چهار حق زن برای گرفتن طلاق از شوهر

چهار حق زن برای گرفتن طلاق از شوهر

چهار حق زن برای گرفتن طلاق از شوهر

طلاق یک روش شرعی و قانونی برای خاتمه دادن به زندگی مشترک است. در حال حاضر در کشور ایران زوج و زوجه برای این که بتوانند با این روش از یکدیگر جدا شوند، باید دادخواست طلاق تقدیم دادگاه خانواده کنند. حال این که این دادخواست از جانب کدام یک از طرفین تقدیم دادگاه می‌شود و به اصطلاح کدام طرف تقاضای طلاق می‌کند، در رسیدگی به پرونده و پروسه صدور حکم تاثیر خواهد داشت. ما در این مقاله درباره طلاق از جانب زوجه و شرایط آن صحبت خواهیم کرد.

 

هزینه مشاوره حقوقی

طلاق از جانب زوجه در چه مواردی امکان پذیر است؟

طبق قانون ایران، مرد هر زمانی که بخواهد می‌تواند زنش را طلاق دهد و برای این کار نیاز به دلیل ندارد. اما طلاق از جانب زوجه چنین نیست! یعنی زن برای این که بتواند طلاق بگیرد باید حتما دلیل محکمه پسند داشته باشد.
در نتیجه صدور حکم طلاق در پی تقاضای طلاق از جانب زن فقط در مواردی خاص امکان پذیر خواهد بود. این موارد طبق قانون عبارتند از؛

_ وکالت در طلاق

 

وکالت طلاق همان وکالتی است که زوج ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگری به زوجه می‌دهد تا بتواند خود را مطلقه کند.
حال این وکالت می‌تواند مطلق باشد یا مقید. در صورت مطلق بودن، زوجه هر زمان که بخواهد می‌تواند خود را مطلقه کند. اما درباره وکالت در طلاق مقید ماده 1119 قانون مدنی بیان می‌کند: "طرفین عقد ازدواج می‌توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد در ضمن عقد ازدواج یا عقد لازم دیگر بنمایند. مثل اینکه شرط شود هر گاه شوهر زن دیگر بگیرد یا در مدت معینی غائب شود یا ترک انفاق نماید یا بر علیه حیات زن سوء قصد کند یا سوء رفتاری نماید که‌ زندگانی آن ها با یکدیگر غیر قابل تحمل شود، زن وکیل و وکیل در توکیل باشد که پس از اثبات تحقق شرط در محکمه و صدور حکم نهایی خود را مطلقه‌ سازد."

_ نپرداختن نفقه


یکی دیگر از مواردی که طلاق از جانب زوجه را امکان پذیر می‌کند، نپرداختن نفقه از طرف زوج است. قانونگذار در ماده 1129 قانون مدنی صراحتا به این موضوع اشاره کرده و بیان می‌کند: "در صورت استنکاف شوهر از دادن نفقه و عدم امکان اجراء حکم محکمه و الزام او به دادن نفقه، زن می‌‌تواند برای طلاق به حاکم ‌رجوع کند و حاکم شوهر او را اجبار به طلاق می‌نماید. ‌همچنین است در صورت عجز شوهر از دادن نفقه."

_ عسر و حرج زوجه در زندگی مشترک


سومین مورد یا همان دلیل محکمه پسندی که درخواست طلاق از جانب زوجه را امکان پذیر می‌کند، عسر و حرج او در زندگی مشترک است. در این باره در ماده 1130 قانون مدنی آمده است: "در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنان چه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود." عسر و حرج به موجب تبصره ذیل این ماده عبارت است از: "به وجود آمدن وضعیتی که ادامه‌ی زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد."

_ غیبت بیش از 4 سال زوج


چهارمین مورد از ادله محکمه پسند طلاق از جانب زوجه را امکان پذیر می‌کنند، غیبت بیش از 4 سال زوج است. برای این مورد نیز می‌توان به ماده 1029 قانون مدنی استناد کرد. "هرگاه شخصی چهار سال تمام غایب مفقودالاثر باشد زن او می‌تواند تقاضای طلاق کند."

