تغییر کاربری فضای سبز به کاربری مسکونی چگونه است؟

تغییر کاربری فضای سبز به کاربری مسکونی چگونه است؟

تغییر کاربری فضای سبز به کاربری مسکونی چگونه است؟

تغییر کاربری فضای سبز به کاربری مسکونی، از جمله مشکلات و اختلافات حقوقی است که امروزه بسیار رواج یافته است و آشنایی با آن اهمیت بسزایی دارد. انسان ها برای این که بتوانند، بهتر و منظم تر در کنار یکدیگر زندگی کنند، برای اعمال خود قوانینی را وضع کرده اند. یکی از این قوانین بسیار مهم به بحث تعیین و تغییر نوع کاربری اراضی می پردازد. در این مقاله قصد داریم ضمن بررسی تفصیلی موضوع تغییر کاربری فضای سبز به کاربری مسکونی با اهمیت مشاوره با یک وکیل تغییر کاربری نیز آشنا شویم. پس با یکی دیگر از مجموعه مقالات موسسه حقوقی وکلای تلفنی همراه ما باشید.

 

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

آیا تغییر کاربری فضای سبز به کاربری مسکونی جرم است؟

اولین و مهم ترین سوالی که در بررسی تغییر کاربری فضای سبز به کاربری مسکونی باید بدان پاسخ داده شود این است که آیا این تغییر در قانون جرم انگاری شده است؟ برای پاسخ به این سوال باید بگوییم که در قوانین صراحتا چیزی به نام جرم تغییر کاربری فضای سبز به کاربری مسکونی وجود ندارد. اما ماده 690 قانون مجازات اسلامی که اتفاقا ماده بسیار مفصلی است، عنوان می دارد که هر گونه تصرف در اراضی و املاک متعلق به دولت و سایر نهادهای دولتی نظیر شهرداری ها، بدون دریافت گواهی و مجوزهای مربوطه، جرم تلقی شده و مجازات تغییر کاربری، یک ماه تا یک سال حبس می باشد. پس شاید بتوان تغییر کاربری فضای سبز به کاربری مسکونی که نوعی تصرف در اراضی متعلق به شهرداری محسوب می شود را به عنوان یک جرم مطرح نمود.

 

 

مرجع صالح برای رسیدگی به تغییر کاربری زمین

همان طور که گفته شد تغییر کاربری فضای سبز به کاربری مسکونی بدون دریافت مجوز های قانونی، جرم تلقی می شود. حال باید به بحث مرجع رسیدگی به تغییر کاربری زمین بپردازیم. بر اساس ماده 5 قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، مرجع رسیدگی به تغییر کاربری زمین، کمیسیون ماده 5 می باشد. در نتیجه اگر شما قصد تغییر کاربری فضای سبز به کاربری مسکونی را دارید، بایستی ابتدا به کمیسیون ماده 5 مراجعه فرمایید تا نسبت به مسئله پرونده شما تصمیمات مقتضی گرفته شود. شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره تغییر کاربری با مشاوران ما مشاوره حقوقی انلاین و رایگان داشته باشید.

 

کمیسیون ماده 5

همان طور که ذکر شد وظیفه رسیدگی به دعاوی تغییر کاربری زمین، در صلاحیت کمیسیون ماده 5 یا همان شورای عالی شهرسازی می باشد. بر اساس ماده مذکور، این کمیسیون شامل استاندار یا فرماندار‌ کل به عنوان رئیس کمیسیون و نماینده وزارت نیرو، شهردار، نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی، سرپرست سازمان حفاظت از محیط زیست، رئیس شورای اسلامی ، نماینده جهاد کشاورزی و نماینده سازمان نظام مهندسی که بدون حق رای است به عنوان اعضای کمیسیون، می باشد. اعضای این کمیسیون در شهر تهران بر اساس ماده واحده قانون اصلاح تبصره ماده 5 قانون تأسیس شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران عنوان شده است که از توضیح تفصیلی آن خودداری می کنیم.

بر اساس ماده 5 قانون تأسیس شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران، مهم ترین وظیفه این کمیسیون این گونه عنوان شده است: «تغییرات نقشه‌های تفصیلی اگر در ‌اساس طرح جامع شهری مؤثر باشد باید به تأیید شورای عالی شهرسازی برسد.» همچنین بررسی تغییر کاربری فضای سبز به کاربری مسکونی نیز در صلاحیت این شورا می باشد.

