فرق جعل در اسناد رسمی و اسناد عادی

فرق جعل در اسناد رسمی و اسناد عادی

فرق جعل در اسناد رسمی و اسناد عادی

فرق جعل در اسناد رسمی و اسناد رسمی 

مفهوم لغوی جعل، دگرگون کردن و ایجاد تغییر ساختاری در یک جسم، سند و یا هر وسیله دیگر است و در اصطلاح حقوقی جعل به معنای تغییر و دگرگون ساختن تقلب آمیز یک سند و یا نوشته است که موجب وارد آمدن ضرر و زیان به فرد یا افراد می شود. لازم است ابتدا با فرق جعل در اسناد رسمی و اسناد عادی آشنا شویم.

اسناد مورد استفاده در زندگی روزمره به دو دسته اسناد رسمی و اسناد عادی تقسیم بندی شده و فرق جعل در اسناد رسمی و اسناد عادی از هم اینجا ناشی می شود. در اسناد رسمی، تهیه و ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی و یا اداره ثبت اسناد و املاک و زیر نظر کارشناسان و کارمندان رسمی این دفاتر و ادارات انجام شده که مرجع اغلب مالکیت ها و حقوق مادی و معنوی افراد است و هر سندی که شرایط فوق را نداشته باشد سند عادی محسوب می شود. مصادیق جعل سند بسیار گسترده است، ایجاد سند جعلی، انجام امضاء غیر واقعی سند، تغییر در متون اسناد و تاریخ ثبت سند و موارد بسیار دیگر که همگی جرم بوده و مجازات در پی خواهد داشت.

جعل اسناد

مشاوره حقوقی تلفنی و مشاوره حقوقی فوری و 24 ساعته این مجموعه در ارتباط با فرق جعل در اسناد رسمی و اسناد عادی و سوالاتی همچون، جعل اسناد رسمی توسط چه کسانی انجام می شود؟ میزان مجازات جعل اسناد رسمی و اسناد عادی به چه میزان است؟ آیا جعل اسناد عادی قابل عفو و یا تعلیق میباشد؟ آیا مرور زمان مشمول جرم جعل اسناد رسمی میشود؟ و فرق جعل در اسناد رسمی و اسناد عادی را برای شما اطلاعات لازم ارائه داده و در صورت درگیر بودن شما با جرم جعل سند به یاریتان خواهند شتافت.

تعریف جعل در اسناد عادی

هر سندی که در اداره ثبت و املاک تنظیم نشده باشد و نظارت مامورین در آن دخالتی نداشته باشد و قوانین در آن لحاظ نشده باشد را سند عادی گویند و به طور کلی در اسناد عادی شرایط سند رسمی رعایت نشده و از اعتبار کمی برخوردار است. در دعاوی حقوقی اگر سند عادی جهت اثبات ادعایی در دادگاه ارائه شود، شخصی که سند علیه وی اقامه گردیده است می تواند نسبت به آن سند ادعا هایی از جمله انکار، تردید و جعل را مطرح کند.

تعریف جعل در اسناد رسمی

 همانطور که اشاره نمودیم سند رسمی به سندی گفته می شود که در اداره ثبت اسناد و یا دفاتر اسناد رسمی یا نزد سایر مامورین رسمی، در حدود صلاحیت آنها و مطابق با قوانین تنظیم شده باشد. اگر در دعوایی، سندی رسمی جهت اثبات به دادگاه ارائه شود شخصی که سند علیه وی اقامه گردیده است فقط مجاز است ادعای جعل سند را مطرح نماید.  انکار و تردید در مورد اسناد رسمی کاربردی نداشته و طرح این دو شبهه فقط در مورد اسناد عادی امکان پذیر است. بسیاری از افراد سود جو، دانسته یا بدون اطلاع از فرق جعل در اسناد رسمی و اسناد عادی و تبعات این خلاف به دنبال جعل اسناد رسمی می باشند.

