تقسیم‌بندی دعاوی ملکی

تقسیم‌بندی دعاوی ملکی

تقسیم‌بندی دعاوی ملکی

برخلاف کشورهای توسعه‌یافته، در کشور در حال توسعه‌ای مانند ایران، ملک و زمین از ارزش بسیار بالایی برخوردار بوده و به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری درازمدت به حساب می‌آیند. اما ارزش بالای ملک در ایران باعث بروز اختلافاتی در حین معاملات ملکی می‌شود و دعاوی ملکی را در پی دارد. برای مثال فسخ قرارداد، تعدیل اجاره بها، اراضی موات، رفع مزاحمت از حق، الزام به تنظیم سند رسمی، تسلیم اجرت‌المثل و... از انواع دعاوی ملکی به‌حساب می‎آیند. بنابراین بهتر است تا پیش از انجام معاملات ملکی حتماً از مشاوره حقوقی  کمک گرفته و در رابطه با تقسیم‌بندی دعاوی ملکی اطلاعات کامل‌تری به دست آورید.

 

مشاوره حقوقی تلفنی

منظور از دعاوی ملکی چیست؟

به بیان ساده اگر ملک یا مال غیرمنقول مانند باغ، مغازه، آپارتمان، زمین و... باعث بروز اختلاف شود به آن دعاوی ملکی می‌گویند. برای حل دعاوی ملکی بسته به حقوقی یا کیفری بودن آن باید به دادسرا یا دادگاه مراجعه نمایید و شکایت خود را تنظیم کنید. به این ترتیب مرحله رسیدگی به پرونده آغاز می‌شود و پس از انجام روال معمول حکم نهایی صادر می‌گردد. اما از معمول‌ترین انواع دعاوی ملکی می‌توان به خلع ید، تصرف عدوانی، الزام به تنظیم سند رسمی ملک، جعل اسناد رسمی و... اشاره نمود که برای آشنایی بیشتر شما با این مفاهیم قصد بررسی برخی از آنها را داریم:

دعاوی خلع ید

در تقسیم‌بندی دعاوی ملکی، خلع ید به‌عنوان دعاوی ملکی حقوقی شناخته می‌شود. در این دعوا شخصی ملک قانونی شخص دیگری را غصب کرده و در آن سکونت گزیده است. بنابراین شخص زیان‌دیده می‌تواند با دردست‌داشتن سند ملک مذکور به دادگاه خلع ید مراجعه کرده و شکایت خود را مطرح کند.

دعاوی الزام به تنظیم سند رسمی

اگر ملکی به دیگری واگذار شود باید برای آن سند رسمی تنظیم گردد تا برطبق آن، فرد جدید به‌عنوان مالک قانونی ملک شناخته شود. اما اگر در معاملات ملکی، مالک اولیه از تنظیم سند رسمی خودداری کند خواهان ملک می‌تواند به دادگاه مراجعه کرده و شکایت خود را مطرح نماید.

دعاوی جعل اسناد رسمی

از دعاوی ملکی کیفری می‌توان به جعل اسناد رسمی و استفاده از سند جعل شده در معاملات ملکی اشاره نمود که طبق ماده ۵۲۳ تا ۵۳۶ قانون مجازات اسلامی، حبس و جزای نقدی را برای فرد متخاطی در پی دارد.

دعاوی ملکی به چند دسته تقسیم می‌شود؟

در تقسیم‌بندی دعاوی ملکی می‌توان سه دسته زیر را مورد بررسی قرار داد:

  • دعاوی ملکی حقوقی
  • دعاوی ملکی کیفری
  • دعاوی ثبتی ملکی

دعاوی ملکی حقوقی

متاسفانه بسیاری از اشخاص در رابطه با قوانین و مقررات معاملات مال غیرمنقول اطلاعات اندکی دارند و پیش از انجام معاملات از مشاوره حقوقی استفاده نمی‌کنند. همین مسئله باعث می‌شود تا در معاملات ملکی اشتباهات سهوی و سهل‌انگاری دو طرف معامله باعث بروز اختلافات شود. بنابراین اگر بحث ارتکاب جرم مطرح نباشد اختلافات موجود در دسته دعاوی ملکی حقوقی قرار می‌گیرند که متاسفانه به‌عنوان رایج‌ترین دعاوی ملکی شناخته می‌شوند.

از مهم‌ترین نمونه‌های دعاوی ملکی حقوقی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

خلع ید

تعدیل اجاره بها

ملک موقوفی

اخذ پایان کار برای ساختمان

الزام به تنظیم سند رسمی

الزام به فک رهن

مطالبه سرقفلی

مطالبه اجرت‌المثل

و...

برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل کاربلد در هر ساعت از شبانه روز با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

برترین وکلای ایران

 

دعاوی ملکی کیفری

در دعاوی ملکی کیفری بحث ارتکاب جرم مطرح است و به‌طورمعمول یکی از طرفین قصد کلاهبرداری از دیگری را دارد.

از مهم‌ترین نمونه‌های دعاوی ملکی کیفری می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

خیانت در امانت

تغییر کاربری زمین بدون اخذ مجوز

جعل اسناد ملکی

معاملات معارض

کلاهبرداری در خرید و فروش ملک

فروش مال غیر

دعاوی ثبتی ملکی

هرگونه مشکلی که در حین ثبت اسناد و املاک ایجاد شود در دسته دعاوی ثبتی ملکی قرار می‌گیرد.

از مهم‌ترین نمونه‌های دعاوی ثبتی ملکی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

ابطال سند رسمی

افراز ملک

ابطال سند مالکیت معارض

اجرای ثبت

توقیف عملیات اجرایی

و...

وکیل ملکی چه ویژگی‌هایی دارد؟

برای حل دعاوی ملکی بهتر است تا از یک وکیل متخصص کمک بگیرید. اما به نظر شما یک وکیل ملکی چه ویژگی‌هایی دارد که او را از دیگر وکلا متمایز می‌کند؟

 

وکیل ملکی

 

دانش حقوقی وکیل ملکی

اولین چیزی که در انتخاب وکیل ملکی اهمیت دارد دانش او و تسلطش در حوزه دعاوی ملکی می‌باشد. در واقع این فرد باید تمامی قوانین و مقررات مربوط به سه تقسیم‌بندی دعاوی ملکی را بداند و در رابطه با مراحل ثبت شکایت اطلاعات کاملی داشته باشد.

تجربه وکیل ملکی

مطمئناً هرچه تجربه وکیل ملکی بیشتر باشد شانس موفقیت او در پرونده مربوط به دعاوی ملکی بیشتر می‌شود. همچنین وکیل ملکی با تجربه می‌تواند با تکمیل هرچه سریع‌تر مدارک و شواهد مورد نیاز روند رسیدگی به پرونده را تسریع کند.

حق‌الوکاله وکیل ملکی

حق‌الوکاله وکلای ملکی با توجه به دانش و تجربه آنها متفاوت است. اما توصیه می‌کنیم وکیلی را برای رسیدگی به پرونده‌تان انتخاب کنید که در تعیین میزان حق‌الوکاله منصف باشد.

اهمیت وکیل در دعاوی ملکی

مطمئنا جمله «همیشه حق به حق‌دار می‌رسد» را بسیار شنیده‌اید. اما متاسفانه در جهان امروز اگر اطلاعات حقوقی کاملی نداشته باشید شاید هیچ‌گاه به حقتان نرسید و یا در حالت خوش‌بینانه‌تر مدت‌زمان طولانی را برای احقاق حقوق قانونی خود صرف کنید. این‌جاست که اهمیت وکیل در دعاوی ملکی مشخص می‌شود. در واقع وکیل می‌تواند با استفاده از دانش و تجربه خود در روند رسیدگی به پرونده مربوط به تقسیم‌بندی دعاوی ملکی تاثیر به‌سزایی بگذارد و در کوتاه‌ترین زمان شما را به حق قانونی‌تان برساند. البته اگر پیش از انجام معاملات ملکی با یک وکیل باتجربه در موسسه وکلای تلفنی مشورت کنید شاید اصلا نیازی به طرح دعوا نباشد چراکه بیشتر دعاوی ملکی به دلیل دانش حقوقی کم اشخاص مطرح می‌شوند. لازم به ذکر است که شما می توانید از مشاوره حقوقی انلاین و رایگان نیز بهره مند شوید.

 

ارتباط در واتس اپ

حق‌الوکاله وکیل در دعاوی ملکی

به‌طورمعمول حق‌الوکاله اکثر وکلای ملکی نسبتا زیاد است و عده کثیری از عهده آن برنمی‌آیند. اما خوشبختانه در موسسه وکلای تلفنی هزینه مشاوره حقوقی به صورت کاملا منصفانه تعیین شده که بسته به مدت زمان مشاوره و انتخاب وکیل متخصص یا فوق متخصص متفاوت می‌باشد. حق الوکاله با توجه به عوامل مختلف بررسی و بین وکیل و موکل به صورت توافقی تعیین می گردد.

