شروط ابطال اجراییه چک های صیادی

شروط ابطال اجراییه چک های صیادی

شروط ابطال اجراییه چک های صیادی

در گذشته هر یک از بانک ها به شیوه خود و در قالب های مختلف اقدام به صدور دسته چک می نمودند. با اجرایی شدن سامانه صیاد، بعد از ابلاغ بانک مرکزی تمامی دسته چک ها به صورت یکپارچه، متحد الشکل و تحت نظارت بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صادر شد که به آن چک صیادی گفته می شود. برای اکثر مبادلات تجاری و معاملات از چک برای پرداخت استفاده می شود. متاسفانه در دهه های اخیر به دلیل صدور دسته چک های بی رویه و عدم آشنایی با قوانین و مقررات باعث شد دسته چک در اختیار هر فردی قرار گیرد. همین موضوع باعث شد آمار چک های بلامحل و برگشت خورده هر روز بیشتر شود. برای جلوگیری از ایجاد پرونده های قضایی بیشتر در این زمینه و سرو سامان دادن به وضعیت صدور چک حدود 5 سال پیش از جانب بانک مرکزی سامانه صیاد راه اندازی شد. با وضع قوانین جدید برای دریافت دسته چک تا حدودی آمار چک های برگشتی پایین آمد. بر اساس ماده 6 قانون صدور چک جدید "بانک‌ها مکلفند برای ارائه دسته چک به مشتریان خود، صرفا از طریق سامانه صدور یکپارچه چک (صیاد) نزد بانک مرکزی اقدام نمایند" برای دریافت مشاوره حقوقی در هر ساعت از شبانه روز با شماره 09212242670 تماس بگیرید.

 

هزینه مشاوره حقوقی

مزایای استفاده از چک های صیادی

ظاهر چک صیادی نسبت به چک های سنتی تغییر محسوسی پیدا کرده است و رنگ آن ترکیبی از بنفش و صورتی است. همچنین تمامی چک های صیادی سایز و شکل یکسان و مشخصی دارند. کد 16 رقمی نیز که به آن شناسه چک صیادی گفته می شود در آن درج شده است.از مزایای مهم چک صیادی ثبت آن در سامانه به هنگام صدور است. این عمل باعث می شود گیرنده اولیه چک کاملا مشخص باشد. و از جعل و دستکاری چک صادر شده نیز جلوگیری می شود. حتی اگر چک به افراد دیگری نیز انتقال پیدا کند این عملیات باید در سامانه ثبت شود. در صدور و دریافت چک های صیادی هم صادر کننده و هم گیرنده چک دارای هویتی مشخص هستند. همچنین پیگیری های قانونی و قضایی براحتی انجام می شود. از ویژگی های بارز چک صیادی می توان به اجرای مستقیم چک اشاره کرد. که فقط با صدور اجرائیه از طریق دادگاه و بدون تشکیل جلسه دادرسی، دارنده چک می تواند به واحد اجرائیه دادگاه مراجعه کند.

 

مراحل دریافت اجراییه چک صیادی

براساس ماده 23 قانون صدور چک اگر شرایط لازم مندرج در این قانون وجود داشته باشد دارنده چک مستقیم می تواند بدون جلسات دادرسی اجرائیه بر علیه صادر کننده چک بگیرد. در این ماده قانونی آمده است:" دارنده چک می‌تواند با ارائه گواهینامه عدم پرداخت، از دادگاه صالح صدور اجرائیه نسبت به کسری مبلغ چک و حق‌الوکاله وکیل طبق تعرفه قانونی را درخواست نماید. دادگاه مکلف است در صورت وجود شرایط زیر حسب مورد علیه صاحب حساب، صادر کننده یا هر دو اجرائیه صادر نماید. صادرکننده چک باید کمتر از 10 روز نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کنند در غیر این صورت طبق قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی، با صادر کننده چک برخورد خواهد شد که شامل توقیف اموال و در نهایت حبس می باشد. برای دریافت اطلاعات بیشتر در ارتباط با قوانین چک های جدید می توانید با بهترین وکیل های موسسه حقوقی وکلای تلفنی مشاوره حقوقی تلفنی با کمترین هزینه انجام دهید.

برای ابطال اجرائیه چک های صیادی چه باید کرد؟

اگر دارنده چک با استفاده از جرایمی مانند کلاهبرداری، خیانت در امانت یا چک ضمانتی موفق به گرفتن اجرائیه چک صیادی شده باشد. صادر کننده چک می تواند به صدور اجرائیه اعتراض و شکایت کند که با ارائه ادله کافی دستور توقف اجرائیه را خواهد گرفت. اگر اسناد رسمی و دلایل قانع کننده برای ابطال اجرائیه چک صیادی وجود داشته باشد و دادگاه دلایل ارائه شده را بپذیرد. دادگاه بدون دریافت تامین نسبت به توقف عملیات اجرائیه اقدام خواهد کرد. در صورتی که اجراییه صادر شده باشد و صادر کننده چک اعتراضی داشته باشد باید وی دادخواستی را تنظیم کند. همچنین هزینه های دعاوی مالی را نیز پرداخت کند.

