تعیین ارش البکاره در جرایم زنای به عنف به چه صورت است؟

تعیین ارش البکاره در جرایم زنای به عنف به چه صورت است؟

تعیین ارش البکاره در جرایم زنای به عنف به چه صورت است؟

تعیین ارش البکاره در جرایم زنای به عنف، مسئله ای است که در فقه اسلامی بدان اشاره شده و همچنین در قانون مجازات اسلامی نیز به این مسئله پرداخته شده است. جرایم زنای به عنف، سابقه ی بسیار طولانی در تاریخ بشر دارند و امروزه نیز بسیار رواج یافته اند. به همین خاطر در این مقاله ضمن آشنایی با تعریف جرایم زنای به عنف، با نحوه اثبات و مجازات آن نیز آشنا خواهیم شد. همچنین به بررسی تعیین ارش البکاره در جرایم زنای به عنف نیز خواهیم پرداخت. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

زنای به عنف چیست؟

اولین قدم برای بررسی تعیین ارش البکاره در جرایم زنای به عنف، آشنایی با تعریف زنای به عنف می باشد. برای آشنایی با تعریف جرایم زنای به عنف باید به ماده 221 قانون مجازات اسلامی مراجعه شود. این ماده عنوان می کند: « زنا عبارت است از جماع مرد و زنی که علقه زوجیت بین آنها نبوده و از موارد وطی به شبهه نیز نباشد». بر اساس این ماده، می توان زنای به عنف را اینگونه نیز تعریف نمود: «اگر مردی با استفاده از زور و اجبار و بدون وجود رابطه زوجیت، با یک زن، رابطه جنسی برقرار کند، زنای به عنف محقق شده است».

به علاوه تبصره 2 ماده 224 عنوان می کند: « هرگاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد در حال بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند رفتار او در حکم زنای به عنف است. در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن اگرچه موجب تسلیم شدن او شود نیز حکم فوق جاری است».

 

برای اثبات زنای به عنف چه باید کرد؟

نکته مهم دیگری که در مسیر آشنایی با تعیین ارش البکاره در جرایم زنای به عنف باید بدان توجه داشت، چگونگی اثبات زنای به عنف می باشد. علی رغم این مسئله که فرد مورد تجاوز واقع شده، پس از تجاوز مسلما شرایط روحی و جسمی مساعدی برای شکایت ندارد، لکن بهتر است بلافاصله به کلانتری مراجعه کرده تا برای انجام آزمایشات و معاینات مربوطه به پزشکی قانونی ارجاع داده شود. اما برای اثبات زنای به عنف و تعیین ارش البکاره در جرایم زنای به عنف 3 روش دیگر نیز وجود دارد:

  • اقرار متهم: علی‌رغم اینکه غالبا در زمان انجام جرایم زنای به عنف، تنها قربانی و مجرم حضور دارند و اقرار متهم نیز اندکی بعید به نظر می رسد، لکن اگر متهم 4 بار نزد قاضی به جرم انجام شده، اقرار نماید، قاضی وی را مجرم تلقی خواهد کرد.
  • شهادت 4 شاهد عادل.
  • علم قاضی: قاضی می تواند با توجه به وجود قراین و شواهد مربوطه، حکم مقتضی صادر نماید.

 

 

مشاوره حقوقی ارش البکاره

 

مجازات زنای به عنف چیست؟

‌یکی دیگر از سوالاتی که قبل از پرداختن به تعیین ارش البکاره در جرایم زنای به عنف، باید بدان پاسخ داد، این است که مجازات زنای به عنف چیست؟ در ابتدا باید بگوییم که مجازات این جرم، از جمله مجازات های حدی محسوب می شود. برای پاسخ به سوال فوق باید به ماده 224 قانون مجازات اسلامی مراجعه نماییم. این ماده عنوان می کند که: « حد زنا در موارد زیر اعدام است ...». به همین خاطر می توانیم بگوییم که مجازات زنای به عنف، حد اعدام می باشد. حال اگر بانویی که قربانی تجاوز شده است، باکره باشد، بحث تعیین ارش البکاره در جرایم زنای به عنف، مطرح خواهد شد. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران ما، مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.

