سامانه امضای الکترونیک

سامانه امضای الکترونیک

سامانه امضای الکترونیک

سامانه امضای الکترونیک

مدتی است که واژه‌ی امضای الکترونیک، در بسیاری از صفحات اینترنتی به چشم می‌خورد. با گسترش علم فناوری اطلاعات همواره شاهد تغییرات چشمگیری در دنیای دیجیتال هستیم. به گونه‌ای که بسیاری از فعالیت‌های کاغذی و سنتی به صورت دیجیتالی انجام می‌شوند. امکان ثبت نام آنلاین گواهی امضا الکترونیکی در پورتال مرکز میانی عام برای کلیه اشخاص حقیقی و حقوقی وجود دارد. از این رو برای آشنایی بیشتر با این موضوع، قصد داریم تا در ادامه‌ی مطالب، به توضیح نکات مهم در رابطه با امضای الکترونیک بپردازیم.

شما عزیزان می‌توانید برای مشاوره حقوقی و اطلاعات بیشتر با موسسه حقوقی وکلای تلفنی به شماره 09212242670  تماس حاصل فرمایید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

امضای الکترونیک چیست؟

امضای الکترونیک عبارت است از داده‌ی دیجیتالی که به انضمام یک داده‌ی پیام، منحصرا به یک شخص تعلق دارد و نمایانگر وابستگی منطقی پیام به مالک امضا می‌باشد. برای دریافت امضای الکترونیک روش‌های مختلفی وجود دارد. بسته به نیاز خود، می‌توانید از هر یک از این روش‌ها استفاده نمایید. البته این روش‌ها از نظر میزان امنیت و ساختار با یکدیگر متفاوت هستند و شامل:

  1. امضای دیجیتال: مهم‌ترین و امن‌ترین امضای الکترونیکی است که برای ایجاد آن از الگوریتم‌های رمزنگاری و توابع هش استفاده می‌کنند.
  2. امضای بیت مپ: در این نوع امضا، شما امضای خود را بر روی کاغذ می‌زنید و سپس از روی آن اسکنی گرفته می‌شود.
  3. امضای گذرواژه: یک گذرواژه می‌باشد که‌ نشان دهنده‌ی هویت شماست و از امنیت کمی برخوردار است.
  4. امضای قلم نوری: در این نوع امضا، با استفاده از یک قلم نوری بر روی صفحه‌ی دیجیتالی امضا می‌کنید. البته از امنیت مناسبی برخوردار نیست.
  5. امضای الکترونیک توکن: توکن، ابزاری برای رمزگذاری و حفظ کلید اصلی اطلاعات شماست و در برابر تهدیدات و حملات هکرها مصون است

 

امضای الکترونیک

برای فعال سازی امضای الکترونیک چه باید کرد؟

برای  درخواست امضای الکترونیکی می‌بایست مدارک زیر را فراهم کنید:

  1. سیم کارت معتبر تلفن همراه، به نام خود.
  2. کد پستی محل سکونت.
  3. تلفن ثابت.
  4. آدرس ایمیل.
  5. اسکن کارت ملی.

سپس با داشتن مدارک فوق، مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. مراجعه حضوری به دفتر خدمات الکترونیک قضایی و ارائه‌ی مدارک.
  2. ثبت نام آنلاین در سامانه ثنا به آدرس www.sana.adliran.ir و یا www.eblagh.adliran.ir
  3. مراجعه به دفتر خدمات قضایی یا مجتمع قضایی، جهت تایید ثبت نام و ثبت امضا. در شهرستان‌هایی که امکان دسترسی به دفتر خدمات قضایی وجود ندارد، با مراجعه به دادگستری حوزه قضایی، شناسه‌ی کاربری و رمز عبور را دریافت نمایید.
  4. مشاهده ابلاغ الکترونیک در سامانه‌.