 

 

مشاوره حقوقی الزام به تنظیم سند
راهنمای نگارش انلاین 
سوالات حقوقی ملکی 
مشاوره حقوقی ملکی 
درباره ما 

 

وکیل متخصص برای تغییر کاربری ملک

تغییر کاربری فضای سبز به کاربری مسکونی کار بسیار دشواری است که حل و فصل آن نیازمند تخصص و وقت فراوانی می باشد. به همین خاطر بهتر است این کار را به یک وکیل تغییر کاربری بسپارید. وکیل مذکور با در نظر گرفتن شرایط پرونده شما به احقاق حق و حل و فصل پرونده کمک می کند. همچنین قوانین و مقررات مربوط به این حوزه بسیار مهم و پیچیده می باشند. این مسئله اهمیت مشورت به یک وکیل متخصص تغییر کاربری را چندین برابر می کند. اما وکیل تغییر کاربری کیست؟ وکیل مذکور وکیل پایه یک دادگستری می باشد که به طور تخصصی در زمینه تغییر کاربری اراضی فعالیت دارد و به تمامی ریزه کاری های این پروسه آگاه است. از جمله ویژگی های این وکیل می توان به موارد زیر اشاره داشت:

  • تسلط بر قوانین و مقررات مربوط به تغییر کاربری.
  • تسلط بر قوانین مربوط به کمیسیون ماده 5 و آیین رسیدگی آن.
  • تسلط به راهکارهای حقوقی.
  • داشتن تجربه در این زمینه.

 

مشاوره حقوقی تلفنی تغییر کاربری ملک

همانطور که ذکر شد، مشورت با یک وکیل تغییر کاربری برای حل و فصل دعاوی مربوط به تغییر کاربری فضای سبز به کاربری مسکونی بسیار حائز اهمیت است. ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی، با فراهم کردن امکان مشاوره حقوقی برای شما عزیزان، در کنار شما هستیم. شما می توانید برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با بهترین وکلای تغییر کاربری ایران و البته با کمترین هزینه ممکن با ما در ارتباط باشید.

 

 

 

تغییر کاربری زمین

 

محاسبه هزینه تغییر کاربری

یکی از مهم ترین مباحثی که پیرامون تغییر کاربری اراضی وجود دارد، هزینه تغییر کاربری می باشد. قبل از آشنایی با نحوه محاسبه این هزینه، بهتر است که با تعریف هزینه تغییر کاربری آشنا شویم. کاربری اراضی سابقا تعیین شده است، حال اگر شما بخواهید این کاربری را تغییر دهید، باید مبلغی را به عنوان هزینه تغییر کاربری پرداخت کنید. تغییر کاربری فضای سبز به کاربری مسکونی نیز از این قضیه مستثنی نیست. نرخ این هزینه هر ساله توسط شهرداری شهر ها تعیین می شود. در نتیجه دارای نرخ واحدی نمی باشد و متغیر است. شما می توانید برای دریافت اطلاعات بیشتر با مشاوران ما مشاوره حقوقی داشته باشید.

 


سوالات متداول

نظرات

زاهد جدگال

سلام علیکم عرض به حضورتان مطابق ماده یک قانون کاربری اراضی، تغییر کاربری باغات و زمین های کشاورزی در خارج از محدوده قانونی شهرها بجز در موارد مهم وحیاتی، ممنوع است. چنین قانونی باید به تمامی فضاهای سبز در محدوده شهرها نیز تسری داده شود تا به این راحتی‌ها تغییر کاربری فضای سبز به مسکونی آن‌هم در دخل شهرها وو کلانشهرها و حتی در روستاهای بزرگ و بخش‌های انجام نگیرد


حسین سیفی

در قوانین موضوعه عنوانی تحت موضوع تغییر کاربری فضای سبز جرم انگاری نشده است لکن در خصوص تغییر کاربری در قانون مجازات اسلامی یک مقرره وجود دارد و آن هم ماده 690 قانون مجازات اسلامی است که البته بحث این ماده بطور مطلق تغییر کاربری می‌باشد که برای رسیدگی به چنین موضوعی کمسیون ماده ۵ شهرداری یا همان شورای عالی شهرسازی صالح می‌باشد .


بهنام رحمانی فرد

کمیسیون موضوع ماده ۵ قانون تأسیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، که در این آئین‌نامه کمیسیون طرح تفصیلی نامیده می‌شود،‌ در هر استان به ریاست استاندار و عضویت رئیس سازمان مسکن و شهرسازی، مدیرکل میراث فرهنگی و رئیس سازمان کشاورزی استان (‌که سمت‌ نمایندگی وزارتخانه‌های متبوع خود را به عهده خواهند داشت)، رئیس شورای شهرستانی که طرح تفصیلی مربوط به شهر یا نقاط واقع در قلمرو آن‌شهرستان در دستور کار کمیسیون قرار دارد، شهردار شهری که طرح تفصیلی مربوط به آن در کمیسیون مطرح است، نماینده مهندس مشاور یا ارگان‌ دیگری که عهده‌دار تهیه طرح تفصیلی مورد بحث در کمیسیون است، در هر استان، برای بررسی و تصویب طرحهای تفصیلی شهری و تغییرات‌بعدی آن تشکیل می‌شود.


