مطالبه وجه ودیعه

مطالبه وجه ودیعه

مطالبه وجه ودیعه

در تمامی قراردادهای اجاره ای که بین مالک و مستاجر تنظیم می شود، تعیین مواردی از قبیل میزان اجاره بها، میزان دسترسی مستاجر به مکان های مشاع و امکانات ملک به طور کامل قید می شوند. در بیشتر موارد، مالک علاوه بر اجاره بها، مبلغی را نیز به عنوان ودیعه در نظر می گیرد که مستاجر برای در اختیار گرفتن ملک، ملزم به پرداخت آن است. این مبلغ دست مالک امانت می ماند تا هر زمان که مستاجر نسبت به پرداخت اجاره بها کوتاهی کرد یا به ملک آسیب وارد نمود، مالک بتواند خسارت وارده را از مبلغ ودیعه کسر کند.

مزیت دیگری که وجه ودیعه دارد این است که مستاجر نتواند به صورت پنهانی ملک را تخلیه کرده و اجاره را پرداخت ننماید. با پایان قرارداد اجاره و تخلیه ملک، مالک موظف است که در صورت عدم بدهکاری مستاجر و سالم بودن ملک، تمام مبلغ ودیعه را به صورت کامل به مستاجر بازگرداند. بازگردانی مبلغ ودیعه توسط موجر، یک تعهد بوده و عدم انجام آن، پیگرد قانونی خواهد داشت.

 

 

هزینه مشاوره حقوقی

 

البته در قانون، تعریف اصلی وجه ودیعه این است که پولی به شخصی به عنوان امانت داده می شود و شخص باید عین پول را بازگرداند. در مقابل، اگر در این میان مالک، میزان خسارت ملک یا قرض مستاجر را از اصل پول کسر کند، در واقع در وجه رهن دست برده نه وجه ودیعه! با این حال، در جامعه این اصطلاح بین عموم مرسوم شده است.

 

مدارک لازم برای دادخواست مطالبه وجه ودیعه

در شرایطی که موجر نسبت به بازپرداخت وجه ودیعه کوتاهی کند، مستاجر می تواند از طریق مراجع قضایی این موضوع را پیگیری نماید. برای دادخواست مطالبه وجه ودیعه، مستاجر باید مدارکی مبنی بر پرداخت ودیعه به مالک را به دادگاه ارائه دهد. از جمله مدارک لازم برای دادخواست مطالبه ودیعه در دادگاه، قرارداد اجاره ملک، رسید بانکیِ پرداخت مبلغ ودیعه، حضور شاهدان و هر مدرک دیگری دال بر پرداخت این مبلغ، می باشند. ارائه این مدارک به همراه اظهارنامه مطالبه ودیعه، برای دریافت این مبلغ الزامی است. البته مستاجر تنها زمانی می تواند نسبت به دریافت مبلغ ودیعه خود اقدام نماید که مهلت قرارداد به پایان رسیده و خانه تخلیه شده باشد. بنابراین تا زمانی که مهلت قرارداد تمام نشده، نمی توان نسبت به دریافت مبلغ ودیعه اقدام نمود.

بعلاوه، مرجع صالح برای رسیدگی به مبلغ های ودیعه‌ی کمتر از 20 میلیون تومان، شورای حل اختلاف و برای مبلغ های ودیعهی بیشتر از 20 میلیون تومان، دادگاه محل اقامت مالک می باشد.

 

هزینه درخواست وجه ودیعه

 همانطور که گفته شد باید برای درخواست وجه ودیعه، اظهارنامه ای توسط مستاجر نوشته شود. اگر مستاجر برای نگارش اظهارنامه از وکلای متخصص در این زمینه کمک بگیرد، باید هزینه آن را نیز پرداخت نماید. هزینه نگارش اظهارنامه به نوع آن بستگی دارد. شما می توانید برای اطلاعات بیشتر در مورد هزینه های درخواست وجه ودیعه، از طریق  مشاوره حقوقی تلفنی  موسسه حقوقی وکلای تلفنی با مشاوران حقوقی موسسه ما در ارتباط باشید.

 

اظهارنامه مطالبه ودیعه

 

مشاوره حقوقی تلفنی استرداد وجه ودیعه

اگر در شرایطی هستید که برای استرداد ودیعه به مشورت با مشاوران حقوقی نیاز دارید، موسسه حقوقی ما بهترین گزینه برای حل مشکل شما است. شما می توانید از طریق مشاوره حقوقی  سوالات خود را در زمینه چگونگی استرداد ودیعه با مشاوران ما در میان بگذارید. مشاوران زبده‌ی این موسسه، شما را از مراحل استرداد وجه آگاه کرده و به شما در نگارش اظهارنامه کمک بسیاری می کنند. از این طریق می توانید در کوتاهترین زمان ممکن نسبت به مطالبه مبلغ ودیعه خود اقدام نمایید. علاوه بر این، وکلای ما می توانند به شما در دریافت خسارت تاخیر تادیه نیز کمک کنند.

