هر آنچه در مورد ترکه متوفی باید بدانیم

هر آنچه در مورد ترکه متوفی باید بدانیم

هر آنچه در مورد ترکه متوفی باید بدانیم

تعریف ترکه از زبان وکیل ارث

ترکه متوفی چیست؟ چه اطلاعاتی در مورد قوانین حاکم بر این موضوع دارید؟ در این بخش در نظر داریم به طور کامل به بررسی این مباحث بپردازیم و راهنمای لازم را در اختیار شما قرار دهیم، با ما همراه باشید. هر چیزی که متوفی به عنوان دارایی، اموال، بدهی و همچنین دیون برای وارث به جا بگذارد به عنوان ترکه متوفی یاد می شود. منظور از ترکه همان دارایی مثبت است که شامل طلب و کلیه ی حقوقی مالی، اموال عینی و منفعت می باشد. لازم به ذکر است که فقط دارایی مثبت به ورثه خواهد رسید. بدهی یا دیون قابل انتقال به ورثه نیست، مگر آنکه مالی از متوفی به جا بماند و بتواند با استفاده از آن دیون را پرداخت کرد. به همین دلیل باید قبل از تقسیم ترکه، پرداخت دیون صورت گیرد. وکیل تقسیم ترکه می تواند قبل از هر اقدامی، دیونی که باید پرداخت گردد را شناسایی کرده و از هزینه های مال جدا کند. اصولا مرجع صالح رسیدگی به امور انحصار وراثت نیز دادگاهی است که آخرین محل سکونت متوفی می باشد. تا زمانی که انحصار وراثت انجام نشود هیچ یک از ورثه ها حق دخل و تصرف در اموال متوفی را ندارند. برای انحصار وراثت نیز لازم است درخواست گواهی انحصار صورت گیرد، هزینه ی آن نیز بین وارث تقسیم می شود. برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 02147625900 تماس بگیرید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

تفاوت ترکه با ماترک در چیست؟

با فوت یک شخص اموالی که از او بجا می ماند باید تعیین تکلیف شود زیرا با فوت شخص، دیگر او اهلیت لازم برای مالکیت به اموال را نداشته و اموال نیازمند مالک جدید هستند. برای این منظور لازم است یک فرایند حقوقی صورت گیرد تا اموال به جا مانده به دست صاحبان جدید خود برسد، به این اموال ماترک یا ترکه گویند. به طور کلی ترکه متوفی دارای دو جنبه ی جداگانه به صورت زیر است:

  • ترکه مثبت: اموالی است که از متوفی به وارث به جا مانده است.
  • ترکه منفی: بدهی های متوفی که هنوز پرداخت نشده است.

بعد از فوت هر شخص، ورثه با دو جنبه ترکه متوفی مواجه خواهد شد. طبق ماده ی 869 قانون مدنی ابتدا حقوق و دیون باید پرداخت گردد سپس هر چه باقی بماند به ورثه میرسد.

 

وکیل ارث

نحوه تقسیم ماترک متوفی در صورت نداشتن فرزند

 اگر متوفی فرزند نداشته باشد در این صورت خویشاوندان نسبی و سببی او می توانند اموال او را به ارث ببرند. در واقع در صورتی که وارث درجه اول نباشد، وارثان درجات بعدی در اولویت قرار می گیرند. البته اگر هیچ گونه ورثه ای نباشد، در این صورت قوانین کشورمان، تدابیری برای این امر در نظر گرفته است.