علیرضا محمدی

بحث تغییر کاربری در شهرها و بعضا روستاها نیز امروزه بسیار مطرح است اما عموم مردم به دلیل نا آگاهی به روال و روند اداری انجام این کار و مهم تر از آن مقدور یا نامقدور بودن انجام این تغییر کاربری به افرادی که صرفا به دنبال سودجویی هستند و پیشنهاداتی مبنی بر انجام این تغییر کاربری میدهند اما عملا در نیمه راه پرونده را رها کرده و فرد را سردرگم میکنند اعتماد میکنند درحالی که اولین قدم باید مشورت با وکیل ثبتی باشد توصیه میکنم از وکلای مجرب موسسه وکیل تلفنی استفاده کنید چون مشورت آنها برای من خیلی مفید بود


سپیده کرمی

باسلام مطابق ماده 1 قانون کاربری اراضی، تغییر کاربری اراضی کشاورزی و باغات در خارج از محدوده قانونی شهرها بجز در موارد ضروری، ممنوع است. چنین قانونی باید به تمامی فضاهای سبز در محدوده شهرها نیز تسری داده شود تا به این راحتی‌ها تغییر کاربری فضای سبز به مسکونی آن‌هم در شهرها و کلانشهرها انجام نگیرد


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، همان‌طوری که می‌دانیم در کشور ما ایران صاحبان املاک دارای اراضی گوناگونی هستند که هر کدام اسم و رسم خاص خود را دارند که در اصطلاح عرفی به انواع این اسم‌ها کاربری با شیوه بهره برداری می‌گویند. بعضی از مالکان دارای اراضی کشاورزی بعضی‌ها دارای اراضی باغی بعضی‌ها دارای اراضی با کاربری آموزشی و امثال آن هستند. انواع کاربری یا شیوه بهره برداری در کشور ما تعریف شده که یکی از آنها کاربری فضای سبز است که ممکن است در روستا باشد یا شهر اما مساله مهم این است که حتما مالکیت شخص احراز شده و بعد از آن برای کاربری اقدام شود و مالکیت آن ملک متعلق به دولت نباشد ، هرچند که در برخی موارد دیده شده سازمان شهرداری نیز بعنوان یک نهاد عمومی و دستگاه اجرایی برخی از قطعات فضای سبز را تقسیم کرده و به افراد حقیقی می فروشد. به‌ صورت معمول و در عرف امروز ادارات درخواست تغییر کاربری از طریق اداره بنیاد مسکن در روستا ها و نهاد شهرداری در اراضی یک شهرستان ثبت می‌شود و بعد از انجام یک فرآیندی که معمولا سخت و طولانی‌مدت خواهد بود در کمیسیون مخصوص خود در استان بررسی شده و بعد از آن نتیجه‌گیری خواهد شد که آیا این ملک قابلیت تغییر کاربری دارد یا خیر، اما به زبان ساده باید گفت تغییر کاربری به دلیل پیچیدگی امر و توجیح نمودن کمیسیون مربوطه کار بسیار سخت و دشواری بوده و تنها افراد زبده و خبره از توانایی انجام دادن آن را خواهند داشت و تنها تا یک بار هم امکان تغییر کاربری ملک وجود دارد پس بسیار مهم و ضروری است که برای انجام این مهم از وکلای کارکشته مؤسسه وکیل تلفنی استفاده نمود و بعد از آن اقدام نمایید موفق باشید.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام وظیفه رسیدگی به دعاوی تغییر کاربری زمین، در صلاحیت کمیسیون ماده 5 یا همان شورای عالی شهرسازی می باشد. بر اساس ماده مذکور، این کمیسیون شامل استاندار یا فرماندار‌ کل به عنوان رئیس کمیسیون و نماینده وزارت نیرو، شهردار، نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی، سرپرست سازمان حفاظت از محیط زیست، رئیس شورای اسلامی ، نماینده جهاد کشاورزی و نماینده سازمان نظام مهندسی که بدون حق رای است به عنوان اعضای کمیسیون، می باشد. اعضای این کمیسیون در شهر تهران بر اساس ماده واحده قانون اصلاح تبصره ماده 5 قانون تأسیس شورای‌ عالی شهرسازی و معماری ایران عنوان شده است که از توضیح تفصیلی آن خودداری می نمایند


محمد مهدی احمدی

تغییر کاربری فضای سبز به کاربری مسکونی بدون دریافت مجوز های قانونی، جرم تلقی می شود. حال باید به بحث مرجع رسیدگی به تغییر کاربری زمین بپردازیم. بر اساس ماده 5 قانون تأسیس شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، مرجع رسیدگی به تغییر کاربری زمین، کمیسیون ماده 5 می باشد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.