شیوه تشخیص سند جعلی و غیرجعلی

شیوه تشخیص سند جعلی و غیرجعلی

شیوه تشخیص سند جعلی و غیرجعلی

مهمترین دلیل به وجود آمدن سند، ارائه آن در زمانی است که به مشکل حقوقی برخورد کرده‌اید و نیاز است که در دادگاه موضوع مورد بحث، از این سند به عنوان یک ادله استفاده کرد. طبق تعریف قانونی: سند عبارت است از هر نوشته‌ای که در مقام دعوی یا دفاع قابل استناد باشد. پس مهمترین نکته درباره سندها که در دادگاه به عنوان یک مدرک مهم بررسی می‌شوند، اصل بودن آن‌ها است و غیر جعلی بودن اسناد را قبل از هر دادگاه بررسی می‌کنند. از آنجا هر سند اصلی، قابل استناد در دادگاه است، بهتر است شیوه تشخیص سند جعلی را بدانیم تا در آینده با مشکلی روبرو نشویم.

 

هزینه مشاوره حقوقی

نحوه تشخیص سند جعلی

برای تشخیص اصالت یک سند، روش‌های متفاوتی وجود دارد که می‌توان از طریق مراجع قانونی از آن‌ها استفاده کرد. مهمترین و اصلی‌ترین روش‌های در شناسایی اسناد جعلی عبارتند از:

  • تطبیق سند با اسناد دیگر

برای پی بردن به اصالت یک سند، یکی از اولین مراحل، تطابق آن سند با دیگر اسنادی است که موارد و مفاد داخل آن را به نوعی تایید می‌کنند. همچنین با بررسی و چک کردن امضاهای سند مورد اعتراض با سندهای تایید کننده نیز می‌توان اصالت یند را مشخص کرد.

  • تحقیق از شاهدان و مطلعان مربوط به سند

دادگاه در این روش به این موضوع دقت می‌کند که آیا گواهان سند، بر نوشتن و امضای آن شاهد و ناظر بوده‌اند یا خیر. در این روش، تحقیقات انفرادی شروع می‌شود.

  • ارجاع به کارشناس

در بررسی اسناد مهمتر و همینطور پرونده‌های پیچیده‌تر، دادگاه بررسی و تحقیق درباره اصالت سند و همینطور تطبیق خط، امضا، اثر انگشت یا هر مورد دیگری را در مورد سند به کارشناسان مربوطه ارجاع می‌دهد. .

  • استکتاب

چنانچه امضا یا دستخطی از افرادی که در داخل سند دستی داشته‌اند موجود نباشند، دادگاه می‌تواند آن‌ها را احضار کرده و از آنها درخواست کتابت کند. یعنی سندی مشابه سند مورد اعتراض را دوباره تنظیم کنند تا دستخط و امضای آن‌ها را با سند اصلی مطابقت دهند.

 

مشاوره حقوقی جعل

  • تطبیق با اسناد مسلم الصدور

این روش رایج‌ترین راهی است که برای تعیین اصالت اسناد به کار گرفته می‌شود. یک سند عادی یا رسمی از جانب شخصی که نیاز است اصالت سند اصلی را ثابت کند به دادگاه ارائه می‌شود و با استفاده از آن سند مسلم الصدور، امضا و دستخط سند مورد بحث را بررسی می‌کنند.

اگر در مورد صحت پرونده‌ای شک داشتید و می خواستید از صحت آن مطمئن شوید و روال قانونی درباره جعل سند را در پیش بگیرید، کافیست برای دریافت مشاوره حقوقی به وکیل متبحر مراجعه کنید.

مجازات جعل سند

به مجموعه اعمالی که در ایجاد نوشته، سند، امضا یا مهر غیر قانونی یا ایجاد تغییر در سند‌های نوشته شده، مانند خراشیدن، با قلم دستکاری کردن، الحاق یا محو هرگونه اطلاعات بر روی اسناد، بدون اجازه صاحب سند، جعل سند می‌گویند.

طبق قانون اگر فردی بداند یک سند جعلی است و با این حال از آن استفاده نماید، مرتکب جرم شده و با او برخورد می‌شود. مجازات عمومی برای جعل سند غیر رسمی طبق قانون مجازات اسلامی برابر با جبران خسارت به علاوه شش ماه تا دو سال حبس است. اما اگر سندی رسمی جعل شود، مجازات آن بین شش ماه تا سه سال حبس خواهد بود. اگر هم شخصی کارمند دولت باشد و در امور کاری خود اقدام به جعل اسناد کند، مجازاتی برابر با یک تا پنج سال حبس به دنبال خواهد داشت.