 

مرجع صالح برای رسیدگی به جرم زنای به عنف

همانطور که در قسمت قبلی نیز بدان اشاره شد، مجازات زنای به عنف، حد اعدام می باشد. در نتیجه از آنجایی که اعدام از جمله مجازات های سلب کننده زندگی آدمی شناخته می شود، باید دادگاه کیفری یک را به عنوان دادگاه صالح برای رسیدگی به زنای به عنف معرفی نمود. بند یک ماده 302 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب 1392 نیز، رسیدگی به جرایمی که مجازات آنها سلب حیات می باشد را در صلاحیت دادگاه کیفری یک می داند.

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

ارش البکاره چیست؟

اکنون باید به سراغ تعیین ارش البکاره در جرایم زنای به عنف بیاییم. اما در ابتدا باید با تعریف ارش البکاره نیز آشنا شویم. ارش در واقع مقدار مالی است که برای جبران خسارات و زیان های مالی و بدنی به فرد خسارت دیده داده می شود. پس ارش البکاره را می توان اینگونه تعریف کرد اگر بانویی که به ایشان تجاوز شده است، باکره باشد، مجرم باید مبلغی را به عنوان ارش البکاره یا خسارت زوال پرده بکارت به او پرداخت نماید. باید توجه داشت که تعیین ارش البکاره در جرایم زنای به عنف با مهرالمثل متفاوت است. تعیین مرز این دو نهاد حقوقی بسیار سخت است، به همین منظور بهتر است با یک وکیل جرایم زنای به عنف، مشاوره حقوقی داشته باشید.

 

میزان ارش البکاره به چه صورت تعیین می شود؟

در آخرین بخش از این مقاله باید به این سوال پاسخ دهیم که تعیین ارش البکاره در جرایم زنای به عنف چگونه است و میزان آن چقدر است؟ در پاسخ به این سوال باید به ماده 658 قانون مجازات اسلامی اشاره داشته باشیم. این ماده عنوان می کند: «هرگاه ازاله بکارت غیرهمسر با مقاربت یا به هر وسیله دیگری و بدون رضایت صورت گرفته باشد موجب ضمان مهرالمثل است». به همین خاطر تعیین ارش البکاره در جرایم زنای به عنف با میزان مهر المثل یکسان است. لکن باید بگوییم که میزان ارش البکاره متغیر است و به نظر کارشناسان بستگی دارد. به همین منظور بهتر است با مشاوران ما، مشاوره حقوقی تلفنی داشته باشید.

 

 

مشاوره حقوقی مطالبه ارش البکاره 
نگارش شکواپیه 
مشاوره حقوقی زنا 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

حسین سیفی

در خصوص تعیین ارش البکاره در جرم زنای به عنف ، چگونگی اثبات زنای به عنف مورد توجه می باشد. با وجود این مسئله که فرد مورد تجاوز واقع شده، پس از تجاوز یقینا شرایط روحی و جسمی مساعدی برای شکایت ندارد، لکن بهتر است بلافاصله به کلانتری مراجعه کرده تا برای انجام آزمایشات و معاینات مربوطه به پزشکی قانونی ارجاع داده شود. اما برای اثبات زنای به عنف و تعیین ارش البکاره در جرایم زنای به عنف 3 روش دیگر نیز وجود دارد: اقرار متهم: علی‌رغم اینکه غالبا در زمان انجام جرایم زنای به عنف، تنها قربانی و مجرم حضور دارند و اقرار متهم نیز اندکی بعید به نظر می رسد، لکن اگر متهم 4 بار نزد قاضی به جرم انجام شده، اقرار نماید، قاضی وی را مجرم تلقی خواهد کرد. شهادت 4 شاهد عادل. علم قاضی: قاضی می تواند با توجه به وجود قراین و شواهد مربوطه، حکم مقتضی صادر نماید .


