغلب مواقع مبنای مهریه زوجه، سکه بهار آزادی با تعداد بسیار بالا است. میزان مهریه بالا آن هم با اوضاع فعلی اقتصادی جامعه، کار را برای پرداخت آن بسیار دشوار نموده است.

 

هزینه مشاوره حقوقی

در صورتی که زوجین در مورد تعیین میزان مهریه اختلاف داشته باشند، نمی توان قانونا آن را در عقدنامه ذکر کرد. در مورد این موضوع که می توان مهریه را بعد از ازدواج افزایش یا کاهش داد، اختلاف نظر بین حقوقدانان وجود دارد اما اگر مقدار آن تعیین و در سند نکاح عنوان شد، دیگر امکان تغییر دادن مهریه وجود ندارد. برخلاف تصورات عامه، بعد از آن که عقد نکاح واقع شد و مهریه نیز تعیین شده باشد، میزان مهریه را نمی توان کاهش یا افزایش داد.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در خصوص مهریه و مسائل مرتبط با آن می توانید از مشاوره حقوقی موسسه وکلا ی تلفنی استفاده نمایید. برای دریافت مشاوره حقوقی این موسسه از طریق شماره تلفن 09212242670 اقدام کنید.                                                                                                                                                        

مهریه چیست؟

هر نوع مالی که زمینه شرعی و عرفی داشته باشد، می تواند به عنوان مهریه قرار گیرد. مهریه مالی است که برای زن در روابط زوجیت هم در قانون و هم در شرع تعیین گردیده است. از آن جهت که مهریه مورد تاکید ویژه شرع اسلام و قانون است، وظیفه پرداخت آن برعهده مرد قرار گرفته است.

به موجب ماده 1082 قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. با جاری شدن عقد نکاح و به نوعی برقراری رابطه زوجیت، زن مالک مهریه محسوب می شود و امکان داشتن هرگونه تصرف در مال خود را دارد. در واقع این امکان برای زوجه فراهم است که حتی بلافصله بعد از عقد ازدواج نیز مهریه خود را از مرد مطالبه کند. البته این موضوع بسته به این که مهریه به چه نحوی تعیین شده است، بستگی دارد.

 

وکیل مهریه در تهران

به اجرا گذاشتن مهریه محدود به دوران طلاق نیست بلکه زوجه می تواند در طول دوران روابط زوجیت نیز مهریه را مطالبه نماید. البته که خانم ها به اجرا گذاشتن مهریه را در اغلب مواقع در اوقاتی که با همسر خود دچار اختلاف می شوند و بحث طلاق مطرح می شود، موکول می کنند.

مهریه برحسب تعیین مدت زمان انواع مختفی دارد که عبارتند از:

  • مهرالمسمی
  • مهرالمثل
  • مهرالمتعه
  • مهرالسنه

همچنین انواع مهریه براساس متعهد بودن و نحوه پرداخت شامل مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه است. در مهریه عندالمطالبه، زوجه این اختیار را دارد تا در هر شرایط و زمانی پرداخت مهریه را مطالبه کند. اما پرداخت مهریه عندالستطاعه، منوط به توانایی مالی مرد است.

تعیین اصولی مهریه قبل از ازدواج

یکی از موضوعاتی که زوجین باید قبل از عقد ازدواج به توافق برسند، بحث میزان مهریه است. عموما اینگونه بحث ها در مراسم خواستگاری مطرح می شود که در نهایت تعیین صورت می گیرد. در واقع زن و مرد باید از طریق اصول مشخصی مهریه را تعیین کنند تا بعدا در این زمینه دچار مشکل نشوند.

جدای از این بحث که مهریه حق شرعی و قانونی زن است و مالی به عنوان مهریه برای زن ضمن عقد ازدواج در نظر گرفته شود، اما باید تعیین مهریه مطابق با اصول و مقررات حاکم بر جامعه باشد. در صورتی که تعداد مهریه بالا باشد، اگر آقا در این زمینه مخالفتی داشته باشد، می بایست صراحتا این موضوع را به اطلاع زوجه برساند.

 

مشاوره حقوقی با وکیل مهریه

آیا می توان میزان مهریه را بعد از ازدواج تغییر داد؟

بسیاری از افراد تصور می کنند که می توانند میزان مهریه را بعد از عقد ازدواج تغییر دهند. اما در حال حاضر براساس قوانین موجود، بعد از ثبت و تعیین مهریه نمی توان تغییراتی در آن اعمال کرد. البته این موضوع تا قبل از سال 1388 قابل اجرا شدن بود و به موجب بند 151 بخشنامه های واحدهای ثبتی، چنانچه به علل مختلف مرد بخواهد تغییراتی در میزان مهریه اعمال کند، این عمل باید به موجب اقرارنامه رسمی صورت گیرد که در در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با شماره 02147625900 تماس بگیرید.

