شرایط برای ثبت اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری

شرایط برای ثبت اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری

شرایط برای ثبت اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری

ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری

ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری بیان نموده است که اگر رئیس قوه قضاییه رای قطعی صادر شده از هر یک از مراجع قضایی را بر خلاف بین شرع تشخیص دهد، پرونده را با تجویز اعاده دادرسی، به دیوان عالی کشور ارسال می کند تا در شعبی خاص که توسط رئیس قوه قضاییه برای این کار تخصیص می یابد رسیدگی و رای قطعی صادر شود. شعب خاص دیوان با توجه به خلاف شرع بودن رای ابتدا آن را نقض می کنند. سپس دوباره از نظر ماهوی و شکلی رسیدگی می کند و رای مقتضی صادر می نماید.

ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری بیانگر یکی از شیوه های فوق العاده اعتراض به آرا است. حقوقدانان اعاده دادرسی موضوع این ماده را اعاده دادرسی خاص نامیده اند. بر خلاف اعاده دادرسی از طریق دیوان عالی کشور، اعاده دادرسی خاص از طریق رئیس قوه قضاییه محدود به مصادیق مصرح و خاصی نبوده، بلکه تنها مشروط به وجود یک صفت عام است: رای خلاف بینِ شرع باشد. خلاف بین شرع به این معنا است که احکام شرع در خصوص موضوع آنقدر روشن باشد که حکم دادگاه آشکارا بر خلاف آن دیده شود. در واقع چنین رایی باید خلاف مسلمات فقهی باشد. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی  با شماره 02147625900 تماس بگیرید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

شرایط لازم برای ثبت اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری

تشخیص خلاف بین شرع و تجویز اعاده دادرسی با رئیس قوه قضاییه است. باید توجه داشت که طبیعتاً رئیس قوه قضاییه از مفاد تمام حکمها و قرارهایی که در مراجع قضایی کشور صادر می گردد، آگاهی ندارد. بنابراین ممنوعیتی وجود ندارد، که رئیس عدلیه توسط اصحاب دعوی از صدور رایی خلاف شرع بین آگاهی یافته و اختیار ویژه خود را اعمال نماید. اگر به عنوان اصحاب دعوای کیفری یا حقوقی نسبت به خلاف شرع بین بودن یا نبودن آرای صادره از مراجع قضایی یا در مورد شرایط لازم برای ثبت اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری به مشاوره حقوقی نیاز دارید، می توانید با تماس با موسسه حقوقی وکلای تلفنی از مشاوره حقوقی شبانه روزی برخوردار شوید.

 

وکیل کیفری

منظور از اعاده دادرسی مطابق با ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری چیست؟

اعاده دادرسی به عنوان اختیاری ویژه، به این جهت برای رئیس قوه قضاییه شناخته شده که در مراجع قضایی و غیرقضایی، هیچ رای خلاف شرعی اجرا نشود. بنابراین تجویز اعاده دادرسی یا درخواست آن، مقید به مهلت یا مدت زمان خاصی نیست. در ماده فوق، همچون اعاده دادرسی از طریق دیوان کشور، تنها تجویز اعاده دادرسی برای رئیس قوه قضاییه شناخته شده است، نه نقض حکم. بنابراین می توان گفت که رئیس قوه قضاییه پس از تجویز اعاده دادرسی نمی تواند حکم مورد درخواست اعاده دادرسی را نقض کند.

مطابق با ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری چه کسانی حق اعاده دادرسی دارند؟

بر خلاف اعاده دادرسی عام از طریق دیوان عالی کشور، درخواست اعاده دادرسی مندرج در ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری منحصراً در اختیار محکوم علیه نیست، بلکه شاکی هم می تواند آن را درخواست نماید. حتی بدون درخواست هر یک از آنها نیز ممکن است رئیس قوه قضاییه از طریق دیگری با خبر شده و اعاده دادرسی را تجویز نماید. در اینجا مرجعی که می تواند اعاده دادرسی نسبت به یک پرونده را تجویز کند، نه دیوان عالی کشور، بلکه رئیس قوه قضاییه است.