 

 

طلاق از جانب زن چه مدت زمان می‌برد؟

اولین مرحله پیش از تنظیم دادخواست طلاق از جانب زوجه، ثبت نام در سامانه تصمیم است. پس از ثبت نام در این سامانه زوج و زوجه باید در جلسه مشاوره پیش از طلاق شرکت کنند. مرکز مشاوره پس از ثبت نام در سامانه مذکور، به ایشان معرفی خواهد شد. پس از آن اگر مشاور تایید کرد که هیچگونه سازشی میان آن ها امکان پذیر نیست، تازه زوجه باید دادخواست تنظیم کرده و تقدیم دادگاه نماید. پس از آن رسیدگی به پرونده شروع خواهد شد. طی تمام مراحل طلاق تا دریافت حکم طلاق می‌تواند یک سال طول بکشد، یا این که در عرض چند ماه خاتمه یابد. پس مدت زمان مشخصی برای طی تمام مراحل طلاق از جانب زن وجود ندارد.

اهمیت داشتن وکیل در طلاق از جانب زوجه

با وجود وکیل، پرونده طلاق از جانب زوجه به احتمال 90 درصد به نفع زن یا همان خواهان خاتمه خواهد یافت. زیرا وکیل پیش از تقدیم دادخواست تمام جوانب را می‌سنجد و با ارائه مدارک و مستندات، لوایح و ... پرونده را در مسیر دلخواه پیش می‌برد. علاوه بر این یکی از دلایلی که باعث می‌شود ره یکساله در چند ماه طی شود، وکیل طلاق است. پس برای داشتن وکیل کاربلد در پرونده طلاق، یا دریافت مشاوره حقوقی از یک وکیل ماهر، با موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط باشید.

هزینه طلاق از جانب زوجه

هزینه طلاق از جانب زوجه عبارت است از؛ هزینه تنظیم و تقدیم دادخواست، هزینه جلسات مشاوره طلاق، هزینه دادرسی و دیگر هزینه های جانبی. با توجه به این که این هزینه ها هر ساله تغییر می‌کنند و نرخ مشخصی برای آن ها وجود ندارد، بهتر است در قالب مشاوره حقوقی تلفنی از کارشناسان موسسه حقوقی وکلای تلفنی بخواهید تا کل هزینه ها را برای شما لیست کنند. در ضمن برخی از این هزینه ها غالبا از زوج مطالبه می‌شود، حتی اگر طلاق از جانب زوجه باشد. کارشناسان موسسه این موارد را نیز برای شما مشخص خواهند کرد تا مطلع باشید.

 

ارتباط در واتس اپ

وکیل کاربلد برای طلاق از سمت زن

همانطور که گفته شد با وجود وکیل کاربلد طلاق، پرونده طلاق از جانب زن در مسیری هموار، مراحل قانونی خود را طی خواهد کرد و در نهایت هم حکم طلاق صادر خواهد شد. موسسه حقوقی وکلای تلفنی با جذب بهترین وکلای کشور که بسیاری از آن ها تخصص و تجربه فراوانی در پرونده طلاق دارند، در این مسیر همراه شما خواهد بود. شما برای دریافت مشاوره حقوقی طلاق از وکلای این موسسه می‌توانید از مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان یا مشاوره حقوقی تلفنی استفاده کنید. پس از آن می‌توانید برای عقد قرارداد وکالت با ایشان، اقدام نمایید.

 

نگارش دادخواست طلاق 
حق طلاق مشروط
وکیل طلاق 
مشاوره حقوقی طلاق
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

محمد حسین انصاری مهیاری

درود بر شما اصولا حق طلاق با زوج است ولیکن قانونگذار در حالاتی برای زوجه حق طلاق را در نظر گرفته است و در شرایطی زوجه میتواند طلاق خود را بگیرد که در این مقاله به موارد فوق اشاره شده است که نپرداختن نفقه و غائب مفقود الاثر و وکالت در طلاق و یا شروط مندرج در سند نکاح نامه در این موارد دادگاه هنگام صدور حکم طلاق باید حقوق مالی زوجه را در نظر بگیرد و تعیین تکلیف نماید و اینکه برای طلاق گرفتن خیلی موارد پیش آمده که در بین راه زوجه به بن بست بر میخورد و پیشنهاد این است بدون وکیل اقدامی انجام ندهند چرا که ممکن است سالها به نتیجه دلخواه خود نرسند


بشیر علی پاریاد

با سلام . یکی از انواع طلاق ، طلاق خلع است . برابر ماده ۱۱۴۶ قانون مدنی اگر زن کراهت شدیدی از شوهرش داشته باشد می تواند با دادن مال که می تواند بذل مهریه و یا حتی کمتر یا بیشتر از مهریه باشد طلاق بگیرد، که البته این مورد هم شوهر باید قبول بذل نماید


