طلاق به لحاظ عقیم بودن مرد

طلاق به لحاظ عقیم بودن مرد

طلاق به لحاظ عقیم بودن مرد

طلاق به لحاظ عقیم بودن مرد

طلاق و جدایی می تواند علت های مختلفی داشته باشد. عقیم بودن مرد یکی از مواردی است که قانونگذار پیش بینی کرده و در صورت اثبات آن حق طلاق برای زن ایجاد می شود. مشاوره حقوقی با وکیل خانواده می تواند اطلاعات لازم را درباره نحوه نگارش دادخواست طلاق و تعیین حقوق مالی زوجه در اختیار افراد قرار دهد. 

 

چارت هزینه های مشاوره حقوقی

آیا عقیم بودن مرد دلیل طلاق می شود؟ 

فرزندآوری حق طبیعی هر شخصی است. لذت مادری و پدری از تمایلات روحی است که نمی توان از افراد دریغ کرد. بنابراین عقیم بودن مرد می تواند یکی از دلایل طلاق باشد. در دفتر نکاحیه ناباروری مرد جزو شروط 12 گانه آورده شده است. در صورتی که مشخص شود علت ناباروری زوجین عقیم بودن مرد است بر اساس شروط مندرج در دفتر نکاح اجازه طلاق به زن داده می شود. این شرط در هنگام عقد به امضا زوجین می رسد. بنابراین با تحقق ناباروری مرد وکالت در طلاق برای زن ایجاد خواهد شد. با راهنمایی وکیل زوجه می تواند طلاق خود را به ثبت برساند. برای دریافت مشاوره حقوقی آنلاین  در وبسایت موسسه وکلای تلفنی ثبت نام نمایید.

 نحوه اثبات قانونی عقیم بودن مرد

عقیم بودن مرد بر طبق دفتر نکاحیه شرط مهمی برای طلاق گرفتن زن است و با وجود چنین شرطی زن وکالت در طلاق خواهد داشت. اما ناباروری مرد باید در محکمه به اثبات برسد. صرف ادعای زوجه بر عدم باروری مرد نمی تواند دلیلی برای طلاق باشد.  زوجین پس از اقدام برای بارداری باید به آزمایشگاه مراجعه کرده و آزمایشات مختلفی انجام دهند. معاینات پزشکی و گذراندن دوره های مشخص جزو پروسه باروی است. پس از آن در صورت عدم باروری، زوجه باید تمام مدارک پزشکی را به پزشکی قانونی ارائه دهد.  پزشکی قانونی با توجه به روند معمول آزمایشات را بررسی می کند و معاینات لازم بر روی زوجین انجام خواهد داد. پس از آن طی نظرات کارشناسی شده بیان می کند که مشکل از کدامیک از زوجین است. بنابراین عقیم بودن مرد توسط پزشکی قانونی باید به تایید برسد. مسلما این روند زمان زیادی را به خود اختصاص خواهد داد. برای دریافت مشاوره حقوقی می توانید با شماره 02147625900 تماس بگیرید.

 

رابطه زودانزالی و درخواست طلاق زوجه

 آیا عقیم بودن مرد جزئی از موارد عسر و حرج است؟ 

عقیم بودن مرد می تواند علت مختلفی داشته باشد. برخی از آن مربوط به مشکلات جسمی است که با انجام آزمایش مشخص خواهد شد. اما برخی دیگر مربوط به اختلالات روحی است که طی دراز مدت و در طول زندگی مشترک خود را نشان می دهد. در صورتی که مدت زیادی از ازدواج گذشته و اقدام به باروری انجام شده اما نتیجه بخش نبوده است، زن میتواند با توجه به ماده 1130 قانون مدنی با استناد به عسر و حرج و غیر قابل تحمل شدن زندگی مشترک تقاضای طلاق دهد.  در هر حال چه با کمک شروط دوازده گانه، چه از طریق اثبات عسر و حرج به دلیل عقیم بودن مرد، گرفتن حکم طلاق در این موارد به آسانی صورت نمی پذیرد. در چنین پرونده هایی حضور وکیل خانواده ضروری خواهد بود. وکیل با جمع آوری مدارک و مستندات قوی کمک می کند که موکل هر چه سریع تر به خواسته خود برسد. مشاوره حقوقی فوری و 24 ساعته در موسسه وکلای تلفنی این امکان را فراهم آورده که افراد اطلاعات لازم را در این باره به دست آورند. 