چارت هزینه های مشاوره حقوقی

جعل اسناد رسمی توسط چه کسانی انجام می شود؟

ایجاد هر گونه تغییر و نوشته در سند مانند خراشیدن، قلم بردن، الحاق، محو، اثبات یا تاخیر سند نسبت به تاریخ حقیقی و ...  توسط افراد رسمی و غیر رسمی را جعل سند گویند. جعل اسناد مطابق مقررات کیفری و حقوقی امری غیر قانونی است و جرم محسوب می شود و قانونگذار مجازات های  مشخصی مطابق جرم انجام گرفته پیش بینی نموده است.  فردی که ادعای وقوع جرم دارد، می تواند با توجه به شرایطی خواستار پیگرد قانونی و کیفری جاعل  از دادگاه شود.

علاوه بر فردی که اسنادی را جعل نموده است و از منظر قانون جرمی را انجام داده است و قابل مجازات است، فردی هم که اسناد مذکور را مورد استفاده قرار داده و از این راه قصد سوء استفاده داشته باشد، مجازات خواهد شد.

میزان مجازات جعل اسناد رسمی و اسناد عادی

با توجه به فرق جعل در اسناد رسمی و اسناد عادی، در مراجع قضایی مطابق با جرم انجام گرفته مجازاتی برای جاعل یا همان فردی که سند را جعل می کند، پیش بینی شده است. با استناد به ماده قانونی 532 قانون مجازات اسلامی، « هر یک از کارمندان و مسئولان دولتی که در اجرای وظیفه خود در احکام و تقریرات و نوشته ها و اسناد و سجلات و دفاتر و غیر آنها، از نوشته ها و اوراق رسمی تزویر کند اعم از این که امضاء یا مهری را ساخته یا امضا یا مهر یا خطوط را تحریف کرده یا کلمه ای الحاق کند، یا اسامی اشخاص را تغییر دهد، علاوه بر مجازات های اداری و جبران خسارت وارده، به حبس از یک تا پنج سال یا به پرداخت شش تا سی میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.»

با توجه به فرق جعل در اسناد رسمی و اسنادعادی، مجازات های تعیین شده نیز از منظر قانون متفاوت است. مطابق ماده 536 کتاب پنج تعزیرات،  مجازات جعل در سند غیر رسمی تعیین شده است:« هر کس در اسناد یا نوشته غیر رسمی جعل یا تزویر کند یا با علم به جعل و تزویر آنها را مورد استفاده قرار دهد، علاوه بر جبران خسارت وارده، به حبس از شش ماه تا دو سال یا به سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.»

 از آنجا که  فرق جعل در اسناد رسمی و اسناد عادی بسیار مهم است ، قانونگذارمجازات هایی سخت گیرانه ای را در نظر گرفته است تا سودجویان نتوانند با جعل اسناد، جامعه را به سوی هرج و مرج بکشانند و امنیت و آرامش مردم را به مخاطره بیندازند.

مشاوره حقوقی جعل اسناد

آیا جعل اسناد عادی قابل عفو و یا تعلیق میباشد؟

با استناد به ماده 536-524 قانون مجازات اسلامی و با توجه به تعریف انواع جعل در اسناد رسمی و غیر رسمی،  فرق جعل در اسناد رسمی و اسناد عادی و مجازات جعل و استفاده از سند مجعول در موارد قانونی مذکور را پیش بینی نموده است و مهمترین جعل که از آن نام برده شده، جعل در اسناد رسمی و اسناد دولتی است

با استناد به ماده 531 قانون مجازات اسلامی: « اشخاصی که مرتکب جرایم مذکور در مواد قانونی (534 و 533 و 532) شده اند هرگاه قبل از تعقیب به دولت اطلاع دهند و سایر مرتکبین را معرفی کنند یا بعد از تعقیب و بازداشت، وسایل دستگیری آنها را فراهم نمایند، حسب مورد در مجازات آنان تخفیف داده می شود و یا از مجازات معاف خواهند شد.» و با توجه به  فرق جعل در اسناد رسمی و اسناد عادی، مجازات پیش بینی شده نیز متناسب با اهمیت سند و نوع سوء استفاده انجام میگیرد.

با توجه به فرق جعل در اسناد رسمی و اسناد عادی، در صورت اثبات جرم جعل اسناد رسمی و استفاده از اسناد مجعول، کاهش مجازات حبس های تعزیری تغییر پیدا نکرده و جرمی غیر قابل گذشت محسوب می شود. در صورت گذشت شاکی خصوصی از شکایت خود، قانون فقط تخفیف به میزان یک تا دو درجه، طبق قانون کاهش مجازات حبس های تعزیری را منظور خواهد کرد.