 

ماده 477 ق. آ. د. ک

 

در قانون آیین دادرسی کیفری، این اختیار به مقامات قضایی دیگر نیز تفویض شده که بتوانند از رئیس قوه قضاییه درخواست اعمال اعاده دادرسی را داشته باشند. به موجب تبصره 3 ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری اختیار مذکور شامل رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح و رئیس کل دادگستری هر استان می شود. تا چنانچه این مقامات در انجام وظایف قانونی خود، رای قطعی اعم از حقوقی یا کیفری را خلاف شرع بین تشخیص دهد، می توانند با ذکر مستندات از رئیس قوه قضاییه درخواست تجویز اعاده دادرسی نمایند. مفاد تبصره مذکور فقط برای یک بار قابل اعمال است، مگر این که خلاف شرع بین آن به جهت دیگری باشد. به علاوه این که همانطور که اشاره شد علاوه بر مقامات مذکور در تبصره 3، شاکی و متهم نیز میتوانند درخواست اعاده دادرسی خاص را از رئیس قوه داشته باشند.

 

ارتباط در واتس اپ

مشاوره با وکیل کیفری و حقوقی

ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری از بحث برانگیز ترین مواد قانون آیین دادرسی کیفری بوده و به عنوان یک ماده استثنایی شناخته می شود. چرا که اصولاً وقتی رسیدگی قضایی در مورد موضوعی به پایان می رسد، برای بار دیگر نمی توان آن را مورد رسیدگی دوباره قرار داد. اما اگر رایی خلاف شرع باشد، کسی که رای بر علیه او صادر شده است می تواند اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری را از رئیس قوه قضاییه تقاضا کند. جهت آگاهی از شرایط لازم برای ثبت اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری از مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان موسسه حقوقی وکلای تلفنی بهره مند شوید.

 

نگارش دادخواست تجدیدنظر 
وکیل کیفری انلاین 
متن اعتراض رای دادگاه 
مشاوره حقوقی کیفری 
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

فاطمه عمادی

باسلام ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری بیکی از شیوه های فوق العاده اعتراض به آرای کیفری و حقوقی، تحت عنوان اعاده دادرسی خاص است در مقابل اعاده دادرسی عام (اعمال ماده ۴٧۴ کیفری و ۴٢۶ آیین دادرسی مدنی) معیار اصلی برای تجویز این نوع اعاده دادرسی، خلاف شرع بین بودن رای است یعنی ارای یا قرار صادره  از مرجع قضایی به طور آشکار با مسلمات فقهی در تعارض باشد. به موجب ماده 1 قانون دستور العمل اجرایی ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری، تشخیص خلاف شرع بین بودن و جلوگیری از اجرای آنها، در صلاحیت رییس قوه قضاییه است. با تجویز اعاده دادرسی توسط رئیس قوه قضاییه و ارسال پرونده به شعبه دیوان عالی کشور، شعب مذکور نخست رای را نقض می کنند. سپس از نظر ماهوی و شکلی موضوع را مجدداً مورد رسیدگی قرار می دهند و رای مقتضی  صادر می نماید این رای مطابق ماده 477 قطعی میباشد. لذا به حکمی که اعاده دادرسی صورت گرفته است، اعاده دادرسی از همان جهت، برای بارِ دیگر پذیرفته نمی شود. در خصوص مهلت اعمال ماده ۴٧٧ زمان خاصی پیش بینی نشده است. همچنین باید در نظر داشت که اعمال مقررات ماده مزبور فوری است. یعنی چنانچه جهات خلاف شرع بیّن بودن روشن شد، معترض به رای باید به صورت فوری درخواست اعاده دادرسی خاص را به ریاست قوه قضاییه ارسال نماید.


احسان فلاح

با سلام و ارادت ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری یکی از موادی است که تصویب آن باعث شد تا خیلی از پرونده هایی که رسیدگی در خصوص آن پایان یافته و حکم قطعی صادر گردیده با ادعای خلاف بین شرع مجدد مورد اعتراض قرار گیرد که متاسفانه حجم زیاد این گونه درخواست ها باعث ایجاد مشکلاتی برای دستگاه قضایی شده و گاهی مشاهده می‌شود پرونده ای که شرایط اعمال ماده 477 را به واقع دارد مورد بررسی دقیق کمسیون اعمال ماده 477 قرار نگیرد و این درخواست رد گردد. پیشنهاد میشود برای اعمال ماده 477 با مشاوره وکیل متخصص در این زمینه و مستند سازی دلایل و مدارک از جمله استفاده از نظر مراجع معظم تقلید و گرفتن استفتائات فقهی در خصوص موضوع پرونده اقدام صورت گیرد تا اعاده دادرسی مورد پذیرش و رسیدگی قرار ویرد.