 

نگارش دادخواست طلاق از جانب زوجه

 مراحل طلاق به دلیل عقیم بودن مرد

در حال حاضر شاهد تاخیر باروری در میان خانواده های ایرانی هستیم. افراد زیادی پس از ازدواج تمایلی به بچه دار شدن ندارند و گاها این تاخیر به بالای پنج سال می رسد. در برخی پرونده ها ملاحظه می شود که زوجه به علت ناسازگاری قصد جدایی دارد. اما ناباروری در  سال های قبل که خود خواسته بوده است را بهانه جدایی قرار داده و با استناد به بند ده دفتر نکاحیه دادخواست طلاق خود را ارائه می دهد. بدون آنکه عقیم بودن مرد به طور قطعی ثابت شده باشد. بنابراین مرد باید از طریق مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل متخصص راهکارهای قانونی را جویا شود و اقدامات حقوقی لازم را انجام دهد.  پروسه طلاق به دلیل عقیم بودن مرد با ارائه دادخواست طلاق زن آغاز می شود. پس از آن مدارک پزشکی به پزشکی قانونی تحویل داده می شود. پزشکی قانونی پس از بررسی نظر خود را ابراز می کند. دادگاه بر اساس نظر پزشکی قانونی درباره طلاق زوجین تصمیم گیری خواهد کرد. 

 

ارتباط واتس اپی

 مهریه زن در صورت عقیم بودن مرد

مهریه جزو حقوق مالی است و قانونگذار در تدوین قوانین تلاش کرده است کمترین خدشه به این حق مالی زن وارد شود. در مسئله ناباروری مرد نیز این حق برای زن وجود دارد که دادخواست طلاق بدهد. ناباروری مرد نمی تواند زن را وادار به ادامه زندگی مشترک نماید. از طرفی این مسئله نباید مانع از مطالبه حقوق مالی زن شود.  هر انسانی حق دارد که فرزند طبیعی خود را داشته باشد. از سوی دیگر خانم ها با توجه به وضعیت فیزیولوژیک خود تا مدت مشخصی امکان باروری خواهند داشت. بنابراین محق هستند که بعد از طلاق فرزند آوری را با ازدواج دیگری تجربه کنند. در این میان حقوق مالی ایشان سرجای خود باقی خواهد ماند. در صورت اثبات عقیم بودن مرد و صدور حکم طلاق زن از تمام حق و حقوق مالی خود بهره مند خواهد شد. اقدام به بارداری بعد از عقد نکاح و نزدیکی انجام می شود. بنابراین مهریه زن در این موارد کامل خواهد بود. همچنین زن می تواند اجرت المثل ایام زوجیت خود را نیز دریافت کند.  بخش پرسش و پاسخ فوری حقوقی درباره نحوه دریافت مطالبات مالی زوجه اطلاعات مفیدی در اختیار افراد قرار خواهد داد. حضور وکلای متخصص در موسسه وکلای تلفنی کمک می کند که دعاوی خانوادگی هرچه سریع تر حل و فصل شود. 

