افتراق بین فروشنامه و مبایعه نامه

افتراق بین فروشنامه و مبایعه نامه

افتراق بین فروشنامه و مبایعه نامه

هدف از تنظیم قولنامه چیست؟

افتراق بین فروشنامه و مبایعه نامه چیست؟ در این بخش در نظر داریم به طور کامل به بررسی مفهوم این دو عبارت بپردازیم و توضیحات مربوط را ارائه دهیم. به منظور کسب راهنمایی بیشتردر مورد افتراق بین فروشنامه و مبایعه نامه، پیشنهاد می کنیم تا آخر این مطلب با ما همراه بمانید. قبل از بررسی افتراق بین فروشنامه و مبایعه نامه لازم است بگوییم که قولنامه چیست و برای چه تنظیم می شود؟ قولنامه سندی است که در آن قولی یا تعهدی برای انجام معامله ای در آینده نوشته می شود. قولنامه در صورتی معتبر است که مخالف صریح قانون نباشد. هدف از تنظیم آن نیز به طور کلی آن است که مکتوب کردن قول یا به عبارت دیگر تعهد برای انجام معامله ای در آینده و داشتن تضمینی برای ایفای آن است. زمانی که دو نفر تصمیم می گیرند قراردادی را با هم منعقد کنند لازم است با رضایت خود این کار را انجام داده و تعهد خود را در موقع مقرر انجام دهند. هدف از تنظیم قولنامه این است که دو طرفین مطمئن باشند که طرف مقابل شان به قول خود متعهد است. برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 02147625900 تماس بگیرید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

آیا مبایعه نامه همان فروشنامه است ؟

افتراق بین فروشنامه و مبایعه نامه شامل چه مواردی است؟ زمانی که از فروشنامه یا مبایعه نامه حرف می زنیم در این صورت به ذهن خواننده اموری برای خرید و فروش املاک خطور می کند. مبایعه نامه سندی است که  در آن، خریدار و فروشنده با هم برای خرید مال، توافق می کنند. در زمان تحویل دادن مال بین خریدار و فروشنده تعهداتی در نظر گرفته می شود که در مبایعه نامه نوشته می شود. اگرچه مبایعه نامه بیشتر برای املاک به کار می رود ولی ممکن است که مال هر چیزی غیر از ملک باشد. در افتراق بین فروشنامه و مبایعه نامه باید بگوییم فروشنامه همان مبایعه نامه است.

ویژگی های مبایعه نامه

در بررسی مبحث افتراق بین فروشنامه و مبایعه نامه در این بخش در نظر داریم به ویژگی های یک مبایعه نامه رسمی بپردازیم. مهمترین ویژگی مبایعه نامه آن است که این سند به املاک اختصاص ندارد بلکه برای خرید و فروش هرگونه اموال منقول و غیر منقول مورد استفاده قرار می گیرد. مبایعه نامه یک سند عادی است و دارای اعتبار یک سند رسمی نمی باشد. البته لازم به ذکر است هر چند این سند یک سند رسمی نیست ولی از آنجا که اصولا یک عقد لازم است، هیچ یک از طرفین نمی توانند به صورت یک طرفه آن را فسخ کرده و از انجام تعهدات خود خودداری کنند.

 

مشاوره ملکی

آیا قولنامه دستی در دادگاه مورد قبول است؟

عدم آگاهی از مسائل خرید و فروش و مسائل حقوقی مربوط به آن و البته افتراق بین فروشنامه و مبایعه نامه می تواند دردسرهای زیادی به همراه داشته باشد. به همین دلیل از کسب اطلاعات بیشتر در مورد مشاوره ی حقوقی لازم غافل نباشید. موسسه حقوقی وکلای تلفنی با بهره مندی از بهترین وکلا در خدمت شما عزیزان است. در صورت داشتن هرگونه سوال و نیاز به راهنمایی بیشتر تردید نکنید با ما از طریق شماره های درج شده در ارتباط باشید.  زمانی که قولنامه نوشته شود فروشنده نمی تواند مال مذکور را به فرد دیگری بفروشد و خریدار نیز باید در زمان تعیین شده، مبلغ را پرداخت کند. در مورد اعتبار قولنامه دستی در دادگاه نیز باید بگوییم قولنامه یک سند عادی است که توسط اشخاص عادی تنظیم می شوند و اگر به درستی نوشته شود می توان در دادگاه با استناد به آن از حقوق خود دفاع کرد. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی در هر ساعت از شبانه روز با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