 

مشاوره حقوقی ملکی
مشاوره حقوقی خلع ید و تخلیه
مشاوره حقوقی الزام به تنظیم سند رسمی
وکیل تخصصی ملکی
درباره ما

 


سوالات متداول

نظرات

سحر نیک پور

متاسفانه در جهان امروز اگر اطلاعات حقوقی کاملی نداشته باشید شاید هیچ‌گاه به حقتان نرسید و یا در حالت خوش‌بینانه‌تر مدت‌زمان طولانی را برای احقاق حقوق قانونی خود صرف کنید. این‌جاست که اهمیت وکیل در دعاوی ملکی مشخص می‌شود. در واقع وکیل می‌تواند با استفاده از دانش و تجربه خود در روند رسیدگی به پرونده مربوط به تقسیم‌بندی دعاوی ملکی تاثیر به‌سزایی بگذارد و در کوتاه‌ترین زمان شما را به حق قانونی‌تان برساند. البته اگر پیش از انجام معاملات ملکی با یک وکیل باتجربه در موسسه وکلای تلفنی مشورت کنید شاید اصلا نیازی به طرح دعوا نباشد چراکه بیشتر دعاوی ملکی به دلیل دانش حقوقی کم اشخاص مطرح می‌شوند. لازم به ذکر است که شما می توانید از مشاوره حقوقی انلاین و رایگان نیز بهره مند شوید.


مریم عبدالغلامی

باسلام به لحاظ ارزش ملک و سرمایه گذاری در این حوزه، دعاوی ملکی قسمت اعظم دعاوی مطروحه در مراجع قضایی را به خود اختصاص داده است. درواقع، دعاوی که موضوع آن، یک مال غیرمنقول مانند باغ، مغازه، آپارتمان، زمین و...باشد را دعاوی ملکی می گویند. دعاوی ملکی به ۳ دسته: دعاوی ملکی حقوقی، دعاوی ملکی کیفری و دعاوی ثبتی ملکی تقسیم می گردند. از شایعترین انواع دعاوی ملکی می توان به خلع ید، تصرف عدوانی، الزام به تنظیم سند رسمی و...اشاره نمود. اگر هر شخصی قبل از انجام معاملات ملکی با یک وکیل باتجربه مشورت نماید، شاید اصلا نیازی به طرح دعوا نباشد. چراکه بیشتر دعاوی ملکی به دلیل دانش حقوقی کم اشخاص، مطرح می شوند. ولی در صورت مطرح رسیدگی بودن پرونده ملکی، وکیل متخصص می تواند با استفاده از دانش و تجربه خود در روند رسیدگی به پرونده، تاثیر به سزایی بگذارد و در کوتاهترین زمان، موکل را به حق قانونی اش برساند.