آیا مرور زمان مشمول جرم جعل اسناد رسمی میشود؟

با توجه به اهمیت فرق جعل در اسناد رسمی و اسناد عادی و جعل اسناد و تاثیرات منفی آن در جامعه، انجام جعل اسناد و استفاده از اسناد جعلی از منظر قانون نادیده گرفته نمی شود و مجازات ها ی تعیین شده قابلیت اجرا دارد زیرا اسناد جعلی می توانند در طول زمان مورد استفاده قرارگرفته و صدمات جبران ناپذیری را از خود به جای بگذارند بنابراین گذشت زمان باعث عفو، تخفیف و بسته شدن پرونده نمی شود و هر گاه جعل سند رسمی به اثبات برسد قانون مجازات تعیین شده را اعمال می کند.

سوالات متداول:

در چه صورتی محکومیت فرد به جرم جعل اسناد سوء سابقه خواهد بود؟

محکومیت به جرم جعل در صورتی که توسط افراد عادی غیر کارمند و در مورد اسناد عادی صورت بگیرد سوء سابقه نخواهد داشت و در دیگر موارد مرتکب دارای سابقه کیفری خواهد بود.

مجازات جرم جعل اسناد چیست؟

با توجه به اینکه جعل انواع مختلفی داشته، بسته به نوع جعل و فرق جعل در اسناد رسمی و اسناد عادی، مجازات متفاوتی در نظر گرفته شده است.

اسناد عادی به چه اسنادی گفته می شود؟

هر سندی که در اداره ثبت و املاک تنظیم نشده باشد و نظارت مامورین در آن دخالتی نداشته باشد و  قوانین در آن لحاظ نشده باشد را سند عادی گویند.

چه جرایمی مشمول گذشت زمان نخواهند شد؟

  • جرایمی که افراد به قصد صدمه زدن به امنیت داخلی و امنیت خارجی کشور مبادرت کنند.
  • جرایم اقتصادی
  • جرایمی که در قانون مجازات اسلامی مغایر با اقدامات برای مبارزه با مواد مخدر باشد.

مفهوم جعل چیست؟

مفهوم لغوی جعل، دگرگون کردن و ایجاد تغییر ساختاری در یک جسم، سند و یا هر وسیله دیگر است


سوالات متداول

نظرات

Alireza mohamadi

هرکدام از مطالب و مقالات شما پر است از نکات مفیدی که هرکدام به تنهایی میتواند کلید حل یک مشکل و راهگشای یک پرونده باشد من در جهت حل مشکل مشابهی که شما در این مطلب شرح دادید با موسسه تماس گرفتم و مشاوره دریافت کردم بسیار مفید بود و خیلی از نکات تاریک موضوع برای من روشن شد خواستم از این طریق رضایت خودمو اعلام کنم