 

تشخیص سند جعلی

وکیل برای پرونده جعل سند

وکیل جعل اسناد یک وکیل کیفری است که توانسته با کار و کسب تجربه در حیطه جعل اسناد مختلف، در این خصوص مهارت ویژه‌ای کسب نماید. وکیل جعل سند باید بر مواردی مانند مصادیق جرم جعل، انواع جعل در مسائل ازدواج و طلاق، جعل سند املاک، روش‌های اثبات سندهای جعلی و همینطور تشخیص سند جعلی از سند واقعی مسلط باشد.

از آنجا که پروسه اثبات کردن یک سند جعلی کار زمانبر، پیچیده و دشواری است، وجود یک وکیل جعل سند در مسیر پر پیچ و خم دعوی می‌تواند برای شما به منزله پیروزی و برد در دادگاه باشد. یک وکیل جعل سند به انواع حیله‌ها و مشکلات این مسیر آشنا است و سریع‌تر از آنچه که فکر کنید می‌تواند پرونده شما را حل و فصل نماید. در صورتی که نیاز به مشاوره در زمینه جعل سند داشتید، می‌توانید زمانی را برای یک مشاوره حقوقی تلفنی اختصاص دهید.

ایا جرم جعل سند قابل گذشت است؟

همانطور که درباره مجازات جعل سند گفتیم،‌ اگر هرگونه جعلی در اسناد صورت گیرد جرم بوده و مجازات در پی خواهد داشت. در مورد اسناد رسمی، این مجازات غیر قابل گذشت است و پیگرد قانونی و همینطور مجازات سنگینی در پی دارد.

در صورتی که سند به صورت عادی باشد و در آن جعلی انجام شده باشد و فقطط شاکی خصوصی داشته باشد، در شرایط مصالحه و توافق طرفین، امکان گذشت از مجازات با شرایط خاصی وجود دارد. اگر در مورد اثبات جعلی بودن یک سند یا دفاع در دادگاه در رابطه با اتهام جعلی بودن یک سند نیاز به یک وکیل داشته باشید، می‌توانید از مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان استفاده کنید.

حق الوکاله وکیل برای پرونده جعل سند

با توجه به مطالب گفته شده، وجود یک وکیل جعل سند بسیار مفید است و می‌تواند در رای نهایی دادگاه تاثیر گذار باشد. حق الوکاله وکیل برای یک پرونده جعل سند نیز بر اساس مصوبات دولت بوده و با نرخ تعیین شده و شرایط پرونده تعیین می‌گردد. بسته به شهر و میزان محرومیت مناطق کشور، میزان حق الوکاله وکیل جعل سند نیز متغیر است که برای اطلاع از تعرفه آن، می‌توانید یک مشاوره تلفنی با موسسات حقوقی معتبر داشته باشید.

 

جرم اسکناس جعلی 
استفاده از مهر نظامی جعلی 
مشاوره حقوقی جعل 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما


سوالات متداول

نظرات

بهنام رحمانی فرد

باسلام برای تشخیص اصالت یک سند، روش‌های متفاوتی وجود دارد که می‌توان از طریق مراجع قانونی از آن‌ها استفاده کرد. مهمترین و اصلی‌ترین روش‌های در شناسایی اسناد جعلی عبارتند از: تطبیق سند با اسناد دیگر برای پی بردن به اصالت یک سند، یکی از اولین مراحل، تطابق آن سند با دیگر اسنادی است که موارد و مفاد داخل آن را به نوعی تایید می‌کنند. همچنین با بررسی و چک کردن امضاهای سند مورد اعتراض با سندهای تایید کننده نیز می‌توان اصالت یند را مشخص کرد. تحقیق از شاهدان و مطلعان مربوط به سند دادگاه در این روش به این موضوع دقت می‌کند که آیا گواهان سند، بر نوشتن و امضای آن شاهد و ناظر بوده‌اند یا خیر. در این روش، تحقیقات انفرادی شروع می‌شود. ارجاع به کارشناس در بررسی اسناد مهمتر و همینطور پرونده‌های پیچیده‌تر، دادگاه بررسی و تحقیق درباره اصالت سند و همینطور تطبیق خط، امضا، اثر انگشت یا هر مورد دیگری را در مورد سند به کارشناسان مربوطه ارجاع می‌دهد. . استکتاب چنانچه امضا یا دستخطی از افرادی که در داخل سند دستی داشته‌اند موجود نباشند، دادگاه می‌تواند آن‌ها را احضار کرده و از آنها درخواست کتابت کند. یعنی سندی مشابه سند مورد اعتراض را دوباره تنظیم کنند تا دستخط و امضای آن‌ها را با سند اصلی مطابقت دهند.