 

سامانه امضای الکترونیک

امضای الکترونیک چه کاربردی دارد؟

از جمله کاربردهای امضای الکترونیک، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. در حکومت‌ها از امضای دیجیتالی برای پردازش اظهارنامه مالیاتی، تصویب قوانین و مدیریت قراردادها و تایید معاملات به دولت استفاده می‌شود.
  2. امضای دیجیتالی در بهداشت و درمان برای بهبود کارایی روند درمان، تسریع فرآیندهای اداری، تقویت امنیت داده‌ها، تجویز الکترونیکی پزشک و بستری شدن در بیمارستان استفاده می‌شود. این امضا براساس قوانین HIPAA تنظیم می‌گردد.
  3. از جمله نقش‌های امضای دیجیتالی، استفاده از آن در شرکت‌های تولیدی، برای سرعت بخشیدن به فرآیندهایی مانند طراحی محصول، پیشرفت‌های ساخت، تضمین کیفیت QA، بازاریابی و فروش استفاده می‌شود. استفاده از  این امضا در ساخت و ساز توسط ISO ،NIST و DMC کنترل می‌گردد.
  4. از دیگر کاربردهای دیجیتالی کردن امضا، می‌توان به استفاده از آن در خدمات مالی، قراردادها، بانکداری، پردازش وام، اسناد بیمه و ... اشاره کرد. فعالیت این بخش، در قانون تجارت جهانی E-Sign Act ،UETA ،CFPB و FFIEC پیش می‌رود.

سامانه امضای الکترونیک به چه صورت کار می‌کند

امضای الکترونیک براساس رمزنگاری کلید عمومی که به آن رمزنگاری نامتقارن نیز می‌گویند، فعالیت می‌کند. با استفاده از یک الگوریتم(مانند RSA)، قادر هستید دو کلید تولید کنید که به صورت ریاضی با یکدیگر در ارتباط هستند و یکی از آنها خصوصی و دیگری عمومی است. کلید عمومی، وابسته به دو کلید رمزنگاری معتبر دیگر است. کلید خصوصی نیز برای رمزگذاری داده‌های مربوط به امضای شماست. تنها راه رمزگشایی این داده‌ها، استفاده از کلید عمومی است و به این طریق، امضا تایید می‌شود. اگر شخص دیگری به کلید خصوصی امضای شما دسترسی داشته باشد، می‌تواند امضای جعلی را به نام شما ایجاد کرده و در جهت انجام کارهای غیر قانونی استفاده نماید. شما میتوانید از  مشاوره حقوقی تلفنی، موسسه حقوقی وکلای تلفنی در هر ساعت از شبانه روز و حتی در ایام تعطیل بهره مند شوید.  

 

ارتباط در واتس اپ

هزینه فعال سازی امضای الکترونیک

براساس تعرفه‌های موجود به مبلغ 250,000 ريال، برای ایجاد امضای دیجیتالی اشخاص حقیقی و مستقل، سهم دفتر ثبت نام 25% (62,500 ریال) و سهم مرکز ریشه و مرکز میانی عام تقریبا 75% (187,500 ريال) است. این مبالغ، هنگام مراجعه به دفتر ثبت نام پرداخت می‌گردد. همچنین با انتخاب گزینه( پرداخت) در زمان ثبت نام آنلاین، وارد صفحه بانکی شده و مبلغ مذکور را پرداخت کنید.

آیا امضای الکترونیک معتبر است؟

یکی از چالش‌های مهم در عرصه‌های مختلف فناوری اطلاعات، اعتبار امضای الکترونیکی است. زیرا که از یک طرف این فناوری می‌بایست سبب رشد و گسترش بهره برداری شود و از سوی دیگر حافظ امنیت حقوقی و اجتماعی شهروندان باشد. براساس قانون تجارت الکترونیکی و قانون جرایم رایانه‌ای، ثبت این امضا در اسناد الکترونیک، دارای اعتبار قانونی می‌باشد. می‌توانید از طریق مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان نیز سوالات خود را به صورت تایپ شده برای وکلای ما ارسال نموده و از دانش و تجربیات حقوقی ما بهره‌مند شوید.

 

مشاوره حقوقی به شرکت ها
مشاوره حقوقی دفتر خدمات قضایی
وکیل تنظیم قرارداد 
مشاوره حقوقی سامانه سنا 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

سحر نیک پور

سلام، یکی از چالش‌های مهم در عرصه‌های مختلف فناوری اطلاعات، اعتبار امضای الکترونیکی است. زیرا که از یک طرف این فناوری می‌بایست سبب رشد و گسترش بهره برداری شود و از سوی دیگر حافظ امنیت حقوقی و اجتماعی شهروندان باشد. براساس قانون تجارت الکترونیکی و قانون جرایم رایانه‌ای، ثبت این امضا در اسناد الکترونیک، دارای اعتبار قانونی می‌باشد. می‌توانید از طریق مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان نیز سوالات خود را به صورت تایپ شده برای وکلای ما ارسال نموده و از دانش و تجربیات حقوقی ما بهره‌مند شوید.