برای افزایش قانونی مهریه بعد از ازدواج چه باید کرد؟

در خصوص افزایش مهریه بعد از عقد ازدواج باید گفت که امکان افزایش دادن میزان آن وجود ندارد. البته در قالب اسناد تعهد آور جدای از سند ازدواج زوجین می توانند مالی را به عنوان مهریه در نظر گرفته و میان خود مهریه را افزایش دهند. علی الاصول بحث افزایش میزان مهریه بعد از عقد ازدواج کاملا منتفی است.

آیا کاهش میزان مهریه بعد از عقد ازدواج قانونی است؟

همانطور که افزایش میزان مهریه بعد از عقد نکاح امکان پذیر نیست، نمی توان مقدار آن را کاهش داد. البته زوجه می تواند تمام یا بخشی از مهریه خود را ببخشد که این موضوع مستلزم تنظیم سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی است. گفتنی است که ابراء مهریه جدای از بحث کاهش مهریه بعد از عقد نکاح است.

 

ارتباط در واتس اپ

آیا می توان میزان مهریه را در سند ازدواج تغییر داد؟

زمانی که زوجین میزان مهریه را تعیین کردند، باید آن را در عقدنامه ازدواج قید کنند. در واقع مهریه همان میزانی است که در سند ازدواج عنوان شده است. بنابراین با ثبت رسمی مهریه در سند ازدواج، امکان تغییر دادن مهریه ضمن عقد وجود ندارد.  اگر به دنبال وکیل متخصص مهریه است، موسسه حقوقی وکلای تلفنی یقیتا گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. با توجه به این که وکلا متخصص و مجرب در حوزه دعاوی مهریه در این موسسه فعالیت می کنند، می تواند انتخاب مناسبی برای آن دسته از افرادی باشد که به دنبال وکیل خوب هستند، باشد. در هرصورت برای بهره مندی از وکیل مهریه کاربلد و همچنین دریافت مشاوره حقوقی مهریه می توانید از طریق شماره تلفن 09212242670 اقدام کنید. همچنین می توانید از مشاوره حقوقی انلاین و رایگان در سایت موسسه بهره مند شوید.

 

مهریه بدون طلاق 
مشاوره تعیین اصولی مهریه 
مشاوره حقوقی مهریه 
مشاوره حقوقی خانواده 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ همانطور که همه ما می دانیم بحث ازدواج یکی از مباحث و یکی از عقود بسیار مهم کشور ما می باشد که ما به ازای آن شرایط مهمی حقوقی برای افراد رقم خواهد خورد . یکی از نتایج مهم عقد نکاح مبحث مربوط به مهریه می باشد که دعاوی زیادی را در دادگاه به خود اختصاص داده است . مطالبه مهریه همیشه یکی از دغدغه های مهم فکری افراد بوده و انسان ها چه برای پرداخت و چه برای مطالبه آن باید راه های سختی را طی نمایند . به صورت عرفی میزان مهریه با سکه های بهار ازادی در عقد نامه مشخص می گردد و افراد سعی می کنند تعداد سکه های بیشتری را بعنوان ضامن خوشبختی خود در زمان عقد مطالبه کنند اما گاهی اوقات شرایطی رخ می دهد که طرفین تصمیم می گیرند میزان مهریه تعیین شده را کاهش داده یا آن را ببخشند اما باید دانست که وقتی عقد نامه ازدواج به صورت قانونی تنظیم می گردد بعنوان یک سند رسمی محسوب شده و به سختی امکان تغییر آن وجود دارد .لذا می توان از راهکار قانونی دیگری برای این امر استفاده نمود و آن هم این است که طی یک سند رسمی در دفترخانه اسناد رسمی آن را تغییر داده و کم و زیاد نمایند . البته برای دانستن جزئیات می توانید با موسسه وکیل تلفنی تماس گرفته و مشکل خویش را بر طرف نمائید.