 

ارتباط در واتس اپ

در چه صورت می توان اجرائیه چک صیادی را ابطال کرد؟

همانطور که گفته شد دارندگان چک صیادی در صورت بلامحل بودن چک می توانند مستقیم اقدام به گرفتن گواهی عدم پرداخت و اجرائیه نمایند. اما اگر چک بابت ضمانت در اختیار دارنده چک قرار گرفته باشد یا اینکه به صورت امانت در اختیار فردی باشد آنها نمی توانند اجرائیه بگیرند. اگر هم اجرائیه ای صادر شود صادر کننده چک می تواند به اجرائیه اعتراض و آن را ابطال کند. اگر سوالات متعدد زیادی در مورد قانون چک جدید و چک صیادی می توانید از طریق مشاوره حقوقی آنلاین و رایگان سوالات خود را مطرح و در کمترین زمان پاسخ آنها را دریافت کنید.

 

 

بررسی فوری سامانه صیاد
وکیل چک
مشاوره حقوقی ابطال دسته چک
مشاوره حقوقی در چک، سفته و اوراق
درباره ما 


سوالات متداول

نظرات

جوادی

۲تا چک از مشتری بنامم ثبت شده بود منم انتقال دادم به کسی اونم برگشت زده اجراییه گرفته الان طرف شکایت کرده از هر ۲ما که ابطال اجراییه که من پول را دادم طرف دوباره چک را خرج کرده الانم نوشتن کارشناسی که کلا هیچی نشده الان ۳تا شاهد آورده که ۲تا فامیل هستن گفتن ما در مورد پرداخت و معامله و اختلاف چیزی نمیدونیم فقط ۲بار اومدیم صلح بدیم نشد ولی داداش من از بابت ماترک اختلاف داریم و هم پرونده کیفری داریم رفته براش شاهد شده نمیدونم الان نظر قاضی چی میشه در مورد رای؟


سعید اکبری

عالی


امین دهقان

با سلام دو عدد چک ثبتی به ی فردی دادم بابت رضایت پرونده ایشان قرار بود چک اول ک پاس شد بیاید و رضایت بدهد وقتی تاریخ چک رسید ایشان گفت ممنوع المعامله می‌باشد و نمیتواند چک را ثبت کند من مبلغی از چک اول را ب ایشان دادم و قرار شد رضایت بدهد و پول را بگیرد و چک هارا عودت دهد متاسفانه از انجام تعهدات خود سر باز زد و چک ها را برگه زد و رضایت نداد و روی چک ها هم اجراییه گرفت برای ابطال اجراییه چ کاری باید انجام بدم!؟


امین دهقان

با سلام دو عدد چک ثبتی به ی فردی دادم بابت رضایت پرونده ایشان قرار بود چک اول ک پاس شد بیاید و رضایت بدهد وقتی تاریخ چک رسید ایشان گفت ممنوع المعامله می‌باشد و نمیتواند چک را ثبت کند من مبلغی از چک اول را ب ایشان دادم و قرار شد رضایت بدهد و پول را بگیرد و چک هارا عودت دهد متاسفانه از انجام تعهدات خود سر باز زد و چک ها را برگه زد و رضایت نداد و روی چک ها هم اجراییه گرفت برای ابطال اجراییه چ کاری باید انجام بدم!؟


امیدصادقی

سلام وقت بخیر چک دادم به کسی امانت چک صیادی هم هستش طرف افتاده داخل زندان اقرار کرده که چک امانت بوده طرف اجرایه وبا اقرارش جلو اجرایه گرفتم بنظرتون رای نقض میشه یانه تواین وسط پول شویی معماله ای اصلا نشده


ثبت دیدگاه شما

فوق تخصصی

جدول مشاوره حقوقی فوق تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
10دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
30 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
60 دقیقه مشاوره حقوقی فوق تخصصی با وکیل پایه یک دادگستری 350,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
تخصصی

جدول مشاوره حقوقی تخصصی

مدت زمان مشاوره حقوقی اجرت (تومان) پرداخت
۱۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 75,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱۵ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 120,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۲۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۳۰ دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل 220,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
۱ ساعت مشاوره حقوقی با وکیل 250,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مشاوره حقوقی حضوری 500,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
مطالعه اوراق پرونده به همراه 5 دقیقه مشاوره حقوقی توسط وکیل 150,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
نگارش نامه ها و درخواست های اداری 300,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
5دقیقه مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری 50,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری دیه توسط وکیل 100,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت
محاسبه فوری مهریه به نرخ روز 200,000 هزار تومان پرداخت آنلاین کارت به کارت

© 2021. وکلای تلفنی . تمامی حقوق مادی و معنوی سایت محفوظ می باشد.