قربانی کلاهبرداری های رایانه ای نشوید

قربانی کلاهبرداری های رایانه ای نشوید

قربانی کلاهبرداری های رایانه ای نشوید

محتوا را بصورت پادکست بشنوید

کلاهبرداری های رایانه ای یکی از معضلات دنیای مدرن کنونی می باشد. پیشرفت تکنولوژی باعث شد تا مردم بتوانند بدون خروج از منزل و تنها با زدن چند دکمه بسیاری از نیازهای روزمره خود را اعم از خرید فروش لوازم خانگی، ارایشی بهداشتی، مشاوره و .. را برطرف نمایند. اما این امر مشکلاتی همچون کلاهبرداری نیز با خود به همراه داشت. شما مثلا می خواهید کفش بخرید. در سایت فروشگاهی و یا دیوار و .. از یک مدل کفش خوشتان آمده و با توجه به قیمت پایینی که نسبت به بازار دارد مصمم می شوید خرید خود را نهایی کنید. پرداخت را انجام داده و منتظر ارسال کفش می مانید. بعد از گذشت چندین روز و علیرغم پیگیری های متعدد متوجه می شوید که پول خود را باخته اید و کفشی هم در کار نیست! در این صورت چه باید کرد؟به کجا مراجعه کنیم؟ برای پاسخ به این سوالات اولین اپیزود از سری پادکست های حقوقی موسسه وکلای تلفنی را از دست ندهید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از مشاوره حقوقی با وکلای موسسه حقوقی وکلای تلفنی در هر ساعت از شبانه روز حتی ایام تعطیل استفاده نمایید. جهت دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با 09212242670 تماس بگیرید. 

خدمات موسسه حقوقی وکلای تلفنی شامل مشاوره حقوقی (به صورت مشاوره حقوقی تلفنی، مشاوره حقوقی حضوری، مشاوره حقوقی انلاین و رایگان )، نگارش اوراق قضایی اعم از (دادخواست، شکوائیه، اظهارنامه و ...)، تنظیم قرارداد، انعقاد قرارداد وکالتی و ... می باشد. جهت دریافت هر یک از خدمات فوق در هر ساعت از شبانه روز حتی در ایام تعطیل با شماره 09212242670 و یا 02147625900 تماس بگیرید. 

 

 

 

 

 

 


سوالات متداول

نظرات

علیرضا

مثل افراد زیادی که امروز در دادسرای جرایم رایانه ای دیدم متاسفانه منم با کلیک برروی یک لینک جعلی درگیر شدم خواستم از مشورت های ارزشمند و راهنمایی مفید وکیل و مشاوران موسسه شما در مسیر پرونده و نگارش شکوایه تشکر کنم


Paria

با سلام اصولا آدرس سایت ها و درگاه های اصلی و معتبر با آدرس اینترنتی https آغاز می شوند و در صورتی که درگاهی فاقد (S) باشد بهتر است به آن درگاه اعتماد نکنید.


فاطمه عمادی

باسلام،، کلاهبرداری رایانه ای به عنوان یک جرمِ به نسبت نوظهور در قوانین کیفری ایران، به لحاظ ارکان مادی و معنوی با کلاهبرداری کلاسیک (موضوع ماده 1 قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشا، اختلاس و کلاهبرداری) متمایز بوده و ویژگی های خاص خود را دارد. این نوع کلاهبرداری، که از رهگذر تقلب یا وارد کردن داده ها و یا اختلال در سامانه رایانه ای و مخابراتی واقع می شود، به لحاظ رکن مادی، در زمره جرایم مطلق بوده و به مجرد تحصیل وجه یا مال یا امتیاز یا خدمات مالی واقع می شود و ضرورتی به فریب بزه دیده، بردن مال، ورود ضرر یا انتقاع مرتکب نیست. وارد کردن داده ها در کلاهبرداری رایانه ای می تواند در قالب داده های صحیح یا داده های جعلی باشد. آنچه مهم است، غیر مجاز بودن رفتار مرتکب در وارد کردن داده است. تحصیل در این نوع کلاهبرداری، نتیجه محسوب نشده و بخشی از فرایند رکن مادی (آخرین فرایند) را تشکیل می دهد و از این رو، به لحاظ رکن معنوی، قصد نتیجه نیز شرط وقوع جرم نمی باشد. کلاهبرداری رایانه ای از حیث مرور زمان و انتشار حکم محکومیت، محدودیت های کلاهبرداری معمولی را نداشته و تابع مقررات عمومی است. چنانچه کلاهبرداری رایانه ای با سایر جرایم رایانه ای، مانند جعل، دسترسی غیر مجاز یا تخریب داده ها، تداخل نماید، تعدد منتفی بوده و فقط حکم به مجازات کلاهبرداری داده می شود.