پروانه برغمدی

با سلام این ماده عنوان می کند: «هرگاه ازاله بکارت غیرهمسر با مقاربت یا به هر وسیله دیگری و بدون رضایت صورت گرفته باشد موجب ضمان مهرالمثل است». به همین خاطر تعیین ارش البکاره در جرایم زنای به عنف با میزان مهر المثل یکسان است. لکن باید بگوییم که میزان ارش البکاره متغیر است و به نظر کارشناسان بستگی دارد.


فاطمه عمادی

باسلام،، چنانچه مردی از طریق اجبار و بدون رابطه محرمیت با زن رابطه جنسی برقرار کند. و اصطلاحا به وی تجاوز کند. به این خاطر که زن رضایت نداشته و اکراه داشته است، در این شرایط می‌بایست به زن “مهرالمثل” پرداخت کند. در صورتی که اثبات گردد دختر با موافقت خود رابطه جنسی را برقرار کرده است و هیچ زور و اجباری از جانب مرد صورت نگرفته است در این شرایط به دختر مهر المثل تعلق نخواهد گرفت و چنانچه در این بین پرده بکارت دختر از بین رود، مستحق ارش البکاره نیز نخواهد بود.


سیما غفوری

در رابطه با دیه پاره شدن پرده ی بکارت دختر مجرد ، چنانچه پاره شدن پرده بکارت با رضایت خود دختر انجام شود، دیه ی آن ارش البکاره است. در اکثر پرونده ها، ارش البکاره ۲ % دیه ی کامل تعیین شده است. اما اگر این کار بدون رضایت دختر انجام شده باشد، دیه ی دختر همان مهرالمثل خواهد بود


مجید پریدست فومنی

باسلام به طورکلی زنا یعنی برقراری رابطه جنسی بین مردو زنی که علقه زوجیت فی مابین ندارند حال اگر این رابطه به اجبار و یا ازطرق دیگر مانند ربایش اتفاق افتد فرد رباینده اول مرتکب جرم آدم ربایی و سپس زنا به عنف گردیده که جهت اثبات آن زمان تاثیر گذار است اولا فرد تعرض شده در ساعات اولیه آزادی نباید اقدام به حمام و شستشو لباس نماید و ثانیا بلافاصله با کمک ضابط قضایی بایستی به پزشکی قانونی مراجعه تا از میزان آسیب وارده و نمونه گیری DNA متجاوز اقدام لازم بعمل آید که در مسیر پرونده کمک شایانی خواهد نمود


معراج فرجی

تفاوتی نیست در اینکه چه ازاله بکارت با زنا به عنف یا بدون رضایت باشد و چه با رضایت باشد. ولی در مواردی که بدون رضایت مجنی علیها یا به عنف بوده یا جانی با فریب مجنی علیها به اینکه قصد ازدواج با وی را دارد با وی زنا یا ازاله بکارت نموده، علاوه بر ارش البکاره، مهرالمثل هم به مجنی علیها تعلق می گیرد و برای تعیین مهرالمثل وضعیت زن از حیث وضعیت خانوادگی و سایر صفات نسبت به اقارب و همچنین عرف محل و غیره یا نظر کارشناس یا پزشکی قانونی در نظر گرفته می شود


mohamad sheykhi

ماده ۲۲۴ قانون مجازات اسلامی حد زنا در موارد زیر اعدام است: الف- زنا با محارم نسبی ب- زنا با زن پدر که موجب اعدام زانی است. پ- زنای مرد غیر مسلمان با زن مسلمان که موجب اعدام زانی است. ت- زنای به عنف یا اکراه از سوی زانی که موجب اعدام زانی است. تبصره ۱- مجازات زانیه در بندهای (ب) و (پ) حسب مورد، تابع سایر احکام مربوط به زنا است. تبصره ۲- هرگاه کسی با زنی که راضی به زنای با او نباشد در حال بیهوشی، خواب یا مستی زنا کند رفتار او در حکم زنای به عنف است. در زنا از طریق اغفال و فریب دادن دختر نابالغ یا از طریق ربایش، تهدید و یا ترساندن زن اگرچه موجب تسلیم شدن او شود نیز حکم فوق جاری است.