مجید پریدست فومنی

باسلام با عنایت به شرح ماده ۴۷۷ که حاکی از اختیارات رئیس عدلیه کشور است تنها فرصت بازگشایی مجدد پرونده برای افرادی است که در مسیر رسیدگی چه در مقام شاکی و چه در مقام متهم نتوانسته اند به حق خود برسند فلذا با استفاده از این فرصت احتمال رسیدگی عالیه توسط قضات دیوان عالی کشور که صاحب نظر وایده در حقوق هستند فراهم میشود اما لازم به ذکر است تقدیم درخواست ۴۷۷ مانع اجرا حکم نیست مگر در صورتی که دستور مقام محترم قوه بر ارجاع به دیوان و رسیدگی عالیه بشود که درآن صورت دیوان تجویز توقف اجرا تا صدور حکم جدید را صادر نماید


مجید شیخی

طبق ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392، اگر رییس قوه قضاییه، رای قطعی صادر شده از هر یک از مراجع قضایی، را خلاف شرع بین تشخیص دهد، پرونده را جهت اعاده دادرسی به دیوان عالی کشور، ارسال می کند تا در شعب خاصی که به این امر اختصاص یافته اند، رسیدگی شود.اگر اشخاصی، تقاضای اعمال ماده477 قانون آیین دادرسی کیفری، را در خصوص آرا قطعی، د‌ارند‌، باید‌ از طریق روسای کل دادگستری استان‏ هایی که رای د‌ر محاکم آن استان، قطعی شد‌ه است، درخواست خود را ثبت نموده و اگر رای از طریق محاکم نظامی قطعی شد‌ه باشد‌، باید از طریق رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح، درخواست خود را پیگیری نمایند.


امین چراغی شیخ آباد

سلام و عرض ادب اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری، به معنای اعاده دادرسی از رای قطعی دادگاه در دیوان عالی کشور می باشد، زیرا رییس قوه قضاییه، رای صادره را خلاف شرع بین تشخیص داده است. هزینه انجام اعاده دادرسی سال 1400، با توجه به تعرفه خدمات قضایی، این سال، محاسبه و دریافت می شود. برای طرح درخواست اعاده دادرسی مطابق با ماده 477، باید از طریق درخواست به رئیس کل دادگستری استانی که رای د‌ر محاکم آن استان، قطعی شد‌ه است، اقدام نمود.


حمید مرادی نیا

با سلام برای اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری، ضروری است تا شرایط خاصی، وجود داشته باشد. از شرایط اعمال ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری، باید گفت که اشخاصی که قصد دارند نسبت به آراء قطعی خود، تقاضای اعاده دادرسی کنند: به موجب ماده 1 قانون دستور العمل اجرایی ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری، تشخیص خلاف شرع بین بودن و جلوگیری از اجرای آنها، در صلاحیت رییس قوه قضاییه است. درخواست اعاده دادرسی براساس دستورالعمل اجرایی این ماده، می تواند از طریق رییس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، دستگاه های اجرایی و سایر اشخاص حقیقی و حقوقی و غیره تقاضا شود. در تبصره 1، اصلاح ماده 18 اصلاحی قانون تشکیل دادگاه های عمومی و انقلاب، خلاف شرع بین بودن، مغایرت رای صادره با مسلمات فقه معنا شده است. همچنین، اگر رای صادره خلاف نص قانون باشد نیز ، خلاف شرع بین تشخیص داده می شود. اگر حکم در محاکم استان قطعی شده است، از طریق روسای کل دادگستری استان‏ هایی که رای د‌ر محاکم آن استان قطعی شد‌ه است، آرا را پیگیری می شود که به موجب ماده 4 دستور العمل اجرایی ماده 477قانون آیین دادرسی کیفری، رییس کل دادگستری استان، پس از وصول گزارش، حداکثر ظرف دو ماه پس از اخذ نظریه مشورتی حداقل دو نفر از قضات مجرب و با سابقه، در صورت تشخیص، خلاف شرع بین بودن، نظر خود را به صورت مستند و مستدل اظهار کند. اگر حکم از طریق محاکم نظامی قطعی شده است ، از طریق رییس سازمان قضایی نیروهای مسلح، اقدام به طرح موضوع و تقاضا نمایند.


مرتضی

سلام بنده یک ماشین امانت دادم متاسفانه متهم باحیله وتقلب دادگاه را فریب داده است الان دلایل جدید پیدا کردم


حسن صدیق

اعترض به رای تجدید نظر شعبه ششم


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 280,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 170,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 260,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 1,000,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 80,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.