ف.م

در جرم کلاهبرداری وجود عنصر فریب و اغفال قربانی جرم امری ضروری است به گونه ای که قربانی جرم مالش را با دستان خودش در اختیار مرتکب قرار دهد در حالی که در جرم کلاهبرداری اینترنتی یا رایانه ای بدون فریفتن قربانی جرم و از طریق مداخله ناروا در داده های رایانه ای یا عملکرد سیستم رایانه ای حادث می شود .


محمدیان

سلام و خداقوت امروز به کمک وکیل موسسه شما یک شکایت کلاهبرداری رایانه ای ثبت کردم که ۲۰ میلیون طی یک خرید اینترنتی متضرر شده بودم خواستم از کیفیت و نحوه ارائه خدمات مطلوبتون قدردانی کنم


محمد مومني

کلاهبرداری‌های رایانه‌ای به عنوان یکی از معضلات اصلی دنیای مدرن شناخته می‌شوند و به دلیل پیشرفت تکنولوژی و گسترش اینترنت، این نوع کلاهبرداری‌ها به شدت افزایش یافته است. این نوع جرایم شامل اقداماتی است که به صورت غیرمجاز و با استفاده از فناوری‌های رایانه‌ای انجام می‌شود و می‌تواند شامل تغییر داده‌ها، فریب دادن قربانیان و سرقت اطلاعات باشد.


سارا

ماده 741 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) کلاهبرداری رایانه ای را اینگونه تعریف کرده است: هرکس به طور غیرمجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‎ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، مرتکب ...


وحید فراست

در دنیای امروز و با پیشرفت تکنولوژی باید مواظب ترفندهای مختلف کلاهبرداران رایانه‌ ایی بود


مجید شیخی

با سلام کلاهبرداری رایانه ای یکی از مهم ترین جرایم رایانه ای است که مانند جرم کلاهبرداری کلاسیک از جرایم علیه اموال و مالکیت محسوب می شود. هر نوع کلاهبرداری ارتکاب یافته به وسیله رایانه، کلاهبرداری رایانه ای محسوب نمی شود و تفاوت هایی در ارکان این جرم مشاهده می شود. کلاهبرداری رایانه ای در قانون جرایم رایانه ای مورد جرم انگاری قرار گرفته است در حالیکه کلاهبرداری کلاسیک در قانون تشدید مجازات کلاهبرداران… مصوب ۱۳۶۷ مورد جرم انگاری قرار گرفته است.


بهاره توکلی پور

باسلام باتوجه به گسترش تکنولوژی و خرید و فروش های اینترنتی بی شک اشخاصی هم پیدا میشوند که با کلاهبرداری قصد بردن مال مردم را داشته باشند ولذا کمک از وکیل ماهر و حرفه ای احساس میشه که باید مردم به آن رجوع کنند.


قاسم رفعتی

ماده ۱۳ قانون جرایم رایانه ای کلاهبرداری رایانه‌ای را بدین‌صورت تعریف کرده است: استفاده غیرمجاز از سامانه‌های رایانه‌ای یا مخابراتی برای ارتکاب اعمالی از قبیل واردکردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‌ها یا مختل کردن سامانه و تحصیل وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری.


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب استفاده روز افزون از تکنولوژی رایانه ای سبب شکل گیری جرائم متعددی در این بستر شده است به همین دلیل قانونگذار نسبت به تصویب قانون جرائم رایانه ای اقدام نموده است. قانون جرائم رایانه ای در سال 1388 به تصویب رسید البته قبل از این قانون قانون تجارت الکترونیکی در خصوص جرائم الکترونیکی تصویب شده بود. از جمله جرائمی که در بستر رایانه و اینترنت گستردگی وشمول فراوانی دارد جرم کلاهبرداری رایانه ای می باشد، جرم کلاهبرداری رایانه ای با جرم کلاهبرداری سنتی که در قانون تشدید مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری تعریف شده و برای آن توسط قانونگذار مجازات تعیین شده است، متفاوت می باشد.در کلاهبرداری سنتی با انسانی رو به رو هستیم که با استفاده ازصحنه سازی متقلبانه توسط کلاهبردار فریب خورده و اموال خودش را در اختیار کلاهبردار قرار می دهد، در حالی که در کلاهبرداری رایانه ای این انسان نیست که فریب می خورد بلکه اخلال ،محو، ورود ،تغییر و توقف در سیستم رایانه ای توسط کلاهبردار است که سبب می شود کلاهبردار به مال یا امتیازی دست یابد.


