محاسبه دیه برای سال 1402

محاسبه دیه برای سال 1402

محاسبه دیه برای سال 1402

یکی از موارد بسیار مهم در شرع اسلام و قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، جسم و جان انسان است! اهمیت این موضوع تا آنجایی است که اگر فردی عمدا یا سهوا موجب آسیب رسیدن به جسم و جان دیگری شود، به حکم قانون موظف به پرداخت دیه خواهد شد. از همین رو قانونگذاران با در نظر داشتن این موضوع، در ابتدای هر سال بر اساس کسر تعیین شده در دین اسلام و همچنین با درنظر داشتن نرخ تورم، نرخ دیه را تعیین می‌کنند. نرخ دیه سال 1402 نیز به همین شکل تعیین شده است.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

ما در موسسه حقوقی وکلای تلفنی تصمیم گرفتیم به این سوال پرتکرار که نرخ دیه سال 1402 چقدر است؟ پاسخ دهیم. و در کنار آن به بررسی موضوعات و مباحث مهم پیرامون دیه، بپردازیم. پس اگر به دنبال پاسخ این سوال هستید، تا انتهای این مطلب ما را همراهی کنید.

در ضمن در صورت نیاز به مشاوره حقوقی دیه، کافیست مشاوره حقوقی تلفنی موسسه ما را خریداری نمایید. وکلای متخصص و مجرب موسسه حقوقی وکلای تلفنی در تمام ایام حتی روزهای تعطیل و به صورت 24 ساعته، آماده کمک به شما فارسی زبانان عزیز هستند.

 

منظور از دیه چیست؟

دیه چیست؟! این سوال شاید در نظر بعضی ها یک سوال بیهوده و لغو باشد. اما خب خیلی از افراد پاسخ آن را نمی‌دانند یا این که از تعریف دیه در قانون جمهوری اسلامی، بی خبرند! از همین رو لازم دیدیم قبل از شروع مبحث اصلی یعنی میزان دیه 1402، ابتدا تعریفی جامع از دیه ارائه دهیم.

دیه در اصل مجازاتی است که در قانون ایران و بسیاری از کشورهای دیگر، مخصوصا کشورهای مسلمان، برای جرائم غیرعمد یا جرائم عمد غیر قابل قصاص، در نظر گرفته شده است. اگر به دنبال تعریف دیه در قانون هستید باید خدمتتان عرض کنم که قانونگذار در ماده 448 قانون مجازات اسلامی، دیه را تعریف کرده است. در این قانون آمده: " دیه مقدر، مال معینی است که در شرع مقدس به سبب جنایت غیرعمدی بر نفس، عضو یا منفعت، یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد، مقرر شده است. "

 

 

مطالبه دیه

 

ملاک تعیین دیه سال 1402

دیه، مبلغ ثابتی ندارد و معمولا در ابتدای هر سال توسط قوه قضائیه تعیین شده و اعلام می‌شود. حالا شاید بپرسید ملاک تعیین دیه چیست و مقامات مربوطه باتوجه به چه مواردی، مبلغ دیه هر سال را تعیین می‌کنند؟!

کارشناسان ذی‌صلاح در اوایل هر سال، با در نظر داشتن نرخ تورم اعلام شده از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی، نرخ دیه کامل انسان را محاسبه می‌کنند. بنابراین به طور مثال ملاک تعیین میزان دیه سال 1402، نرخ تورم این سال است که در ابتدای سال توسط بانک مرکزی اعلام شد.

 

میزان دیه سال 1402

نرخ دیه کامل انسان در سال 1402 طبق آنچه رئیس قوه قضاییه در ماه های ابتدایی این سال اعلام کرد، معادل 900 میلیون تومان (900,000,000 تومان) است. به این ترتیب اگر شخصی در طی جنایاتی که مجازات آن ها دیه است، باعث قتل نفس شده باشد، باید مبلغ 900 میلیون تومان وجه رایج مملکت را به اولیای دم بپردازد.

ضمنا مبلغ دیه اعضای بدن (نقص و جراحت) نیز بر اساس نرخ دیه کامل محاسبه خواهد شد.