مجید شیخی

مجموعه اعمالی که در ایجاد نوشته، سند، امضا یا مهر غیر قانونی یا ایجاد تغییر در سند‌های نوشته شده، مانند خراشیدن، با قلم دستکاری کردن، الحاق یا محو هرگونه اطلاعات بر روی اسناد، بدون اجازه صاحب سند، جعل سند می‌گویند. طبق قانون اگر فردی بداند یک سند جعلی است و با این حال از آن استفاده نماید، مرتکب جرم شده و با او برخورد می‌شود. مجازات عمومی برای جعل سند غیر رسمی طبق قانون مجازات اسلامی برابر با جبران خسارت به علاوه شش ماه تا دو سال حبس است. اما اگر سندی رسمی جعل شود، مجازات آن بین شش ماه تا سه سال حبس خواهد بود. اگر هم شخصی کارمند دولت باشد و در امور کاری خود اقدام به جعل اسناد کند، مجازاتی برابر با یک تا پنج سال حبس به دنبال خواهد داشت.


mohamad sheykhi

به مجموعه اعمالی که در ایجاد نوشته، سند، امضا یا مهر غیر قانونی یا ایجاد تغییر در سند‌های نوشته شده، مانند خراشیدن، با قلم دستکاری کردن، الحاق یا محو هرگونه اطلاعات بر روی اسناد، بدون اجازه صاحب سند، جعل سند می‌گویند. طبق قانون اگر فردی بداند یک سند جعلی است و با این حال از آن استفاده نماید، مرتکب جرم شده و با او برخورد می‌شود. مجازات عمومی برای جعل سند غیر رسمی طبق قانون مجازات اسلامی برابر با جبران خسارت به علاوه شش ماه تا دو سال حبس است. اما اگر سندی رسمی جعل شود، مجازات آن بین شش ماه تا سه سال حبس خواهد بود. اگر هم شخصی کارمند دولت باشد و در امور کاری خود اقدام به جعل اسناد کند، مجازاتی برابر با یک تا پنج سال حبس به دنبال خواهد داشت.


محمدی

وقت بخیر و خسته نباشید خدمت پرسنل موسسه وکیل تلفنی امروز اولین تماس من با موسسه شما بود در اولین تجربه بسیار رضایت داشتم از خدمات شما همه چیز بسیار سریع و در عین حال باکیفیت بود مشاور موسسه شما برخلاف بسیاری دیگر از همکاران در موسسات دیگر بسیار باحوصله بودند و سوالات مرا خیلی روشن پاسخ دادند ممنونم که خدمات حقوقی را با کیفیت و هزینه مناسب دراختیار مردم گذاشتید


بشیر علی پاریاد

سلام .با تشخیص عادت‌های تحریری و نگارشی منحصر به فرد اشخاص و مقایسه ی آن‌ها با اسناد و نوشته‌های مورد نظر می‌توان انتساب یا عدم انتساب نوشته و سند را به شخص مورد نظر و همچنین اصالت یا جعلیت نوشته و سند مزبور را تعیین کرد.


مهدی مظفری اناری

جرم انگاری جعل برای این بوده است که اعتماد به اسناد و‌نوشته جات بین مردم خدشه دار نشود. جعل جرمی علیه آسایش عمومی محسوب می شود و برای همین قانون گذار مجازات هایی چون حبس برای آن مقرر نموده است. راه های مختلفی برای تشخیص اسناد جعلی وجود دارد که از جمله می توان به استکتاب، تطبیق با اسناد مسلم الصدور، ارجاع امر به کارشناس و غیره را نام برد.


مجید پریدست فومنی

با سلام در خصوص اسناد جعلی مسلم الصدور بهترین راه اثبات ارجاع امر به کارشناس خط و امضااست که ضمن اخذ نمونه خط استفاده کننده از سندجعلی ودیگر اصحاب پرونده با سند ارائه شده اصالت سند را اثبات یا جعل بودن آنرا به اطلاع برساند ضمنا تا زمانی که از سند جعلی استفاده نشده باشد جرم جعل هم قابل به رسیدگی نیست یعنی در صورت استفاده از سندجعلی خود جعل دارای مجازات به همراه استفاده از سند جعلی خواهد بود


فریبرز ذوالفقاری

با سلام به مجموعه اعمالی که در ایجاد نوشته، سند، امضا یا مهر غیر قانونی یا ایجاد تغییر در سند‌های نوشته شده، مانند خراشیدن، با قلم دستکاری کردن، الحاق یا محو هرگونه اطلاعات بر روی اسناد، بدون اجازه صاحب سند، جعل سند می‌گویند. طبق قانون اگر فردی بداند یک سند جعلی است و با این حال از آن استفاده نماید، مرتکب جرم شده و با او برخورد می‌شود. مجازات عمومی برای جعل سند غیر رسمی طبق قانون مجازات اسلامی برابر با جبران خسارت به علاوه شش ماه تا دو سال حبس است. اما اگر سندی رسمی جعل شود، مجازات آن بین شش ماه تا سه سال حبس خواهد بود. اگر هم شخصی کارمند دولت باشد و در امور کاری خود اقدام به جعل اسناد کند، مجازاتی برابر با یک تا پنج سال حبس به دنبال خواهد داشت


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.