بهنام رحمانی فرد

با سلام تکنولوژی باعث شد تا مردم بتوانند بدون خروج از منزل و تنها با زدن چند دکمه بسیاری از نیازهای روزمره خود را اعم از خرید فروش لوازم خانگی، ارایشی بهداشتی، مشاوره و .. را برطرف نمایند. اما این امر مشکلاتی همچون کلاهبرداری نیز با خود به همراه داشت. شما مثلا می خواهید کفش بخرید. در سایت فروشگاهی و یا دیوار و .. از یک مدل کفش خوشتان آمده و با توجه به قیمت پایینی که نسبت به بازار دارد مصمم می شوید خرید خود را نهایی کنید. پرداخت را انجام داده و منتظر ارسال کفش می مانید. بعد از گذشت چندین روز و علیرغم پیگیری های متعدد متوجه می شوید که پول خود را باخته اید و کفشی هم در کار نیست


رحمنی

با سلام و احترام؛ قوانیین در کشور ما بر اساس موضوعات مختلفی دسته بندی شده اند. قوانین حقوقی ، جزایی ، اداری و ... جرایم کیفری از جمله جرایمی هستند که دادسرا و دادگاه های کیفری کشور ما به شدت با آن درگیر بوده و مجازاتهای زیادی در کشور مربوط به موضوعات کیفری است و یکی از مهمترین جرایم کیفری جرم کلاهبرداری می باشد


کوکبی

استفاده روز افزون از تکنولوژی رایانه ای سبب شکل گیری جرائم متعددی در این بستر شده است به همین دلیل قانونگذار نسبت به تصویب قانون جرائم رایانه ای اقدام نموده است. قانون جرائم رایانه ای در سال 1388 به تصویب رسید البته قبل از این قانون قانون تجارت الکترونیکی در خصوص جرائم الکترونیکی تصویب شده بود. از جمله جرائمی که در بستر رایانه و اینترنت گستردگی وشمول فراوانی دارد جرم کلاهبرداری رایانه ای می باشد، جرم کلاهبرداری رایانه ای با جرم کلاهبرداری سنتی که در قانون تشدید مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری تعریف شده و برای آن توسط قانونگذار مجازات تعیین شده است، متفاوت می باشد.در کلاهبرداری سنتی با انسانی رو به رو هستیم که با استفاده ازصحنه سازی متقلبانه توسط کلاهبردار فریب خورده و اموال خودش را در اختیار کلاهبردار قرار می دهد، در حالی که در کلاهبرداری رایانه ای این انسان نیست که فریب می خورد بلکه اخلال ،محو، ورود ،تغییر و توقف در سیستم رایانه ای توسط کلاهبردار است که سبب می شود کلاهبردار به مال یا امتیازی دست یابد. مقاله پیش رو در خصوص جرم کلاهبرداری رایانه ای،مجازات این جرم و مرجع صالح در خصوص رسیدگی به این جرم می باشد


آزاده

استفاده روز افزون از تکنولوژی رایانه ای سبب شکل گیری جرائم متعددی در این بستر شده است به همین دلیل قانونگذار نسبت به تصویب قانون جرائم رایانه ای اقدام نموده است. قانون جرائم رایانه ای در سال 1388 به تصویب رسید البته قبل از این قانون قانون تجارت الکترونیکی در خصوص جرائم الکترونیکی تصویب شده بود. از جمله جرائمی که در بستر رایانه و اینترنت گستردگی وشمول فراوانی دارد جرم کلاهبرداری رایانه ای می باشد، جرم کلاهبرداری رایانه ای با جرم کلاهبرداری سنتی که در قانون تشدید مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری تعریف شده و برای آن توسط قانونگذار مجازات تعیین شده است، متفاوت می باشد.در کلاهبرداری سنتی با انسانی رو به رو هستیم که با استفاده ازصحنه سازی متقلبانه توسط کلاهبردار فریب خورده و اموال خودش را در اختیار کلاهبردار قرار می دهد، در حالی که در کلاهبرداری رایانه ای این انسان نیست که فریب می خورد بلکه اخلال ،محو، ورود ،تغییر و توقف در سیستم رایانه ای توسط کلاهبردار است که سبب می شود کلاهبردار به مال یا امتیازی دست یابد.