مریم عبدالغلامی

باسلام امضای الکترونیک، یکی از دستاوردهای عصر حاضر میباشد.امضای الکترونیک منحصرا به یک شخص تعلق دارد و بیانگر وابستگی منطقی پیام به مالک امضا میباشد. امضای دیجیتال، مهمترین و امن ترین امضای الکترونیکی است. جهت درخواست امضای الکترونیکی میباست با ارائه مدارک مورد نیاز و مراجعه حضوری به یکی از دفاتر خدمات قضایی، نسبت به ثبت نام و ثبت امضا اقدام نمود. در حکومت ها از امضای دیجیتالی برای پردازش اظهارنامه مالیاتی، بهبود کارایی روند درمان، سرعت بخشیدن به فرایندهایی چون طراحی محصول، بازاریابی و فروش، استفاده در خدمات مالی، قراردادها، بانکداری، پردازش وام و ...اشاره کرد. بر اساس قانون تجارت الکترونیکی و قانون جرایم رایانه ای، ثبت این امضا در اسناد الکترونیک، دارای اعتبار قانونی میباشد.


علیرضا محمدی

سلام ضمن عرض خداقوت و خسته نباشید بابت تولید محتوای بسیار ارزشمندتون خواستم از بابت تمامی زحماتی که در طول یک ماه گذشته و طی مراحل پرونده من کشیدید و منو تا انتها همراهی کردید تشکر کنم قطعا خدمات وکیل تلفنی پس از یکبار امتحان توسط هر کاربری تایید و مورد پسند خواهد بود چه از نظر کیفیت و چه از لحاظ سرعت و قیمت