بهنام رحمانی فرد

با سلام با توجه به این که جرم جعل از دسته جرایم کیفری و غیر قابل گذشت میباشد. قانون گذار در مورد مجازات اسناد اعم از عادی و رسمی مجازات را بدین شرح تعیین نموده است: الف) بموجب ماده ۵۲۵ قانون مجازات اسلامی جعل احکام یا امضاء یا اسکناس رایج داخلی و خارجی یا اسناد یا حواله های صادره از خزانه دولتی و سایر اسناد تعهدآور یا چک (اسناد عادی) علاوه بر جبران خسارت به حبس از ۱تا ۱۰ سال محکوم خواهند شد. با توجه به تبصره این ماده جعل عمدی در مورد علایم استاندارد ملی یا بین المللی به حداکثر مجازات در این ماده محکوم خواهند شد. ب) مطابق ماده ۵۲۶ قانون مجازات جعل اسکناس رایج داخلی و خارجی یا اسناد تعهدآور بانکی که بقصد برهم زدن نظام و امنیت سیاسی و اجتماعی یا به علم مجعول بودن استفاده کند. چنانچه مفسد و محاربه شناخته نشود. به حبس از ۵ تا ۲۰ سال محکوم خواهند شد. پ) به استناد ماده ۵۲۷ قانون مجازات جعل اسناد و مدارک تحصیلی دانشگاهی و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی داخل یا خارج علاوه بر جبران خسارت به حبس از ۱ تا ۳ محکوم خواهند شد و در صورتی که مرتکب یکی از کارکنان دولتی (وزارتخانه، سازمانها، موسسات یا نهادهای وابسته به دولت) باشد، به حداکثر مجازات مقرر شده در این ماده محکوم خواهد شد. ت) به موجب ماده ۵۳۲ قانون مجازات اگر هر یک از کارمندان و مسئوولان دولتی در اجرای وظایف خود مرتکب جعل اسناد و نوشته ها بشوند، علاوه بر مجازاتهای اداری و جبران خسارت وارده به حبس از ۱ تا ۵ سال یا پرداخت ۶تا ۳۰ میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهدشد. ث) استفاده از اوراق مجعول با علم و آگاهی به موجب ماده ۵۳۵ قانون مجازات علاوه بر جبران خسارت وارده به حبس از ۶ ماه تا ۳سال یا ۳ تا ۱۸ میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد. ج) مطابق ماده ۵۳۶ قانون مجازات جعل اسناد و نوشته های غیر رسمی و استفاده ی آن با علم علاوه بر جبران خسارت به حبس از ۶ ماه تا ۲ سال یا ۳ تا ۱۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد. که با توجه به قانون کاهش مجازاتهای تعزیری مصوب اردیبهشت ۱۳۹۹ این ماده مشمول تخفیف قرار گرفته شده است. چ) به استناد ماده ۵۳۹ قانون مجازات اسلامی جعل معافیت از خدمت دولت یا نظام وظیفه به حبس از ۶ ماه تا ۱ سال و یا جزای نقدی ۳ تا ۶ میلیون ریال محکوم خواهد شد. ح) به موجب ماده ۵۴۰ جعل سایر تصدیق نامه ها که به ضرر شخص ثالث یا خسارتی بر خزانه دولت وارد آورد علاوه بر جبران خسارت به ۷۴ ضربه شلاق یا ۲۰۰ هزار تا ۲ میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.


mohamad sheykhi

با توجه به فرق جعل در اسناد رسمی و اسناد عادی، در مراجع قضایی مطابق با جرم انجام گرفته مجازاتی برای جاعل یا همان فردی که سند را جعل می کند، پیش بینی شده است. با استناد به ماده قانونی 532 قانون مجازات اسلامی، « هر یک از کارمندان و مسئولان دولتی که در اجرای وظیفه خود در احکام و تقریرات و نوشته ها و اسناد و سجلات و دفاتر و غیر آنها، از نوشته ها و اوراق رسمی تزویر کند اعم از این که امضاء یا مهری را ساخته یا امضا یا مهر یا خطوط را تحریف کرده یا کلمه ای الحاق کند، یا اسامی اشخاص را تغییر دهد، علاوه بر مجازات های اداری و جبران خسارت وارده، به حبس از یک تا پنج سال یا به پرداخت شش تا سی میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.» با توجه به فرق جعل در اسناد رسمی و اسنادعادی، مجازات های تعیین شده نیز از منظر قانون متفاوت است. مطابق ماده 536 کتاب پنج تعزیرات، مجازات جعل در سند غیر رسمی تعیین شده است:« هر کس در اسناد یا نوشته غیر رسمی جعل یا تزویر کند یا با علم به جعل و تزویر آنها را مورد استفاده قرار دهد، علاوه بر جبران خسارت وارده، به حبس از شش ماه تا دو سال یا به سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد.»


شیوا فرخندی

با سلام جعل در اسناد رسمی که توسط مامورین دولتی در اجرای وظیفه صورت می گیرد ، با مجازات سنگین تریم روبروست از طرفی اما،اثبات این حرم نیز با دشواری روبروست،چراکه جعل به معنای الحاق و حذف و...یا جعل امضا و دستخط صورت نگرفته تا با استفاده از روش های معمول تشخیص داده شود بلکه عموما مامور حین تنظیم سند نسبت به تغییر مفاد آن و انعکاس متن از ابتدا به صورت دیگری اقدام نموده است لذا اثبات آن نیز نیاز به دفاع صحیح و حرفه ای دارد.