 

 

مشاوره حقوقی مطالبه دیه از دولت 
مشاوره حقوقی محاسبه دیه
مشاوره حقوقی مطالبه دیه
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 

 

 

دیه سال 1402 در ماه های حرام

حتما از قانون تغلیظ دیه در ماه های حرام اطلاع دارید و می‌دانید که مبلغ دیه در چهار ماه ذی القعده، ذی الحجه، محرم و رجب، یک سوم دیه ماه های عادی افزایش می‌یابد. یعنی مثلا دیه سال 1402 که مبلغ 900 میلیون تومان است در این چهار ماه با 1/3 این مبلغ (300 میلیون تومان) جمع می‌شود. و به این ترتیب دیه 1402 در ماه های حرام برابر با 1 میلیارد و 200 میلیون تومان خواهد بود.

 

محاسبه آنلاین دیه در وکلای تلفنی

همانطور که بالاتر هم گفته شد، مبلغ دیه اعضای بدن بر اساس نرخ دیه کامل اعلام شده در آن سال، محاسبه می‌شود. ملاک محاسبه دیه بعضی از اعضا به صورت کسر در قانون بیان شده که مقامات قضایی با توجه به میزان آسیب وارده، این کسر را در مبلغ دیه کامل ضرب کرده و به این ترتیب مبلغ دیه آن عضو را بدست می‌آورند. ولی به سایر اعضای بدن که دیه مقدر ندارند، ارش تعلق می‌گیرد که محاسبه آن به طورکلی بر عهده مقام قضایی می‌باشد.

 

 

محاسبه انلاین دیه

 

حالا شما برای محاسبه دیه سال 1402 قبل از صدور حکم و تعیین آن توسط مقام قضایی، و یا محاسبه مبلغ دقیق دیه اعضا بر حسب درصد اعلام شده در حکم دادگاه می‌توانید از وکلای موسسه حقوقی وکلای تلفنی کمک بگیرید. برای این منظور می‌توانید از مشاوره حقوقی تلفنی موسسه استفاده کنید و در کنار محاسبه دیه، هر سوالی که در این رابطه دارید را از وکیل متخصص موسسه بپرسید.

البته با استفاده از مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان هم می‌توانید سوالات خود درباره دیه سال 1402 را بپرسید. اما خب برای محاسبه دیه، وکیل نیاز به اطلاعاتی نظیر میزان آسیب وارده و ... دارد و در نتیجه استفاده از مشاوره آنلاین، در این مورد بخصوص امکان پذیر نخواهد بود.


سوالات متداول

نظرات

بهنام رحمانی فرد

باسلام دیه در اصل مجازاتی است که در قانون ایران و بسیاری از کشورهای دیگر، مخصوصا کشورهای مسلمان، برای جرائم غیرعمد یا جرائم عمد غیر قابل قصاص، در نظر گرفته شده است. اگر به دنبال تعریف دیه در قانون هستید باید خدمتتان عرض کنم که قانونگذار در ماده 448 قانون مجازات اسلامی، دیه را تعریف کرده است. در این قانون آمده: " دیه مقدر، مال معینی است که در شرع مقدس به سبب جنایت غیرعمدی بر نفس، عضو یا منفعت، یا جنایت عمدی در مواردی که به هر جهتی قصاص ندارد، مقرر شده است


آزاده حیدری

ماهیت خسارتی دیه بر جنبه مجازات آن غلبه دارد آنچه مشخص است اینست که دیه جنبه جبران خسارت دارد و ماهیت آن دین می‌باشد چون اولاً، دیه در هر موردی خاص افزایش و کاهش می‌یابد اگر چه مقدارش معین است ولی در هر موردی ممکن است با مورد دیگر متفاوت باشد در حالیکه میزان مجازات متغیر نیست. ثانیاً دیه قابل عفو و اسقاط از جانب اولیای دم یا مجنی‌علیه است اما مجازات جنبه عمومی آن غلبه دارد و قابل عفو و اسقاط توسط مجنی‌علیه نیست مجازات جزو قواعد امری و نظم عمومی است و در واقع مجازات را حکم و دیه را حق می‌دانند. ثالثاً پرداخت دیه از جانب عاقله دلیل بر مجازات نبودن آن دارد چون مجازات جنبه شخصی دارد و نمی‌توان بر دیگری تحمیل نمود.