Mohamad sheykhi

وقتی صحبت از امضای دیجیتال می‌شود یعنی چیزی شبیه اثر انگشت! امضای الکترونیکی انواع مختلفی دارد که هر کدام دارای ویژگی‌های مربوط به خود هستند. امضای الکترونیکی یعنی چیزی که همتا نداشته و به گونه‌ای مختص شما است. شما در وضعیت عادی با یک خودکار یا قلم روی کاغذ امضا می‌کنید؛ ولی هنگامی که صحبت از امضای الکترونیکی است، یعنی بهره‌گیری از کد و رمزهای کامپیوتری صورت بندی شده. این امضا از طریق برخی الگوریتم‌های ریاضی ساخته شده است و در نتیجه به داده‌های گوناگونی نیز متصل می‌شود. تشخیص به این گونه می‌باشد که شخص دریافت کننده امضای شما، مقدار اصالت داده‌ها را بررسی می‌کند و در پایان هویت شما به عنوان ارسال کننده تایید نهایی می‌شود. مزایای امضای الکترونیکی مزایای امضای الکترونیک مهمترین مزیت، امنیت آن محسوب می‌شود. در اصل این شیوه به نحوی می‌باشد که فرستنده و گیرنده این اطمینان را پیدا می‌کنند که به هیچ وجه امکان دستکاری وجود نداشته و به صورت کلی اصالت هویت امضاکننده تغییر نخواهد کرد. برای مثال چنانچه بخواهیم مزیت امضای الکترونیکی را مورد بررسی قرار دهیم، بهرمندی از نام کاربری و گذر واژه یکی از موارد مهم آن است که به‌منظور تعیین هویت به کار برده می‌شود و همچنین اصالت امضا نیز شناخته می‌شود. خصوصیات دیگر مربوط به رمزنگاری غیر متقارن می‌باشد. چرا که از الگوریتم‌های ریاضی بسیار مبهم در آن به کار رفته شده است و قابل تقلید نیست. به هیچ عنوان چیزی به نام ساخت امضاهای عمومی یا خصوصی جعلی وجود ندارد. بدین ترتیب وضعیت به گونه‌ای است که قادر باشید از مرجع اعتبار نهادی سوم شخص هم بهره ببرید. از مزایای دیگر این مدل امضا زمان بندی کردن امضا می‌باشد. یعنی در این روش ثبت تاریخ و زمان امکان‌پذیر است و به صورت کلی از امضای دیجیتال به‌منظور انجام معاملاتی نظیر خرید و فروش سهام بورس استفاده می‌شود. همینطور موجب صرفه جویی در هزینه‌ها خواهد شد. بدین معنی که تجارت تسهیل یافته و از هزینه‌های حقوقی هم کاسته می‌شود و به صورت کلی برخی تدارکات در معامله هم به روش عادی رواج پیدا می‌کند. این شیوه تاثیر مثبتی بر محیط زیست خواهد داشت و موجب کاهش به کارگیری از کاغذ و سوخت می‌گردد و ردپای کربنی را می‌کاهد. کاربردهای امضای الکترونیکی در حوزه‌های گوناگونی این امضا کاربرد دارد: خدمات دولتی: به صورت کلی در کشورهای جهان، امضای الکترونیکی به رسمیت شناخته شده و البته که این امضا موجب می‌گردد تا اسناد و مدارک دولتی با ایمنی بیشتر و هزینه کمتری جابجا گردند. این امضا از طریق ساده‌تر کردن تراکنش‌ها باعث می‌شود تا کسب و کارها از سمت دولت‌ها به آسانی صورت می‌پذیرد. از طریق این امضا می‌توان با سرعت بیشتری ثبت شرکت را انجام داد. همینطور می‌توان اظهارنامه‌های مالیاتی و سایر خدمات دولتی را هم افزایش داد. بهداشت و سلامت: در حوزه بهداشت و سلامت از امضای الکترونیکی بسیار استفاده می‌شود و جهت گرفتن دارو و همچنین تجویز آن خیلی جدی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این شیوه بسیار سریع و ایمن است و به صورت کلی جهت ثبت و انتقال اسناد پزشکی هم می‌شود از آن بهره برد. تولید و صنعت: در طرح‌های تولیدی خیلی از کارخانه‌ها به کارگیری از امضای دیجیتال تاثیر ویژه خود را دارد و تحت بررسی قرار می‌گیرد. خدمات مالی: بیشترین استفاده امضای الکترونیکی این می‌باشد که در بانک‌ها و موسسه‌های مالی از این شیوه استفاده می‌شود و مناسب‌ترین گزینه میان بانک و مشتریان می‌باشد.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ دنیای امروز ما با توجه به سرعت علم روز به روز در حال رشد و دگرگونی می باشد ، بسیاری اتفاقاتی که تا چند سال پیش برای ما شبیه به یک رویا بود در حال حاضر نه تنها محقق شده بلکه الان تبدیل به یک مساله ساده و پیش پا افتاده گشته است .همان طور که با توجه به سرعت روز افزون علم ما شاهد ارز دیجیتال ، زمین دیجیتال یا تجارت دیجیتال هستیم ،امضای الکترونیک نیز به این مجموعه افزوده شده و انسان ها با توجه به این نوع امضا که شامل اشکال گوناگونی می باشد در فضای مجازی احراز هویت کرده و اقدام به فعالیت می نمایند. همان طور که در این مقاله نیز به چاپ رسید امضای الکترونیک با اَشکالی چون امضای دیجیتال، توکن، نوری و بیت مپ و گذر واژه شناخته می شود که هر کدام از اینها شکل و تعریف خود را دارند. نکته بسیار مهم دیگر این است که بر اساس قانون تجارت الکترونیک این نوع امضا دارای پشتوانه حقوقی بوده و نزد محاکم قضایی معتبر است . از مزیت های دیگر این امضا به سریع بودن آن به خصوص برای کسانی که دورکاری می نمایند باید اشاره کرد ، امنیت و اطلاع رسانی لحظه ای نیز از دیگر مزایای امضای الکترونیک بوده که در اختیار کابران قرار دارد . برای دانستن دیگر اطلاعات لازم و نیز خطرات این نوع از امضا مانند جعل یا سرقت نیز کافی است با وکلای موسسه وکیل تلفنی تماس حاصل نموده و از تجارب ایشان بهره مند گردید.


فریبرز ذوالفقاری

با سلام امضای الکترونیک براساس رمزنگاری کلید عمومی که به آن رمزنگاری نامتقارن نیز می‌گویند، فعالیت می‌کند. با استفاده از یک الگوریتم(مانند RSA)، قادر هستید دو کلید تولید کنید که به صورت ریاضی با یکدیگر در ارتباط هستند و یکی از آنها خصوصی و دیگری عمومی است. کلید عمومی، وابسته به دو کلید رمزنگاری معتبر دیگر است. کلید خصوصی نیز برای رمزگذاری داده‌های مربوط به امضای شماست. تنها راه رمزگشایی این داده‌ها، استفاده از کلید عمومی است و به این طریق، امضا تایید می‌شود. اگر شخص دیگری به کلید خصوصی امضای شما دسترسی داشته باشد، می‌تواند امضای جعلی را به نام شما ایجاد کرده و در جهت انجام کارهای غیر قانونی استفاده نماید.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.