Mohamad sheykhi

امروزه به علت شرایط اقتصادی کشور، مساله مسکن و املاک از حوزه های مهم و بنیادی برای سرمایه گذاری ایرانیان به حساب می آید. با این حال قشر عظیمی از ایرانیان به علت بیکاری، درآمد پایین و بالا بودن نرخ سود وام و تسهیلات بانک های ایران بدون خانه مستقل بوده و اجاره نشین میباشند. حتی میتوان این گونه ادعا کرد که خرید و فروش خانه و ملک برای برخی از هموطنان ما امری محال و دست نیافتی تلقی شده و از خرید مسکن ناامید شده اند. این در حالی است که در کشورهای توسعه یافته ، خرید مسکن یا به اصطلاح خانه دار شدن، دغدغه های زیادی نداشته و حتی دانشجویان و جوانان کم سن و سال با کمترین و حداقل درآمد نیز میتوانند به راحتی خانه ای مستقل تهیه نمایند. در سال های اخیر مشکلات منطقه ای، تحریم ها، نوسانات نرخ ارز ، بلایای طبیعی مانند زلزله، سیل، ویروس های مخرب جهانی و… بر شدت این معذل اجتماعی ، اقتصادی افزود. به همین علت ، بالا بردن آگاهی و اطلاعات در زمینه خانه و مسکن و صد البته مسائل قانونی و حقوقی املاک برای افراد، باعث ساده تر شدن انتخاب و تصمیم در این زمینه مهم میگردد. بر اساس تحقیقات و بررسی های متعدد و متداوم وکیل امور ملکی موسسه حقوقی سروش نافع دادمان ، انواع دعاوی حقوقی و کیفری ملکی از پرتعدد ترین پرونده های موجود در میان دادخواست های مراجع قضایی و دادگاه ها میباشد. این نوع دعاوی ، به علت داشتن جنبه ها و زوایای مختلف و متعدد، شک و شبهه ها و اختلافات زیادی را برای افراد مختلف ایجاد مینماید. همچنین برای اقدام به طرح هر کدام از انواع دعاوی ملکی و پیگیری و رسیدگی به این دعاوی ، نیازمند اطلاعات کامل و جامع و تخصص در این زمینه میباشد.این پرونده ها و دعاوی ملکی ،معمولا نتیجه عدم اطلاع از موارد قانونی ، سوتفاهمات، ویا سودجویی افراد ایجاد میشود. دعوی ملکی طبق نظر وکیل امور ملکی تقسیم بندی انواع دعاوی ملکی میتواند به روش ها و بر اساس پارامترهای مختلفی انجام گیرد. اما انواع دعاوی ملکی ، مانند تمام دعاوی دیگر در حوزه های مختلف ،به سه دسته کلی زیر تقسیم میشوند: ۱-دعاوی ملکی حقوقی ۲-دعاوی ملکی کیفری ۳-دعاوی ملکی ثبتی انواع دعاوی ملکی حقوقی انواع دعاوی ملکی حقوقی دسته ای از دعاوی ملکی هستند، که بیشترین پرونده های حقوقی ملکی را در دادگاه ها به خود اختصاص داده اند. برای حل اختلاف و رسیدگی به این نوع پرونده های حقوقی، قانون پیش بینی هایی را در همه ی شرایط و موقعیت ها در نظر گرفته است. قاضی پرونده های حقوقی ملکی ، با توجه به این پیش بینی ها و قانون و با تکیه بر قدرت تجزیه تحلیل خود درباره شرایط پرونده ارائه شده توسط وکیل امور ملکی، این دادخواست ها و دعوی ها را داوری و قضاوت مینماید. لیست مهمترین دعاوی ملکی حقوقی دعوی الزام به فک رهن و سندهای ضمانتی دعوای الزام به تحویل ملک دعوی الزام تنظیم سند رسمی ‌برای املاک دعوی الزام به اخذ صورت مجلس تفکیکی ( مختص به ساختمان‌های دارای واحد‌های متعدد مستقل) دعوای خلع ید دعوی الزام به دریافت پایان کار ( مختص ساختمان‌های تکمیل شده و مورد تایید کارشناس ساخت و ساز) دعوای رفع تصرف عدوانی دعوی ابطال قرارداد (مختص به مشکلات موجود در مفاد قرارداد ) دعوی درخواست دریافت مطالبه‌‌ اجرت المثل دعوی فسخ قراردادها ( مختص قرارداد های دارای نقص قانونی ) دعوی حقوقی تعدیل میزان اجاره بها بر اساس عرف جامعه ( درخواست افزایش یا کاهش اجاره) دعوی درخواست مطالبه سرقفلی (گرفتن حق کسب و پیشه) دعوی تخلیه‌‌ اماکن تجاری (مختص املاک مشمول قوانین مختص به خود ) دعوی تجویز انتقال منافع از فرد به فردی دیگر


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، در کشور ما ایران ، بزرگترین سرمایه مالی هرکس داشتن مال غیر منقول محسوب می گردد به ویژه اراضی گرانقیمت شمال و اراضی بالای شهر در مراکز استان، در باور ما ایرانیان کسی پولدارتر است که نسبت به بقیه اراضی بیشتری داشته باشد و تاجری هوشیارت است که سرمایه خود را صرف خریدن ملک و املاک نماید لذا اهمیت و بار مالی این گونه دعوای نسبت به سایر پرونده های قضایی اهمیت بیشتری پیدا کرده است و به مجموه پرونده های حقوقی ، کیفری و ثبتی راجع به زمین ، خانه و به طور کلی اموال غیر منقول دعوای ملکی می گویند و همان طور که می دانیم نوسان قیمت در این اراضی بسیار بالا بوده و بهمین دلیل افراد سودجو و کلاهبردار چشم طمع زیادی به ان دوخته اند. در یک تقسیم بندی کلی می توان دعوای ملکی را به سه بحش عمده دسته بندی نمود: 1- دعاوی ملکی حقوقی شامل خلع ید ، تعدیل اجاره بها ، اخذ پایان کار الزام به تنظیم سند و .. 2- دعاوی ملکی کیفری شامل خیانت در امانت ، کلاهبرداری ، معامله معارض ، جعل اسناد ، فروش مال غیر و ... 3- دعاوی ملکی ثبتی شامل ابطال سند رسمی ، افراز ملک ، اجرای ثبت و .. که برای دانستن هر یک از این موارد باید با وکلا و کارشناسان تخصصی صحبت نموده و بعد از آن اقدام به انجام معاملات ملکی نمایید.


یاسر خسروی

با سلام. در دعاوی ملکی آنچه که مورد اهمیت است داشتن مستندات و مدارک جهت مطرح نمودن آن دعوا است متاسفانه خیلی از افراد نا آگاهانه اقدام به معاملات ملکی می نمایند بدون اینکه مدرک و مستندی را ارائه دهند و ثبت و ضبط نمایند که این امر در جهت رسیدن به حق قانونی خود با مشکلاتی مواجه می شود.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.