 

چگونگی الزام موجر به پرداخت ودیعه

یکی از راه های الزام موجر به پرداخت ودیعه این است که مستاجر نیمی از مبلغ را قبل از تخلیه منزل مطالبه کند. در صورتیکه مستاجر تشخیص دهد مالک حاضر به پرداخت وجه ودیعه نیست، می تواند منزل را تخلیه نکرده و دریافت ودیعه را برای تخلیه کامل، شرط قرار دهد. راه دیگر این است که مستاجر به صورت قانونی نسبت به دریافت مبلغ ودیعه خود اقدام نماید. به این منظور، ابتدا باید دادخواست مطالبه وجه ودیعه را به دادگاه یا شورای حل اختلاف تقدیم کند. البته برای این کار، ابتدا مستاجر باید ملک را تخلیه نماید. مرجع قضایی نیز با احضار موجر، او را موظف می کند تا ظرف مدت 30 روز ودیعه را به مستاجر پرداخت کند. در غیر این صورت، حکم جلب وی صادر خواهد شد.

 

 

ارتباط در واتس اپ

 

نگارش فوری اظهارنامه مطالبه ودیعه

اولین قدم برای دریافت وجه ودیعه، نگارش اظهارنامه است. اظهارنامه نوعی اقرار قانونی بوده که نگارش آن به رعایت اصول و قوانین خاصی نیاز دارد. بنابراین بهتر است برای نگارش اظهارنامه از یک وکیل مجرب کمک بگیرید. از آنجاییکه نگارش اظهارنامه اولین کار برای شروع مطالبه ودیعه است، باید تا جاییکه می توان آن را به بهترین شکل نگارش کرد تا از بروز چالش های بعدی جلوگیری شود. به همین منظور، می توانید از طریق مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان سوالات خود را در مورد چگونگی مطالبه وجه ودیعه مطرح کنید و از وکلای مجرب موسسه ما بخواهید تا متن اظهارنامه را برای شما نگارش کنند. به وکلای ما اعتماد کنید و بهترین نتیجه را بگیرید. برای نگارش فوری اظهارنامه کافی ست هزینه نگارش را واریز و مستندات خود را از طریق واتس اپ یا تلگرام برای وکیل ارسال نمایید. وکیل مدارک را بررسی کرده و نگارش شما را انجام می دهد ۲۴ ساعت بعد اظهارنامه شما در قالب فایل word یا pdf برای شمار ارسال می گردد.

 

 

مشاوره حقوقی خلع ید و تخلیه 
مشاوره حقوقی اجاره 
نگارش اظهارنامه 
مشاوره حقوقی ملکی 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

فریبرز ذوالفقاری

عنصر، توسل به وسایل متقلبانه برای فریب دیگری و در نهایت بردن مال اوست؛ نکته قابل توجه این است که مرتکب جرم کلاهبرداری می تواند هر شخصی باشد و ویژگی خاصی برای او مدنظر نیست. رفتار مجرمانه می تواند هم بصورت فعل و هم ترک فعل متبلور شود؛ اما در مورد کلاهبرداری باید دقت شود، چراکه در تعریف ان بیان شد فریب دیگران و بردن مال انها شرط تحقق جرم است که تماماً با فعل مادی ارتکاب میابد؛ لذا ترک فعل، حتی اگر توأم با سونیت باشد و نیز باعث فریب طرف مقابل و ضرر او گردد، هرگز منجر به تحقق کلاهبرداری نخواهد شد؛ مثال شایع این ترک فعل می تواند سکوت فروشنده در برابر خریدار نسبت به ایرادات کالا و در نهایت فریب مشتری و خرید کالای معیوب باشد