دهقان

سلام و درود موسسه وکیل تلفنی کاملا بصورت شبانه روزی و با وکلای متخصص و مجرب میتوانید مشاوره تلفنی و یا در شهر خودتان با وکیل مجرب بصورت جلسه حضوری مشاوره دریافت کنید


مهران رمضان پناه

سلام؛ قانون جرائم رایانه ای در سال 1388 به تصویب رسید البته قبل از این قانون قانون تجارت الکترونیکی در خصوص جرائم الکترونیکی تصویب شده بود. از جمله جرائمی که در بستر رایانه و اینترنت گستردگی وشمول فراوانی دارد جرم کلاهبرداری رایانه ای می باشد، جرم کلاهبرداری رایانه ای با جرم کلاهبرداری سنتی که در قانون تشدید مرتکبین ارتشا و اختلاس و کلاهبرداری تعریف شده و برای آن توسط قانونگذار مجازات تعیین شده است، متفاوت می باشد.در کلاهبرداری سنتی با انسانی رو به رو هستیم که با استفاده ازصحنه سازی متقلبانه توسط کلاهبردار فریب خورده و اموال خودش را در اختیار کلاهبردار قرار می دهد، در حالی که در کلاهبرداری رایانه ای این انسان نیست که فریب می خورد بلکه اخلال ،محو، ورود ،تغییر و توقف در سیستم رایانه ای توسط کلاهبردار است که سبب می شود کلاهبردار به مال یا امتیازی دست یابد.


وحید قلی پور عباسی

ماده 741 قانون مجازات اسلامی (تعزیرات) کلاهبرداری رایانه ای را اینگونه تعریف کرده است: هرکس به طور غیرمجاز از سامانه های رایانه ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده‎ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند، مرتکب کلاهبرداری رایانه ایی شده است. نکته: برای تحقق جرم کلاهبرداری رایانه ای فریب و اغفال انسان نیاز نیست، در حالی که در کلاهبرداری سنتی با انسانی رو به رو هستیم که با استفاده از صحنه سازی متقلبانه فریب خورده و اموالش را در اختیار کلاهبردار قرار می دهد. نکته:بکار بردن واژه از قبیل در ماده 741 نشان از تمثیلی بودن شیوه های بیان شده دارد. نکته:مرتکب جرم کلاهبرداری رایانه ای می بایست به وسیله محو،ورود،توقف،تغییر و اختلال غیر مجاز در سامانه، و از این قسم اعمال، مال یا وجه یا امتیاز مالی را تحصیل کند. نکته:منتفع از کلاهبرداری رایانه ای حتما نباید خود مرتکب باشد بلکه اگر مرتکب شخص دیگری را نیز به این وسیله منتفع نماید مشمول مجازات کلاهبرداری رایانه ای خواهد شد. نکته:در کلاهبرداری سنتی می بایست مال تحصیل می گردید در حالی که برای تحقق کلاهبرداری رایانه ای علاوه بر تحصیل مال ،تحصیل امتیاز ،خدمت یا امتیاز نیز برای تحقق جرم کفایت می کند. علاوه بر ماده 741 قانون مجازات اسلامی (ماده 13 قانون جرائم رایانه ای)، ماده 67 قانون تجارت الکترونیک مصوب 1382 در خصوص کلاهبرداری رایانه ای بیان نموده است که: هر کس در بستر مبادلات الکترونیکی با سوء استفاده و یا استفاده غیر مجاز از داده پیام ها، برنامه ها و سیستم های رایانه ای و وسایل ارتباط از راه دور و ارتکاب افعالی نظیر ورود ، محو ، توقف داده پیام ، مداخله در عملکرد برنامه یا سیستم رایانه ای و غیره دیگران را بفریبد و یا سبب گمراهی سیستم های پردازش خودکار و نظایر آن شود و از این طریق برای خود یا دیگری وجوه اموال یا امتیازات مالی تحصیل کند و اموال دیگران را ببرد مجرم محسوب و علاوه بر رد مال به صاحبان اموال به حبس از یک تا سه سال و پرداخت جزای نقدی معادل ماخوذه محکوم می شود. نکته: با توجه به در ماده 56 قانون جرایم رایانه مصوب 1388 قوانین و مقررات مغایر با این قانون ملغی اعلام گردیده و قانون تجارت الکترونیک در این مواد مغایرتی با قانون اخیرالتصویب ندارد، بنابراین مواد غیرمغایر این قانون کماکان به قوت اعتبار خویش باقیست.