نحوه تقسیم ماترک متوفی در صورت نداشتن وارث

اگر شخصی فوت کند و خویشاوندی اعم از نسبی یا سببی نداشته باشد که اموال او را به ارث ببرد در این صورت مطابق قوانین کشورمان، حکومت وارث اموال او یا ترکه متوفی خواهد بود. البته اگر فردی فوت کند که تنها مالک، زوجه وی باشد در این صورت همسر او یک هشتم اموال را به ارث برده و بقیه نیز به حکومت می رسد. نحوه ی تقسیم ارث طبق قوانین حاکم بدین صورت است که ارث باید به نزدیک ترین خویشاوند متوفی برسد. به همین دلیل توسط قانونگذار طبقات و درجاتی برای ارث بردن تعیین شده است. در صورتی که وارث طبقه ی اول حاضر باشد به وارثان بعدی، سهمی از ترکه متوفی نخواهد رسید. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی در هر ساعت از شبانه روز با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

مشاوره حقوقی تقسیم ترکه

سهم الارث فرزند خوانده از ماترک والدین

سهم الارث فرزند خوانده در حالت عادی در کشورمان جنبه ی قانونی ندارد. مگر آنکه سرپرست قانونی فرد قبل از فوت، وصیت کند و اموالی را برای فرزند خوانده در نظر بگیرد. که لازم است میزان آن نیز مشخص شود. بعد از فوت شخص، وارثان به منظور تقسیم ترکه متوفی لازم است ابتدا برگه ی انحصار وراثت را بگیرند. اصولا در این وسط فرزند خوانده در میان ورثه جایگاه قانونی نخواهد داشت، حتی اگر نام او در شناسنامه ی شخصی که سرپرستی او را به عهده گرفته، ذکر شده باشد. به طور کلی می توان گفت فرزند خوانده از سرپرست خود نمی تواند ارث ببرد، مگر این که سرپرست قبل از مرگش، بر اساس راه های قانونی، اموالی را به او انتقال دهد یا وصیت کند.

مزایای تقسیم ماترک توسط وکیل ارث

زمانی که ترکه متوفی توسط وکیل ارث تقسیم می شود در این صورت همه ی وارثان مطمئن هستند که هیچ حق و حقوقی از آنها از بین نمی رود. شما می توانید به منظور بهره مندی از تخصص و تجربه ی بهترین وکلای ارث با موسسه حقوقی وکلای تلفنی در تماس باشید و راهنمایی لازم را به دست آورید. ما اینجا هستیم تا مشاوره حقوقی مورد نیاز را در اختیار شما قرار دهیم. در صورت مواجه شدن با هر نوع مسئله ای که جنبه ی قانونی آن را نمی دانید تردید نکنید با ما از طریق راههای ارتباطی موجود در تماس باشید.

 

ارتباط در واتس اپ

تکلیف ارث در صورت رد ترکه توسط یکی از وارث

زمانی که یکی از ورثه ها ترکه متوفی را رد کند، تکلیف آن چیست؟ رد ارثیه نقطه مقابل قبول ترکه تعریف میشود که یکی از ورثه ، ترکه را قبول نمی کند. این مورد باید به صورت شفاهی یا کتبی در دادگاه مطرح شود. شرط رد ترکه این است که مشروط یا معلق نباشد. بر اساس قانون امور حسبی، هر یک از وارثان فقط به مدت یک ماه وقت دارند تا ترکه را رد یا قبول کنند. در غیر این صورت به عنوان قبول ترکه و دیون تلقی خواهند شد. در صورتی که بعضی از ورثه ترکه متوفی را قبول و بعضی رد کنند، در این شرایط وارثی که ترکه را قبول کرده، اقدامات لازم را برای اداره ترکه یا دیون دنبال می کند و در نهایت نیز سهم الارث وارثی را که ترکه را رد کرده به او خواهند داد. برای دریافت مشاوره حقوقی انلاین و رایگان به وبسایت وکلای تلفنی به ادرس www.vakiltel.org  مراجعه نمایید.

 

مشاوره حقوقی تحریر ترکه
دعوی ماترک در نظام حقوقی ایران
مشاوره حقوقی مهر و موم ترکه
دستور موقت برای مطالبه سهم الارث
فروش سهم الارث
درباره ما


سوالات متداول

نظرات

رمضان

سلام برادرم فوت کرده فرزندم ندارد در انحصار وراثت یک چهارم اموال منقول وغیرمنقول برادرم به زوجه یعنی زن برادرم رسیده درحالی که شما در نظرات دوستان گفتید یک هشتم به همسر متوفی میرسد


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 75,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 220,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 50,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.