 

مشاوره حقوقی فرزند خواندگی 
مشاوره حقوقی فسخ نکاح 
مشاوره حقوقی ازدواج موقت 
مشاوره حقوقی ازدواج سفید
درباره ما 

 


سوالات متداول

نظرات

کاظمی

آیا زن با 50 سال سن ، شرایط بارداری دارد که بتواند از مرد عقیم طلاق بگیرد؟


علیرضا محمدی

ممنونم بابت این مقاله مفید. من چندان اعتقاد و باوری به مشاوره نداشتم تا اینکه دیروز در دفتر همکارم برای حل یک مساله و یافتن بهترین راه حل حقوقی با یکی از مشاورین موسسه شما تماس گرفتند و من به میزان اهمیت و فایده و کمکی که مشورت با یک متخصص میتواند داشته باشد پی بردم. از کلیه همکاران و مدیریت موسسه که همواره پاسخگو و فعال هستند متشکرم.


ملیکا محبوبی

طبق قانون، ناباروری تعریف مخصوص به خود را دارد. تعریف ناباروری در قانون به زوجی اطلاق می شود که طی گذشت یک سال با توجه به داشتن رابطه جنسی منظم و عدم استفاده از روش های جلوگیری از بارداری، همچنان باردار نشده اند. قانون مصوب شده در این زمینه مربوط به سال 1353 است، که براساس قانون حمایت خانواده در مورد مشکل عقیم بودن همسر و حق طلاق زوجه صحبت شده است. این قانون مجددا در سال 1391 تصویب شده و به قوت خود باقی مانده است. بر این اساس گرفتن حق طلاق در عقد نامه ازدواج دائم، طبق بند 10 قانون حمایت از خانواده، نازایی مرد ذکر شده است. طبق قانون مذکور، در بند ب، صفحه چهارده شروط ضمن عقد سند ازدواج در صورتی که زوج طی بازه زمانی پنج سال قادر به بچه دار شدن نباشد، زوجه می تواند بعد این بازه زمانی طرح دعوی طلاق نموده و در نهایت با تایید نهایی نازایی همسر توسط دادگاه رسیدگی کننده، طلاق خود را بگیرد. این قانون براساس بند سیزده مربوط به ماده 8 حمایت از خانواده مطرح شده است. از طرف دیگر حتی اگر امضا شرط ضمن عقد در این باب صورت نگرفته باشد، باز هم براساس اخلاق و عقل و شرع، در شرایطی که عقیم بودن همسر ثابت شده باشد، زوجه می تواند تحت شرایط ذکر شده از همسر خود جدا شود. این کار می تواند بعد از گذشت پنج سال به استناد عسر و حرج به دلیل عقیم بودن همسر صورت بگیرد


سحر نیک پور

با سلام و عرض ادب، طلاق و جدایی می تواند علت های مختلفی داشته باشد. عقیم بودن مرد یکی از مواردی است که قانونگذار پیش بینی کرده و در صورت اثبات آن حق طلاق برای زن ایجاد می شود. مشاوره حقوقی با وکیل خانواده می تواند اطلاعات لازم را درباره نحوه نگارش دادخواست طلاق و تعیین حقوق مالی زوجه در اختیار افراد قرار دهد. لطفا با موسسه وکیل تلفنی تماس بگیرید.