M.j sheykhi

ماده 13 قانون جرایم رایانه‌ای]- (جزای نقدی اصلاحی 1403/3/30)- هرکس به طور غیرمجاز از سامانه‌های رایانه ای یا مخابراتی با ارتکاب اعمالی از قبیل وارد کردن، تغییر، محو، ایجاد یا متوقف کردن داده ها یا مختل کردن سامانه، وجه یا مال یا منفعت یا خدمات یا امتیازات مالی برای خود یا دیگری تحصیل کند علاوه بر رد مال به صاحب آن به حبس از یک تا پنج سال یا جزای نقدی از صد و شصت و پنج میلیون (165,000,000) ریال تا هشتصد و بیست و پنج میلیون (825,000,000) ریال یا هر دو مجازات محکوم خواهد شد.


مهلا ایرانمنش

سلام چند سال پیش پدرم فوت کردن و ما ۶فرزند ۴متاهل و۲نفرمون مجرد بودیم و مادرمون را قیم کردم و وکالت دادیم وتمام اموال ب مادرم وکالت دادیم . الان میخایم خانه را بفروشیم ولی محضر میگن باید مادربزرگمون هم باشه ایشون پارسال فوت کردن وفوت نامه اش را داریم ولی محضر میگه باید برید فرزندانش رابیارید آخه ما چطور بریم ۶عمو و۳عمه ام را بیاریم هر کدام یک شهر هستن . آیا چینین چیزی هست اصلا ک باید عموها وعمه هایم را ببریم؟؟؟


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ قوانیین در کشور ما بر اساس موضوعات مختلفی دسته بندی شده اند. قوانین حقوقی ، جزایی ، اداری و ... جرایم کیفری از جمله جرایمی هستند که دادسرا و دادگاه های کیفری کشور ما به شدت با آن درگیر بوده و مجازاتهای زیادی در کشور مربوط به موضوعات کیفری است و یکی از مهمترین جرایم کیفری جرم کلاهبرداری می باشد که انواع متفاوتی برای آن در کشور ما تعریف شده است و با توجه به اصل قانونی بودن جرایم و مجازات ها بسیار مهم و حیاتی است که نزد کسی یا کسانی برویم که در خصوص این جرم مطالعه داشته و مصادیق آن را به صورت دقیق بشناسند زیرا بارها اتفاق افتاده که ما ندانسته از کسی تحت عنوان جرم کلاهبرداری شکایت می نمائیم اما بعدها مشخص می شود که این جرم اصلا مصداق جرم کلاهبرداری نبوده و بعد از مدت ها کش و قوس و رفتن به محاکم مختلف قضایی، طرف مقابل ما از جرم انتسابی تبرئه شده و دست مان به هیچ کجا بند نیست. برای این که نگارش مناسبی داشته باشیم باید عناصر سه گانه جرم کیفی را به خوبی تشریح نمائیم، مصادیق مانور متقلبانه را بشناسیم و ادله اثبات دعوای مناسب را به کار بگیریم تا نتیجه مللوب حاصل گردد به خصوص که این رجم اشکال متفاوتی پیدا کرده و بحث کلاهبرداری در فضای مجازی نیز بسیار زیاد شده است؛ لذا به دلیل اهمیت فراوان این موضوع باید از وکلای کارکشته موسسه وکیل تلفنی بهره جسته و باکمک ایشان گام برداشت تا احتمال هرگونه ریسک و خطری را پایین بیاوریم و حق مان را با طور کامل استیفا نمائیم.


مهلا رضایی

در صورتی که از انلاین شاپ های اینستا خریدی انجام داده باشیم ولی کالا ارسال نگردد؟ ایا به صورت اینترنتی میتوان شکایت کرد سامانه ای دراینخصوص وجود دارد؟


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.