Mohamad sheykhi

هر نوع مالی که زمینه شرعی و عرفی داشته باشد، می تواند به عنوان مهریه قرار گیرد. مهریه مالی است که برای زن در روابط زوجیت هم در قانون و هم در شرع تعیین گردیده است. از آن جهت که مهریه مورد تاکید ویژه شرع اسلام و قانون است، وظیفه پرداخت آن برعهده مرد قرار گرفته است. به موجب ماده 1082 قانون مدنی، به مجرد عقد، زن مالک مهریه می شود و می تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن بنماید. با جاری شدن عقد نکاح و به نوعی برقراری رابطه زوجیت، زن مالک مهریه محسوب می شود و امکان داشتن هرگونه تصرف در مال خود را دارد. در واقع این امکان برای زوجه فراهم است که حتی بلافصله بعد از عقد ازدواج نیز مهریه خود را از مرد مطالبه کند. البته این موضوع بسته به این که مهریه به چه نحوی تعیین شده است، بستگی دارد.   وکیل مهریه در تهران به اجرا گذاشتن مهریه محدود به دوران طلاق نیست بلکه زوجه می تواند در طول دوران روابط زوجیت نیز مهریه را مطالبه نماید. البته که خانم ها به اجرا گذاشتن مهریه را در اغلب مواقع در اوقاتی که با همسر خود دچار اختلاف می شوند و بحث طلاق مطرح می شود، موکول می کنند. مهریه برحسب تعیین مدت زمان انواع مختفی دارد که عبارتند از: مهرالمسمی مهرالمثل مهرالمتعه مهرالسنه همچنین انواع مهریه براساس متعهد بودن و نحوه پرداخت شامل مهریه عندالمطالبه و مهریه عندالاستطاعه است. در مهریه عندالمطالبه، زوجه این اختیار را دارد تا در هر شرایط و زمانی پرداخت مهریه را مطالبه کند. اما پرداخت مهریه عندالستطاعه، منوط به توانایی مالی مرد است. تعیین اصولی مهریه قبل از ازدواج یکی از موضوعاتی که زوجین باید قبل از عقد ازدواج به توافق برسند، بحث میزان مهریه است. عموما اینگونه بحث ها در مراسم خواستگاری مطرح می شود که در نهایت تعیین صورت می گیرد. در واقع زن و مرد باید از طریق اصول مشخصی مهریه را تعیین کنند تا بعدا در این زمینه دچار مشکل نشوند. جدای از این بحث که مهریه حق شرعی و قانونی زن است و مالی به عنوان مهریه برای زن ضمن عقد ازدواج در نظر گرفته شود، اما باید تعیین مهریه مطابق با اصول و مقررات حاکم بر جامعه باشد. در صورتی که تعداد مهریه بالا باشد، اگر آقا در این زمینه مخالفتی داشته باشد، می بایست صراحتا این موضوع را به اطلاع زوجه برساند.   مشاوره حقوقی با وکیل مهریه آیا می توان میزان مهریه را بعد از ازدواج تغییر داد؟ بسیاری از افراد تصور می کنند که می توانند میزان مهریه را بعد از عقد ازدواج تغییر دهند. اما در حال حاضر براساس قوانین موجود، بعد از ثبت و تعیین مهریه نمی توان تغییراتی در آن اعمال کرد. البته این موضوع تا قبل از سال 1388 قابل اجرا شدن بود و به موجب بند 151 بخشنامه های واحدهای ثبتی، چنانچه به علل مختلف مرد بخواهد تغییراتی در میزان مهریه اعمال کند، این عمل باید به موجب اقرارنامه رسمی صورت گیرد که در در دفاتر اسناد رسمی ثبت شود.


محمدی

ضمن عرض ادب و احترام و تشکر از خدمات بسیار مفیدی که ارائه کردید خواستم از طریق ارسال پیام از مدیریت موسسه و کل مشاورین تشکر کنم چرا که باتوجه به میزان مشکلات حقوقی که مردم با آن درگیر هستند وجود موسساتی مانند وکیل تلفنی که شبانه روزی در حال ارائه خدمات به مردم هستند بسیار مفید و موثر است قطعا شمارو به تمامی دوستان و آشنایانم معرفی میکنم


فریبرز ذوالفقاری

با سلام قانون مدنی ایران صراحتا عنوان می کند که به محض وقوع عقد نکاح، مهریه به مالکیت قانونی زن درآمده و می تواند در آن تصرف کند. یکی از اصلی ترین حقوق قانونی زوجه به موجب عقد نکاح، مهریه است. تعیین مهریه علی القاعده براساس توافقات بین زوجین صورت می گیرد. یکی از دلایلی که باعث می شود بعد از گذشت مدت زمان مشخصی بین زن و شوهر اختلاف به وجود آید، بحث تعیین مهریه بدون در نظر گرفتن اصول قانونی است.


محسن جعفری

با سلام بعد از ازدواج نمیتوان نسبت به افزایش مهریه اقدام نمود و اگر چنین توافقی هم صورت بگیرد عنوان مهریه را نخواهد داشت ، بابت نکات حقوقی سایت سپاسگذارم


فرشته آبیاری

باسلام و احترام از موسسه حقوقی وکیل آنلاین در خدمتم موفق به تماس با شما نشدم لطفاً تماس بگیرید بسیار سپاسگزارم


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 75,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 220,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 50,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.