آشنایی با شرایط واخواهی نسبت به حکم غیابی

آشنایی با شرایط واخواهی نسبت به حکم غیابی

آشنایی با شرایط واخواهی نسبت به حکم غیابی

صدور حکم توسط دادگاه به دو شکل حضوری و یا غیابی می باشد. عمدتا حکم ها به صورت حضوری صادر می گردد اما در صورت عدم حضور خوانده در هیچ کدام از جلسات، حکم به صورت غیابی صادر می گردد. حکم غیابی صادر شده قابل واخواهی است. 

 

هزینه مشاوره حقوقی

مدارک لازم برای نگارش دادخواست واخواهی از حکم غیابی

در بررسی شرایط واخواهی نسبت به حکم غیابی لازم است بگوییم به منظور اعتراض واخواهی از حکم غیابی باید مدارکی ارائه شود. در ابتدا بایستی دادخواست واخواهی نوشته شود و این دادخواست به دادگاه صادرکننده حکم غیابی تحویل داده شود. اگر دادخواست واخواهی کامل نباشد در این صورت مدیر دفتر دادگاه باید نواقص موجود را مشخص کرده و اخطار نامه ای به منظور تکمیل نواقص تنظیم کند. بعد از آن نیز باید زمانی برای رسیدگی به پرونده به طرفین ابلاغ شود. زمانی که واخواه اعتراض خود را بیان کرد، دادگاه این اعتراض را بررسی و نسبت به رد یا قبول آن حکم مربوط را صادر می کند. اگر اعتراض وارد باشد در این صورت دادگاه برای انجام بررسی های لازم، زمانی را در نظر میگیرد در غیر این صورت دادگاه آن را رد و حکم را صادر می کند. افراد با دادن درخواست واخواهی از قاضی قضاوت مجدد را درخواست می کنند.

مرجع صالح برای رسیدگی به دادخواست واخواهی از حکم غیابی

مرجع صالح برای رسیدگی به شرایط واخواهی نسبت به حکم غیابی کدام است؟ به عبارت دیگر در صورتی که محکوم علیه بخواهد به حکم غیابی واخواهی نماید، لازم است به کدام مرجع قضایی رجوع کند؟ مرجع تقدیم دادخواست واخواهی، دادگاهی می باشد که حکم غیابی را صادر کرده است. با توجه به این مورد اگر حکم غیابی توسط شورای حل اختلاف صادر گردد در این صورت محکوم علیه باید به شورای حل اختلاف، واخواهی خود را صادر کند. اگر دادگاه تجدید نظر این حکم را صادر کند در این صورت باید به همین دادگاه اعتراض واخواهی صادر گردد. برای دریافت مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان با ما در تماس باشید.

 

نگارش واخواهی

در چه صورت حکم به صورت غیابی صادر می شود؟

شرایط صدور حکم به صورت غیرحضوری عبارتست از:

  • خوانده یا وکیل در دادگاه شرکت نکند.
  • خوانده یا قائم مقام به طور کتبی نیز دفاع نکرده باشد.
  • اخطاریه ابلاغ واقعی نشود.

قابل ذکر است که حکم دادگاه همیشه برای خواهان به صورت حضوری بوده ولی برای خوانده دادگاه میتواند حکم غیابی را صادر کند. ناگفته نماند واخواهی مانند تجدید نظر دارای اثر تعلیقی است. این مفهوم بدین معنی است که تا انقضای مهلت واخواهی، اجرای دستور صادر شده، ممنوع می باشد. 

منظور از واخواهی چیست؟

در بررسی شرایط واخواهی نسبت به حکم غیابی  لازم است بگوییم اعتراض به حکم غیابی که از سوی دادگاه صادر شده است، واخواهی نامیده می شود. در این روش شخص معترض یک دادخواست مبنی بر اعتراض تنظیم می کند و این دادخواست در دادگاه مورد بررسی قرار می گیرد. اگر واخواهی پذیرش شود در این صورت نقص رای صادر می شود. از سوی دیگر باید خسارت واخواه از سوی خواهان رای اول جبران گردد. لازم است طرفین دعوا در دادگاه حضور داشته باشند و دفاعیات خود را ارائه دهند. البته در برخی از مواقع متهم دعوا، ممکن است در دادگاه حضور نداشته باشد. به دلیل اینکه فرایند رسیدگی به یک دعوا،  تاخیر پذیر نیست، باید دادگاه موضوع را بررسی و رسیدگی کند. به چنین حکمی که بدون حضور متهم دعوا انجام می شود، حکم غیابی گویند. قانونگذار برای کسی که نتوانسته در دادگاه حضور داشته باشد حق اعتراض در نظر گرفته است. برای واخواهی از حکم غیابی یک مهلت مشخص پیش بینی می شود. شرایط واخواهی نسبت به حکم غیابی قوانین مشخصی دارد و معمولا در مقایسه با سایر اعتراض ها، فرق دارد.

 

مهلت واخواهی از حکم غیابی

اعتراض به احکام غیابی باید در مهلت خاصی انجام شود. البته مهلت واخواهی در صورت داشتن عذر موجه، ابلاغ واقعی یا ابلاغ قانونی می تواند اندکی تغییر کند. مهلت واخواهی از حکم غیاب برای افرادی که مقیم ایران هستند 20 روز و برای اشخاص مقیم خارج از کشور به مدت دو ماه است. این مدت زمان از زمان صدور ابلاغ، در نظر گرفته می شود. لازم به ذکر است در صورتی که واخواهی در خارج از این مهلت به دادگاه مراجعه کند، درخواست او رد خواهد شد. اگر واخواهی نتواند در مهلت تعیین شده اقدامات لازم را دنبال کند، در حالیکه برای این امر عذر موجهی داشته باشد، در این صورت باید این عذر به دادگاه ارائه شود. اگر عذر مورد پذیرش باشد، دادگاه یک قرار قبولی برای دادخواست واخواهی در نظر خواهد گرفت. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با شماره 02147625900 تماس بگیرید.

 

ارتباط در واتس اپ

هزینه ی نگارش دادخواست واخواهی

هزینه دادرسی شکایت از حکم غیابی یا واخواهی بر اساس ارزش محکوم‌به محاسبه می‌شود و میزان آن نیز چهار و نیم درصد محکوم‌به است. به عبارت دیگر  تعرفه ی دادرسی دعوای مالی برای واخواهی به مقدار 4.5 درصد محکوم‌به است. هزینه ی نگارش دادخواست واخواهی نیز با توجه به شرایط موجود و مشاوره ی صورت گرفته، متغیر است. در صورت نیاز به توضیح بیشتر در مورد تعرفه ی درخواستی می توانید هم اکنون با موسسه حقوقی وکلای تلفنی در ارتباط باشید. همکاران ما توضیحات لازم را در اختیار شما قرار خواهند داد. ما با بهره مندی از وکلای حرفه ای و کاربلد در خصوص ارائه ی مشاوره حقوقی برای اعتراض واخواهی در خدمت شما عزیزان هستیم.

 

مشاوره حقوقی اجرت المثل
مشاوره حقوقی اثبات مالکیت
مشاوره حقوقی اعسار 
نگارش دادخواست تجدیدنظر 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

علی

یک نفر روی من اعتراف سرقت مقرون به آزار کرده و حکم غیابی خوردم ومن آن نفر را نمیشناسم چه کار کنم


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.