پروانه برغمدی

با سلام بر اساس مبلغ دیه سال 1402 ، دیه کامل انسان در این سال ، 900 میلیون تومان ( 900/000/000 ) می باشد ؛ یعنی ، در صورتی که شخصی ، محکوم به پرداخت دیه ای معادل دیه کامل انسان بشود ، باید مبلغ 900 میلیون تومان ، دیه بپردازد که این مبلغ ، برای ماه های عادی ، یعنی ماه های غیر حرام می باشد .


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، احکام مربوط به دیه با توجه به شرع مقدس در قانون مشخص شده است . در واقع ، دیه نوعی از مجازات است که گاهی مجازات اصلی جرم ارتکابی محسوب می شود و آن عبارت است از جنایات غیر عمدی و در جنایات عمدی ، مواقعی که امکان اجرای قصاص وجود ندارد مجازات دیه اعمال می شود . احکام دیه در زمان های خاص و در رابطه با مردان و زنان متفاوت است . یکی از انواع دیه ، دیه کامل انسان است که اصولا مبلغ آن ، در ابتدای هر سال ، توسط قوه قضاییه ، اعلام می شود . از آنجا که مبلغ دیه کامل انسان ، مبنای محاسبه دیه عضو ، جراحت و منافع اعضا نیز قرار می گیرد ، بنابراین لازم است ابتدا در مورد نرخ دیه کامل انسان ، کسب اطلاع نمود. مبلغی که باید به عنوان دیه جرم پرداخت شود در سال 1402 نیز مانند سایر سال ها ، توسط رئیس قوه قضاییه اعلام می گردد . مبلغ دیه کامل انسان در سال جاری در ماه های غیر حرام ، 900 میلیون تومان و در ماه های حرام ، 1 میلیارد و 200 میلیون تومان می باشد . مقدار دیه اعضای بدن در سال ۱۴۰۲، بر اساس مقادیر مصوب در قانون مجازات اسلامی می باشد که از قوانین شرع ، گرفته شده است . دیه اعضای زن، تا میزان یک سوم دیه ، برابر با مرد خواهد بود و از میزان یک سوم و بیشتر از آن، به نصف تقلیل می یابد.


امین چراغی شیخ آباد

بر اساس مبلغ دیه سال 1402 ، دیه کامل انسان در این سال ، 900 میلیون تومان ( 900/000/000 ) می باشد ؛ یعنی ، در صورتی که شخصی ، محکوم به پرداخت دیه ای معادل دیه کامل انسان بشود ، باید مبلغ 900 میلیون تومان ، دیه بپردازد که این مبلغ ، برای ماه های عادی ، یعنی ماه های غیر حرام می باشد .


فریبرز ذوالفقاری

با سلام دیه، مبلغ ثابتی ندارد و معمولا در ابتدای هر سال توسط قوه قضائیه تعیین شده و اعلام می‌شود. حالا شاید بپرسید ملاک تعیین دیه چیست و مقامات مربوطه باتوجه به چه مواردی، مبلغ دیه هر سال را تعیین می‌کنند؟! کارشناسان ذی‌صلاح در اوایل هر سال، با در نظر داشتن نرخ تورم اعلام شده از طرف بانک مرکزی جمهوری اسلامی، نرخ دیه کامل انسان را محاسبه می‌کنند. بنابراین به طور مثال ملاک تعیین میزان دیه سال 1402، نرخ تورم این سال است که در ابتدای سال توسط بانک مرکزی اعلام شد.کرج مورد استفاده فر


وحید فراست

دیه در ماه‌های حرام سال تغلیظ می شود و یک سوم بیشتر محاسبه می گردد


رضا صادقی

با سلام


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.