معراج فرجی

خدیجه میرحیدری باسلام: با توجه به اینکه طلاق به درخواست زوجه در صورتی امکان پذیرهست که شروط ضمن عقدنکاح محقق شده باشد مثلا حبس بیش از پنج سال زوج و البته معنای عسر و حرج معنای گسترده ای است و دادگاه آن را تفسیر و تطبیق مینماید


محمدی

متاسفانه عامه مردم فکر میکنند که قانون هیچ حمایتی از بانوان ندارد و همواره حقوق زوجه است که نادیده گرفته میشود در حالی که به علت ناآگاهی از قوانین است که چنین تصوری در بیشتر موارد ایجاد میشود مطالعه مقالات سایت و مشاوره گرفتن با متخصصین این حوزه در وکیل تلفنی میتواند بسیار موثر واقع شود چون هر پرونده و هر زندگی شرایط خاص خودش را دارد و نیاز به بررسی دقیق برای پاسخگویی مناسب هست


محسن جعفری

با توجه به اینکه هزینه مشاوره و نگارش لوایح توسط وکیل ، مبالغ قابل توجهی میباشد ، سایت وکیل تلفنی این امکان را فراهم نموده تا با مناسب ترین و به صرفه ترین هزینه این امر توسط وکلای مجرب صورت گیرد .


خدیجه میرحیدری

باسلام: با توجه به اینکه طلاق به درخواست زوجه در صورتی امکان پذیرهست که شروط ضمن عقدنکاح محقق شده باشد از جمله ترک نفقه به مدت شش ماه و زوج با الزام دادگاه هم‌چنان از پرداخت نفقه امتناع نمايد. با تشکر ....


سپیده کرمی

با سلام ،بر اساس ماده 1133 قانون مدنی حق طلاق را برای مردان حتی بدون داشتن هیچ عذر موجهی به رسمیت شناخته شده است اما این بدان معنا نیست که زن نتواند راسا از جانب خود درخواست طلاق بنماید چرا که در شرایطی قانون فوق به زوجه این اختیار را داده تا با در دست داشتن ادله و مستندات موجه و موثر با مراجعه به دادگاه زوج را اجبار به طلاق نماید که موارد به شرح فوق احصا شده است.


سپیده کرمی

با سلام ،بر اساس ماده 1133 قانون مدنی حق طلاق را برای مردان حتی بدون داشتن هیچ عذر موجهی به رسمیت شناخته شده است اما این بدان معنا نیست که زن نتواند راسا از جانب خود درخواست طلاق بنماید چرا که در شرایطی قانون فوق به زوجه این اختیار را داده تا با در دست داشتن ادله و مستندات موجه و موثر با مراجعه به دادگاه زوج را اجبار به طلاق نماید که موارد به شرح فوق احصا شده است.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام سومین مورد یا همان دلیل محکمه پسندی که درخواست طلاق از جانب زوجه را امکان پذیر می‌کند، عسر و حرج او در زندگی مشترک است. در این باره در ماده 1130 قانون مدنی آمده است: "در صورتی که دوام زوجیت موجب عسر و حرج زوجه باشد، وی می‌تواند به حاکم شرع مراجعه و تقاضای طلاق کند. چنان چه عسر و حرج مذکور در محکمه ثابت شود، دادگاه می‌تواند زوج را اجبار به طلاق نماید و در صورتی که اجبار میسر نباشد زوجه به اذن حاکم شرع طلاق داده می‌شود." عسر و حرج به موجب تبصره ذیل این ماده عبارت است از: "به وجود آمدن وضعیتی که ادامه‌ی زندگی را برای زوجه با مشقت همراه ساخته و تحمل آن مشکل باشد."