مشاوره حقوقی ملکی

مشخصات مبایعه نامه رسمی

در بررسی افتراق بین فروشنامه و مبایعه نامه لازم است بگوییم اجزای اصلی و مهم مبایعه‌نامه شامل موارد زیر است:

 

  • نوشتن مشخصات کامل فروشنده و خریدار
  • مشخص کردن موضوع معامله
  • تعیین کردن جزئیات معامله
  • قیمت مورد توافق
  • شرایط انتقال اسناد
  • شرایط تسلیم
  • شرایط تحویل دادن مورد معامله
  • شرایط و آثار قرارداد به طور واضح
  • تعهدات طرفین
  • شروط ضمن عقد
  • مشخص کردن جرایم ناشی از عدم انجام تعهدات طرفین
  • امضای طرفین
  • داشتن 2 شاهد
  • مسئول معاملات

در نوشتن مبایعه نامه و تنظیم آن باید همه ی اطلاعات یاد شده درج شود. فرق نمی کند قصد امضای قرارداد برای خودرو، ملک و یا هر مال دیگری را دارید، باید همه ی موارد قید شود. البته لازم به ذکر است که برخی از جزئیات مبایعه نامه ممکن است با هم فرق کند. بعد از کامل شدن قرارداد، دفتر املاک آن را ثبت می کند و منتظر تاییدیه می ماند.

 

ارتباط در واتس اپ

آیا می توان مبایعه نامه را فسخ کرد؟

فسخ مبایعه نامه به معنی برهم زدن عقد یا قرارداد است. در مواردی قانون امکان فسخ را می دهد اگر شرایط لازم حاکم باشد. هرگاه قراردادی بین طرفین بسته شود، طرفین باید به قرارداد پایبند باشند. هیچ یک از طرفین نمی توانند به تنهایی و به طور یک جانبه این قرارداد را به هم بزند. بر اساس ماده ی 219 قراردادی که بر اساس قانون بین طرفین عقد و قائم مقام صادر شود، لازم الاجرا و صحیح است مگر اینکه این نوع از قراردادها به رضای طرفین یا به خاطر هر علت قانونی فسخ شوند. برای دریافت مشاوره حقوقی انلاین و رایگان به وبسایت وکلای تلفنی مراجعه نمایید.

 

الزام به تحویل مبیع 
مشاوره حقوقی بطلان سند
مشاوره حقوقی الزام به تنظیم سند
مشاوره حقوقی اثبات مالکیت 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

سحر نیک پور

سلام، افتراق بین فروشنامه و مبایعه نامه چیست؟ در این بخش در نظر داریم به طور کامل به بررسی مفهوم این دو عبارت بپردازیم و توضیحات مربوط را ارائه دهیم. به منظور کسب راهنمایی بیشتردر مورد افتراق بین فروشنامه و مبایعه نامه، پیشنهاد می کنیم تا آخر این مطلب با ما همراه بمانید. قبل از بررسی افتراق بین فروشنامه و مبایعه نامه لازم است بگوییم که قولنامه چیست و برای چه تنظیم می شود؟ قولنامه سندی است که در آن قولی یا تعهدی برای انجام معامله ای در آینده نوشته می شود. قولنامه در صورتی معتبر است که مخالف صریح قانون نباشد. هدف از تنظیم آن نیز به طور کلی آن است که مکتوب کردن قول یا به عبارت دیگر تعهد برای انجام معامله ای در آینده و داشتن تضمینی برای ایفای آن است. زمانی که دو نفر تصمیم می گیرند قراردادی را با هم منعقد کنند لازم است با رضایت خود این کار را انجام داده و تعهد خود را در موقع مقرر انجام دهند. هدف از تنظیم قولنامه این است که دو طرفین مطمئن باشند که طرف مقابل شان به قول خود متعهد است. برای دریافت مشاوره حقوقی با شماره 02147625900 تماس بگیرید.


سهند مهدی پور

سلام و ادب قولنامه سندی است که در آن قولی یا تعهدی برای انجام معامله ای در آینده نوشته می شود. قولنامه در صورتی معتبر است که مخالف صریح قانون نباشد. هدف از تنظیم آن نیز به طور کلی آن است که مکتوب کردن قول یا به عبارت دیگر تعهد برای انجام معامله ای در آینده و داشتن تضمینی برای ایفای آن است. زمانی که دو نفر تصمیم می گیرند قراردادی را با هم منعقد کنند لازم است با رضایت خود این کار را انجام داده و تعهد خود را در موقع مقرر انجام دهند