افشاری

با سلام یکی از مسائل مطرح در شیوه اثبات زنا, نادیده گرفتن حقوق بزه دیده در جرم تجاوز جنسی است . چرا که شارع به دلیل مصالحی که در زندگی بشر وجود دارد, اثبات جرم زنا را بسیار سخت کرده است. بر این اساس, این شائبه وجود دارد که حقوق شخصی که به عنف مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است, تضییع شود. هر چند اسلام با هدف بزه پوشی تمایل به عدم اثبات جرم زنا دارد ولی هرگاه در این جرم, بزه دیده مستقیم وجود داشته باشد, به عبارتی جنبه خصوصی جرم غلبه داشته باشد, مصلحت بزرگ تر ایجاب می کند که این سخت گیری در اثبات تعدیل گردد.با دقت در روایات وارده در خصوص زنا و تجاوز به عنف, این نتیجه حاصل می شود که این دو از لحاظ مفهوم از یکدیگر متمایزند. این افتراق در مفهوم و همچنین تفاوت در نوع واکنش کیفری اسلام نسبت به هر یک از آنان, نشان می دهد که شیوه اثبات آنان نیز به تبع, متفاوت خواهد بود. بدین ترتیب ادله اثبات و شیوه رسیدگی به زنا که در آن دقت و سخت گیری خاصی مشاهده می شود, مختص به خود زنا بوده و در تجاوز به عنف باید به ادله عمومی اثبات دعوی و همچنین شیوه معمول رسیدگی رجوع کرد.


بهنام رحمانی فرد

باسلام تعیین ارش البکاره در جرایم زنای به عنف باید بدان توجه داشت، چگونگی اثبات زنای به عنف می باشد. علی رغم این مسئله که فرد مورد تجاوز واقع شده، پس از تجاوز مسلما شرایط روحی و جسمی مساعدی برای شکایت ندارد، لکن بهتر است بلافاصله به کلانتری مراجعه کرده تا برای انجام آزمایشات و معاینات مربوطه به پزشکی قانونی ارجاع داده شود. اما برای اثبات زنای به عنف و تعیین ارش البکاره در جرایم زنای به عنف 3 روش دیگر نیز وجود دارد: اقرار متهم: علی‌رغم اینکه غالبا در زمان انجام جرایم زنای به عنف، تنها قربانی و مجرم حضور دارند و اقرار متهم نیز اندکی بعید به نظر می رسد، لکن اگر متهم 4 بار نزد قاضی به جرم انجام شده، اقرار نماید، قاضی وی را مجرم تلقی خواهد کرد. شهادت 4 شاهد عادل. علم قاضی: قاضی می تواند با توجه به وجود قراین و شواهد مربوطه، حکم مقتضی صادر نماید


مجتبی خسروی

تعلق ارش البکاره به مجنی علیه مطلق است یعنی چه ازاله بکارت با زنا به عنف یا بدون رضایت باشد و چه با رضایت باشد. ولی در مواردی که بدون رضایت مجنی علیها یا به عنف بوده یا جانی با فریب مجنی علیها به اینکه قصد ازدواج با وی را دارد با وی زنا یا ازاله بکارت نموده، علاوه بر ارش البکاره، مهرالمثل هم به مجنی علیها تعلق می گیرد و برای تعیین مهرالمثل وضعیت زن از حیث شرافت خانوادگی و سایر صفات نسبت به اماثل و اقران و اقارب و همچنین عرف محل و غیره یا نظر حاکم در نظر گرفته می شود.


وحید فراست

زنای به عنف از جمله جرایمی است که مستوجب اعدام می باشد و در صلاحیت دادگاه کیفری یک می باشد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.