بهنام رحمانی فرد

با سلام و احترام می‌دانیم که در قانون ایران حق طلاق با مرد است و هر زمانی که مرد بخواهد زن را طلاق دهد بدون دلیل محکمی می‌تواند این امر را انجام دهد اما بعضا بسیاری از افراد بر این نظر اند که طلاق از سوی زوج نیز نیازمند دلیل محکمه پسند می باشد که در قانون به همچین دلیلی اشاره نشده است یعنی مرد هر وقت بخواهد زن را میتواند طلاق دهد،اما اگر طلاق از جانب زوجه باشد بایستی دلایلی محکمه پسند وجود داشته باشد که در قانون به این دلایل اشاره شده است ۱-وکالت در طلاق،یعنی زوجه از جانب زوج برای طلاق گرفتن وکالت داشته باشد که می تواند مقید یا مطلق باشد یعنی اگر مقید باشد بایستی در صورت به وجود آمدن شرط مورد نظر طلاق از سوی زوجه امکان پذیر دانست اما در صورت مطلق بودن زوجه میتواند بدون به وجود آمدن شرایطی خود را طلاق دهد ۲-عدم پرداخت نفقه،میدانیم که در حقوق ایران پرداخت نفقه در عقد دائم بر عهده مرد میباشد و نفقه اعم است از خرج و مخارج زندگی زن و فراهم کردن وسایل مورد نیاز زن می باشد اگر زوج نفقه زوجه را پرداخت نکند در ابتدا از سوی دادگاه الزامی شود به پرداخت نفقه حالا اگر الزام کارآمد نبود زوجه میتواند از این ادله برای طلاق استفاده کند۳-عسر و حرج،یعنی به وجود آمدن شرایطی که ادامه زندگی برای زوجه با مشقت همراه باشد که برای طلاق گرفتن نیاز است در دادگاه ثابت شود که زوجه برای ادامه زندگی مشترک با مشقت و سختی همراه است که در این صورت میتواند طلاق بگیرد ۴-غیبت بیش از چهار سال،در صورتی که زوج بیش از ۴ سال مفقود باشد زوجه میتواند درخواست طلاق دهد،اما نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که چون طلاق از سوی زوجه بایست دلیل محکمه پسند داشته باشد ممکن است این فرایند طول بکشد اما با داشتن وکیل کاربلد می توان گفت فرایند طلاق کاهش پیدا میکند چرا که وکیل می‌تواند از ادله ای استفاده کند که یک فرد عادی نمیتواند آنها را به کار گیرد.


بهنام رحمانی فرد

با سلام و احترام می‌دانیم که در قانون ایران حق طلاق با مرد است و هر زمانی که مرد بخواهد زن را طلاق دهد بدون دلیل محکمی می‌تواند این امر را انجام دهد اما بعضا بسیاری از افراد بر این نظر اند که طلاق از سوی زوج نیز نیازمند دلیل محکمه پسند می باشد که در قانون به همچین دلیلی اشاره نشده است یعنی مرد هر وقت بخواهد زن را میتواند طلاق دهد،اما اگر طلاق از جانب زوجه باشد بایستی دلایلی محکمه پسند وجود داشته باشد که در قانون به این دلایل اشاره شده است ۱-وکالت در طلاق،یعنی زوجه از جانب زوج برای طلاق گرفتن وکالت داشته باشد که می تواند مقید یا مطلق باشد یعنی اگر مقید باشد بایستی در صورت به وجود آمدن شرط مورد نظر طلاق از سوی زوجه امکان پذیر دانست اما در صورت مطلق بودن زوجه میتواند بدون به وجود آمدن شرایطی خود را طلاق دهد ۲-عدم پرداخت نفقه،میدانیم که در حقوق ایران پرداخت نفقه در عقد دائم بر عهده مرد میباشد و نفقه اعم است از خرج و مخارج زندگی زن و فراهم کردن وسایل مورد نیاز زن می باشد اگر زوج نفقه زوجه را پرداخت نکند در ابتدا از سوی دادگاه الزامی شود به پرداخت نفقه حالا اگر الزام کارآمد نبود زوجه میتواند از این ادله برای طلاق استفاده کند۳-عسر و حرج،یعنی به وجود آمدن شرایطی که ادامه زندگی برای زوجه با مشقت همراه باشد که برای طلاق گرفتن نیاز است در دادگاه ثابت شود که زوجه برای ادامه زندگی مشترک با مشقت و سختی همراه است که در این صورت میتواند طلاق بگیرد ۴-غیبت بیش از چهار سال،در صورتی که زوج بیش از ۴ سال مفقود باشد زوجه میتواند درخواست طلاق دهد،اما نکته‌ای که در اینجا حائز اهمیت است این است که چون طلاق از سوی زوجه بایست دلیل محکمه پسند داشته باشد ممکن است این فرایند طول بکشد اما با داشتن وکیل کاربلد می توان گفت فرایند طلاق کاهش پیدا میکند چرا که وکیل می‌تواند از ادله ای استفاده کند که یک فرد عادی نمیتواند آنها را به کار گیرد.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.