سعید ربیعی

باسلام در اسناد رسمی تنها ادعای جلب پذیرفته می شود چرا که این اسناد به به وسیله دفاتر اسناد رسمی تنظیم می شوند و بر این اساس است که قابل انکار یا تردید نیستند اما نسبت به اسناد عادی علاوه بر جعل ادعای انکار یا تبدیل نسبت به امضا و اثر انگشت نیز وجود دارد و باید در نظر داشته باشیم که سند رسمی که قبلا مورد جعل قرار گرفته است حالا می‌تواند مورد استفاده به عنوان دلیل واقع شود و این در حالی است که همین سند اگر عادی بود دیگر نمی توانست مورد استفاده در همان دعوا واقع شود البته در صورتی است که در همان دعوا مورد ادعای جعل قرار گرفته باشد


مجید شیخی

اسناد با در نظر گرفتن کسی که آن را تنظیم کرده و اصولی که برای نوشتن آنها رعایت شده (چگونگی تنظیم) به دو نوع عادی و رسمی تقسیم می شوند.که اسناد رسمی با توجه به ویژگی ها و امتیازاتی که دارند در مقایسه با اسناد عادی به عنوان یکی از ادله اثبات ادعا در مقام طرح دعوا و دفاع در دادگاه ها جایگاه مهمتری دارند اولین تفاوت سند عادی و رسمی در بار اثباتی آنهاست یعنی سند رسمی قوی تر ، محکمه پسندتر و معتبرتر است. و ادعایی که با استناد به سند رسمی در دادگاه طرح می شود مسلما نسبت به ادعایی که مستند آن سند عادی است بار اثباتی محکم تری خواهد داشت. تنها راه ایراد به اصالت سند رسمی ادعای جعل نسبت به آن است که اثبات جعلی بودن سند کار آسانی نبوده و به ارائه دلایل بسیار قوی و قانونی نیاز دارد.اما سند عادی جایگاه خیلی محکمی در دعاوی اقامه شده در دادگاها ندارد و با انکار و تردید طرف مقابل از عداد دلایل خارج می شود جعل در اسناد رسمی محازات سنگین تری نسبت به اسناد عادی دارد.


بشیر علی پاریاد

سلام . کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی مواد 532 تا 536 مجازات جرم جعل را بیان کرده است که بستگی به نوع سند و سمت داشتن یا نداشتن جاعل دارد ، به عنوان مثال : اگر جعل امضا یا دست نویس شخص رهبری یا روسای سه قوی نظام باشد به مجازات ۱۵-۳ سال حبس محکوم خواهد شد و در ماده دیگری امده که هرکس اسناد و نوشته های غیر رسمی را جعل کند یا از سند مجعول استفاده کند علاوه برجبران خسارت به حبس از شش ماه تا دوسال یا پرداخت سه تا دوازده میلیون ریال جزای نقدی محکوم خواهد شد . به این ترتیب در مواد دیگر حسب مورد مجازات های مقرر شده است .


حمید مرادی نیا

با سلام. در این مطلب بیان شده میتوان دریافت که اعتبار اسناد رسمی و عادی چقدر در انجام و نتیجه عمل تاثیر بسزایی خواهد داشت.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام اسناد مورد استفاده در زندگی روزمره به دو دسته اسناد رسمی و اسناد عادی تقسیم بندی شده و فرق جعل در اسناد رسمی و اسناد عادی از هم اینجا ناشی می شود. در اسناد رسمی، تهیه و ثبت سند در دفاتر اسناد رسمی و یا اداره ثبت اسناد و املاک و زیر نظر کارشناسان و کارمندان رسمی این دفاتر و ادارات انجام شده که مرجع اغلب مالکیت ها و حقوق مادی و معنوی افراد است و هر سندی که شرایط فوق را نداشته باشد سند عادی محسوب می شود. مصادیق جعل سند بسیار گسترده است، ایجاد سند جعلی، انجام امضاء غیر واقعی سند، تغییر در متون اسناد و تاریخ ثبت سند و موارد بسیار دیگر که همگی جرم بوده و مجازات در پی خواهد داشت


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.