Mohamad sheykhi

پس از انقضای مدت اجاره ، مستاجر می تواند ودیعه و مبلغ قرض الحسنه را از موجر مطالبه کند و موجر موظف است با در خواست مستاجر، مبلغ ودیعه و قرض الحسنه را به مستاجر مسترد نماید. اگر موجر حاضر به عودت و برگرداندن ودیعه و قرض الحسنه به مستاجر نباشد ، مستاجر می تواند اقدامات ذیل را انجام دهد: مستاجر باید بدوا ملک را تخلیه نماید و با دادن دادخواست تامین دلیل از طریق شورای حل اختلاف ، مراتب تحویل ملک وکلید را به شورای حل اختلاف گواهی نماید. سپس مراتب تحویل ملک و کلید را از طریق اظهارنامه رسمی از طریق دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ، به موجر اطلاع دهد. سپس دادخواست مطالبه وجه ودیعه و قرض الحسنه را بطرفیت موجر به مرجع ذی صلاح تقدیم نماید. ضمنا مستاجر می تواند همزمان با دادخواست استرداد ودیعه یا قرض الحسنه ،تقاضای صدور قرار تامین خواسته ( توقیف اموال موجر ) و اجرای آن را قبل از ابلاغ را به طرفیت موجر تقدیم نماید و اموال موجر اعم از ماشین و خانه را قبل ار محکومیت وی توقیف نماید. پس از صدور حکم به محکومیت موجر و قطعیت رای ، مستاجر میبایست تقاضای صدور اجراییه را نمود ، و پس از ابلاغ اجراییه به موجر چنانچه موجر ظرف مدت 30 روز دادخواست اعسار را به محکمه تقدیم ننماید دادگاه به درخواست مستاجر ،حسب ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی حکم جلب موجر را می دهد یا نسبت به توقیف اموال موجر اقدام می نماید. تقاضای مستاجر برای استرداد ودیعه و قرض الحسنه در صورتی مورد قبول محکمه واقع می شود که مستاجر مورد اجاره را تخلیه نماید ، و مستاجر قبل از تخلیه نمی تواند تقاضای مطالبه ودیعه را نماید ( رای شماره 1421 شعبه 49 دادگاه تجدید نظر استان تهران ) اگر اثبات شود مستاجر به جهت عدم پرداخت ودیعه و قرض الحسنه از ناحیه موجر ،از تحویل ملک امتناع کرده مستاجر محکوم به پرداخت اجرت المثل نمی گردد منظور از اجرت المثل ، این است که مستاجر می بایست طبق نظریه کارشناس( با توجه به اجاره به نرخ روز) باید به موجر اجاره پرداخت کند اگر اثبات شود ، موجر از پرداخت ودیعه و قرض الحسنه به مستاجر خودداری کرده است ، موجر نمی تواند مستاجر را به پرداخت خسارت تاخیر در تحویل محکوم نماید.


محمد صادق تیغ نورد

با سلام و احترام، یکی از عقودی که در قانون مدنی ما از آن نام برده شده و مورد حمایت قانونگذار است عقد ودیعه یا امانت می باشد که مواد 607 تا 634 قانون مدنی به آن اختصاص داده شده است . بر اساس قانون، ودیعه عقدی است که یک یک نفر مال خود را به دیگری می سپارد برای آن که آنرا مجانا نگهداری کند. برای اینکه بتوانیم با استناد به مواد قانون مربوط به ودیعه، حق خود را مطالبه نماییم باید اصول و چهارچوبی که قانون برای آن ذکر شده را رعایت نماییم ، در غیر این صورت به چنین عقدی که خارج از اصول تعریف شده قانون باشد ویدعه نمی گویند و می توان آن را بر اساس ماده 10 قانون مدنی ودر قالب قرارداد های خصوصی بین افراد نافذ شمرد. بر همین اساس باید گرفت عقد ودیعه چند جزء اساسی دارد مانند وجود چیزی که مالیت داشته باشد ، یا اینکه صاحب مال اقدام به دادن ودیعه نماید یا مجانی بودن مال امانی و قبول مال از طرف امین اگرچه به صورت فعل باشد و ... از طرفی می دانیم که بر اساس یک تقسیم بندی عقود به لازم و جایز تقسیم می گردند و عقد ودیعه جزو عقود جایز است یعنی مالک هر زمان که بخواهد می تواند آن را بر هم زده و مال امانی را مطالبه نماید هرچند که در صورت وجود مخارجی جهت تحویل مال باید آن را تقبل کند . برای اینکه از جزئیان بیشتر چنین عقدی مطلع گردید و بتوانید قراردادی صحیح بر اساس این عقد را منعقد نمایید می توانید از مشاوره تخصصی و 24 ساعته موسسه وکیل تلفنی استفاده کرده و بعد از آن اقدام به انعقاد عقد ودیعه نمایید.


سهند مهدی پور

تعیین مواردی از قبیل میزان اجاره بها، میزان دسترسی مستاجر به مکان های مشاع و امکانات ملک به طور کامل قید می شوند. در بیشتر موارد، مالک علاوه بر اجاره بها، مبلغی را نیز به عنوان ودیعه در نظر می گیرد که مستاجر برای در اختیار گرفتن ملک، ملزم به پرداخت آن است. این مبلغ دست مالک امانت می ماند تا هر زمان که مستاجر نسبت به پرداخت اجاره بها کوتاهی کرد یا به ملک آسیب وارد نمود، مالک بتواند خسارت وارده را از مبلغ ودیعه کسر کند.


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.