Mohamad sheykhi

یک‌سری از علل محیطی هم ممکن است باعث ناباروری در آقایان شوند. آلودگی هوا از جمله متداول‌ترین عامل محیطی ناباروری مردان است و هرچه بیشتد در معرض این آلودگی‌ها قرار بگیرند، خطر مبتلا شدن به ناباروری بیشتر می‌شود. همچنین در شغل‌های که با گرما، دود، سموم و آفت کش‌ها و مواد شیمیایی روبرو هستند نیز ابتلا به ناباروری وجود خواهد داشت. همان‌گونه که می‌دانید شیوه زندگی در اکثر مشکلات و بیماری‌ها نقش به‌سزایی دارد. ناباروری نیز از این اساس جدا نیست و مستقیماً به سبک زندگی ارتباط دارد. عللی نظیر اضافه وزن، تحرک نداشتن جسمی، استعمال مواد مخدر، الکل و دخانیات و نیز تغذیه در ناباروری مردان نقش دارد. اکنون می‌بایست بررسی کرد تحت این شرایط زن‌ها تا چه میزان از حق طلاق به دلیل ناباروری زوج برخوردار می‌باشند. حتی در وضعیت مداوا مانند اهدای گامت، باز هم بیم زیر فشار اجتماع قرار گرفتن را نمی‌توان نادیده گرفت. بررسی‌های رسمی حاکی از آن است که ناباروری فقط در زوایای اجتماعی و فرهنگی صورت نمی‌پذیرد. وضعیت فرهنگی و اجتماعی که در آن مرد نابارور به‌سر می‌برد، بر روی همه جوانب ناباروری تاثیر خواهد گذاشت. با این شرایط، تحقیقات باروری در کشورهای در حال پیشرفت، در اکثر موارد با دقت بر جنبه‌های پزشکی، رفتاری و یا روانشناختی موضوع انجام می‌شود و دقت کمتری به عرصه فرهنگی و اجتماعی و سیاسی خواهد داشت. بر اساس قانون حمایت از خانواده و شروط درج شده در عقدنامه، چنانچه عقیم بودن مرد و مشکلات فیزیکی و جنسی او منتج به عدم بارداری زوجه شود از علل تقاضای طلاق از جانب زوجه خواهد بود. بر اساس شروط مندرج حین عقد ازدواج به‌ طوریکه مرد این شروط را امضاء نماید، زن قادر خواهد بود در موردی که زوج بیشتر از ۵ سال به خاطر عقیم بودن و نیز مشکلات فیزیکی صاحب اولاد نگردد تقاضای طلاق نماید. که با این‌حال این مسئله می‌ بایست برای دادگاه رسیدگی کننده محرز شود. نکته بسیار حائز اهمیت در این جا چنین است که در صورتی‌که زوج این بند از شرط عقدنامه را به امضاء نرسانده باشد و بعد از گذشت ۵ سال از زندگی زناشویی، زوجه قادر است به استناد عسر و حرج به خاطر بچه‌دار نشدن زوج از دادگاه درخواست طلاق به علت عسر و حرج نماید. به موجب ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی در صورتی‌که ادامه زندگی زناشویی باعث عسر و حرج زن گردد، او با مراجعه به دادگاه می‌تواند درخواست طلاق نماید.


بهاره توکلی پور

با سلام خدمت موسسه و همکاران وکیل تلفنی،ضمن تشکر از خدمات ارزندتان در این شرایط خاص و مشکل ساز بیماری به هموطنان عزیز پیشنهاد میکنم با توجه به بودجه بسیار مناسبی که نسبت به حل مشکلات حقوقی خود می‌پردازید از همه مهمتر در زمان خود صرفه جویی میکنید و با تماسی که کمتر از 5دقیقه با شما گرفته میشود از مشاوره وکلای خبره پایه یک بهره مند می شوید و برای مراجعه به دادگاه دیگر استرس و دغدقه چندانی ندارید.باارزوی حل مشکلات حقوقی مردم عزیز.وکیل پایه یک بهاره توکلی پور در زمینه خانواده با کد 30972 در خدمت مردم عزیز هستم.با تشکر


فاطمه موسوی نژاد

با سلام و خسته نباشید خدمت وکلای سایت وکیل تلفنی اختلالات ژنتیکی و یا ناباروری مردان بر اثر جهش‌ها و یا نقائص کروموزومی از دلایل عقیم بودن آقایان است. این اختلالات ممکن است موجب عدم وجود اسپرم، نقصان مقدار اسپرم، اختلال در حرکت اسپرم گردد.بر اساس قانون حمایت از خانواده و شروط درج شده در عقدنامه، چنانچه عقیم بودن مرد و مشکلات فیزیکی و جنسی او منتج به عدم بارداری زوجه شود از علل تقاضای طلاق از جانب زوجه خواهد بود.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.