مریم عبدالغلامی

با سلام قولنامه یا مبایعه نامه یکی از راههای رایج انتقال مالکیت در جامعه به شمار میرود. در مبایعه نامه(فروشنامه) به محض تنظیم قرارداد باید وجهی به فروشنده پرداخت شود ولی در قولنامه شخص بعنوان خریدار از فروشنده قول میگیرد تا زمان آماده کردن وجه اولیه، مال را به کسی نفروشد. هدف از تنظیم قولنامه این است که طرفین به قول خود متعهد باشند. قولنامه یک سند عادی است که توسط اشخاص عادی تنظیم میشود و اگر به درستی تنظیم گردد، در دادگاه به عنوان دلیل، قابل استناد میباشد. هر قراردادی که بین اشخاص، مطابق قانون منعقد میشود، لازم الاجرا بوده و هیچیک از طرفین نمیتواند به طور یکطرفه آن را برهم بزند مگر اینکه به رضای طرفین اقاله یا به هر علت قانونی فسخ گردد.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام؛ یکی از راه های انتقال مالکیت از طریق تنظیم قرارداد بین افراد می باشد . این قراداد ها را به صورت معمول در قالب هایی چون قولنامه یا مبایعه نامه منعقد می گردند . هرچند که به لحاط عرف میان افراد شاید هردوی اینها یکسان باشند اما در عمل دارای تفاوت های ریزی بایکدیگر هستند. از نظر رسمی هر دو نوع قرارداد قولنامه یا مبایعه نامه جزو اسناد عادی محسوب می گردند که اگر طبق اصول و قواعد خود نگاشته شوند می توانند برای طرفین معامله الزام آور باشد . به جهت عادی بودن این اسناد نیز معمولا در قرارداد ها قید می گردد که طرفین با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی نسبت به رسمی نمودن این اسناد اقدام نمایند. اگر تمایل با آشنایی با تمامی زیر و بم های قولنامه، مبایعه نامه یا سایر روش های انتقال دارید می توانید با موسسه وکیل تلفنی ارتباط گرفته و مشکل خویش را حل نمایید.


Mohamad sheykhi

یکی از شاخه های حقوق، حقوق عقود و قراردادها می باشد. در این شاخه از حقوق، همانطور که از عنوان آن مشخص است، عقود و قراردادها مورد مطالعه قرار می گیرند. در حقوق کشور ما نام قرادرادها اغلب از فقه اسلامی گرفته شده و سپس وارد حقوق کشور ما و به تبع آن زبان فارسی شده است. مزارعه، مساقات، هبه و کفالت، نمونه هایی از این نام گذاری می باشد. یکی از اصطلاحات عرصه قراردادها که تقریبا تمامی افراد جامعه حداقل یک مرتبه آن را شنیده و بسیاری از افراد نیز با آن سر و کار داشته، اصطلاح مبایعه نامه می باشد. اما در کنار اصطلاح مبایعه نامه، اصطلاحات دیگری همچون بیع نامه، قول نامه و سند نیز وجود داشته که تفاوت آن ها با مبایعه نامه ممکن است برای بسیاری از اشخاص هنوز مبهم باشد. مبایعه نامه از دو بخش تشکیل شده است: مبایعه و نامه ، یعنی نامه و نوشته ای که در مورد مبایعه تنظیم می گردد. بنابراین مبایعه نامه که بیع نامه نیز نامیده می شود، نوشته ای است که در مورد یک بیع یا قراداد خرید و فروش تنظیم می شود. در این قرارداد، یک طرف اقدام به فروش مال خود نموده و طرف دیگر برای خرید آن مال و پرداخت قیمت آن با وی توافق می کند. در مبایعه نامه، دو طرف تعهداتی مختلفی را در مقابل یکدیگر بر عهده می گیرند، اما در شرایطی که نیاز به تنظیم سند رسمی برای انتقال انجام گرفته بوده، شاید به جرات بتوان گفت که مهم ترین این تعهدات، تعهد به حضور در دفتر اسناد رسمی جهت تنظیم سند رسمی می باشد. بیع و فروش املاک و اتومبیل، نمونه ای از این معاملات می باشند.


علیرضا محمدی

سلام وقت بخیر مطالب و نکاتی که در مطلب بالا شرح داده شد بسیار جالب بود و برای امثال من که در کار فروش خودرو هستند بسیار موثر و مفید بود از این بابت سپاسگزارم در ضمن خواستم بگم از خدمات نگارش قرارداد وکیل تلفنی استفاده کردم و از قرارداد فروشی که برایم ارسال شد کمال رضایت داشتم موفق باشید


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.